Kronofogdens krav: Lämna bort hästen

Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
 
Lite intressant att när folk beklagar sig över skambud på en sadel får de medhåll, för djävligt att inte människor kan betala värdet.

Medan det helt plötsligt är djurplågeri att inte sälja till en tävlingsryttare med avstängning hängande över sig, och försaka miljoner på köpet.

Vad hände med perspektivet? Självklart far inte hästen illa av att bo i annat toppstall, detta är en häst som vårdas som en baby och som står på en toppanläggning avsett vilket av stallen den äter i. Jag är heller inte övertygad om att hästen får det bättre eller sämre hos någon annan, men med lite perspektiv kan vi väl alla konstatera att det faktiskt finns mer än en människa med god hästhållning - särskilt om man ska förvalta över 20 miljoner häst.

Huruvida nuvarande ryttare är mest lämplig hästomhändertagande med hänvisning till debatten om avstängning, finns det ju givetvis fog för att diskutera. I en annan tråd.
 
Toppanläggning vet jag inte.. Det är ju en vanlig anläggning som vilken som helst. Douglas egna är väl inte heller någon Toppanläggning att tala om.
 
Lite intressant att när folk beklagar sig över skambud på en sadel får de medhåll, för djävligt att inte människor kan betala värdet.

Medan det helt plötsligt är djurplågeri att inte sälja till en tävlingsryttare med avstängning hängande över sig, och försaka miljoner på köpet.

Vad hände med perspektivet? Självklart far inte hästen illa av att bo i annat toppstall, detta är en häst som vårdas som en baby och som står på en toppanläggning avsett vilket av stallen den äter i. Jag är heller inte övertygad om att hästen får det bättre eller sämre hos någon annan, men med lite perspektiv kan vi väl alla konstatera att det faktiskt finns mer än en människa med god hästhållning - särskilt om man ska förvalta över 20 miljoner häst.

Huruvida nuvarande ryttare är mest lämplig hästomhändertagande med hänvisning till debatten om avstängning, finns det ju givetvis fog för att diskutera. I en annan tråd.

Skillnaden ligger ju vad som händer med hästen när den inte håller längre, presterar lika bra längre eller liknande.

Så länge den presterar så kommer den behandlas som en kunglighet, inget snack om den saken. Men efter det så skiter sheikerna totalt i hästarna. Och det finns fall där de helt enkelt har bundit fast hästen nånstans ute och låtit denne törsta ihjäl där.
 
I leden som Bladh bryr sig om, så tror jag inte de är de mest hatade. Dels för det finns en annan kunskap om regleringar, en annan förståelse för att en häst i den prisklassen är en investering och en förståelse för att allt kommer inte i medierna

Ska man tro B så har L bjudit från 1 miljon upp till 7 miljoner för halva hästen innan allt bröt samman. Anledningen till försäljningen är också bla att B anser att L inte redovisat prispengar korrekt. L har medgett att de innan det havererade bjöd 7 miljoner.

Det ligger bud på hästen på 22.5. Dvs drygt 11 milj för halva. Om man få för en stund leker med tanken att man äger halva hästen, anser sig snuvad på intäkter och erbjuder andra delägaren att köpa ut och denne kommer med ena skambudet efter det andra (1-7 miljoner). Tja, i det läget skulle jag vara jävligt tjurig och inte ha lust sälja hästen till skambudande delägaren no matter what. Det får jag erkänna. När de sen ställda i hörnet börjar komma med vettiga bud och jag har en annan budgivare som matchar. Ja jag vet vem jag skulle sälja till då...

Det är alltid två sidor av en story och vi vet inte hela bilden.
I leden som Bladh bryr sig om, så tror jag inte de är de mest hatade. Dels för det finns en annan kunskap om regleringar, en annan förståelse för att en häst i den prisklassen är en investering och en förståelse för att allt kommer inte i medierna

Ska man tro B så har L bjudit från 1 miljon upp till 7 miljoner för halva hästen innan allt bröt samman. Anledningen till försäljningen är också bla att B anser att L inte redovisat prispengar korrekt. L har medgett att de innan det havererade bjöd 7 miljoner.

Det ligger bud på hästen på 22.5. Dvs drygt 11 milj för halva. Om man få för en stund leker med tanken att man äger halva hästen, anser sig snuvad på intäkter och erbjuder andra delägaren att köpa ut och denne kommer med ena skambudet efter det andra (1-7 miljoner). Tja, i det läget skulle jag vara jävligt tjurig och inte ha lust sälja hästen till skambudande delägaren no matter what. Det får jag erkänna. När de sen ställda i hörnet börjar komma med vettiga bud och jag har en annan budgivare som matchar. Ja jag vet vem jag skulle sälja till då...

Det är alltid två sidor av en story och vi vet inte hela bilden.

Fast nu är ju inte majoriteten av hästsverige i de leden....

10 miljoner har Lindelöw erbjudit nu tror jag.

Vi får se hur det slutar. Hoppas han får stanna, men jag tror inte det.
 
Ja för att dom förvägrar Lindelöw aTT köpa hästen.

Men nu är det goda nyheter. Douglas får ta hem sin häst iallafall från Karupslund.

Aha trodde du menade Lindelöws, missuppfattade där :D
Jag hoppas verkligen att de får behålla Casello.
 
Lite intressant att när folk beklagar sig över skambud på en sadel får de medhåll, för djävligt att inte människor kan betala värdet.

Medan det helt plötsligt är djurplågeri att inte sälja till en tävlingsryttare med avstängning hängande över sig, och försaka miljoner på köpet.

Vad hände med perspektivet? Självklart far inte hästen illa av att bo i annat toppstall, detta är en häst som vårdas som en baby och som står på en toppanläggning avsett vilket av stallen den äter i. Jag är heller inte övertygad om att hästen får det bättre eller sämre hos någon annan, men med lite perspektiv kan vi väl alla konstatera att det faktiskt finns mer än en människa med god hästhållning - särskilt om man ska förvalta över 20 miljoner häst.

Huruvida nuvarande ryttare är mest lämplig hästomhändertagande med hänvisning till debatten om avstängning, finns det ju givetvis fog för att diskutera. I en annan tråd.
Jag tror att många med mig inte reagerar på att hästen på något sätt skulle få det sämre eller att Bladhs vill ha betalt utan ur det rent sportsliga perspektivet - Sverige förlorar ett potentiellt OS-ekipage.
 
Jag tror att många med mig inte reagerar på att hästen på något sätt skulle få det sämre eller att Bladhs vill ha betalt utan ur det rent sportsliga perspektivet - Sverige förlorar ett potentiellt OS-ekipage.

Nja, det är ju det förfärliga i att hästen behöver flytta till Blentarp ett par dagar som dryftas. Djurskyddsaspekten.
 
Området kring Blentarp är Skånes hästmecka, ingen bra jordbruksmark utan mest bara sand men desto bättre för hästarna :)
 
Vad hände med perspektivet? Självklart far inte hästen illa av att bo i annat toppstall, detta är en häst som vårdas som en baby och som står på en toppanläggning avsett vilket av stallen den äter i. Jag är heller inte övertygad om att hästen får det bättre eller sämre hos någon annan, men med lite perspektiv kan vi väl alla konstatera att det faktiskt finns mer än en människa med god hästhållning - särskilt om man ska förvalta över 20 miljoner häst.
Precis för alla tävlingshästar behandlas ju såå bra och mår ju bättre ju finare stall dom står på..Finns ju absolut inga missförhållanden i tävlingsvärlden. Ju finare och dyrare stall desto bättre omhändertagande av hästarna..eller inte.

Dessutom handlar det om mer, han har haft hästen sen den var 3, vart ihop i 9 år och tagit den upp till OS nivå, står hästen väldigt nära. Finns ingen moral i det här överhuvudtaget, bara för att dom av girighet vill ha lite mera pengar.
 
Jag instämmer.

Men jag tycker snarare att det är du som är naiv att tro att 1) hästen inte kan få det bra hos någon annan än den som haft hästen sedan 3-årsålder. 2) inte inser att 22 miljoner har viss betydelse, oavsett om varan är en häst eller en veteranbil.

DET är naivt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Patrik Kittel har valt häst till ridsport-EM i Göteborg. Det blir inte OS-hästen Deja, utan mästerskapsdebutanten...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Drömmen om OS är långt borta för Douglas Lindelöw och hans häst Casello. Pengakonflikten kring hästen har intensifierats - under dagen...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp