Kostnad avlivning

För mig kostade det med lantbrukstjänst ca 4300kr inklusive allting. Inte så farligt ändå tycker jag. Någon milersättning tog dom inte.

Kollade lite på att låta djurambulans göra det så att han sedan kunde åka ensam och lite mera "värdigt" om det nu finns något sådant i en sådan situation. Men det hade gått på 12000kr och det kändes som lite i mesta laget bara för att låta honom slippa containern, idag ångrar jag mig dock inte ett dugg då han var super han som var ute. Sen tror jag att försäkringen faktiskt tog kostnaden för avlivningen, vet att jag fick tillbaka en summa iallafall jag vet att jag var lite osäker på varför jag fick. Antar det var avlivningskostnaden.
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?

Betalade 6-7' för 5 år sen, lantbrukstjänst var det nog också.
 
5500 :- betalade jag till lantbrukartjänst i våras. Bult + att de tog kroppen.

Betalade runt 2000-3000:- för bara avlivning hemma en gång. Kroppen skänkte jag till forskning/utbildning och den hämtades gratis.

Lantbrukartjänst var dock bättre än veterinären på både folk och fä.....
 
Jag grävde ner hemma, så avlivning i höstas gick på typ 1500 kr med bult. Kollade på Bergsåker och jag har för mig att det kostade 12'.
 
Har du ngn djurpark i närheten? Sist vi tog bort en häst så körde vi den till en djurpark. Veterinär var med och gav lugnande om man ville det och avlivningen gick lugnt och värdigt till. Sen får kroppen bli mat till djuren. Kommer inte ihåg exakt kostnad men betydligt billigare i alla fall. Om man nu kan tänka sig att hästen blir mat och den inte är för stressad av att åka iväg.
 
I Skåne har vi en fantastisk privat aktör som avlivar (med bult) och sedan tar med hästen i sin egen lastbil. Tror det fasta priset är 6700 oavsett om tiden är bokad eller akut.

Numera har jag teckat, på min häst som nästan inte har nån försäkring längre, en speciell avlivningsförsäkring som kostar mig 100kr/år och täcker 6000kr.

@Fiorano Beklagar, vad tråkigt!
 
Avlivade med lantbrukstjänst igår och det kostade runt 5000kr.
Har man plusförsäkring hos agria täckte de (2014) upp till 6000.
Avlivade på klinik med somulose 2014, lantbrukstjänst tog kroppen, det kostade totalt ca 9000kr.
Vill bara säga att lantbrukstjänst verkligen var duktiga! Jag kommer välja dem framför spruta i framtiden, det gick så fort och var så proffsigt gjort.
 
@Aionee Vlken försäkring täcker avlivning? Denna står Sveland med ungefär allt extra och dubbel vetvård och hela kalaset. Men de täcker ändå inte för att avlivnng citat "inte är behandling"... Nån skrev Agria, men det skulle isf vara deras enda fördel:/. Min andra står i Dina, har faktiskt inte kollat vad som gäller hos dom.
 
@Aionee Vlken försäkring täcker avlivning? Denna står Sveland med ungefär allt extra och dubbel vetvård och hela kalaset. Men de täcker ändå inte för att avlivnng citat "inte är behandling"... Nån skrev Agria, men det skulle isf vara deras enda fördel:/. Min andra står i Dina, har faktiskt inte kollat vad som gäller hos dom.

Alla utom Sveland typ. De flesta (alla?) andra bolag har möjlighet att få ersättning för avlivning och destruktion upp till ett visst belopp. Hos Sveland kan man inte ens välja till det. Men både Agria, Folksam och IF har, dock oftast visa tillval/den utökade vetvården.
 
@Alexandra_W Aha, nästa häst kommer ändå inte stå i Sveland (även om de varit jättebra med allt kring skadan).

Hursom har jag bokat tid med lantbrukstjänst nu till onsdag. Hoppas att försäkringsbolaget är färdiga tills dess. Kommer att kosta 5.400:-. Kliniken här tog 9.000:-.
 
Det skiljer kanske en del priser i landet. Jag tog bort en av mina älsklingar i december. 3900 för veterinär som avlivade med spruta här hemma. Sedan 6 000 för Lantbrukstjänst som hämtade i sin slaktbuss. Alltså inte container om man nu ogillar den hanteringen. Jag har gjort så här flera gånger och för mig är det inte obehagligt med en kropp som ligger och väntar på att bli hämtad. Lantbrukstjänst har även hämtat en av mina grisar som dog här hemma. Det kostade 2 000 kr. Ganska mycket om man jämför med en stor häst. Oavsett tycker jag det är värt vartenda öre. Avsked och död är svårt och det är viktigt att det går så värdigt och smidigt som möjligt.
 
4000-5000 kr kostar det här, somulose. Alla mina djur får en värdig begravning på gården så det priset är endast avlivning.

Tråkigt med din häst!
 
@Aionee Vlken försäkring täcker avlivning? Denna står Sveland med ungefär allt extra och dubbel vetvård och hela kalaset. Men de täcker ändå inte för att avlivnng citat "inte är behandling"... Nån skrev Agria, men det skulle isf vara deras enda fördel:/. Min andra står i Dina, har faktiskt inte kollat vad som gäller hos dom.
Vi har motvilligt Agria (och sen är det ett extra pålägg om man vill ha avlivningsprocessen täckt). Och ja, känns lite som om det var deras enda fördel. ;)

Beklagar det med din häst, vädligt tråkigt.
 
Bor i Skåne . Här finns ett företag som 'avlivar trotjänare' . Mkt duktiga och bra! Tog drygt 6000 f två år sedan ( bultning och bortforsling) Skånes djurpark tar emot och avlivar f runt 2000 så vitt jag vet.
 
Har precis avlivat en häst här hemma. Veterinär kom ut, hon fick lite lugnande och sedan gick vi till sommarhagen där hon nu vilar. Allt var fint, lugnt och hon hade kompis med sig tills det var över. Inget bultande utan hon fick injektioner, galopperade mycket mer än de vanligtvis gör, men det var fint ändå eftersom hon var så trygg och tillfreds innan. Kan verkligen rekommenderas om man har möjlighet! Kostade mellan 4500-6000kr.
 
Min avlivades i Kungsbacka och det gick på ca 10000. 5000 för avlivning med spruta av vet och lika mycket för hämtning och destruktion.
 
Min häst har blivit utdömd idag och nu tittar jag på olika avlivningsalternativ. Inser att det blivit enormt mycket dyrare att ta ut lantbrukstjänst sen jag gjorde det för tio år sen. Här kostar det nu 4.300 för hämtningen av kroppen, samt 700:- om de avlivar (+milersättning, vilken blir mycket eftersom de inte finns i närheten). När jag avlivade på klink för fyra år sen kostade det ca 8.000:-, misstänker att det också blivit dyrare. På den kliniken där han blev utdömd tar de nästan 11.000:-.

Jag är ärligt talat lite chockad av dessa priser, men det känns viktigt för mig att det blir ett bra avslut utan stress. Vill inte köra till slakteri. Hästen får ändå inte användas till livsmedel.

Men vad har ni andra betalat?

Tycker det är en viktig reflektion du lyfter fram.. Tyvärr är allt för få som inte inser vilka kostnader det medför att inneha en häst och att själva inköpet är den minsta utgiften. Hoppas din tråd leder till att många andra förstår ditt budskap i stället för att söka "billiga" alternativ.
 
Tycker det är en viktig reflektion du lyfter fram.. Tyvärr är allt för få som inte inser vilka kostnader det medför att inneha en häst och att själva inköpet är den minsta utgiften. Hoppas din tråd leder till att många andra förstår ditt budskap i stället för att söka "billiga" alternativ.
Fast jag tycker det är sjukt att det kostar 3500:- exkl moms att skicka en häst på destruktion när det kostar 1500:- att skicka en ko (gäller även köttdjur). En häst är inte större än en ko så för mig känns det som om man använder hästägare som kassako.
/Shaggy som skaffat tillstånd att gräva ner sin häst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 107
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp