Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

klagar du på mitt språk? Haha, är det häxjakt på mig nu också?

Då borde du läsa alla konstiga inlägg.

Så här är det:

OM veterinären ej informerar ägaren om vad som gjorts, tex säger innan vid undersökning: ja, det är så litet ingen idè att behandla, det är pengarna i sjön så kanske ägaren tror att veterinären ej behandlat.

JAG smutskastar ingen. Jag vet ej hur det gick till men är så förvånad att ni redan dömt SK trots att hon påstår att veterinären ej har informerat henne om vad som gjorts exakt!!!

Hur kan ni skriva sådana konstiga saker när ni ej vet vad som hänt.

En veterinär har skyldighet att journalföra o dokumentar vad som görs vilket alltid skett när jag varit med mina hästar på klinik. Det finns en lag som säger det.

Hade veterinären gjort det hade han nu kunnat hävda att han ej gjort något fel!

MEN få in i din lilla skalle att SK redan erkänt att hästarna fått Adequan..... Jisses... att sen eländet kom på sig med att erkänna FUSK och försöka skyla över det med ett osmakligt humbug gör ju inte saken bättre... sen att du inte kan ta bort dina skyddslappar vid ögonen och inse faktum är ju inte vårat problem.... gillar du inte vad som skrivs så sluta läsa....:idea: då slipper vi/JAG reta mig på ditt oförsvarliga svammlerier om veterinärmygel och stackars SK som blivit utsatt för konspirationer...:grin:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag tycker det är skrämmande att du fullkomligt skiter i att det är ryttarens ansvar att ta reda på karenstider och att hon skall slippa undan genom att skylla ifrån sig.

Fy skäms, du är en skam för sporten :mad:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nej, det är inte ditt ansvar. Däremot är det alltid ryttarens ansvar (eller målsman)! Visst kan det tyckas hårt men så ser reglerna ut! Därför måste ryttarna om de själva inte är med på kliniken omge sig med folk de kan lita på, hästägare, hästskötare etc och ryttaren har skyldighet att ta reda på vad hästarna de rider har behandlats med. Det är ryttarens ansvar och det är t ex därför Erika Lickhammer nyligen accepterade att betala böter för en häst som testades positiv och visade sig var behandlad innan den ens hamnade i hennes stall.
Vill bara poängtera att det var Angelica Augustsson jag tänkte på, blev lite snurrig med namnen där. Och nu har ju även Lotta Schultz gjort något liknande som sagt men tagit sitt straff. Men Erika är alltså inte alls inblandad, det ber jag om ursäkt för. Misstag från min sida.

Men jag fortsätter också att stånga mig blodig i sakfrågan om att det är ryttarens ansvar att ta reda på vad hästarna blivit behandlade med. Får man det inte skriftligt och har öronvax i öronen eller bomull i huvudet den dagen man är hos veterinären så ringer man senare och tar reda på vad hästarna har fått om man nu absolut måste tävla så tätt inpå ett veterinärbesök! Det går inte att komma ifrån att det är ryttarens ansvar att veta vad hästarna medicinerats med. Fråga alla dopingavstängda världsstjärnor som skyller på sina egna/landslagsveterinärer. Ryttarna får ändå ta straffet eftersom det är deras ansvar att se till att hästarna tävlar enligt gällande regler!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Badtz Maru;12622735 Men jag fortsätter också att stånga mig blodig i sakfrågan om att det är ryttarens ansvar att ta reda på vad hästarna blivit behandlade med. Får man det inte skriftligt och har öronvax i öronen eller bomull i huvudet den dagen man är hos veterinären så ringer man senare och tar reda på vad hästarna har fått om man nu absolut måste tävla så tätt inpå ett veterinärbesök! Det går inte att komma ifrån att det är ryttarens ansvar att veta vad hästarna medicinerats med. Fråga alla dopingavstängda världsstjärnor som skyller på sina egna/landslagsveterinärer. Ryttarna får ändå ta straffet eftersom det är deras ansvar att se till att hästarna tävlar enligt gällande regler![/QUOTE skrev:
Sant:bow: Men vissa verkar inte riktigt förstå det.... :angel:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

En veterinär har skyldighet att journalföra o dokumentar vad som görs vilket alltid skett när jag varit med mina hästar på klinik. Det finns en lag som säger det.

Hade veterinären gjort det hade han nu kunnat hävda att han ej gjort något fel!

Hur kan du veta att detta inte är journalfört? Eftersom de är hysteriskt svårt att få tag i journaler på en häst, speciellt om man inte är ägare till hästen...:grin:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det kanske ska tilläggas att Rasjön Invest Ab(Sofia Kroons hästverksamhet) är en HYN (Hästnäringens Yrkesnämnd) godkänd praktikplats, med handledare: Göran Kroon.
Så framtidens hästskötare/hippologer kan göra sin praktik där!
Enligt min åsikt sänder det väldigt dåliga vibbar.........

Oj! Det är väl verkligen inte lämpligt efter vad som skett?!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Då försöker vi igen!
Det spelar INGEN roll hur förbjudna substanser kommit in i en häst, vem som injicerat något, alltså stuckit en kanyl i hästen.
Det är FORTFARANDE ryttarens ansvar att hästen startade när den inte var startberättigad! Det står i TR! TR = tävlingsregemente, när man löser licens så förbinder man sig att följa TR.

Genom åren så har en och annan ryttare ansett att dopingen varit sabotage, dvs någon har med flit dopat någon annans häst. Likväl så är det den hästens ryttare som står med ansvaret att ha startat dopad häst!
Det är därför det är vakter och att inte vem som helst får vistas i tävlingsstallar tex.

Om någon med flit saboterat för SK så varför polisanmäler hon inte? Det är ju det normala att göra om man tror någon gjort olagligheter?

Vad anser du är häxjakt? När man inte får sin vilja igenom? Eller när någon tycker annorlunda?
Tex så hörde/läste jag på nyheterna idag att Tito Beltran åkt dit i fängelset för att ha dödshotat en medfånge. Han nekade till det, precis som han blånekade till det han dömdes för. Är han per automatik oskyldig då? Är det häxjakt att ta avstånd från honom?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är fortfarande så att SK påstår att hon inte visste att hästen var injicerad intraartikulärt.

Jornaler har ej skrivits förren dagar efter o då har denne skrivit naturpreparat vad jag förstår.



Läs igenom fallet istället för att lägga energi på mig. Jag har bara gått på det som sagts o skrivits vid förhör.


Camilla
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja, jag betalar på faktura. har nu Chris Johnsten men nu när hon är hos svante vet jag ej...

Detta inlägg visar vilken nivå vi är på. Jag tror inte att Chris blir glad över att kallas hon.....eller vad menar du egentligen?

Men jag tycker att du kan sluta dra dina lansar för SK och sluta försvara en gärning som redan är dömd och fälld. Hur svårt kan det vara att inse fakta?

Du gör bara dig själv en otjänst genom att fortsätta tugga detta om och om igen. Det blir bara patetiskt.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Känner inte Furioso men skulle tro att hon menar att "hon" är = hennes häst Causa Rei som hon skrivit en del om. Och Svante tror jag hamnar i historian pga att Causa Rei är där nu (hos Svante Johansson alltså), eller har jag fel Furioso? Kul för dig isåfall
...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är fortfarande så att SK påstår att hon inte visste att hästen var injicerad intraartikulärt.

Jornaler har ej skrivits förren dagar efter o då har denne skrivit naturpreparat vad jag förstår.



Läs igenom fallet istället för att lägga energi på mig. Jag har bara gått på det som sagts o skrivits vid förhör.


Camilla

Då tycker jag att du ska läsa vad det står i protokollet en gång till. För att vara hjälpsam har jag klistrat in vad Sofia Kroon själv har uppget för disiplinnämnde ärende 6-2009

Sofia Kroon har i huvudsak anfört följande. Hon och hennes praktikant Johanna Larsson tog Gucci och Rolex till Hallands Djursjukhus för normal efterkontroll. Gucci hade sparkat av sig sporren på höger framben under en internationell tävling några dag tidigare. Rolex skulle endast undersökas i benen i förebyggande syfte. Varken hon eller Johanna Larsson såg några tecken till eller misstänkte att någon av hästarna var sjuka. Veterinären meddelade vid undersökningen att Gucci visade en liten reaktion på höger framben, men han trodde inte att det skulle vara nödvändigt med någon behandling. När sporren skars bort gavs inte något lugnande medel enligt
den information hon och Johanna Larsson fick. Som framgår av journalutskriften var Guccis status; Bra AT, varför skäl för behandling med otillåtna medel saknats. Rolex uppvisade endast en liten markering på höger bakben. Det är riktigt att Rolex behandlades med Adequan. Hon
kände inte till att Adequan och Adequanin är samma sak eller att Adequan är ett inte tillåtet preparat vid tävling. Hon såg inte att Rolex injicerades i knäleden utan trodde att Florian Lackner sprutade i ligamentet, vilket medför en karenstid för tävling på 96 timmar. Hon diskuterade
behandlingen med Adequan med Florian Lackner
, men inte någon annan behandling. Enligt journalutskriften för Rolex var hans status: Bra AT, varför skäl för behandling med otillåtna medel saknats.


Sara Hultberg har i allt väsentligt berättat följande. Hon har arbetat som veterinärassistent på Hallands Djursjukhus i 12 år och är förman på hästavdelningen. Hon blev ombedd att hjälpa Florian Lackner med en häst som skulle behandlas i höger bakbens knäled. I behandlingsrummet fanns Florian Lackner, Sofia Kroon och hennes hästskötare. Hästen skulle injiceras på tre ställen i knäleden. Hon rakade och spritvättade knäleden. Under tiden diskuterade Florian Lackner och Sofia Kroon.


Om en knäled rakas hur kan man då missat att det är just där hästen har fått en behandling? Plus att hon var med under hela tiden de gjorde något med hästen
 
Senast ändrad:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Läs igenom fallet istället för att lägga energi på mig. Jag har bara gått på det som sagts o skrivits vid förhör.

och då föreslår jag, som flera andra, att om du ENDAST gått på detta, att du sätter dig in i fallet och dess fakta och framför allt regelverket en hel del bättre, innan du utnämner dig till SK's försvarsadvokat. Du har nämligen fel i många grundläggande saker och framför allt gällande SK's egna uttalanden.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag HAR läst igenom fallet! Jag läser de flesta av disciplinnämndens ärenden, är intresserad av hästjuridik dessutom. Så jag har läst allt som är publicerat i ärendet. Och därför också sett att SK ändrat SIN utsago varteftersom hon gjort uttalanden. Likaså så har jag läst att hästskötaren också ändrade det h*n sa i först förhöret.
Har du läst ordentligt alla turer i det här fallet?

Och återigen, det spelar ingen roll om veterinären injicerat hästen i fullkomlig lönndom, som jag skrev i mitt sista inlägg, enligt TR så är det ryttaren som är ansvarig för om hästen är startberättigad eller inte. Och man är när man tävlar skyldig att följa TR.
Undrar hur många gånger det sistnämnda ska behöva tas upp...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja nog såg Chris Johnson ut som en hane den gången jag såg honom...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

delvis KL
Nä, nu får det vara slut på felstavande:D
Chris Johnston!!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är fortfarande så att SK påstår att hon inte visste att hästen var injicerad intraartikulärt.

Jornaler har ej skrivits förren dagar efter o då har denne skrivit naturpreparat vad jag förstår.



Läs igenom fallet istället för att lägga energi på mig. Jag har bara gått på det som sagts o skrivits vid förhör.


Camilla

Och frågan kvarstår: Hur vet DU att journaler inte är skrivna förrän dagar efteråt och att det står naturpreparat????
Journal ska föras i samband med behandling, så långt är vi alla överens, hur vet du att det inte är gjort??

När jag har läst igenom diciplinnämndens beslut hittar jag inget om naturpreparat.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

:o :D
Men nog hade jag rätt i att han är handjur i allafall! ;)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Dessutom så har det ju hur många gånger som helst sagts att om man ger sin häst naturmedel så är det jättenoga med att veta exakt vad de innehåller. Just för att inte råka ut för att dopa sin häst.
Så SK kommer ju inte undan den vägen heller!

Ett liniment jag förut ofta använde var ju nyss i hetluften pga att det ju innehöll samma sak som Tony Andre Hansen åkte dit för doping på. Det linimentet hade enligt tillverkaren noll timmars karens. Likväl hade det ju inte om hästen testas positivt för doping gått att skylla på tillverkaren av linimentet! Även om det säkerligen setts som en förmildrande omständighet när straffet sattes för ryttaren. Men då hade det som ryttare varit läge att vara ödmjuk och erkänna sitt fel.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Cizma: Dina inlägg är SUPER !!! :bow:
Läser dem med ett stort smile :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 437
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp