Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Karma !
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är ju det jag försöker få fram:

Att ni hugger på en person som ni inte vet har fått information från veterinären.

Och jag upprepar - för femtio TOLFTE gången: Oavsett veterinären så är det SK's ansvar att veta vad hennes hästar behandlats med och reglerna som gäller runt detta! Och det ansvaret har hon inte tagit, utan tävlat hästarna utan att sätta sig in i vad som gjorts, och därmed har hon åkt ut för denna soppa, vilket är HELT hennes eget ansvar.

upprepar igen: VAD är det som inte går fram till dig ang. detta?!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

På elitnivå tex SM så är det många fler än de närmast sörjande som tjoar och jublar, det kan jag lova dig! Likaså de som högt uttrycker "neeejj" när det blir ett nedslag är fler än de närmast sörjande!

Utfrysning och tystnad är klassat som mobbning om det sker på tex en arbetsplats. Så total tystnad när man är tävlingsryttare och gjort en nolla, det skulle både märkas även om man är SK som verkar vara som att hälla vatten på en gås...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nää, varför kom du inte fram! Hade varit jättekul!! :laugh:
Jag har alltid fullkomlig tunnelsyn, känner aldrig igen någon när jag är på "evenemang", ute och går osv! :o
Jadå, det var jag i den utstyrseln vid grinden. Man såg riktigt bra där tycker jag!

Undrar varför hon var struken? Min nuvarande tränare var också tyvärr struken.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tja, vad än SK hävdar så säger TR att man som ryttare är ansvarig att hästen är startberättigad, dvs inte injicerats med något eller har något otillåtet i kroppen.
Inte heller har hon någon gång sagt hon ångrar sig eller bett om ursäkt.
Och som jag sagt många gånger, varför har SK inte en enda gång sagt att hon aldrig medvetet skulle göra något som skadade hennes hästar? Eller liknande kommentar som skulle göra det lätt att förstå att hon sätter sina hästars välmåga före enstaka rosetter?
Är dessa diskussioner skvaller så är jag gärna skvallertant! Jag upprepar gärna outtröttligt hur fel jag tycker sådant handlande är.

Vilken var din häst? Var den med i SM? Många fina hästar var det!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men vad är sanningen för de som inte var med vid både kliniken och tävlingen? Är det inte lika mycket smutskastning om vi alla skulle hålla med SK och anklaga veterinärerna? Och i och med det smutskasta en hel yrkeskår, veterinärerna står ju unisont bakom att SK handlat fel! Har alla dessa veterinärer fel? Och Ridsportförbundet?
Jag har aldrig varit med om att förbundet ljugit när disciplinnämnden presenterat anmälningarna och domarna! Har de börjat ljuga nu?

Så summan av kardemumman är att alla UTOM SK ljuger alltså? När ljög hästskötaren som ändrade sitt vittnesmål då? Första eller andra gången?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Precis!
Alla kan göra fel, även stora fel. Men om man sedan erkänner felen, minimerar skadan och ber om ursäkt, då är ju saken ur världen! Även för oss sk skvallertanter! ;)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

På tal om dömda som nekar så nekade väl även mannen som dömdes för att ha dödat ponnyn i Avesta?
Trots den överväldigande bevishögen mot honom.
Det brukar ju vara så att någon är oskyldig tills motsatsen bevisats, men SK är ju dömd för det hon gjorde, så då borde väl vi "blodtörstiga skvallertanter" kunna få diskutera det hela? :cool:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

vilken töntig kommentar!!!

Jag njuter inte av att smutskasta någon o pratar ej skit om någon o blir rent ut sagt chockad över att ni dömer henne utan att veta sanningen!!!!!

Har ni så tråkiga liv o måste agera mot någon som man ej känner när man ej vet hur det gick till.

Jag vet inte hur det gick till!! Därför kan jag ej uttala mig om vad som egentligen hänt förren alla inblandade har sagt sitt o inte ens då. Detta har blivit en situation där det står ord mot ord.

Som "påläst" skriver på Tidningen Ridsports hemsida:
Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.
Läser man Ridsportförbundets protokoll så tycker inte jag heller att det är smutskastning.
Att man överhuvudtaget vill visa en häst dagen efter behandling tycker jag är oseriöst. Ett citat av Kroon i Hallands nyheter:
– Jag har tävlat så mycket att jag vet vad som gäller. Och det som hästarna fick påverkar dem inte, varken positivt eller negativt.
tycker jag inte heller styrker hennes trovärdighet. Om hon nu vet vad som gäller hade hon aldrig hamnat i det läget hon nu hamnade i.
Hon verkar ju inte veta vad som gäller när hon själv uppger att hästen har fått Adequan (enligt protokollet)? Vilket även hästskötaren styrkt i detsamma?
Jag känner inte SK och hade ingen åsikt om henne alls innan resultatet från disciplinnämnden kom, fram till dess fanns det ju inget som var hållbart.
Men efter att ha tagit del av protokollet anser jag inte att SK har något med horsemanship att göra.
Och då bortser jag ifrån om hon dopat sina hästar eller ej enligt regelboken.
Utan att man tävlar sina ofräscha hästar som har en anamnes med ledbesvär efter så kort tid på en behandling som hon faktiskt säger hon varit klar över. Och dessutom vill visa just den hästen för spekulanter dagen eller två efter. Samt efter fyra-fem dagar startar hästen i svår hoppning.
Riktigt bedrövligt!

mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hätskheten??

Jaha, så ni vill ha ett Förlåt!!?

Ah, ni är arga på SK men inte på veterinären....? Fast han ändrat sin historia?

Patetiskt!

SK säger ju att hon ej fått information om vad som gjorts. Veterinären har ändrat sin story. Vem som har rätt kanske vi aldrig får veta men man kan ej döma om man ej vet.

Jag vet ej vem som har rätt men jag dömer ej heller förren jag vet.

Jag vet bara att det inte är troligt att hon med flit beskyller en veterinär för att ha gjort fel o förstör dennes karriär utan att ha belägg för det.
Tar med detta igen o avslutar härmed debatten med att inse att ni verkligen är blodtörstiga idioter som ej bryr sig om sanningen innan ni uttalar er.

Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.

Men lilla arga, upprörda, eländiga människa...:p

Om du inte vet vad du pratar om hur kan du då sitta och försöka smutsa ner en veterinär och hålla en fuskare bakom ryggen... du förstår visst inte att SK redan gjort bort sig själv så fundamentalt och uppenbart att inget hon säger eller gör numer kan inge respekt eller förtroende... Hon borde blivit avstängd ännu längre... kanske till och med djurförbud... helt klart är i allafall att hon rent ut sagt SKITIT i både regelverk och djur... och handlat helt utifrån eget intresse... Hon har påvisat en förskräcklig dålig djur och tävlingsfilosofi och betett sig respektlöst både mot arrangörer, förbund, hästar och beundrare.... fy för den lede... Självklart vore ett FÖRLÅT på sin plats... och en bön om möjlighet till förändring... av med mössa bara... stå för det man gjort... och skicka ut ett pressmedelande till alla fans där man både klargör sin skuld och ber om ursäkt för dåligt sportmansship, djurhållning och respektlöshet mot övriga tävlande, arragörer och ridsportsförbund.....

Vad det beträffar DIG, så tycker jag ABSOLUT du ska ta dig en funderare i hur du skriver och agerar... du har inget på fötterna men du försvarar en grov förseelse genom att smutskasta en hel yrkeskår... dessutom har du väldigt omoget och uselt skrivspråk... ( tvätta munnen med såpa...:angel:, det kanske hjälper dig skriva mer vårdat.....)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det kanske ska tilläggas att Rasjön Invest Ab(Sofia Kroons hästverksamhet) är en HYN (Hästnäringens Yrkesnämnd) godkänd praktikplats, med handledare: Göran Kroon.
Så framtidens hästskötare/hippologer kan göra sin praktik där!
Enligt min åsikt sänder det väldigt dåliga vibbar.........
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

klagar du på mitt språk? Haha, är det häxjakt på mig nu också?

Då borde du läsa alla konstiga inlägg.

Så här är det:

OM veterinären ej informerar ägaren om vad som gjorts, tex säger innan vid undersökning: ja, det är så litet ingen idè att behandla, det är pengarna i sjön så kanske ägaren tror att veterinären ej behandlat.

JAG smutskastar ingen. Jag vet ej hur det gick till men är så förvånad att ni redan dömt SK trots att hon påstår att veterinären ej har informerat henne om vad som gjorts exakt!!!

Hur kan ni skriva sådana konstiga saker när ni ej vet vad som hänt.

En veterinär har skyldighet att journalföra o dokumentar vad som görs vilket alltid skett när jag varit med mina hästar på klinik. Det finns en lag som säger det.

Hade veterinären gjort det hade han nu kunnat hävda att han ej gjort något fel!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men behandlar din veterinär gratis då? För det har minsann aldrig mina gjort...
Det måste ju komma en faktura/man betalar direkt och då ser man väl om det är något som är gjort?

tex säger innan vid undersökning: ja, det är så litet ingen idè att behandla, det är pengarna i sjön så kanske ägaren tror att veterinären ej behandlat.
Och hon har väl inte nekat till att hästarna sprutats vad jag har lyckats läsa mig till ? Så då har hon ju vetat att veterinären behandlat så då är det väl lite konstigt att hävda att man inte visste att något gjorts ?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ja, jag betalar på faktura. har nu Chris Johnsten men nu när hon är hos svante vet jag ej...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur förklarar du det här uttalandet av Jana när hon blev upptäckt ? Men han kanske oxå ljuger och hittar på ?

- Hon hade den uppfattningen att ingen av hästarna hade fått en behandling som innebar att hon inte skulle kunna starta. Hon medger att hästarna behandlats och beklagar det som hänt, säger ryttarens juridiska ombud Jan-Olof "Jana" Wannius till Ridsport.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hon visste ju att hästarna var behandlade o att det var 96 timmars karens.
Men hon visste inte, enligt henne själv, att behandling utfördes intraartikulärt.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hur kan ni skriva sådana konstiga saker när ni ej vet vad som hänt.

En veterinär har skyldighet att journalföra o dokumentar vad som görs vilket alltid skett när jag varit med mina hästar på klinik. Det finns en lag som säger det.

Hade veterinären gjort det hade han nu kunnat hävda att han ej gjort något fel!

Det finns en lag som innebär att man inte får bryta karenstiden och den har Sofia brutit emot.
Det finns en regel som säger att det är RYTTARENS skyldighet att hålla reda på karenstider och annan skit och det har Sofia inte gjort.

Eller är det oxå påhittat?

Varför tycker du att Sofia som enda ryttaren i hela världen skall slippa påföljder, tänk om alla ryttare kom dragandes med att "det visste inte jag" eller "det har ingen sagt"
Pga att man inte skall kunna skylla ifrån sig så har tävlingsreglementet utformats så att det är RYTTARENS och i detta fallet SOFIAS ansvar oavsett om en veterinär sa något eller inte.

Vad i detta är det du inte förstår? Om du inte förstår det skall du verkligen beblanda dig med djur :confused:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hon visste ju att hästarna var behandlade o att det var 96 timmars karens.
Men hon visste inte, enligt henne själv, att behandling utfördes intraartikulärt.

Och eftersom det är hennes skyldighet att ta reda på det så får hon ju ta sitt straff eftersom det är hon som har brustit i ansvar.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

En veterinär har skyldighet att journalföra o dokumentar vad som görs vilket alltid skett när jag varit med mina hästar på klinik. Det finns en lag som säger det.

Hade veterinären gjort det hade han nu kunnat hävda att han ej gjort något fel!

Men hur vet DU att veterinären inte journalfört behandlingen i det här fallet? Om man läser de handlingar som finns ute så står det ingenstans att veterinären inte jornalfört på rätt sätt.

Sen kan det vara så att SK inte fick all information skriftligt, men det är inte samma sak som att inte föra journal. Och det är fortfarande ryttarens skyldighet att ta reda på vad som gjorts.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 437
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp