Kostnad avlivning

Maj 2012, Uppsala
Vet ute akut och avlivade i boxen med spruta. Tror det gick på 2600 kr.
Blev hämtad dagen därpå (Lantbrukstjänst?:confused: 4300 kr
Oktober 1996, Ultuna
Blev röngtad fram (fång) sedan avlivad med spruta tror jag:confused:. Kostade runt 2800 kr då
Hade även ut Ambulanstoriska (Ultuna) på morgonen, som skrev remiss till röngten. Kostade runt 2200 då.
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?
Jag betalade drygt 7000, om jag inte kommer ihåg fel. Han togs bort på klinik, och hämtades där för vidare transport till kremering (gemensam). Detta var 2011.
 
Jag har ytterligare en fråga kring avlivning, tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så ja skriver här istället.

Jag skall ta bort min häst nu inom en snar framtid, har fått avlivningstillståndet samt fyllt i och skickat in till Lantbrukstjänst, så det är nära nu :( I mitt avlivningstillstånd står det så här:

"När du erhållit avlivningsintyg, slakteriets avräkningsnota eller kvitto från nödslakt, var vänlig och skicka/mejla denna handling till oss så att vi kan betala ut liversättningen. Kontrollera så att hästens namn och eller registreringsnummer kommer med på intyget. Ange gärna skadenumret när du skickar/mejlar intyget."

Räcker det då med kvittot från lantbrukstjänst? Eller behövs det något mer? Har inte tagit bort häst innan där jag har ett livvärde på hästen. Förra hästen var betydligt äldre och med en begränsad försäkring.
 
Jag har ytterligare en fråga kring avlivning, tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så ja skriver här istället.

Jag skall ta bort min häst nu inom en snar framtid, har fått avlivningstillståndet samt fyllt i och skickat in till Lantbrukstjänst, så det är nära nu :( I mitt avlivningstillstånd står det så här:

"När du erhållit avlivningsintyg, slakteriets avräkningsnota eller kvitto från nödslakt, var vänlig och skicka/mejla denna handling till oss så att vi kan betala ut liversättningen. Kontrollera så att hästens namn och eller registreringsnummer kommer med på intyget. Ange gärna skadenumret när du skickar/mejlar intyget."

Räcker det då med kvittot från lantbrukstjänst? Eller behövs det något mer? Har inte tagit bort häst innan där jag har ett livvärde på hästen. Förra hästen var betydligt äldre och med en begränsad försäkring.
Det räcker med kvittot från Lantbrukstjänst.
 
"När du erhållit avlivningsintyg, slakteriets avräkningsnota eller kvitto från nödslakt, var vänlig och skicka/mejla denna handling till oss så att vi kan betala ut liversättningen. Kontrollera så att hästens namn och eller registreringsnummer kommer med på intyget. Ange gärna skadenumret när du skickar/mejlar intyget."
Usch, det är så hemskt det där med att man har ett kvitto på att ens häst är borta, jag skickade för övrigt bara in kvittot från lantbrukstjänst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 107
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp