Bukefalos 28 år!

Kosta att vara Skötare/medryttare??

Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Det Svea skrev uppfattade jag som riktat till Yemma, och det handlade inte om att skritta 30 min i skogen, utan att aktivera och utbilda som hon själv uttryckte det.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Vill du inte betala så får du väl leta upp en hästägare som inte vill ha betalt?

Jag betalar inget för min medryttarhäst som jag haft i drygt tre år. Dock betalar jag del i manege/paddockhyra och har köpt en dressyrsadel som vi båda använder har har gett bort diverse träns/bett som jag hade hemma och köpt en del schabrak, grimmor, pälsglans och borstar. Detta har inte ägaren krävt, utan det gör jag för att det är roligt (och för att jag gärna ville ha en dressyrsadel att rida i så jag inte är låst vid ägarens hoppsadel :)).

Hade hon velat ha betalt så hade jag nog inte fortsatt som medryttare där, även om jag tycker om både häst och ägare. Jag har egen häst och har gott om andra hästar att rida på gratis om jag skulle vilja, och jag tycker inte det är SÅ roligt att rida andras hästar att juag skulle betala för det. (Dock förstår jag de som vill ha betalt föra att låna ut sin häst :)) Men det är ingen risk att ägaren vill ha betalt, hon är så tacksam att jag tom har fått betalt i träningar vid flera tillfällen :D Nu har hon brutit armen och jag har hästen på heltid, mest för att jag vill vara snäll, annars föredrar jag att rida 1-3 gånger i veckan, dels för att jag har ganska långt att åka, dels för att jag inte vill eller egentligen har tid att rida varje dag. Ägaren är jättetacksam och har som tack hjälpt till att flytta min häst till nytt stall idag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

*knapp lån*
Jag skulle skämmas över att ta betalt för att någon hjälper mej med min häst! Jag skulle hellre betala för att få hjälp.
Förstår inte detta med att skaffa häst, men inte ha råd med den, då ska en medryttare betala för att JAG ska ha råd att ha kvar hästen:confused:

Helt sjukt! Jag kan väl inte basera mitt hästägande på att någon är så dum att dom betalar mej för att hjälpa mej????

* Jenny *
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Bara för att jag inte vill skritta någon häst i skogen i 30 minuter OCH betala för det, är inte hästägandet något för mig då?
QUOTE]

Jag tänker så här runt ovanstående mening, att har man häst, får man räkna med att det är just det man betalar för ibland.

Att ens häst kommer säkert inte bara en enstaka gång bli sjuk, skadad och eller halt och då får man vara glad att man ens kan skritta ut en sväng i skogen.

Naturligtvis behöver man inte som hästägare betala för en häst som inte går att använda fullt ut, du kan låna ut den på foder, sälja, avliva den istället.

Hästen kostar fortfarande pengar oavsätt vad den klarar av och om hästägaren vill ha betalt och du inte vill betala, så är det som det är.

Ingen kan tvinga dig att betala och jag tycker fortfarande att det inte är fel av hästägaren att vilja ha någon form ersättning.

Sen vad som är en rimlig ersättning beror på flera saker tex vad det är för häst, vad den kan, var stallet ligger, hur ofta medryttaren kommer vara i staller osv...

Och ibland kan man lösa det med utbyte av tjänster istället.
Det är så vi har löst det, jag och tjejen som rider min häst emellanåt.
Hennes häst är skadad och hon blir så ridsugen ibland, eftersomvi har hästarna ihop och hon passar dem när jag åker bort, så tycker jag det är ett bra byte att hon rider min häst ibland.

Jag har valt att behålla min inte fullt användbara häst, under många år gick hon inte att rida på och då kostade hon mig minst lika mycket om inte mer än om hon varit fullt ridbar.

Att ha häst är dyrt och om andra ska dra fördel av att jag betalat för min dyra hobby och låna på min häst så är det inte så konstigt att jag vill ha någon form av ersättning för det?

Kram, Maya
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Men får man bara ta hand om en 2-åring, skritta 30 minuter eller promenerar med hästen så är men per definition knappast medryttare utan skötare. Det är få om någon som anser att man ska behöva betala för att sköta om hästar.

Den som inte är beredd att ta motgångar och ta hand om hästen när det är dåligt väder bör nog inte skaffa signen egen häst.

Jag har inget emot motgångar eller dåligt väder, var har jag skrivit det? Jag anser mig vara fullt kapabel till att ha hand om en egen häst, även fast jag inte vill betala för någon annans hästägande.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Klargörande:

Att få rida en grundutbildad häst på ett sätt som man annars får betala ännu mer för på turridningsfirmor eller ridskolor = rida ut i alla gångarter samt möjlighet till någon form av träning: Rimligt att det kostar pengar.

Att hjälpa till med träningen av en outbildad unghäst eller få rida väldigt begränsat (t ex skritturer på tävlingshäst eller konvalescent): Rimligt att det är gratis.

Sen får man ju välja vad man lägger pengarna på. Trivs man bäst med softa runt i skogen kanske det är väl värt pengarna att bli medryttare åt en dressyrhäst vars ägare vill träna de dagar den rider och inte vill att medryttaren rider på banan. Men för en medryttare med tävlingsambitioner är det kanske inte värt att lägga pengarna på den hästen, utan hellre då dela med en hästägare som helst rider ut och som kan tänka sig att ge ganska fria händer med träning och tävling.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag tycker ändå det är lite skillnad.

Jag kan förstå att man vill ta ut ersättning, när en ryttare nyttjar ens häst. Jag tycker dock inte jag har nyttjat så många hästar när jag varit medryttare. Jag har åkt ut när hästägaren inte kan, även om jag inte kan, bara för att pållen inte ska få stå i en smutsig box eller utan mat. Jag har känt att jag har varit en stor hjälp.

Det finns ju massor av olika scenarion för hur man lägger upp det mellan medryttare och hästägare. Jag skulle aldrig kunna ta betalt av mina framtida medryttare, men det är ju jag det.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Tycker precis som du!

Om någon vill rida mitt gamla välutbildade sto den dag hon lämnat avelsboxen och satts igång igen för att lära sig av henne, på tid som jag kunde ridit själv så vill jag ha betalt. Får jag hjälp då jag behöver avlastning vill jag inte ha betalt, men då bestämmer också jag hur hon ska ridas.

Hade jag själv inte haft häst skulle jag gärna luffat ut i skogen två dagar i veckan och hade inte betalat om jag inte fått rida som jag vill. Hade jag däremot velat utveckla min ridning på en välutbildad häst hade jag självklart betalt.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

*knapp lån*
Jag skulle skämmas över att ta betalt för att någon hjälper mej med min häst! Jag skulle hellre betala för att få hjälp.
Förstår inte detta med att skaffa häst, men inte ha råd med den, då ska en medryttare betala för att JAG ska ha råd att ha kvar hästen:confused:

Helt sjukt! Jag kan väl inte basera mitt hästägande på att någon är så dum att dom betalar mej för att hjälpa mej????

* Jenny *

Hur menar du? Tror du på fullaste allvar att alla som tar betalt gör det för att de inte skulle ha råd annars?

Och tror du på fullaste allvar att alla som har medryttare har det för att de behöver hjälp?

Det är väl lika sjukt (nja inget dera är sjukt) att basera sitt ridintresse på att någon annan håller hästen åt en.

Var och en gör som den vill men det fördomsfulla och okunniga inlägg känns osmakligt. Vi har alla olika förutsättningar, en del behöver hjälp med ekonomin, en del vill ha hjälp med det praktiska, några vill ha ridsällskap, andra ser praktiskt på det och hyr ut hästen de dagar den annars skulle få stå. En del vill helt enkelt vara snälla. Min medryttare rider gratis, men det gör hon för att hon hjälper till och för att jag gillar henne men jag behöver inte henne. Min förra fick betala och fick i gengälld göra vad hon ville ( inom rimliga gränser).
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Men om ingen hästägare hade ont om tid eller pengar så skulle det inte finnas några hästar för medryttare som inte har tid eller råd att skaffa egen häst att rida på.

Att man tar betalt av medryttaren behöver dessutom inte betyda att man inte har råd eller tid att ha hästen själv. Som hästägare måste man planera för att kunna hålla hästen även om den blir långvarigt skadad och man inte kan ha medryttare. Man måste också kunna ta hand om sin häst om medryttaren är sjuk, eller vara beredd på att medryttaren plötsligt slutar (händer förvånansvärt ofta runt november...). Så man kan inte basera sitt hästägande på att det alltid ska finnas en betalande medryttare till hands.

Men om man har en häst som är tillräckligt ridbar för att det ska vara rimligt att ha en betalande medryttare så är det alltid välkommet med ett par lediga dagar i veckan och lite pengar tillbaka.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Vad jag vet har jag aldrig påstått att du skrivit det heller,"man" syftar sällan på någon speciell och att jag skrev det beror på sammanhanget och kedjan av inlägg. Det är valfritt att ta åt sig.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

DKL

Jag tycker det låter så kul när dessa medryttare får det att låta som ett jobb dom har. Som att det är dom som är såå snälla och tar hand om och rider hästen. Att dom minsann offrar sin egen tid inte alls frivilligt.

Det är för det första stor skillnad på att vara skötare och att vara en medryttare. Skötare gosar och borstar och sånt med hästen, kollar igenom den osv. Självklart betalar man inte för sånt. Hästarna mår aldrig dåligt av att bli lite ompysslade.

Medryttare rider hästen, använder hästen för sin egen skull. Dom nyttjar sitt intresse på en annans häst. Dom får det både billigare och får ofta ut mer av det än att rida på ridskolor och turridningar osv.

Jag tycker att både mockningen och stallskötseln är rolig, jag gillar allt som kommer med hästen. Tycker man bara om att rida så är man antagligen inte hästägartypen.

Det är ingen som tvingar någon att vara medryttare, det är väldigt frivilligt.

Jag tror dom flesta som anser att dom ska få hålla på att rida gratis och hävdar att dom bara hjälper ägarna är för snåla för att gå på ridskolor och turridningar och allt annat som kostar. Då är det bra att det finns hästägare att utnyttja.

Sen pratar jag nu inte om folk som inte är medryttare utan hjälper till när det behövs. När man själv inte hinner och hästen måste göra något. Eller när man ber någon ta hand om hästen en vecka eller två när man åker bort. Det är inte att vara medryttare, det är att vara snäll och hjälpsam för det är något man ställer upp på även om man inte riktigt har lusten till det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag tycker att både mockningen och stallskötseln är rolig, jag gillar allt som kommer med hästen. Tycker man bara om att rida så är man antagligen inte hästägartypen.

Jag är hästägare, och jag tycker inte att det är roligt att mocka :p
Däremot tycker jag att det är så himla värt det för allt annat man får av hästen. Han ger mig så himla mycket, han bär runt på mig för min skull, han uppskattar mig och då är det minsta jag kan göra att städa åt honom. :D Jag vet inte om jag är en dålig hästägare för det.. men min häst verkar må bra och jag likaså :)
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Lobelia; Var och en gör som den vill men det fördomsfulla och okunniga inlägg känns osmakligt [/QUOTE skrev:
???????????????
Hoppsan!
Här fick jag visst inte skriva vad jag ville....
Jag har häst sedan länge, Skulle önska mej en medryttare, men inte för att den skulle betala. Utan för att kunna vara lite fri att åka bort någon enstaka gång.
Då skulle jAG betala för hjälpen.
Vidhåller ändå att jag tycker att det är sjukt att den som ev. hjälper mej skulle betala för att få GE mej den hjälpen.

* Jenny *
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Om någon vill rida mitt gamla välutbildade sto den dag hon lämnat avelsboxen och satts igång igen för att lära sig av henne, på tid som jag kunde ridit själv så vill jag ha betalt. Får jag hjälp då jag behöver avlastning vill jag inte ha betalt, men då bestämmer också jag hur hon ska ridas.

Hade jag själv inte haft häst skulle jag gärna luffat ut i skogen två dagar i veckan och hade inte betalat om jag inte fått rida som jag vill. Hade jag däremot velat utveckla min ridning på en välutbildad häst hade jag självklart betalt.

Håller helt med, tyckr det är jätteskillnad på vad och hur man rider som medryttare.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jo men då är det ju skillnad, du VILL ha HJÄLP med din häst, då är man ju tacksam om någon ställer upp och hjälper dig. Står du med din välutbildade häst i storstockholm och någon rider för att lära SIG SJÄLV, och utveckla sig själv som ryttare på ett ställe där det dessutom är snordyrt att hålla häst förstår jag alla gånger att man vill ha betalt för det.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag har helt enkelt gjort så att jag har gett mina medryttare möjligheten att själv välja om de vill betala eller inte. Jag har inte medryttare för att jag behöver avlastning (även om det givetvis är otroligt uppskattat om de kan hjälpa till när jag måste åka bort eller liknande, men kan/vill de inte... då fixar jag det på något annat sätt), jag har heller inte medryttare för pengarnas skull eftersom jag är av åsikten att kan jag inte finansiera min häst utan att ta betalt av mina medryttare ska jag helt enkelt inte ha häst. Jag har medryttare för att jag tycker det är kul om fler rider min häst och jag gärna ger dem som vill/kan/vågar möjligheten att ha min häst som sin egen under de dagar de har honom alt. att jag följer med ut och håller "lektion" för dem om det är ngt särskilt de vill träna på. Trots att jag nuförtiden aldrig har betalning som krav när jag sökt medryttare (det var skillnad när jag stod i Stockholm då hästen var yngre och i bättre form) så har mina medryttare själv valt att betala runt 300 kr per månad. De har själva fått bestämma summan som de tycker att det är värt och huruvida de vill betala eller ej. Hittills har ingen klagat.

Jag kan ändå förstå varför många har betalning som krav. Som många andra redan nämnt, det blir extra slitage på utrustningen (till exempel rider jag och mina medryttare i princip aldrig på samma stigläderlängd) och på hästen (eftersom han likväl hade kunnat få vila istället för att gå vissa dagar). Och det är helt enkelt inte gratis att ha häst, stallhyra, veterinär, foder m.m... allt kostar och då kan jag förstå varför folk inte vill helt finansiera någon annans intresse med sin häst och sina grejer. Och, let's face it, det är få som "offrar" sig och blir medryttare bara för att göra någon annan en osjälvisk tjänst, oftast gör de det för att de vill rida mer, annorlunda el. dyl än vad de kan göra på ridskola till exempel. De vill helt enkelt utöva sitt intresse. Lite av smakar det så kostar det, så att säga.

Handlar det däremot om en skötare som bara pysslar om hästen, borstar lite på den, gör stallsysslor runtomkring m.m men inte rider eller på något sätt aktiverar hästen är det en helt annan sak. Då skulle jag snarare vilja fråga skötaren om de inte vill ha betalt av mig.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

???????????????
Hoppsan!
Här fick jag visst inte skriva vad jag ville....
Jag har häst sedan länge, Skulle önska mej en medryttare, men inte för att den skulle betala. Utan för att kunna vara lite fri att åka bort någon enstaka gång.
Då skulle jAG betala för hjälpen.
Vidhåller ändå att jag tycker att det är sjukt att den som ev. hjälper mej skulle betala för att få GE mej den hjälpen.

* Jenny *

Hindrade någon dig att skriva? Har någon hotat dig? För mig så är det helt okej att inte ta betalt, ditt ordval är väl inte så lyckat dock.

Som jag skrev det finns många skäl utöver att få hjälp när man skaffar en medryttare. Min får rida för att det lyste om henne när hon fick testa min häst. Sedan hjälper hon mig, det är trevligt men inget behov.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag är hästägare, och jag tycker inte att det är roligt att mocka :p
Däremot tycker jag att det är så himla värt det för allt annat man får av hästen. Han ger mig så himla mycket, han bär runt på mig för min skull, han uppskattar mig och då är det minsta jag kan göra att städa åt honom. :D Jag vet inte om jag är en dålig hästägare för det.. men min häst verkar må bra och jag likaså :)

Klart man också kan ta det bokstavligt som jag skrev att jag tycker det är roligt och står och skrattar hela tiden medan jag mockar. Så är det inte. Det är roligt på det sättet att det är kul och upplyftande att ta hand om hästen och det inkluderar skötseln av boxen.

Jag hade iallafall aldrig orkat med att äga en häst om jag inte hade tyckt att det var kul med stallskötseln. Det är endå en väldigt väldigt stor del av tiden som man lägger på mat/mockning/sopning/skötseln av hagen etc.

Vart förresten skrev jag att man är en dålig hästägare för att man inte tycker det är kul att mocka? Bara för att jag inte förstår att folk orkar med häst året runt om man inte gillar stallskötseln. Orkar man endå så visst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 528
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 914
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 786
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 606
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp