Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Visst finns det massor av trevliga korsnigar men man bör väl iallafall utgå från material som har rimliga förutsättnigar att ge det resultat man önskar? Här talar vi om ett 2 årigt sto som är 20 cm för liten och som har för dålig ridbarhet. Jag kan räkna upp de fel jag ser i den här ekvationen
1. Stoet har inte ens visat att hon är ridbar
2. Märra är 20 cm för liten
3. Det ingår redan 4 raser i den som man inte alls vet hur de slår igenom
Den här "aveln" känns lika genomtänkt som att ta ett ardennersto och lägga på en swb hingst och tro man kan få en världscuphäst i hoppning. Visst kanske det går men sannolikheten är väldigt låg.

Jag har inte lagt mig i just TS häst. Hon säger att hon tänkt igenom detta och jag utgår då ifrån att hon räknar med att inte alls veta vad det kan tänkas bli för resultat. Det jag pratat om mest i den här tråden är just motviljan hos många för just blandrasavel.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Bekymret är ju att för varje lyckad shire/halvblod/haflinger så blir det mångdubbelt som får de sämsta egenskaperna från de olika raserna, och som inte passar in någonstans. Varken på ridskola eller som dressyrhäst eller skogsmulle. De hästarna får ofta ett tufft liv. Det tycker jag att man ska begrunda när man avlar, för det är ett stort ansvar man tar på sig.

Men när det finns en sådan som lämnar väldigt fina avkommor, (både temperament och ridbarhet). Då tycker inte jag det är fel att betäcka.
Varför skulle det bli hästar som inte passar till något? Jag har ännu inte träffat på en häst som inte passar till någonting. Det beror ju förstås också på kunskaper hos ryttare/utbildare.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men man kan ju inte veta vilken hingst som matchar ett sådant sto eftersom man ALDRIG kan veta vilka gener som slår igenom. Kanske lämnar stoet mest shettisgener, eller russgener, eller ardennergener och då spelar det ju inte så jättestor roll att man har viss koll på vad hingsten lämnar, stoet står ju för 50 %. Eller?
Ja absolut. Men som jag skrev innan, jag räknar med att TS har tagit med detta i beräkningen när hon säger att betäckningen är genomtänkt.

Säkert en upprepning men kan inte låta bli:
Man kan aldrig välja (eller veta) vilka egenskaper en avkomma ska få, då hade ju avel varit busenkelt om vi kunnat skräddarsy resultatet. Därför är det väldigt vanskligt att korsa individer som i grunden har olika inriktning. Inom ridponnyaveln har alla godkända raser en gemensam inriktning, ridbarhet. Det går INTE att jämföra med att korsa en ras avsedd för att dra tungt med en ska vara ridbar och/eller en som travar snabbt t.ex.
Nej man kan inte veta vad som slår igenom. Där är vi helt överens. och om man inte är beredd på att resultatet/vad som slår igenom, oavsett vad det är, så tycker jag man ska låta bli att betäcka.

Även om en korsning i första ledet eller andra ledet osv. kan bli jättetrevliga så är det ju inte säkert att det är de "trevliga" egenskaperna som nedärvs till en eventuell avkomma. Jag har träffat hästar med endast några få % travare i sig som har haft travar "trav" och/eller kass galopp, inte tror jag att det var det de ville få fram när de producerade de hästarna.
Det hänger ju mycket på vilka kunskaper och erfarenheter ryttaren har. Att utbilda hästar som inte har så fördelaktig ridtyp är inte så lätt, men har man erfarenheten och tiden så man vet vad man ger sig in i så tycker jag inte det är fel. Om de sämre egenskaperna skulle slå igenom på avkomman så får man lägga ner mycket arbete, men vill man det så tycker jag det är helt ok.
I mitt fall, jag har ju betäckt mitt sto med en korsningshingst, så har jag provridit hingsten, sett den i en mängd olika situationer, tittat på flera av han tidigare avkommor. Det gjorde mig trygg i mitt val. Jag hade sneglat på en renrasig hingst + den här korsningen och ville ta reda på mer om dem, men efter att ha träffat,ridit och tittat på den här hingsten och hans avkommor så var valet lätt. Bättre än så tror jag inte jag kan hitta till mitt sto. Det kändes så rätt och jag tror fortfarande jag får en riktigt bra häst i avkomman. Det är korsningsavel, men ingen slumpmässig utan en genomtänkt. Jag vet inte vilka egenskaper som kommer att slå igenom på honom, men jag känner mig trygg med att jag kan hantera det.

Att avla "renrasigt" handlar inte om att kunna sätta sig på en pedistal och se ner på eventuell korsningavel utan om att arbeta för att ha en så förutsägbar fenotyp och genotyp som möjligt, att man kan vara relativt säker på att få en häst eller för den delen en hund som passar SÅ BRA SOM MÖJLIGT till det man tänkt att göra med den helt enkelt.
Ja. Håller med.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker inte att det visats på någon stor motvilja mot korsningsavel i stort. Det är just när man vill korsa en redan 4-vägskorsning med väldigt olika raser och dessutom ta in en femte som ska göra nån sorts mirakel som motvilja kommer.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker inte att det visats på någon stor motvilja mot korsningsavel i stort. Det är just när man vill korsa en redan 4-vägskorsning med väldigt olika raser och dessutom ta in en femte som ska göra nån sorts mirakel som motvilja kommer.

Vi har väl olika upplevelser och erfarenheter av detta helt enkelt. :)

Men är du säker på att TS i det här fallet vill uppnå någon slags mirakel? Hon skrev att det skulle vara önskvärt med en större avkomma, men betyder det att hon absolut inte kan tänka sig en mindre? Jag uppfattade att det var ett önskemål, men ingen "krav". Jag kanske uppfattade det fel?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

ja, jag uppfattar det som att ts vill att avkomman blir 20 cm högre än stoet. Och mer ridbar trots att som jag fattar det är stoet inte ens ridet än. Det är typ allt som ska förbättras, avkomman ska bli större, mer ridbar, kvickare och det är viktigt att hingsten har bra psyke. Och om hingsten är okänd eller icke godkänd spelar inte heller nån roll eftersom stoet ändå har okänd stam - tycker du ärligt att det verkar genomtänkt ?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Det är kanske genomtänkt, såtillvida att ts anser sig ha tänkt på allt.
Problemet är ju, som sagt, att det inte är realistiskt att tro att man kan hitta hingsten som förbättrar allt det där till avkomman. Framförallt inte när det kan vara så himla många olika gener och anlag som kan slå igenom.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja absolut. Men som jag skrev innan, jag räknar med att TS har tagit med detta i beräkningen när hon säger att betäckningen är genomtänkt.

Nej man kan inte veta vad som slår igenom. Där är vi helt överens. och om man inte är beredd på att resultatet/vad som slår igenom, oavsett vad det är, så tycker jag man ska låta bli att betäcka.

Vad genomtänkt innebär verkar variera mycket. Vad ska TS göra om hon får en avkomma som är hög som ett russ, grov som en ardenner, envis som en shettis och snabb i reaktionerna som den ridhäst hon vill att hingsten ska vara? Ha den som hagprydnad (stor risk för fång)? Sälja som barnponny?

Det hänger ju mycket på vilka kunskaper och erfarenheter ryttaren har. Att utbilda hästar som inte har så fördelaktig ridtyp är inte så lätt, men har man erfarenheten och tiden så man vet vad man ger sig in i så tycker jag inte det är fel. Om de sämre egenskaperna skulle slå igenom på avkomman så får man lägga ner mycket arbete, men vill man det så tycker jag det är helt ok.

De flesta normalbegåvade ryttare har inte den kunskapen, tiden eller orken och när de tröttnar så säljs den vidare till nästa ryttare och när den tröttnar.. osv. Sen finns det SJÄLVKLART undantag.

I mitt fall, jag har ju betäckt mitt sto med en korsningshingst, så har jag provridit hingsten, sett den i en mängd olika situationer, tittat på flera av han tidigare avkommor. Det gjorde mig trygg i mitt val. Jag hade sneglat på en renrasig hingst + den här korsningen och ville ta reda på mer om dem, men efter att ha träffat,ridit och tittat på den här hingsten och hans avkommor så var valet lätt. Bättre än så tror jag inte jag kan hitta till mitt sto. Det kändes så rätt och jag tror fortfarande jag får en riktigt bra häst i avkomman. Det är korsningsavel, men ingen slumpmässig utan en genomtänkt. Jag vet inte vilka egenskaper som kommer att slå igenom på honom, men jag känner mig trygg med att jag kan hantera det.

Fast stoet står ju fortfarande för 50 % så man bör ju inte avla på ston som man inte kan vara nöjd med en kopia av. Känns som om du och TS hela tiden fokuserar på hingsten när stoet spelar minst lika stor roll. När man avlar på korsningsston så kan man ju inte heller vara säker på att någon av de reser som finns längre bak blir MER framtränade i avkomman. Dvs. är stoet 25 % arab så är det inte omöjligt att att avkomman får fler egenskaper från araber än vad stoet uppvisar. Genotyp vs. fenotyp. Du har fått en viss uppfattning av hingstens genotyp genom hans avkommor men du har ingen aning om stoets. Har man ett "renrasigt" sto (jag gillar inte riktigt det ordet men kommer inte på något bättre) så kan du gå bak och titta på stoets släktträd som förmodligen är ganska homogent och se vad det kan finnas för olika egenskaper som ditt sto inte uppvisar dvs. få viss koll på genotypen även hos stoet. Man har du ett sto med 4 raser med helt olika inriktning är det omöjligt.

All avel är slumpmässig, skillnaden ligger i hur många olika utfall som är möjliga.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

KL Som så många andra här har jag sett åtskilliga korsningar av olika slag. Och visst kan det bli lyckat, ingen här förnekar det. Men ofta blir det mindre lyckat och ibland helt åt skogen.

Dessutom är det inte alls säkert att en trevlig, proportionerlig korsning med bra ridbarhet får en avkomma med samma egenskaper, i synnerhet inte om man blandat för många typer.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

fullblod är alltid bra att använda för att lätta upp. Eller så väljer du en nättare tinker som hästen redan har i sig?

Ska du ha en icke godkänd behöver du känna hingstägaren annars blir det nog svårt.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker inte folk har något som helst emot planerad korsningavel. Jag fick inte ett endaste frågetecken här på bukefalos när jag valde att betäcka min korsningponny med helt okänd stamtavla med tysk ridponnyhingst. Det är avelsmaterialet som ifrågasätts här.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.

Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?

Finns inga garantier åt något håll alls. Jag kan endast rekommendera att du tittar efter en hingst av samma typ som stoet, om än något smäckrare då. Jag personligen skulle välja en godkänd hingst, gärna med några avkommor som man kan utvärdera vad som ser ut att slå igenom.

Jag själv lånade ett stos, med okänd härkomst/ras, mage och ville ha en i typ som henne. Inte högre, stoet var 153 cm...men Rocket är 160 cm. Hingsten var godkänd och väl beprövad i aveln och blott 145 cm.

Typen blev perfekt och ja, avkomman har fått alla goda sidor från båda parter, precis som jag ville...Jag gjorde ett hästjobb med att kolla hingstar innan jag bestämde mig...det blev bra och jag anser att jag hade tur.



...och jag tillägger att det är oerhört viktigt att se till att testa för ev. genetiska sjukdomar/defekter samt röntgar för ev. ocd etc. innan man börjar avla.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja absolut. Men som jag skrev innan, jag räknar med att TS har tagit med detta i beräkningen när hon säger att betäckningen är genomtänkt.

Nej man kan inte veta vad som slår igenom. Där är vi helt överens. och om man inte är beredd på att resultatet/vad som slår igenom, oavsett vad det är, så tycker jag man ska låta bli att betäcka.


Det hänger ju mycket på vilka kunskaper och erfarenheter ryttaren har. Att utbilda hästar som inte har så fördelaktig ridtyp är inte så lätt, men har man erfarenheten och tiden så man vet vad man ger sig in i så tycker jag inte det är fel. Om de sämre egenskaperna skulle slå igenom på avkomman så får man lägga ner mycket arbete, men vill man det så tycker jag det är helt ok.
I mitt fall, jag har ju betäckt mitt sto med en korsningshingst, så har jag provridit hingsten, sett den i en mängd olika situationer, tittat på flera av han tidigare avkommor. Det gjorde mig trygg i mitt val. Jag hade sneglat på en renrasig hingst + den här korsningen och ville ta reda på mer om dem, men efter att ha träffat,ridit och tittat på den här hingsten och hans avkommor så var valet lätt. Bättre än så tror jag inte jag kan hitta till mitt sto. Det kändes så rätt och jag tror fortfarande jag får en riktigt bra häst i avkomman. Det är korsningsavel, men ingen slumpmässig utan en genomtänkt. Jag vet inte vilka egenskaper som kommer att slå igenom på honom, men jag känner mig trygg med att jag kan hantera det.


Ja. Håller med.
Vad nyfiken jag blev på varför du tog korsningshingst framför renrasig?
Är det ett tinkersto, och vad är hingsten?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

ja, jag uppfattar det som att ts vill att avkomman blir 20 cm högre än stoet. Och mer ridbar trots att som jag fattar det är stoet inte ens ridet än. Det är typ allt som ska förbättras, avkomman ska bli större, mer ridbar, kvickare och det är viktigt att hingsten har bra psyke. Och om hingsten är okänd eller icke godkänd spelar inte heller nån roll eftersom stoet ändå har okänd stam - tycker du ärligt att det verkar genomtänkt ?

Ungefär så uppfattade jag det också. Jag gillar korsningar, men ts korsning verkar lite orealistisk.
Man bör ändå tänka worst-case. Vad händer om den får shettisben och ardennerkropp? Vill du ha den då, TS?

Jag såg en korsning tax/Labrador en gång. Den var söt förstås, men den var på djursjukhus pga ont i benen. Den hade en Labradors kropp med tax-längd på benen. Värsta scenariot för korsningen alltså. Oftast blir det inte så illa, men man måste tänka på sämsta varianten och fundera på om den är acceptabel. Annars, avstå, välj en annan kombination.
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast stoet står ju fortfarande för 50 % så man bör ju inte avla på ston som man inte kan vara nöjd med en kopia av. Känns som om du och TS hela tiden fokuserar på hingsten när stoet spelar minst lika stor roll. När man avlar på korsningsston så kan man ju inte heller vara säker på att någon av de reser som finns längre bak blir MER framtränade i avkomman. Dvs. är stoet 25 % arab så är det inte omöjligt att att avkomman får fler egenskaper från araber än vad stoet uppvisar. Genotyp vs. fenotyp. Du har fått en viss uppfattning av hingstens genotyp genom hans avkommor men du har ingen aning om stoets. Har man ett "renrasigt" sto (jag gillar inte riktigt det ordet men kommer inte på något bättre) så kan du gå bak och titta på stoets släktträd som förmodligen är ganska homogent och se vad det kan finnas för olika egenskaper som ditt sto inte uppvisar dvs. få viss koll på genotypen även hos stoet. Man har du ett sto med 4 raser med helt olika inriktning är det omöjligt.

All avel är slumpmässig, skillnaden ligger i hur många olika utfall som är möjliga.
Bra beskrivet. Vill bara tillägga att man måste räkna med att upp till 90% av fenotypen kan vara från stoet.
Ston har ofta starka gener, och upp till 90% av hennes gener kan vara de dominerande på avkomman. Pappans finns ju där, men de kan ligga latenta och inte komma till uttryck alls.
Sannolikheten att TS sto får en 20cm större avkomma är inte stor. Den är så liten att det är dumt att chansa ens med en hingst som gjort sig känd för stora avkommor. Med en sådan hingst är det kanske realistiskt att hoppas på 5 Max 10 cm.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Nej men du ville ju ha en som liknade ditt sto i det mesta, väl? Då är det ett bättre läge. Folk hade nog opponerat sig om du sagt att du velat ha en 140-hopphäst. ;)
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja, men det tycker jag är självklart. Vill man inte ha en avkomma som är som stoet så bör man välja ett annat sto att avla på med dom kvalitéer som man vill ha i avkomman.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

ja, jag uppfattar det som att ts vill att avkomman blir 20 cm högre än stoet. Och mer ridbar trots att som jag fattar det är stoet inte ens ridet än. Det är typ allt som ska förbättras, avkomman ska bli större, mer ridbar, kvickare och det är viktigt att hingsten har bra psyke. Och om hingsten är okänd eller icke godkänd spelar inte heller nån roll eftersom stoet ändå har okänd stam - tycker du ärligt att det verkar genomtänkt ?

Jag uppfattade det som att det var ett önskemål att avkomman skulle bli större, men inget krav. Att det skulle vara ok även om det inte blev så. Jag kanske har uppfattat fel? Jag menar att om man tar med i beräkningen att man inte vet vilka egenskaper som slår igenom och detta känns ok så tar man ju ansvar för det hela. På det viset är det genomtänkt.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Nej mitt sto är korsning hon också. Hon har en hög ridbarhet och en bra mentalitet. Hingsten har en makalöst bra mentalitet och hög ridbarhet. Jag provred honom och tittade på flera av hans avkommor. Allt jag såg och upplevde kändes så rätt. Jag tycker han och mitt sto passar varandra. Båda är kallblodskorsningar och har väldigt mycket genensamt. Ja det är sex olika raser i mitt föl, men det oroar mig inte alls. Vad hingsten lämnat tidigare visar på vad han nedärver. (väldigt likaavkommor trots olika raser på stona). Mitt sto däremot har inga föl tidigare så vad som slår igenom från henne vet jag inte, men det spelar inte mig någon roll.
Hingsten är den jag beskrev innan: shire + halvblod/haflinger.
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag tycker inte folk har något som helst emot planerad korsningavel. Jag fick inte ett endaste frågetecken här på bukefalos när jag valde att betäcka min korsningponny med helt okänd stamtavla med tysk ridponnyhingst. Det är avelsmaterialet som ifrågasätts här.

Ja i den här tråden kan det är så. Har dock varit med om många gånger då det varit hårda ord och spydigheter. Det finns ju orsaker till att sånt här ofta diskuteras via pm. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 294
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp