Bukefalos 28 år!

korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fram till 2011 (om jag minns rätt) kunde vad som helst reggas som 99:a i ASRP. Jag har tex reggat PaintXridponny, Appalosakorsningar, NordsvenskXarab osv i ASRP.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Fast jag är nog mer på Cirkus linje än jag är på din...

Enligt ASRP är detta deras raser

Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.

Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.

Dvs du kan ha 13 olika "raser" i en svensk ridponny (kallar nu de olika welsharna för olika raser då de inte är lika i sina typer i de olika A, B & C)... Utan att för den delen säga att du bedriver korsningsavel.

ASVH har
redan idag en ganska öppen stambok, men vi har fortfarande en begränsning för vilka raser som får korsas in och det finns också begränsningar inom de raserna t.ex. för vad en avelshingst måste uppfylla för att bli godkänd hos oss.
De tog ju bort listan med godkända stamböcker som de hade tidigare. Men rent krasst kan man ju säga att det säkert ligger på över 13 raser att välja mellan.

Så visst jag som "halvblodsavlare" är ju rena korsningsavlaren ... MEN det är inom ramen av vad som är godkänt...

Min godkända ASVH häst som är imp från Holland född KWPN är e Holsteiner u KWPN, (i nästa led kommer 2/4 Holsteiner, 1/4 hannoveraner, 1/4 KWPN... I nästa led efter det 5/8 holsteiner, 1/8 Selle Francais, 3/8 hannoveraner)
Dvs det är ju värsta korsningsaveln.... :banghead:

Det innebär inte att jag tycker att TS gör rätt i att avla på SIN gatukorsning. Framförallt inte när hon har så specifika egenskaper hon är ute efter. Då är det betydligt bättre och BILLIGARE att köpa den hästen TS söker...
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Ja, det är ju en väldig skillnad att avla på närstående raser än mer skilda. T ex travare/ardenner/shettis istället för welsh/arab/new forest.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Som jag skrev redan tidigt i tråden...
Att korsa individer av olika raser som har samma eller liknande användningsområde kan skapa en individ som är bättre än båda sina föräldrar. OM raserna i grunden har olika användningsområden blir det liksom bara en blandning av ingenting.
Jag red en gång för mååånga år sedan en korsning travare/fjording och ja, den var ju söt. Men fullkomligt oduglig till något annat än att åka runt på i full fart. (jag tror dessutom att den var resultatet av en medveten parning :eek: )
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Randomisera för mig är om man tar första bästa hingst bara för att det är en hingst och inte bryr sig om hur den är mentalt, hur den rör sig, hur föräldrarna är eller hur tidigare avkommor är. Ungefär som att blunda och ta den man pekar på. Det är randomisera. Eftersom hon söker hingstförslag har hon uppenbarligen inte tänkt ta första bästa.

I det här fallet är det "första bästa sto" det handlar om. En häst med fyra olika raser i sig, tre av dem kallblodsraser av olika typ och den fjärde en ponny av varmblodstyp.

Nu vill TS ha tips på en (typ av) hingst som ger en avkomma som är större än och mer ridbar än stoet. Jag förmodar att hon är inne på en hingst av varmblodstyp = ytterligare en ras inblandad, eller fler. Mycket mer "random" kan det inte bli, ingen kan förutspå hur fölet kommer att bli. Oavsett hur snälla och friska hingst och sto är! (Titta på hingstens avkommor är bara lönt om han betäckt andra kallblodskorsningar förr.)

Visst, TS kan ha tur och fölet blir precis vad hon önskat sig. Det är större risk att det blir något helt annat. Mindre, större, grövre - har hon riktig otur kan avkomman se ut som den var hopsatt av bitar som inte passar ihop.



TS
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Vi har en sån korsning fjord/travare. Har tävlat 120 km i distans ritt med ett brons i YR SM som bästa resultat. Så visst kan dom, hon är nu dräktig med en arab.Har en kallblodstravare/ Arab som jag rider nu. Så jag har korsat lite men skulle inte korsa med mer raser än så. Och alla har varit medvetet.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Pja, vill man leta så kan man alltid hitta alla tänkbara korsningar som går att använda till "något". Men det är ett oerhört mycket större lotteri när man gör såna udda korsningar.
Jag kan förstå att din väntade trevägskorsning är planerad att bli en distanshäst och kanske blir den det också. Det är bara mycket svårare att förutsäga OM det blir bra eller inte. Ska jag vara ärlig så hade jag inte betäckt ditt sto heller, av nämnda orsak.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

kl
Förlåt, men vart kommer de luxe in? Det låter som vilket korsningssto som helst utan meriter.
Hade förståt om hon hade gått sm eller liknande, men nu?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Det är milsvid skillnad att ha en Ardenner/Russ/Shettis korsning och en Ridponny som tex har Welsh/arab/hbl.

För övrigt så håller jag inte alls med dig om att all korsningsavel dissas på stört. Verkligen inte. Genomtänkta korsningar med godkända hingstar och ston som är avlade för samma ändamål som hingsten typ hbl/pre. Jättestor skillnad mot ett Shettis/russ/Ardenner/Tinker sto som dessutom ska betäckas med ytterligare en ras.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

KL

Som flera skrivit så rekommenderar jag dig till att köpa en unghäst/föl som lever upp till dina förväntningar.
Stot har flera olika raser i sig som "skiljer" sig ganska mycket från varandra vilket gör att du kan få "vad som helst". Att använda en icke-godkänd hingst är heller inte jag rekommenderar. Personligen tycker jag att hingsten på något sätt måste visa sig "duglig" genom ex. hög blup, tävlingsresultat, fina avkommor, bra avelsbedömning osv. -helst alltihop ;) -Även om man tänkt sig en "skogsmulle" så är det ju ändå trevligt om den är ridbar, bra lynne, rena gångarter osv. Tycker man alltid ska sträva efter att förbättra hästarna .. (var diskussion tidigare om att det behövs både tävlingshästar & hobbyhästar? och JA, men man kan alltid förbättra både och!)
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Tror hon menar typ "extremt", inte att det är "lyx" på något sätt. Hoppas det iaf.. :P
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.

Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket?

Vill du ta fram en fölunge själv så kanske du ska börja med att hitta ett annat sto som har de kvalitéer du eftersträvar vilket i sig inte borde vara så svårt?
Och har du redan bestämt dej för att du ska ta ett föl på just detta stoet så måste det säkraste du kan lägga på henne vara en tinker...?
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

[QUOTE
För övrigt så håller jag inte alls med dig om att all korsningsavel dissas på stört. Verkligen inte. Genomtänkta korsningar med godkända hingstar och ston som är avlade för samma ändamål som hingsten typ hbl/pre. Jättestor skillnad mot ett Shettis/russ/Ardenner/Tinker sto som dessutom ska betäckas med ytterligare en ras.
[/QUOTE]
Vi har väl olika erfarenheter av det. Min är att det dissas per omgående innan man tar reda på hur det ligger till. Ofta så förutsätts det att det är ett dåligt sto som ska betäckas med den hingst som finns närmast.

En häst med ovanligt hög ridbarhet och ett helt fantastiskt temperament är korsning Shire + halvblod/haflinger. Jag gissar att det är en korsning som många skulle ifrågasätta. Mycket vacker är han också.
Om man ska ha avkomman till tävling förstår jag att det är ett riskfyllt lotteri att avla så, men om man enbart vill ha hästen tilll sig själv, till en ridskola/ridläger, som handikapphäst eller liknande så kan de här korsningarna med kallblod vara nog så bra. Vill man rida dressyr utan att tävla kan man rida på vad som helst tycker jag.
Jag träffat alldeles för många jättetrevliga och duktiga udda korsningar för att säga att det är fel. Jag tycker det handlar om vilket mål man har. Sen att man bara använder sig av friska hästar är självklart.
 
Senast ändrad:
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag träffat alldeles för många jättetrevliga och duktiga udda korsningar för att säga att det är fel. Jag tycker det handlar om vilket mål man har.
Men har man ett C-ponnysto och hoppas få en avkomma som är 20 cm högre, så är risken ganska stor att målsättningen inte är realistisk. Visst, det kan kanske bli så, men sannolikheten är inte så stor - bland annat eftersom stoets raser inte heller är så stora.
Det finns en del irländska korsningsponnyston med fullblod i som lämnat stora avkommor, men då har de också stort bakom sig.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

KL

Moderatorn påminner om att det givetvis inte är tillåtet att göra reklam för egen hingst på forumet!

Görel moderator på avel
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag träffat alldeles för många jättetrevliga och duktiga udda korsningar för att säga att det är fel. Jag tycker det handlar om vilket mål man har. Sen att man bara använder sig av friska hästar är självklart.

Visst finns det massor av trevliga korsnigar men man bör väl iallafall utgå från material som har rimliga förutsättnigar att ge det resultat man önskar? Här talar vi om ett 2 årigt sto som är 20 cm för liten och som har för dålig ridbarhet. Jag kan räkna upp de fel jag ser i den här ekvationen
1. Stoet har inte ens visat att hon är ridbar
2. Märra är 20 cm för liten
3. Det ingår redan 4 raser i den som man inte alls vet hur de slår igenom
Den här "aveln" känns lika genomtänkt som att ta ett ardennersto och lägga på en swb hingst och tro man kan få en världscuphäst i hoppning. Visst kanske det går men sannolikheten är väldigt låg.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Vi har väl olika erfarenheter av det. Min är att det dissas per omgående innan man tar reda på hur det ligger till. Ofta så förutsätts det att det är ett dåligt sto som ska betäckas med den hingst som finns närmast.

En häst med ovanligt hög ridbarhet och ett helt fantastiskt temperament är korsning Shire + halvblod/haflinger. Jag gissar att det är en korsning som många skulle ifrågasätta. Mycket vacker är han också.
Om man ska ha avkomman till tävling förstår jag att det är ett riskfyllt lotteri att avla så, men om man enbart vill ha hästen tilll sig själv, till en ridskola/ridläger, som handikapphäst eller liknande så kan de här korsningarna med kallblod vara nog så bra. Vill man rida dressyr utan att tävla kan man rida på vad som helst tycker jag.
Jag träffat alldeles för många jättetrevliga och duktiga udda korsningar för att säga att det är fel. Jag tycker det handlar om vilket mål man har. Sen att man bara använder sig av friska hästar är självklart.

Bekymret är ju att för varje lyckad shire/halvblod/haflinger så blir det mångdubbelt som får de sämsta egenskaperna från de olika raserna, och som inte passar in någonstans. Varken på ridskola eller som dressyrhäst eller skogsmulle. De hästarna får ofta ett tufft liv. Det tycker jag att man ska begrunda när man avlar, för det är ett stort ansvar man tar på sig.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Jag skrev det tidigare i tråden men jag kan ta det igen:
Jag tycker korsningsavel är helt ok så länge man har en tanke bakom och väljer en hingst som matchar stoet. Man träffar hingsten för att se temperamentet, man (jag) tar reda på ridbarheten, man tittar på hingstens andra avkommor, man tittar på rörelser och exteriör. Om detta känns rätt så väljer man den hingsten. Känns det inte helt rätt letar man vidare. :)

Men man kan ju inte veta vilken hingst som matchar ett sådant sto eftersom man ALDRIG kan veta vilka gener som slår igenom. Kanske lämnar stoet mest shettisgener, eller russgener, eller ardennergener och då spelar det ju inte så jättestor roll att man har viss koll på vad hingsten lämnar, stoet står ju för 50 %. Eller?

Säkert en upprepning men kan inte låta bli:

Man kan aldrig välja (eller veta) vilka egenskaper en avkomma ska få, då hade ju avel varit busenkelt om vi kunnat skräddarsy resultatet. Därför är det väldigt vanskligt att korsa individer som i grunden har olika inriktning. Inom ridponnyaveln har alla godkända raser en gemensam inriktning, ridbarhet. Det går INTE att jämföra med att korsa en ras avsedd för att dra tungt med en ska vara ridbar och/eller en som travar snabbt t.ex.

Även om en korsning i första ledet eller andra ledet osv. kan bli jättetrevliga så är det ju inte säkert att det är de "trevliga" egenskaperna som nedärvs till en eventuell avkomma. Jag har träffat hästar med endast några få % travare i sig som har haft travar "trav" och/eller kass galopp, inte tror jag att det var det de ville få fram när de producerade de hästarna.

Att avla "renrasigt" handlar inte om att kunna sätta sig på en pedistal och se ner på eventuell korsningavel utan om att arbeta för att ha en så förutsägbar fenotyp och genotyp som möjligt, att man kan vara relativt säker på att få en häst eller för den delen en hund som passar SÅ BRA SOM MÖJLIGT till det man tänkt att göra med den helt enkelt.

Även om man bara vill rida i skogen eller tävla på låg nivå så blir det ju 100 gånger roligare med en häst med de rätta förutsättningarna för att vara en trevlig ridhäst. Men det skulle troligtvis fungera med en häst utan de rätta förutsättningarna också.
 
Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?

Men har man ett C-ponnysto och hoppas få en avkomma som är 20 cm högre, så är risken ganska stor att målsättningen inte är realistisk. Visst, det kan kanske bli så, men sannolikheten är inte så stor - bland annat eftersom stoets raser inte heller är så stora.
Det finns en del irländska korsningsponnyston med fullblod i som lämnat stora avkommor, men då har de också stort bakom sig.

Nej det håller jag med om. Blandar man så skilda raser och storlekar så får man ju beredd på att ta konsekvenserna, vad resultatet än blir. (och är man inte det så är det bättre att låta bli)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 319
Senast: Unafraid
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp