Kronofogdens krav: Lämna bort hästen

Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
 
Inläggen publiceras ju utan något godkännande?

Har sett nån liknande fråga men då svarar folk bara att det är frivilligt att skänka så litar en inte på *vad hon nu hette* så är det bara att låta bli. Såg också att folk tyckte att Zlatan eller kungafamiljen skulle sponsra :rofl:

Nej de har slagit på att det krävs godkännande. Jag frågade i en kommentarstråd och fick då svaret att hon ska publicera min fråga när hon har ett svar på den, och att hon "i detta nu försöker få tag på revisorer som kan hjälpa henne". Så min fråga kanske hade effekt i alla fall =)
 
Insamlade pengar ska ju i alla fall skänkas till bl.a. Barncancerfonden, så det är ju bra att de får en donation. Nån häst lär det ju inte bli om inte ägarna helt plötsligt skulle komma överens.

Jo, fast jag tycker ändå att det ska ske kontroll och redovisning, extern sådan, så att alla insamlade pengar går till SHV och Barncancerfonden (jag tror inte heller på att det blir någon häst).
 
Den där gruppen. Jag är lite fascinerad att folk skänker utan eftertanke. Till en privatpersons konto. Vem märker om det försvinner 5- 10 000 kr, eller mer, av insamlade medel?
Finns det någon redovisning eller kontroll? Jag försökte skriva ett inlägg med den frågan men än har det inte godkänts trots att andra inlägg efter har godkänts...

Äsch jag tycker väl oxå att man får lite på det, annars får man låta bli att skänka pengar helt enkelt!

Inte sjutton går ALLA pengar till hjälpen när man skänker till andra välgörenhetsorganisationer utan det svindlas ju friskt åt olika lyxgrejor till chefer och annat. Vill man skänka får man räkna med att man även skänker till lyx. Nu tror jag INTE Casellogruppens admin svindlar några pengar överhuvudtaget.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/darfor-svindlas-valgorenhets--organisationer-pa-miljoner/
 
Jo, fast jag tycker ändå att det ska ske kontroll och redovisning, extern sådan, så att alla insamlade pengar går till SHV och Barncancerfonden (jag tror inte heller på att det blir någon häst).

Ja, det håller jag med om. Jag menade bara att insamlingen får ju ett syfte i alla fall (även om det för mig är obegripligt att inte folk skänker direkt till den organisation de vill eftersom insamlingen tycks meningslös, alternativt om de vill stötta just Douglas så kan ju pengarna vara ett bidrag till ny häst. Jag förstår inte varför pengarna ska gå denna omväg till SHV och Barncancerfonden.)
 
Ja, det håller jag med om. Jag menade bara att insamlingen får ju ett syfte i alla fall (även om det för mig är obegripligt att inte folk skänker direkt till den organisation de vill eftersom insamlingen tycks meningslös, alternativt om de vill stötta just Douglas så kan ju pengarna vara ett bidrag till ny häst. Jag förstår inte varför pengarna ska gå denna omväg till SHV och Barncancerfonden.)

Jag tror, men det är tror, att de flesta i gruppen tänker på Sara Ostholt-historien. Där hästen faktiskt kunde köpas loss. Dvs att de som är med i gruppen tror att det kan hjälpa, kan gå. Admin har skrivit ett "snälla låt Douglas få hästen, säg bara en summa så samlar vi ihop den, vi håller på tills vi fått ihop den" till Bladhs. Så jag tror det är hjärtat vill och en stark tro, men kanske utan att ha reflekterat över vilka summor det handlar om.

Högsta bud just anges enligt tidningen ridsport ligga på 22.5 miljoner. Hälften av det är dryga 11 miljoner. Nu vet jag inte alls vem som har högsta buden, eller hur mkt pengar Douglas och co kan skaka fram. Men de har enligt egen utsago tidigare bjudit mer än 7 miljoner, samt matchat Tops bud.

Så hundra, eller ens 200 000 kr gör knappast någon skillnad, det är knappast det som kommer vara differensen mellan vinnande bud och förlora hästen gissar jag. Men folk vill väl.
 
Nu läste jag att Bladh var öppna för bud från Lindelöws om de faktiskt kom med ett kontrakt/postväxel men att de inte sett det hittills. Verkar vara väldigt olika bud om vad som skett.
 
Nu läste jag att Bladh var öppna för bud från Lindelöws om de faktiskt kom med ett kontrakt/postväxel men att de inte sett det hittills. Verkar vara väldigt olika bud om vad som skett.

Eller så har dom backat i den frågan om att dom inte ville sälja till Lindelöws.. är nog inte så kul att vara de mest hatade personerna i hästsverige just nu!
 
Jag är med i gruppen och har lagt en liten peng.

Inte för att jag tror att det går att samla ihop tillräckligt med pengar för att matcha Tops/Qatar, men hoppas att hälftenägarna om de ser att tillräckligt många är beredda att stötta och även ge pengar till detta kanske veknar och säljer sin halva till Lindelöws.

Och om de fortfarande väljer att sälja till högstbjudande på auktion så för varje tusenlapp man kan vara med och matcha och pressa upp priset så hamnar ju ändå hälften hos Douglas och kan förhoppningsvis räcka till flera 3-åriga blivande Casellos och kanske någon häst som kan gå nästa OS. Och de insamlade pengarna hamnar ändå i välgörande ändamål.

Med det sagt är jag inte säker på att Lindelöws är helt oskyldiga offer i den här frågan, men jag tycker ändå att Douglas förtjänar att ha kvar hästen. Och oavsett vad man kan samla in så lär de ju få punga upp med ganska många miljoner själv också.
 
Den där gruppen. Jag är lite fascinerad att folk skänker utan eftertanke. Till en privatpersons konto. Vem märker om det försvinner 5- 10 000 kr, eller mer, av insamlade medel?
Finns det någon redovisning eller kontroll? Jag försökte skriva ett inlägg med den frågan men än har det inte godkänts trots att andra inlägg efter har godkänts...
Är det ett privat konto då? För jag antar att om dom måste redovisa det där om man ber om det och då ser man ju ifall pengar har försvunnit till ett annat konto.
 
Det är privat konto. Men vad säger det är rensat och tomt. Det går alltid o efterhand ställa till svars, men om man seriöst ska samla ihop bör man väl ordna sånt innan. Det tar Max en h.

Lite olika bud med, en säger vid lunch att revisor, bank och SKV är inkopplad. En annan, hon som har kontot, säger nu att hon ska ha möten i em och då ordna revisor.

Men förhoppningvis så blir det ordning tillslut
 
Ja för att dom förvägrar Lindelöw aTT köpa hästen.

Men nu är det goda nyheter. Douglas får ta hem sin häst iallafall från Karupslund.

I leden som Bladh bryr sig om, så tror jag inte de är de mest hatade. Dels för det finns en annan kunskap om regleringar, en annan förståelse för att en häst i den prisklassen är en investering och en förståelse för att allt kommer inte i medierna

Ska man tro B så har L bjudit från 1 miljon upp till 7 miljoner för halva hästen innan allt bröt samman. Anledningen till försäljningen är också bla att B anser att L inte redovisat prispengar korrekt. L har medgett att de innan det havererade bjöd 7 miljoner.

Det ligger bud på hästen på 22.5. Dvs drygt 11 milj för halva. Om man få för en stund leker med tanken att man äger halva hästen, anser sig snuvad på intäkter och erbjuder andra delägaren att köpa ut och denne kommer med ena skambudet efter det andra (1-7 miljoner). Tja, i det läget skulle jag vara jävligt tjurig och inte ha lust sälja hästen till skambudande delägaren no matter what. Det får jag erkänna. När de sen ställda i hörnet börjar komma med vettiga bud och jag har en annan budgivare som matchar. Ja jag vet vem jag skulle sälja till då...

Det är alltid två sidor av en story och vi vet inte hela bilden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Patrik Kittel har valt häst till ridsport-EM i Göteborg. Det blir inte OS-hästen Deja, utan mästerskapsdebutanten...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Drömmen om OS är långt borta för Douglas Lindelöw och hans häst Casello. Pengakonflikten kring hästen har intensifierats - under dagen...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp