Bukefalos 28 år!

Kosta att vara Skötare/medryttare??

Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Jag har ingen medryttare nu och vill inte ha heller, jag hade dock en tjej förutom som hjälpte mig att sätta igång min arab efter en skada, då jag hade fullt upp med tillridning av två andra hästar.

Henne hade jag aldrig kunnat tänka mig att ta betalt av, eftersom det var just vad det var - hjälp med en igångsättning. Sedan fick hon visserligen fortsätta rida, men hästen var speciell och tjejen var en av de få förutom mig som hon accepterade.

Hade jag skaffat medryttare på min nuvarande häst hade jag dock velat ha betalt, då han är väldigt trevlig, samarbetsvillig och ambitiös, han är inte så högt utbildad men otroligt välriden och utbildningen går fort framåt. Jag anser här att det skulle vara värt för någon att betala för att få rida honom.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Hejhopp! Jag har en fråga..
Jo, alltså om jag blir medryttare/skötare på en häst, sköter om den, rider den, och andra hästsysslor några dagar i veckan.

MEN, kan någon berätta för mig varför det ska kosta att vara skötare?
En del tal betalt, men varför? Det är ju endå jag som gör jobbet?

Det är ju nästan som att du låter mig tvätta din bil, och jag ska betala för att tvätta den?
Eller är det bara jag som inte förstår?? Är det ngn som kan berätta varför vissa tar betalt? Är det för någon slags säkerhet eller nått??
OTROLIGT TACKSAM för svar!!!! :D / Pony_lover

Anledningen till att man ska betala för att vara medryttare är att ingenting annat är gratis i samhället. Det kostar massor att ha häst varje månad. Sen tillkommer slitage av utrustning och eventuella skador på hästen.

Jag skulle nog inte ta betalt av någon som ville pyssla, om vederbörande var ansvarsfull och bra i sin hästhantering. När det gäller medryttare är jag ytterst tveksam till att ha någon med eller utan betalning. Min erfarenhet är att man (om dom överhuvudtaget kommer på avtalad tid) får börja med att lära dom rida. Har även haft en medryttare som tyckte att jag skulle stå för kostnad när hon åkte och tränade, med motivationen att hästen fick utbildning. Hästen i fråga är på L:a nivå, ryttaren inte ens på L:c nivå...
Jag har även sagt nej till många, av olika skäl. Ett kan tex vara att jag har 16,5' sadlar och jag vill inte att någon med större rumpa än jag själv ska sitta ner mina sadlar i bakvalvet. En sadel kostar runt 25.000.
Jag har provat många olika medryttare under de senaste 15 åren. Den jag har nu till en av mina fyra hästar, har varit nogrann med tider men jag fick ge henne lektioner i ett helt år innan jag kunde låta henne rida ensam. Hon betalar inget och gör ingenting som tack för ridningen, om man inte ber henne. Det har varit ok med mig fram till nu eftersom att jag har en unghäst jag behöver tid att rida in. Till en av mina andra hästar betalar jag en erfaren tävlingsryttare för att utbilda hästen en gång per vecka.
Tror inte att jag kommer att vilja ha fler medryttare, men skulle jag ha en så kostar det vad hästen kostar att ha.
 
Sv: Kosta att vara Skötare/medryttare??

Tack för alla svar, ni har fått mig att tänka på grejer jag inte tänkte på förut när jag skrev inlägget. :)

Känns skönt ändå att veta hur det ligger till, jag kanske skrev en gnutta otydligt i inlägget.. höhö :P

Aja tack :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 172
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 723
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 057
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp