Kostnad avlivning

Jag tog ut lantbrukstjänst nu i maj. Det gick på 5400 för avlivning och bortforsling. Behövdes inte lägga på milersättning eftersom det gjordes när de var i närheten på rundan de kör.

Är nöjd med hur enkelt det gick att beställa (via nätet så jag slapp känna mig ännu mer som en bödel, larv men ni fattar) och hur snabbt de tog kontakt. Hästen dog snabbt och lätt och jag var glad att jag var med.

Är mindre nöjd med att ingen kontroll gjordes av pass/ID trots att jag erbjöd det och stod med passet i handen. I teorin hade jag ju kunnat ta vilken häst som helst på gården.
 
Jag använde Stockholmsnödslakt när jag var tvungen att ta bort min häst för ett par månader sen:cry:, betalade 6500:- för allt och försäkringen tog allt utom 1000:-

Jätte duktiga och proffsiga.
 
När man slaktar nöt (normalslakt) tas en avgift ut för att täcka nödslakten. En nödslaktad ko kostar eg lika mycket (eller mer, för normalt sett väger de betydligt mer slaktade än en häst) men man betalar den summan mer utspritt sas.
 
Jag tog ut lantbrukstjänst nu i maj. Det gick på 5400 för avlivning och bortforsling. Behövdes inte lägga på milersättning eftersom det gjordes när de var i närheten på rundan de kör.

Är nöjd med hur enkelt det gick att beställa (via nätet så jag slapp känna mig ännu mer som en bödel, larv men ni fattar) och hur snabbt de tog kontakt. Hästen dog snabbt och lätt och jag var glad att jag var med.

Är mindre nöjd med att ingen kontroll gjordes av pass/ID trots att jag erbjöd det och stod med passet i handen. I teorin hade jag ju kunnat ta vilken häst som helst på gården.

Du kan ju avlivat någon annans häst även med pass. Dessutom krävs inte pass/id för att avliva till destruktion. Så det är eg inte konstigt att de inte kollar - men visst känns det lite läskigt.
 
Aha ok! Men som sagt, känns läskigt ändå.
Men du är ju inte anonym, du fick väl visa legitimation? Sen betalar man med kort (i alla fall här). Vem betalar för avlivning av nån annans häst?
Nu ser jag så många kriminalprogram så jag kan se andra scenarion också. :cautious:
 
Men du är ju inte anonym, du fick väl visa legitimation? Sen betalar man med kort (i alla fall här).
Också sant men det går ju inte att göra ogjort oavsett om man vet vem som gjorde det.

Jag vet att jag drar stora växlar här nu men en hästbekant till mig med skyddad identitet var rädd för att exet skulle slakta hästen på eget bevåg eftersom det var något hen hotat med.
 
Också sant men det går ju inte att göra ogjort oavsett om man vet vem som gjorde det.

Jag vet att jag drar stora växlar här nu men en hästbekant till mig med skyddad identitet var rädd för att exet skulle slakta hästen på eget bevåg eftersom det var något hen hotat med.
Men fyy va läskigt, ingår i mina scenarion också. Det finns ju folk till allt men i ett sånt fall tar man nog bort hästen lite mera anonymt.
 
Jag har aldrig fått visa leg när jag avlivat nån häst. Och jag har ibland avlivat de som inte är mina, ingen har ifrågasatt det.

Det är nog inte svårt att göra om man vill.
 
Du kan ju avlivat någon annans häst även med pass. Dessutom krävs inte pass/id för att avliva till destruktion. Så det är eg inte konstigt att de inte kollar - men visst känns det lite läskigt.

Jag fick veta redan när jag ringde att de krävde passet (för makulering) och ID på mig. Och intyg från ägaren, om jag inte var ägaren enligt pass/handlingar.

Sedan kollade de passet (signalement), makulerade detta och återlämnade till mig. Skrev upp mitt personnr enligt ID.
 
Jag har aldrig fått visa leg när jag avlivat nån häst. Och jag har ibland avlivat de som inte är mina, ingen har ifrågasatt det.

Det är nog inte svårt att göra om man vill.

Heller aldrig visat legitimation. Däremot finns ju namn, adress och telefonnummer på kvittot. Har för mig personnumret finns med - även om de trott mig på mitt ord om det och inte krävt ID-kort.
 
Jag fick veta redan när jag ringde att de krävde passet (för makulering) och ID på mig. Och intyg från ägaren, om jag inte var ägaren enligt pass/handlingar.

Sedan kollade de passet (signalement), makulerade detta och återlämnade till mig. Skrev upp mitt personnr enligt ID.

Lantbrukstjänst?

ID på människan tycker jag absolut de borde kräva. Men det behövs som sagt inte pass så det blir knepigt kräva. Dessutom så makulering av pass ät olika vem som ska göra - senaste jag tog bort så skulle f-bolaget ha passet efter avlivning, ihop med bevis om avlivning. Sen stämplade de passet med "LIVERSATT" i stora bokstäver. Aldrig varit med om förr men det är bra tycker jag. Men hade Lantbrukstjänst snott passet då så hade jag inte fått ut livvärdet...

I andra fall ska registraturen ha in passen för makulering. Så möjligen om Lantbrukstjänst skickar dem till rätt registratur - men blir ett himla pyssel då.
 
Jag skickade min på slakt och hon bultades hemma i stallet otroligt fint avslut fick hon.
Har för mig att jag fick betala 4000 nått men fick tillbaks 2200 av slakteriet för köttet.
 
Men du är ju inte anonym, du fick väl visa legitimation? Sen betalar man med kort (i alla fall här). Vem betalar för avlivning av nån annans häst?
Nu ser jag så många kriminalprogram så jag kan se andra scenarion också. :cautious:
Jag visade ingen id, jag betalade kontant, och jag hade lätt kunnat ta precis vilken häst som helst i hagen. Fanns ingen som helst koll på det där. Och med tanke på hur faktiskt många sjuka människor det finns i världen som säkert lätt hade betalat 4000kr för att ta bort någon annans häst och hämnas. Det finns människor till allt.
 
Tror ytterst få vill betala för att ta bort någon annans häst... Varför skulle man vilja betala den kostnaden? I såna fall borde det var billigare att avliva och gräva ned.

Däremot är pass ett måste om hästen ska gå till livsmedel, då ska det "bevisas" att den inte fått några läkemedel med livstids karens. Har dock aldrig varit med om att någon veterinär skrivit in det i passet....
 
Tror ytterst få vill betala för att ta bort någon annans häst... Varför skulle man vilja betala den kostnaden? I såna fall borde det var billigare att avliva och gräva ned.
Det finns människor till allt. Det finns puckon som lägger ner mycket tid och pengar för att sabba någons liv. Tycker det är väldigt naivt att tro att ingen skulle göra något sådant.

Sen var det ju dessutom fel häst som avlivades för ett tagsedan vid högvakten. Bara det är en viktig anledning att kolla chip och identitet på hästen för att vara säker.
 
Men vad har ni andra betalat?

Fika senast. Och så kostnaden för bränsle till grävmaskinen och för tillståndet hos länsstyrelsen. Nu är det dags igen och det blir samma fikakostnad och bränsle men inget tillstånd. I våras när jag bestämde mig för att det är dags för sista sommaren hade jag för mig att tillståndskravet för att begrava häst är borta men kollade för säkerhets skull upp det på länsstyrelsens hemsida och där fanns all information kvar. Jag ordnade pappersexercisen med kommunen och skickade alltihop till länsstyrelsen. Ett par dagar senare ringer en tjänsteman därifrån och säger att tillstånd inte längre behövs. Jag upplyste om att all info fanns kvar på hemsidan och då tyckte tjänstemannen att det var bra att jag sa det. Men det var skönt på det sättet att jag då kan bestämma precis när det passar mig att avliva och behöver inte vänta på handläggningen. Lustigt bara att hemsidan inte var uppdaterad och att inte kommunens tjänsteman heller sa något när jag ville ha deras godkännande.

Tycker i övrigt att bultpistol är ett väldigt bra alternativ vid avlivning. Tycker inte om att skicka iväg dem på en sista resa och avlivningsvätska var dyrt och lite krångligt med veterinären.
 
Betalade 6400kr för bult och bortforsling för 2 år sen tror det var lantbrukstjänst men eftersom det var min livskamrat på 29år så vare sig bokade jag själv el närvarade, det skötte stallägaren (ridklubb) de tog även bet och jag fick det på faktura från dom. De hade inte passet och ingen verkar ha kollat vem som ägde hästen. Nu när jag tänker på det så kanske det är lite märkligt att ingen koll gjordes, fast klubben har ju använt samma avlivning många gånger så de är antagligen betrodda
 
Jag anlitade Bollnäs Djurtjänst. 1500:- och hästen gick till Kolmårdens djurpark. Nu vet jag att det inte är alla som gillar tanken på att ens bästa vän blir lejonmat, men jag tycker att det är etiskt försvarbart. Killen på BD var nog den lugnaste och tryggaste man jag stött på. Mycket nöjd med mitt val!
Har du kvar din TP? längesedan jag läste något om honom och nu blev jag fundersam om det var honom du fick göra av med?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 106
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp