Bukefalos 28 år!

Kosta att vara Skötare/medryttare??

Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Ett sånt otroligt uttjatat ämne!

Vill du inte betala för att rida någon annans häst? Köp en egen eller skaffa en ny hobby!
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Var det där verkligen riktat till mig...? Tror inte jag "klagat" på att det kostar pengar att vara medryttare... har för övrigt en egen häst...
Dessutom är det väl fullt lagligt att fortsätta diskutera så länge tråden är igång eller...?
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Håller med dig, i många fall är det nog så att de som har/är medryttare egentligen har/är halvfodervärdar.
Skall man betala för att bruka hästen som sin egen delar av veckan torde ju den korrekta benämningen egentligen vara halvfodervärd och inte medryttare, eller ? Det är åtminstone min åsikt.

Hej!

Fast jag tycker det skiljer i både ansvar och kostnader för en delfodervärd jämfört med en medryttare.

En medryttare i mitt område betalar kanske 500-1000 kr. Hästen kostar minst 3500/månad (och då står man billigt). En vanlig deal är att medis betalar halva skoningen (då blir det ca 600/månad).

Skulle jag ha en delfodervärd skulle den få göra precis vad den ville, men då skulle den också få betala för slitage på utrustning, sin del av skoningen, rätt del av stallhyra och foder samt eventuella veterinärkostnader.

En medryttare kan oftast välja att dra på dagen när hästen blir halt, en delfodervärd sitter förhoppingsvis fast med ett kontrakt över något längre tid och har klart med ansvar.

/Lavinia, som skulle behöva ta betalt av medisen men hellre har henne kvar än behöver leta efter ytterligare en ny..
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

kl

I mina ögon finns det inget rätt eller fel i den här frågan. Jag har tex inte råd att betala för mig som medryttare (eller jo - men då har jag inte råd att ta mig till stallet!) eftersom jag pluggar, så då har jag helt enkelt fått hitta någon som inte vill ha betalt av sin medryttare! Sen får andra tycka vad de vill om det, men det viktiga är ju att ägaren och jag är överens och nöjda. I gengäld försöker jag ställa upp så fort det behövs och hjälpa till med allt jag kan, som nu när hon åker på semester i dryga 2 veckor.
Hade jag haft råd att betala hade jag kanske försökt hitta en mer utbildad häst, som jag kanske kunde tävla lite med. När jag nu inte har det, ja då får jag "nöja" mig (även om jag såklart är jätteglad och tacksam för den häst jag rider nu!) med det utbud som finns av "gratis-hästar".
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Hej!

Fast jag tycker det skiljer i både ansvar och kostnader för en delfodervärd jämfört med en medryttare.

En medryttare i mitt område betalar kanske 500-1000 kr. Hästen kostar minst 3500/månad (och då står man billigt). En vanlig deal är att medis betalar halva skoningen (då blir det ca 600/månad).

Skulle jag ha en delfodervärd skulle den få göra precis vad den ville, men då skulle den också få betala för slitage på utrustning, sin del av skoningen, rätt del av stallhyra och foder samt eventuella veterinärkostnader.

En medryttare kan oftast välja att dra på dagen när hästen blir halt, en delfodervärd sitter förhoppingsvis fast med ett kontrakt över något längre tid och har klart med ansvar.

/Lavinia, som skulle behöva ta betalt av medisen men hellre har henne kvar än behöver leta efter ytterligare en ny..

Jag skötte ridtravare hos en dam, på den tiden det inte fanns något som hette medryttare antingen var man skötare och fick då även rida, eller också var man fodervärd.

Jag hade fulla ansvaret med veterinär, hovslagare och allt. Veterinär och hovslagare ville nämligen inte komma ut om hästägaren var hemma, då denne aldrig hade pengar att betala med. Men om jag var där, så fick jag pengar i handen antingen av hästens ägare eller svärmor att betala med.

Eftersom hästen var gammal och började få artros, så hade jag dragit ner rejält på ridning och red mest ut i lugnt tempo ett par dagar i veckan och red mer ordningssamt för gymnastikens skull någon gång i veckan på ridbana. Hästens ägare, var inte nöjd. För hästen "var inte svett" alla dagar. Så hon undrade om jag tröttnat. När jag då sa som det var, fick hennes arbetskamrats dotter som ridit två månader på ridskola men slutat börja sköta och rida hästen de dagar jag inte var där, utan att jag fick veta.

Grejerna var skitiga, helt fel ihopsatta, boxbädden tunn, så hästen fick stora liggsår... Droppen blev dock den dagen som andra tjejen ringde mig och sa att hon hade ridit ut och galopperat med grannen. De hade gått omkull och hästen var halt, men inte mer än att den skulle vila en vecka och sen ridas igång. Så jag skulle ringa henne när hon kunde börja trava och galoppera igen. DÅ skulle hon komma ut, så jag fick ta hand om hästen under konvalescensen. Jag hoppas att jag inte behöver tala om att jag lade ner då.

Jag fick sen höra av grannen att de mkt riktigt galopperat en bit, men att grannen sagt ÅT tjejen att ta det lugnt med ridtravaren. Men hon lyssnade inte och hade inte den balans och kunskapen att hålla normalt tempo och kontroll över hästen utan plötsligt svängde stigen men inte häst och ryttare... :crazy: Därav hälta och flera sår på hästen... Jag var kvar så långt att jag såg att hästen var sår och hältfri, så jag hade kunnat kontakta veterinär vid behov. Men sen sa jag att - Nu får det vara nog.

Så det är som sagt, en stor anledning för mig att OM jag någonsin skulle skaffa medis, skulle jag ta betalt, just för den anledning att då har jag rätt att STÄLLA KRAV på att hästen tas om hand, även om den blir sjuk eller skadad på grund av skötare/medryttare.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Så det är som sagt, en stor anledning för mig att OM jag någonsin skulle skaffa medis, skulle jag ta betalt, just för den anledning att då har jag rätt att STÄLLA KRAV på att hästen tas om hand, även om den blir sjuk eller skadad på grund av skötare/medryttare.

Det var tråkigt att höra men hur skulle betalningen kunna medverka till att det är krav på att ta hand om hästen om den blir sjuk/skadad? Snarare är det väl så att en medryttare som betalar kan ställa mer krav generellt sett.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Det var tråkigt att höra men hur skulle betalningen kunna medverka till att det är krav på att ta hand om hästen om den blir sjuk/skadad? Snarare är det väl så att en medryttare som betalar kan ställa mer krav generellt sett.

Jag hade nog blivit tokig om jag hade haft en medryttare som fått rida gratis och som sen stack om hästen blev skadad. Det är ju ofta då som man behöver mest hjälp med hästen. Den männskan hade aldrig fått rida min pålle igen.

Jag tycker lite att ju mer folk betalar desto mindre skyldiga är dom att stanna kvar när det inte längre går att rida. Om det inte handlar om halvfodervärdar då dom har ett annat ansvar än medryttare och inte kan sticka på samma sätt.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Det var tråkigt att höra men hur skulle betalningen kunna medverka till att det är krav på att ta hand om hästen om den blir sjuk/skadad? Snarare är det väl så att en medryttare som betalar kan ställa mer krav generellt sett.

Det jag menar är att då kan "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ställa krav på varandra, via det skriftliga kontrakt som då givetvis gemensamt ska utformas utifrån varandras önskemål. Just för att både "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ska kunna vara överens om vilka uppgifter du som medryttare har, samt vad du som medryttare har för rättigheter, gratis träning, gratis transport, tävla om så önskas, och övriga frågetecken som kan uppstå.

Inget annat, om du läste det så. Jag vet, att jag anses som väldigt otydlig i mina "memoarer".

Hästskötare blir oftast mer som det "faller sig", utan något mer än "svag muntlig" överenskommelse och då finns det tyvärr några få, som inte tar sitt ansvar på allvar.

Muntligt avtal gäller vad det än gäller, men tyvärr är det en del som inte förstår allvaret i det heller.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

KL
Väldigt uttjatad diskussion, som vanligt tycker hästägarna att medryttaren ska betala och medryttarna vill inte betala för sig ;) Förutom en del oftast de som tidigare haft egen häst och vet vad det innebär att vara hästägare.

Som hästägare står jag självklart på den sidan som tycker att man ska betala men tar inte betalt av min medryttare själv :o

Hade till för bara ett par veckor sen två så hann knappt rida hästen själv alls, men har man svårt att säga nej så har man ;) Har dock ett gäng andra hästar så fick rida ändå.

Medryttaren jag har kvar nu är en ung tjej, och hon brukar fråga om hon (pappa) inte ska betala nåt men känns överflödigt i nuläget. Hästen är inte speciellt ung eller välutbildad men har ett hjärta av guld så det är nog värt en hel del. Tjejen har ridit hos mig ett år och innan det bara ridit på ridskola ett par år så under den här tiden har hon lärt sig en hel del!

Rent logiskt sett skulle hon ju betala dels för att jag inte kan använda hästen hennes dagar, slitage på utrustning osv och så är jag i minst 90% av fallen med när hon rider, eftersom hon är så ung så vill jag inte lämna henne själv jag rider med ut och håller ofta lektion för henne.
Men tycker jag får tillbaks på andra vis hon är väldigt energisk och är gärna med och hjälper till med allt från borstning, mockning och åker med och handlar foder ibland.

Skulle jag däremot ta in en till medryttare på denna eller nån annan häst skulle jag nog vilja ha betalt. Jag tar ju inte medryttare för att kunna ha en dag ledigt eller för att det behövs på annat vis. Har 6 hästar i eget stall så till stallet måste jag flera ggr /dag ändå. Och gillar att sköta mina hästar själv och blir lätt lite nojjig om inte jag eller sambon är där och håller koll.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Håller med om att detta är en något uttjatad diskussion. Det finns inget rätt eller fel och alla har möjlighet att välja det som passar dom själv bäst och det gäller både medryttare och hästägare.

Själv har jag aldrig haft behov av att ha medryttare eftersom jag gott och väl hinner med och har råd. Dessutom är hästen inte "frisk" så av den anledningen är det inte heller aktuellt.

Hade han varit frisk så hade jag inte satt upp vem som helst på honom ändå eftersom han är en riktig fegpropp. Då hade jag väl fått läsa här på buke sen om nån stackars medryttare vars medishäst är rädd för allt, inte går från gårdsplan, kastar sig iväg så fort det prasslar i en buske och är allmänt tramsig. :D
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

När jag började rida fanns inte medryttare utan man var skötare. Man var hos hästen de dagar som ägaren ville, tog hand om hästen,utrustningen och man fick rida som tack. ;)
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Det jag menar är att då kan "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ställa krav på varandra, via det skriftliga kontrakt som då givetvis gemensamt ska utformas utifrån varandras önskemål. Just för att både "jag" som hästägare och "du" som medryttare, ska kunna vara överens om vilka uppgifter du som medryttare har, samt vad du som medryttare har för rättigheter, gratis träning, gratis transport, tävla om så önskas, och övriga frågetecken som kan uppstå.

Inget annat, om du läste det så. Jag vet, att jag anses som väldigt otydlig i mina "memoarer".

Hästskötare blir oftast mer som det "faller sig", utan något mer än "svag muntlig" överenskommelse och då finns det tyvärr några få, som inte tar sitt ansvar på allvar.

Muntligt avtal gäller vad det än gäller, men tyvärr är det en del som inte förstår allvaret i det heller.

Mvh

IngelaH
Fast vad gör du om din betalande medryttare, säger upp sig med omedelbar verkan och slutar betala? Eller på annat sätt bryter mot kontraktet?

Har man inte för avsikt att vid behov driva en dyr process över småpengar så är det snarare så att man får leta efter seriösa människor som håller överenskommelser. Och hur ska medryttaren få igenom saker om ägaren vägrar även om det står i kontraktet? Stämma ägaren för att man inte får tävla 2 gånger om året eller hästen inte skos enligt överenskommelse?
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag tycker att du låter fruktansvärt snål just nu.... Jag menar... Om ägaren hade tagit hand om hästen alla dagar i veckan så hade ju den också behövt göra allt det som du kallar "skitjobb". Så varför ska du då inte betala för dom dagarna som du har hästen och även då göra "skitjobbet"?

Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja ta hand om en häst och inte göra alla stallsysslor! Okej jag sa att jag nyss sa ordet snål, får jag lov att bli lite hårdare? Jag tror itne att du är en riktig hästmänniska, du är kasnke bara en sån person som enbart vill rida men inte sköta om hästen(?) Boka uteritter om det nu är så att du inte vill bilda en relation med hästen som man gör när man sköter om den(!!)
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Ska även tillägga att jag har ridit andras hästar gratis flera dagar i veckan i hela mitt liv men det har ju mest varit på gårdar utanför en storstad där det finns jättemycket hästar och som enbart är i behov av motion och där ägaren tränar den som den vill.

Just nu bor jag i London och betalar 150pund i månaden för en häst som jag rider och tränar hur jag vill 2-3dagar i veckan. Det är helt fair! Jag skulle aldrig vilja rida en häst så ofta och inte göra några sysslor med den. Enligt mig är det den största relationen man bygger med en häst är ifrån marken.
När jag ägde mina egna hästar så tömkörde jag lika mycket som jag red dom.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Ursäkta, självklart om du är utbildad hästskötare och beridare och har F-skatt och erforderliga försäkringar för din verksamhet, då skulle jag givetvis inte ta betalt för att du sköter och rider min häst, utan snarare betala för din hjälp. :bow: Men då är det ju inte en sköthäst/medryttarhäst du söker, utan ett jobb och det är en annan sak.

Det tycker jag låter klokt av dig, men tyvärr tänker nog väldigt få av de som lägger ut sin häst för medyttare så. Jag har många exempel där hästägaren inte klarar av att rida sin häst men gärna ser att man betalar 500 kr i månaden för att motionera den, med fara för sitt liv. (Okej, lite överdrivit men du förstår min poäng?)

Men i övrigt har jag skött och sköter utbildningen av min häst själv. Vill du utbilda en häst, så skulle jag tro att du skulle få köpa dig en egen häst. För som hästägare vill man själv ansvara för utbildningen av sin häst, eller skicka den till utvald utbildare.

Mvh

IngelaH

Det är tur att jag har min egna häst som jag får utbilda då ;) Och självklart kommer jag ansvara för all utbildning och när mina kunskaper brister så kommer jag givetvis ta hjälp av en duktig utbildare!

Jag tror för övrigt att du missförstod mitt förra inlägg, sådant sker ju väldigt lätt! Det jag menade är att de flesta som har ute annonser har övertro på sina hästar, om hur otroligt duktiga de är. När man kommer dit är det en helt annan femma och DET har jag ingen lust att betala för. Alla mina medryttar hästar har haft någon liten grej som ägaren glömmer berätta. Som att det är tänkt att man skall lära hästen att fatta galopp (hästen var 24 år gammal), en annan stack så fort du gav efter på tygeln (ägaren hade suttit och dragit hästen i munnen konstant) och det funkade inte nu när de skulle sälja hästen och en tredje skenade så fort han inte var nöjd med ryttaren på ryggen (jag var den enda av alla som kom och provred som han inte gjorde det med). Detta var bara mina egna historier och mina vänner har fler. Därför har jag ingen lust att betala för medryttarhäst. Men om jag skulle bli erbjuden en topp tränad högt tävlad häst som verkligen kan lära mig något så kan jag absolut tänka mig att betala för det. Har dock aldrig stött på en sådan medryttar häst på annons...
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Då är nog inte det där med hästägande något för dig!

I övrigt håller jag med Ingela H. :bow:

Bara för det står att jag inte är beredd att göra skitjobbet för andra och betala för det betyder det INTE att jag inte är i ur och skur hos MIN häst. Hela hösten cyklade jag 36 km t o r i ur och skur, nu har jag bytt stall och har BARA 32 km och det finns en busslinje (tar endast minst 1,5 h enkel väg) ! Hallelulja! Så nu cyklar jag bara när det är"bra" väder och tar bussen i snöstormar och regn.

Att jag sen bor i 10 kvm rum i korridor för att kunna ge hästen det bästa, har en fullt försäkrad och dessutom sett till att det finns en budget på många 10 tusentals kronor som finns där om det skulle ske något oförutsett.

Men ja, jag är absolut inte ägnad att ha häst :D
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Var det där verkligen riktat till mig...? Tror inte jag "klagat" på att det kostar pengar att vara medryttare... har för övrigt en egen häst...
Dessutom är det väl fullt lagligt att fortsätta diskutera så länge tråden är igång eller...?


Det var inte riktat till någon speciell utan en generell åsikt som jag ville uttrycka!
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

kl

Medan jag hade egen häst behövde jag en medryttare för att motionera hästen/sköta kvällssysslorna. Tjejen var riktigt duktig, och jag tyckte att jag faktiskt tjänade på att någon annan red dressyr/motionsred ett par gånger i veckan. Hon red helt gratis utan någon form av kontrakt. Nu var hon ju iofs dotter till en av min mammas barndomsvänner.

I övrigt förstår jag till fullo att folk vill ha betalt. Det handlar ju förstås om vilken sorts ryttare och vilken sorts ridning, samt den bakomliggande orsaken till behovet av medryttare.

Men att ta betalt av hästskötare låter löjligt. Nu talar jag om folk som ryktar och pysslar med hästen, och naturligtvis inte utbildade skötare som sköter hela stallet. (duh...)

em-pirre/
f.d. hästägare, fodervärd och betalande medryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

*kl*

Min medryttare betalar ingenting och det är helt ok för mig. Jag får hjälp att motionera min pålla när jag inte hinner o så hjälper hon till med det praktiska.
Fungerar jättebra. Har ett äldre arabsto så det är mest skogsturer som gäller.Vill hon ta någon privatlektion så får hon däremot betala den själv.
Det är min häst o mitt ansvar så jag betalar...../L
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 655
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp