Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

nej, jag hade försvarat veterinären oxå om det var honom ni agerade häxjakt på....men det kanske kommer?

Jag tycker att ni är trångsynta blodtörstiga mobbare OM ni nu vill straffa henne innan det är klart vad som hänt!!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Läst detta med stort intresse och tror att saken INTE hade fått så stor uppmärksamhet OM inte Ridsportsförbundet med sin stora sakkunskap hade ansett att något var galet, dessutom så reagerar även veterinär på fallet... Då är det inte konstigt att det tas upp här..Det är det bra att det diskuteras..Kanske det får andra att inte våga behandla sina hästar för dom ser att det blir ett rabalder !! Det tycker jag är viktigt !!!
Trist för SK om hon känner sig orättvist behandlad, men hon är inte viktigast i den här debatten utan faktum att det förekommer och det är nog alla överens om att det INTE får, eller hur !!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag bara undrar varför det är så svårt att acceptera det faktum att det är ryttarens skyldighet att hålla sig informerad om vad som händer med dennes hästar? Det står klart och tydligt i TR, det TR som alla tävlingsryttare är skyldiga att känna till.

Veterinären är också skyldig att informera om vad denne gör, men var står det att detta måste göras skriftligt? Det får väl ryttaren/hästägaren begära i så fall, annars ska det väl räcka med att veterinären berättar vad den gör? Men oavsett vilket så har veterinären ingenting med TR att göra, veterinären är inte skyldig att följa TR. Oavsett om veterinären har brustit eller inte så gör det inte ryttarens skyldighet att hålla sig informerad mindre eller hur? Det är RYTTARENS ansvar att hålla sig informerad enligt TR och det ÄR TR som gäller när vi tävlar!

Ett par andra ryttare har fått böter för otillåten medicinering vilket de har fått acceptera eftersom de vet att dte är deras skyldighet att ha koll. Om det inte var det så skulle ju alla kunna slå ifrån sig och peka på varandra och skrika "det var inte jag!" Vilken soppa det skulle bli...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag är varken tant, blodtörstig eller inkapabel att läsa innantill...
Har dessutom tämligen god vana från rättegångar och protokoll och jag räknar mig inte som idiot.

Och det MOGNA, vuxna sättet att tackla sådant här är att acceptera att man gjort fel.

Och om man nu tror att allt som sägs i förhör/rättegångar från den tilltalade är sant så är man nog väldigt fel ute. Men om du nu tror blint på SK, TROTS det som kommit ut och man kan läsa sig till så är det ju bra för er två. Jag har för övrigt en kille till dig som nog kan passa? Han är dömd för mordförsök och mordbrand men du, han säger att han är oskyldig. Trots att alla bevis finns, men oskyldig är han likväl...

Jag bryr mig f.ö inte ett enda dugg om SK, vet inte ens hur hon ser ut och jag hade inte gått in i debatten om det inte vore för dina hätska inlägg som kallar alla andra idioter osv... Och jag tror inte jag är ensam. Utan dina hugg hade nog tråden dött ut för ett tag sen...Med vänner som dig, vem behöver fiender?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag tror du har missförstått en grundläggande sak i det hela: Ridsportförbundets disciplinnämnd är det som dömt Sofia Kroon. Vi talar faktiskt inte om "bukemaffian" här. Om du hade haft minsta lilla förtroende för svenskt djurskydd och ridsportens värnande om hästens välbefinnande hade du kunnat luta dig tillbaka och liksom vi andra (själv har jag inte gjort ett enda påhopp på fröken Kroon utan enbart sammanställt inlägg av extra stort intresse för mig själv) väntat med spänning på vad detta ska utvisa.

ÄR det ok att behandla sina hästar och sen fara iväg på tävling eller ej?

Ska vi behandla hästen enbart som ett redskap för våra egna framgångar eller ej?

Det är väl detta som är själva kärnfrågan?

Har jag förstått dig rätt har du själv redan sågat veterinären längs med fotknölarna. Florian Lackner ingår tydligen inte i en yrkeskategori som ska skyddas över huvud taget. Vad jag läst i dina inlägg är det veterinären som skyldig till lögn och tillrättalägganden. Märkligt nog är Ridsportförbundet inte kapabelt att dra samma slutsatser.

Kanske ska vi ändra reglerna var gång de inte passar ryttarens mål och metoder. Denna fråga är inget nytt under solen: uppkommer ideligen.

Du hänvisar ideligen till att källorna inte studerats. Jag undrar om du själv läst protokollet från disciplinnämnden samt uttalandet från Sofia Kroons egen presskonferens?

Visserligen bor jag utomlands men min svenska har än inte nått så låg nivå att jag inte kan ta till mig vad som protokollförts hittills.

Jag vidhåller än en gång att fröken Kroon fått en vän för livet i dig. Frågan är vad vår vän hästen säger?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*kl*

Kan ju dessutom tillägga att om uppgifterna stämmer så har den ena hästen vars svenska ryttare fått betala böter för otillåten medicinering behandlats innan den ens fanns i ryttarens stall eller var hennes ansvar, men hon accepterade ändå eftersom det är hennes skyldighet att ha koll. Jag tror knappast att man hade jublat och betalt böter om man inte vet reglerna? Varför ska inte samma regler gälla alla ryttare?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

MINA hugg? haha

Det är ju det jag försöker få fram:

Att ni hugger på en person som ni inte vet har fått information från veterinären.

Varför pratar ni om buande o andra MOGNA saker?

Läs inläggen o se om denna debatt handlar om doping eller en ren häxjakt?

Varför, om ni nu är så intresserad av detta med doping, disskuteras ej det?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Hade Erika råkat ut för denna mediajakt så hade säkert även hon sagt som det var o inte bara varit tyst.

Veterinären har ju enligt er rätt att få säga vad han anser är rätt...men inte SK?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nu var dte inte Erika jag tänkte på så jag vet inte vad det är hon har hittat på och kan inte uttala mig om det. Det jag har konstaterat är att de andra ryttarna har accepterat sina straff och inte börjat debattera om något som de vet är fel och ingen har heller haft nån anlending att "jaga" dem.

Veterinären har ju enligt er rätt att få säga vad han anser är rätt...men inte SK?
Vad menar du med det? Anser SK att reglementet inte gäller henne eller vad är det hon anser är rätt som hon inte har fått säga?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Om deras straff var avstängning i 15 månader o en häxjakt så gissar jag att även de hade uttalat sig om vad som faktist hände.

En vetrinär lyder under journalföringslagen. Veterinären har ej journalfört ens vad han gjort o kunde därför ej skicka med skriftligt.

Camilla
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Att jag tycker att man inte ska bua på någon är en annan sak. Jag personligen skulle aldrig göra något sådant och jag tycker att många andra i tråden gett uttryck för samma åsikt.

Men aktörer som SK och andra måste ju ändå förstå att folk blir arga. Både pga att hästarna inte behandlas som de borde och dels för att man inte tävlar på samma villkor om någon använder otillåtna preparat.
SK är ung vad jag förstår och då kanske man lever mer i nuet och vill ha rätt här och nu oavsett vad det leder till. Hade hon varit äldre och mer erfaren hade hon kanske sett saker i ett längre perspektiv som i hur hon ska få träningshästar, hur hon kommer att bli bemött i framtiden, att hon alltid kommer ses på med sneda blickar oavsett om hästarna är helt rena, att hon vill komma med i landslaget osv...

Men det är bara mina tankar
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Varför, om ni nu är så intresserad av detta med doping, disskuteras ej det?

...kanske för att det hela tiden kommer in någon och säger att folket i tråden bara är blodtörstiga tanter på häxjakt och folk svarar på detta istället för att fortsätta grunddiskussionen? :angel:

(förlåt, jag kunde inte låta bli)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det du kallar häxjakt på SK började här på Buke efter att hon började skylla ifrån sig och inte accepterade det straff som hon faktiskt är dömd för. Hon friades pga tekniska detaljer, inte pga att hon är oskyldig. Hade hon accepterat sitt straff, vilket de andra har gjort, så hade hon troligtvis inte varit särskilt intressant att debattera om. Jag struntar faktiskt i henne oavsett om hon tävlar eller inte tävlar, det jag inte fattar är varför man försöker komma ifrån det ansvar man har?
Det jag ser är att hon genom att strida emot gräver sin egen grav. Jag kände knappt till ryttaren tidigare, nu vet nog alla vem hon är och inte för nåt positivt. Om man kollar på liknande fall inom ridsport eller andra sporter så brukar aktörerna inte bli så längvariga. Ryttaren är ung och hade haft många år framför sig på tävlingsbanan även efter avstängningen - nu känns det som det inte blir så länge. Det är dock min känsla, ingen fakta.

Är det inte hästarnas journaler på djursjukhuset som plockades fram som bevis mot SK?

Om nu veterinären gjorde fel betyder det att ryttaren kan åsidosätta sina skyldigheter bara för det?
 
Senast ändrad:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

:bow::bow: Kan bara hålla med.

Varför tycker du hon ska dömas för djurplågeri ?, jag tycker hon ska dömas för dopning och brott mot djurskyddslagen om de har fått ledspruta eller annat medel som har karens 14 dagar.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Veterinären brukade ge hennes hästar preparat som var icke dopnings listade.
Han har en skyldighet att informera om vad som gjorts!

Jag tror inte veterinären är helt oskyldig. Och det kan faktiskt vara en hastig och oplanerad behandling från hans sida men faktum kvarstår-SK ska ta reda på vad exakt som hennes hästar behandlats med-inte bara tro.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag är fortfarande nyfiken på hur du så hårt kan försvara en ryttare som t.o.m. ERKÄNT att hon tävlat dopade hästar, med ursäkten att hon hade "kollat FEI´s bestämmelser och de inte var likadana som de svenska"...


Anser du att ryttare på den nivån inte behöver bry sig om TR?
Att det är OK att slingra sig från ansvar???? För, återigen, oavsett ifall veterinären informerat eller inte så är det SK´s ansvar ATT se till att hästarna ej utsatts för otillåten behandling inför tävling. Det är alltid RYTTAREN som har det ansvaret. Om man då vet med sig att man är på klinik och behandlar (sprutar) hästen en tisdag, och planerar att tävla samma helg, så är det väl absolut ett sådant tillfälle då man verkligen borde fråga VAD som gjorts med hästen?? SK är en vuxen människa, så då borde hon kunna ta det ansvaret som hon faktiskt har, underställd TR.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Läste artikeln som var skriven i nya Ridsport där hon säger att hon inte gjort något fel m.m. Eftersom hon blev friad av RIN så kallade hon till presskonferense där hon håller fast vid sitt ord och sa att hästarna bara fått Vitamin sprutor (hon hade även vid ett annat tillfälle påstått att veterinären måste ha gått in i lastbilen och sprutat dem i lederna utan min vetskap, detta var något som hon inte verkar ha sagt under PK:en) och att hon inte såg om Veterinären sprutade i leden eller bara under skinnet ( Ett väldigt dåligt argument då jag aldrig varit med om att man sprutar vitaminer i skinnet Vid en led.) Kroon skyllde även på brist på information av veterinären, konstigt eftersom man verkligen får veta vad det är man sprutat hästen med när de gäller karens och övrig prestationsförmåga. Annars borde hon ju sett på fakturan från Djursjukhuset där det står de olika preparaten som använts...

De som är så frustrerande är att hon påstar att Maria Gretzer hade nonchalerat henne när hon bad om dopingprov, så var inte fallet utan Gretzer trodde på Kroons ord och stod på hennes sida fram till att de kom fram igenom Journalerna att hästarna blivit behandlade.

De som också är konstigt är att Sofia var först inte anmäld till Helsingborg, kan det finnas en läcka någonstans i SRF som sagt att dopingprov ej kommer att genomföras under tävlingshelgen och därför packade hon sina hästar och åkte, var det därför hon så påstridigt ville att hästarna skulle dopingtestas för att hon visste att de inte kunde göra de?

Satt även och läste på en ryttares hemsida som var på samma tävling i Helsingborg där personen skriver
" I helsingborg som jag själv var o tävlade så kom det upp i veckan att det fanns en häst dopad..PÅ TIDEN att det dök upp.Att man måste behandla en häst är en självklarhet för alla toppryttare och att man ibland också varit i gråzonen för vissa preaparat.Deta har jag inga problem med.Men att tävla med dom i kroppen på en häst det är ju hetl sjukt
DÅLIGT och osportsligt och helt cp idiotiskt när en häst skall prestera 4 dagar efter tror man verkligen att den här inflamtionen har gått bort på 4 dagar ???

då har man inte fattat det här med skada på en häst.Det o andra sidan inte 5 veckor som alla kliniker vill att det till heller. "

Har även hört från en annan ryttare att de gjordes behandlingar i form av laser I boxarna PÅ tävlingsplatsen på Rolex och Gucci...

Jag tycker att Titta Hit har skrivit rätt bra ( om allt nu stämmer ) om hur SK faktiskt någonstans har "spelat ett fullt spel" med sina hästar... Det är nog DET som gör att folk är irriterade att Fam. Kroon har medvetet utnyttjat systemet med att de inte finns dopingkontroller på varje tävling...

Sen att hon kommer med olika ursäkter till olika personer gör ju också att folk blir irriterade, att stå och ljuga för Gretzer var väll inte det smartaste draget kanske... (Detta förlitar jag mig på efter att ha läst Nyströms hemsida där han skriver rätt ut att en människa spelat fult under tävlingarna i Helsingborg och nu förstår man ju vem det är...)
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag har haft att göra med Florian ett par gånger och han har varit oerhört noggrann och nästan överdrivet noga med att förklara och argumentera för och emot olika behandlingar.
Han ringer alltid upp om han inte är anträffbar för ögonblicket och tar sig god tid för i dessa sammanhang mätt, småsaker och petitesser.
Tycker det låter konstigt att det inte skall finnas journaler.
Och med tanke på hur veterinären pratar hela tiden innan, under och efter behandling så känns det för mig helt förvirrande att man skall ha kunnat undgå att begripa vilken behandling som sätts in.
Nu gällde ju saken doping och inte djurskydd. Och det är för dopingen som inga i rätten hållbara bevis har kunnat påvisas?
Men det är ju trist att det här händer. För hästarna har ju tagits dit för att de inte var fräscha? Ofräscha hästar skall inte tävla?

Hästar brukar inte rakas i lederna för vitaminspruta? Hur korkad får man vara?
Om hästen inte är fräsch så funderar man inte att visa den för spekulant? Hästen är halvgradigt halt men skall både visas för spekulant och tävlas på helgen?
Nej ryttaren har fallit djupt i mina ögon. Jag skulle nog passa mig för att köpa häst där...
Tyvärr så är väl det här säkert bara toppen av ett isberg. Ryttaren är helt säkert inte ensam om den här djurskyddssynen, eller bristen på den kanske man skall säga.
mvh
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

All denna uppståndelse, och presskonferenser osv. har ju gjort att Rasjön Invest Ab och dess moderbolag ES Jumping Ab, dvs Sofia Kroons bolag vad gäller hästarna har råkat får en skatterevision eftersom dom enligt årsredovisning ej har någon personal anställd och ej betalat arbetsgivaravgifter och skatt, och enligt anmälan har SK haft flera hästskötare anställda.
Det kanske hade varit bättre att ta sin avstängning än att få all denna uppmärksamhet, eftersom sanningen alltid kommer fram till slut.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Ajdå... :P ja så kan de gå...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 437
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp