Bukefalos 28 år!

Kosta att vara Skötare/medryttare??

Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag är hästägare, och jag tycker inte att det är roligt att mocka :p
Däremot tycker jag att det är så himla värt det för allt annat man får av hästen. Han ger mig så himla mycket, han bär runt på mig för min skull, han uppskattar mig och då är det minsta jag kan göra att städa åt honom. :D Jag vet inte om jag är en dålig hästägare för det.. men min häst verkar må bra och jag likaså :)

Hej!
Och jag är hästägare och tycker inte heller mockningen är det roligaste med hästandet. Ändå står jag i hagen och mockar i minus 20 grader och snöstorm, för hästarnas skull.

Mina medryttare betalar just nu ingenting, mycket för att jag har mycket specifika krav på ridningen de gör och för att de ibland åker på att mocka hagen och alltid måste fylla vatten.

/Lavinia
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag har häst sedan länge, Skulle önska mej en medryttare, men inte för att den skulle betala. Utan för att kunna vara lite fri att åka bort någon enstaka gång.
Då skulle jAG betala för hjälpen.
Vidhåller ändå att jag tycker att det är sjukt att den som ev. hjälper mej skulle betala för att få GE mej den hjälpen.
* Jenny
Du har en konstig definition om vad en medryttare är. Det är nog ingen männska som anser att någon ska betala för att se till hästen när man åker bort. Det där är inte att vara en medryttare.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag menade inget som någon "kritik" mot det du sade, det var mest ett konstaterande att jag inte tycker det är roligt men att det funkar ändå :)

Gör du det så är det ju jättehärligt och jag är avundsjuk på dig :D
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Aldrig mer medryttare! Skötte stallpassen åt hästarna som dottern och jag skulle rida, fick mess ibland när jag mockat klart, "rid inte idag" pga halka, mörker, blåst, hästarna hade varit stressade på morgonen osv...betalade verkligen för att jobba, tror att jag hann rida 3 ggr på en månad... men jobbade 2 dgr/veckan...
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Okey, du får låna, sköta och rida min häst gratis. Men du får då köpa komplett utrustning, splitter ny inpassad efter min hästs behov, alltså du får ta ut sadelprovare och allt ska sitta tipp topp när du rider och sköter min häst. Mina privata saker som är anpassade efter min häst är inlåsta. Dessutom får du själv köpa in det foder som går åt, de dagar du rider och sköter min häst, analyserat grovfoder och i övrigt foder anpassat efter min häst. Och vid minsta skada som inträffar på häst, stall eller hage de dagar DU sköter och rider min häst ska du ersätta.

De dagar jag rider och sköter min häst, ansvarar jag för ovanstående.

Fair enough?

Mvh

IngelaH

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag reagerar också på att medryttare säger att de gör allt jobb.
Detta jobb gör man väl ändå för hästen som av förklarliga anledningar inte kan göra detta jobb själv.
Ingen skulle vara gladare än jag om de kunde mocka, fixa sin mat och borsta sig själva så jag bara kunde rida/köra.
Detta är ett tack till hästen för att den kånkar runt på en.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Kap

Jag har skaffat mig en medryttare helt enkelt för att jag behövde hjälp en dag i veckan. Hade massor att göra i skolan en period, pluggade 250 % och behövde kunna ta en dag att bara ta hand om mig.
Det jag begärde av min medryttare: Fodra exakt enligt anvisningar, no more no less (pga sjukdom hos hästen), medicinera, motionera mycket och gärna, ju mer desto bättre, mocka och ge vatten.

Jag tar inte betalt. Inte för att jag tycker det är fel eller något sådant, det har bara inte blivit så. Planen var att medryttarn skulle köpa nytt foder när det var slut, men pga olyckliga omständigheter har det inte blivit så. Ibland åkte hon med mig på "mina" dagar, för att lära sig mer om hästen och träningen. Jag höll som små lektioner, gratis. Jag tycker att jag egentligen borde ta betalt, men..
Lite elak tanke; om jag inte tar betalt är det lättare att "säga upp" medryttaren när som helst.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Tycker du det är kul att tvätta en bil? I så fall kan du nog tänka dig att betala för att få göra det! ;)
Tycker du det är kul att rida och ha hand om en häst? I så fall kanske du kan tänka dig att betala för det? Ett tips, köp en häst! Och har du inte råd att äga en häst, då kanske du kan få betala för att "äga" en häst en eller ett par gånger i veckan? ;)

Jag har haft både betalande medryttare och medryttare som inte betalat.

Den som inte betalade något är en duktig ryttare som dessutom tränade och tävlade min häst i dressyr. Och då gav hon ju mig något, min häst blev utbildad och tränad, och jag gav henne möjlighet att få rida gratis! Win-win situation alltså!

I andra fall så har jag låtit andra rida min läromästare, och de har lärt sig massor i ridning! Och varför ska de då rida gratis? De hade ett jäkligt "guldkantat" kontrakt, de fick disponera hästen 100%, rida träningar och tävla om de ville mm, och de betalade inte ens hälften vad hästen kostade i uppehälle! Varför skulle jag sponsra dem med häst när jag lika gärna kunde låna ut den snälla läromästaren till en ridskola och slippa betala en spänn för hästen?
Det fungerade inte med medryttarna till den hästen, så jag lånade då ut honom på foder till en fantastiskt fodervärd!

Min nuvarande häst kommer få en medryttare två dagar i veckan när hon börjar ridas igen efter fölningen. Jag hinner inte sköta och rida hästen perfekt sju dagar i veckan, så därför ska min superduktiga medhjälpare "vara hästägare" två dagar i veckan. Medhjälparen har inte förut betalat, men nu ska hon börja göra det. Och det roliga är att hon har flera gånger förut frågat "ska jag verkligen inte betala något?!" när hon ridit! För hon anser att hon har varken tid eller råd att äga egen häst just nu, och får hon chansen att rida en så fin häst som min, då är hon verkligen beredd att betala!
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag menade inget som någon "kritik" mot det du sade, det var mest ett konstaterande att jag inte tycker det är roligt men att det funkar ändå :)

Jag tar det inte som kritik heller. Men säg inte att jag anser att folk som inte gillar att mocka är kassa hästägare för det har jag aldrig skrivit.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag formulerade mig nog fel, vad jag menade med att det inte var kritik var att jag menade inte att du hade skrivit att jag skulle vara en dålig hästägare på något sätt.

Det var något jag själv skrev med en ironisk ton. :)
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

"Kl"
De flesta som söker medryttare gör det väl för att få avlastning och tid till annat än hästen. Då blir ju frågan: Skal medryttaren betala för att DU som hästägare INTE VILL/ kan ägna de nödvändiga timmar varje dag på att sköta DIN häst?

En medryttare som åker till stallet de dagar som du bestämmer dig för att du har "viktigare" saker att göra än att sköta din häst, skal definitvt inte betala för detta.

Däremot har jag inget emot att medryttaren får betala i de fall där det är ett uppgjord schema som sträcker sig över flera månader OCH medryttaren är fri att deltaga på träningar och tävlingar de dagar h*n sköter hästen, fast då är den riktiga termen oftast inte medryttare utan, tex halvfodervärd
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Med dig som medryttare så känner man som hästägare nog att man fått rejält betalt! :laugh:
Få låna sadel och allt, du har ju gett din hästägare massor!

Nu bor vi ju lite långt ifrån varandra om min medhjälpare skulle få förhinder och inte kunna hjälpa mig med min häst, och det är ju synd för mig! ;)
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Klokt sagt! :bow:

De som vill vara medryttare och inte tycker det är värt att betala, varför inte bara rida på en ridskola eller liknande i stället? :confused:
Men kanske borde även ridskolor låta bli att ta betalat, de får ju hjälp med motionen och skötseln av hästarna ju! :angel:
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Håller med dig! Igen! ;)

Angående att få lite pengar tillbaka finns en annan variant jag sett i många stall där det bedrivs ridskola. Det är att privatryttare lånar ut sin häst på lektion ett par timmar per vecka och får betalt för det.

I ett av stallen där det arrangemanget finns så tävlar lektionshästarna i både hoppning och dressyr. Bland annat så var det för något år sedan en lektionshäst som med en lektionsryttare fullkomligt sopade banan med sina medtävlare i dressyr en hel säsong! Ekipaget vann ALLT upp tom LB! Dessutom vann laget (bestående av hästar som helt eller delvis gick lektion) en brakseger i lagdressyren Div III det året också.
För de som tycker synd om lektionshästar och aaaldrig skulle låta sin häst gå på lektion tänkte jag att det var bra att upplysa vad synd det är om lektionshästar på en mindre, seriös ridskola. :angel:
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Du har en sund och vänlig inställning tycker jag! :laugh:

Angående att inte ha råd att ha hästen om man inte tar betalt av sin medryttare tycker jag kan ha fler sidor eller hur man säger! Jag har absolut råd att ha kvar min häst utan att medryttaren betalar (jag ska alltså ha betalande medryttare inom kort), men då måste jag omprioritera mina utgifter eller hur man säger!

Utan betalande medryttare så får hästen samma bra skötsel, vård, utrustning osv hos mig, det tummas inte något på det! Har jag inte råd med det ska jag inte ha häst, punkt!
Men det jag får dra in på utan betalande medryttare, det är ju antalet träningar och tävlingar kanske jag får skippa helt osv. Och den efterlängtade semestern till Falsterbotävlingarna får förmodligen också utgå!

Min medryttare kommer få träning "på köpet" också. Jag har haft träningar och ridlektioner i runt 20 år, min medryttare ska få rida lektion på min häst minst en gång i månaden för mig om hon vill! Sist jag hade lektioner fick jag 120:-/tim minus skatt, min medryttare tränar givetvis gratis för mig!
Och vill hon träna för andra tränare så är det helt ok! Och hon får då givetvis låna min bil och mitt hästsläp utan att behöva betala bensin!
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Håller med dig, i många fall är det nog så att de som har/är medryttare egentligen har/är halvfodervärdar.
Skall man betala för att bruka hästen som sin egen delar av veckan torde ju den korrekta benämningen egentligen vara halvfodervärd och inte medryttare, eller ? Det är åtminstone min åsikt.

Senast jag var något som i det närmaste skulle kunna kallas medryttare (jag var den enda som red hästen och gjorde det i genomsnitt 3 gånger i veckan. Hästen skulle ridas upp i kondition och till viss mån vidareutbildas för försäljning), så betalade jag hälften av skoningen. Fair deal tyckte jag, det blev 200 kr/per skoning. Mockade boxen de dagar jag var ute och fixade hans mat och bytte vatten.

Skulle jag ha en medryttare skulle den inte behöva betala för det. Men dock bekosta ev träningar och tävlingar med hästen själv.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Om man skall betala, få betalt eller om ingen betalar beror på tycker jag.

En skötare eller utbildare bör få betalt av hästägare då dena gör ett jobb.

Om någon vill hyra ut sin häst någon/några dagar i veckan så borde hästägaren ta betalt.

Sedan finns det känster och genkänster av olika slag som kan kombineras i det oändliga.

Kram
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Lånar du någons bil så får du ju rengøra den efter dig samt tanka den och betala den bensinen som gått åt ungefær samma e det med hæstar.
Den summan som medryttare brukar betala ræcker på sin højd till fodret åt hæsten den dagen och man borstar av hæsten efter sig osv
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

"Kl"
De flesta som söker medryttare gör det väl för att få avlastning och tid till annat än hästen. Då blir ju frågan: Skal medryttaren betala för att DU som hästägare INTE VILL/ kan ägna de nödvändiga timmar varje dag på att sköta DIN häst?

Hej!

Det är en ruskigt uttjatad diskussion.

Om jag bara behöver någon som mockar och vattnar, då betalar jag vår stalltjej för det. Om jag vill att nån ska rida och slita på hästen, utrustningen och skorna, då vill jag gärna få nån typ av ersättning för det, det kostar att ha häst, det kostar att rida på ridskola. Mina medryttare rider just nu gratis, men då ingår en massa annat kringjobb (främst släpa andras hästar fram och tillbaka till hagar och se till att min häst har vatten). Så om jag fixar vatten själv är det ok att ta betalt då??

/Lavinia, som inte vill ha medryttare eftersom hästen och utrustningen alltsom oftast inte sköts enligt instruktion.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

kl

Tycker det är viktigt att skilja på medryttare och stallhjälp..

En medryttare är ofta en person som vill ha ett bättre alternativ till ridskola, som vill utveckla sig själv och sin ridning på en häst som kanske är lite känsligare och mer lyhörd än många ridskolehästar är. En medryttare är ofta en person som kanske vill skaffa egen häst i framtiden, men som börjar som medryttare för att lära sig hur det är att ha ansvaret för en häst ett par tre ggr i veckan. Dvs en medryttare är ofta en person som gör allt detta "jobb" i syfte att utveckla sig själv och lära sig något denna personen anser viktigt. Det kan också vara så att en medryttare är en person som av någon anledning inte har möjlighet att ha en häst mer än ett par gånger i veckan, och medrytteri blir då en utmärkt form för att bevara sitt intresse och fortsätta rida utan att behöva gå på ridskola eller kämpa med kanske ansträngd ekonomi, dåligt med tid, sjukdom eller vad som helst och tvinga sig själv att ha egen häst eller foderhäst.

Stallhjälp/skötare å andra sidan tar inte hand om din häst 2-3 ggr i veckan med huvudsyfte att utvecklas, utan pga att du som hästägare inte har tid med hästen alla dagar i veckan. När det gäller denna typen av "tjänst" tycker jag det är rimligt att låta personen rida gratis eller betala vederbörande för det jobb denne gör, medan när det gäller medryttare är det rimligt att medryttaren betalar en peng i månaden eller vad man nu kommer överens om då personen faktiskt lånar din häst, din utrustning, sliter på skorna, sliter på utrustningen osv för sin egen vinnings skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 174
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 723
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp