Kostnad avlivning

Maj 2012, Uppsala
Vet ute akut och avlivade i boxen med spruta. Tror det gick på 2600 kr.
Blev hämtad dagen därpå (Lantbrukstjänst?:confused: 4300 kr
 
Fast jag tycker det är sjukt att det kostar 3500:- exkl moms att skicka en häst på destruktion när det kostar 1500:- att skicka en ko (gäller även köttdjur). En häst är inte större än en ko så för mig känns det som om man använder hästägare som kassako.
/Shaggy som skaffat tillstånd att gräva ner sin häst.

Fast en storhäst väger bra mycket mer än en ko, även om den är av köttras.
 
Jag minns inte vad det kostade när jag tog bort min, men det är ändå oväsentligt då det var så längesedan. 2003.
Lider verkligen med dig, det värsta är detta rundringande och att jämföra priser. Man vill ogärna prata om det, men ändå ska det ringas en jäkla massa och dras med alla man talar med, fb som "aktörer". Styrkekram till dig :(
 
Fast en storhäst väger bra mycket mer än en ko, även om den är av köttras.
Så du menar att en ko av köttras inte väger mer än 250 kg. Låt mig tvivla. Dessutom kostar en häst under 250 kg fortfarande 3000:- exkl moms altså fortfarande dubbelt så mycket som en ko.
Googlade en Charloais tjur väger över 1 ton och det är det inte många stora hästar som kommer i närheten av.
 
Gör den? :confused: Inte ens min jättehäst vägde mer än våra herefordkor som går till slakt. Kan inte tänka mig att slaktvikten blir högre på en häst heller?

Styckar endel kor o deras hängande vikt (ifs minus huvud, skenor, päls, vom som ju väger endel kom jag ju på och som självklart ska räknas med vid bortforsling när det jämförs med en häst!) är ca 450 kg på de riktigt stora. Men det blir ju mer innan de är färdiga för styckning. Mitt fel!
Självklart borde priserna ses över om det är så billigt att få undan en ko.
 
Först och främst beklagar jag att du har behövt fatta det här beslutet. :(

Min första ponny avlivades av distriktveterinärerna hemma i stallet, begravdes också på gården. Det här var 2008, och jag minns inte exakt vad vi gav för det (akut avlivning, så jag var fullständigt i chock när det hände), men det var dyrt. Hästen var försäkrad i Agria, och vad jag minns fick vi ingen ersättning för själva avlivningen, dock självfallet på att hästen gick bort.

Ponny nummer två avlivades med lantbrukstjänst september -13. Vi valde en dag när de ändå var här i krokarna, annars är även det här en avkrok där de inte är så ofta. Jag har för mig att jag gav 5300 för det, distriktarna hade tagit 9000 om vi hade gjort det med dem. Den hästen var försäkrad i Sveland och där fick vi inte heller någon ersättning, hästen var dock så gammal att det inte betalades ut någon ersättning överhuvudtaget.
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?

Jag betalade 6500 :- i våras för att de tog bort en häst hemma som togs med direkt, använde ett företag som heter Trotjänartjänst i Skåne. Det som var extra bra var att jag själv slapp hålla hästen eller ordna någon jag kände till det då det var två personer som kom. Ledde ut honom, men ville inte se min egen häst bultas eller efter bulten. Det ingick 10 mil i det priset, sedan var det milkostnad, jag bor dock inom 10 mil.
 
Avlivade min ponny på Husaby nu i Tisdags då jag och veterinären kom överens om att det var det bästa att göra. Kostnaden för avlivning allt som allt blev 7450. Har agria plus så de ersätte 6000 av avlivningen, är väldigt glad för det.
 
Fast jag tycker det är sjukt att det kostar 3500:- exkl moms att skicka en häst på destruktion när det kostar 1500:- att skicka en ko (gäller även köttdjur). En häst är inte större än en ko så för mig känns det som om man använder hästägare som kassako.
/Shaggy som skaffat tillstånd att gräva ner sin häst.

Och får är gratis.

Men det är mer subventionerat överlag för kor. De betalar inte samma taxa som hästägarna hos distriktsveterinären heller tex.
Jag kan såklart knorra rent privatekonomiskt men bönderna har det så jädra tufft ändå att jag unnar dem sina rabatter. Dessutom är det mer sällan vi hästägare behöver anlita Lantbrukstjänst än genomsnittsbonden med ett antal kossor/får behöver det. Så..
 
Sthlm Nödslakt kan också komma om man inte är alltför långt norrut men annars är det lantbrukstjänst man ringer.
Lantbrukstjänst var det nog, Var ej med när gammelman blev hämtad, utan pappa fick vara med då. Vetten från Ambulanstoriska (Ultuna) ringde dem:bow:
Avlivningen var jag med på. Akut med veterinär med spruta i hans box:cry:
 
Lantbrukstjänst var det nog, Var ej med när gammelman blev hämtad, utan pappa fick vara med då. Vetten från Ambulanstoriska (Ultuna) ringde dem:bow:
Avlivningen var jag med på. Akut med veterinär med spruta i hans box:cry:
När vetten tog bort min i stallet så frågade hon om hon skulle beställa hämtning. Nej sa jag , jag har numret framme redan. Då sa killen att jag kan ta din på vägen hem kl 17.00 samma dag. Skönt att inte ha pålle liggande på parkeringen i dagar.
 
När vetten tog bort min i stallet så frågade hon om hon skulle beställa hämtning. Nej sa jag , jag har numret framme redan. Då sa killen att jag kan ta din på vägen hem kl 17.00 samma dag. Skönt att inte ha pålle liggande på parkeringen i dagar.
Ok. Det numret hade/har inte jag...
Min fick ligga i boxen knappt en dag. Avlivades på tor fm. Hämtades fre morgon.
Med sin pyjamas över
 
jag tog ut trotjänar avlivning, 6400kr. samma pris oavsett om det är akut eller inte. de tar med kroppen och kör till destruktion.

gick väldigt fint till båda gångerna vi hade ut dem. hästarna fick stå och mumsa på favorit godiset och bli klappade en stund innan de somnade in.
 
Jag anlitade Bollnäs Djurtjänst. 1500:- och hästen gick till Kolmårdens djurpark. Nu vet jag att det inte är alla som gillar tanken på att ens bästa vän blir lejonmat, men jag tycker att det är etiskt försvarbart. Killen på BD var nog den lugnaste och tryggaste man jag stött på. Mycket nöjd med mitt val!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 339
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 109
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp