Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Migo Jag kör den gamla hederliga trälådan med rundstavs sarg,provade biabädd till dom mindre valparna men vid flera tillfällen hände det att dom kravlade ut o låg o skrek på golvet kalla o dana.
 
@Migo Jag kör den gamla hederliga trälådan med rundstavs sarg,provade biabädd till dom mindre valparna men vid flera tillfällen hände det att dom kravlade ut o låg o skrek på golvet kalla o dana.
Jag tänkte bygga en låda med samma mått som bädden, så det blir kanter på. Tror du det blir dumt?
 
Jag tänkte bygga en låda med samma mått som bädden, så det blir kanter på. Tror du det blir dumt?
Beror lite på tiken,eller så får man göra det väldigt tajt så ingen kommer i kläm mellan låda o bia..
Jag har en låda som har innermått efter min värme/kyl madrass och det funkade utmärkt, bytte sen till vetbed vid ca 3v när dom börjar läcka.
 
Det är dags att börja fixa valplåda. Hur har ni andra löst det? Jag vill gärna ha en lätt skålformad botten så de hamnar i mitten när de är små och ämliga, läste att en upp -och-nedvänd biabädd var bra? (med vattentätt överdrag på då).

Vi har en riktigt stor för av erfarenhet märkte vi att vår förra var i minsta laget när vi fick först 11 st och sen 9. Med erfarenheten från Lilla S och min kusins hund där tik trampat och skadat valpar så ville vi INTE ha det trångt!!
Vi har en 1 dm bred skyddssarg 2 dm upp längs hela lådans insida som skydd. Valparna ligger oftast i kanterna och så vill vi ha det pga tramprisk. De hittar lätt runt i lådan efter spene ändå.

På framsidan har vi en lägre ursågning så tiken slipper hoppa i till att börja med, också för att undvika tramprisk. Passbiten har vi sparat och sätter i när valparna är större (ca 2 veckor) så de inte ramlar ur.

Vid 3-4 v tar vi bort den så har de hela valprummet att vara på.

Vi byggde lådan av slitstark, lättskurad formplyfa.
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.
:cry:
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.
Oh, såg den annonsen, blev sugen, ska INTE ha fler nu, innan de jag har funkar bra i arbetet:p:love::d
Men det är lustigt att det är så svårt att läsa vad som står i annonserna..
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.

Vad tråkigt när det är så! Jag hörde t.ex. inte av mig till uppfödare som bara ville sälja till först och främst vallning då jag inte kan någonting om det än, även om jag planerar för att träna och kanske tävla vallning i framtiden. Tycker det är lite respektlöst att göra det när det specifikt står att vad valparna i första hand bör användas till.
 
4 parningar med tillhörande hängning genomförda hittills och några till blir det säkerligen innan hon går ur höglöpet, så nedräkningen har börjat

fjmnuvwmnmlebh.jpg
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.
Såg den. Tyckte det framgick väldigt tydligt vad du önskar för köpare. Förstår inte hur man tänker.:down:
 
Migo lade ut blänkare om att det väntas valpar, i en grupp för vallhundar i lantbruket. Skriver att valparna endast kommer att säljas till hem där de i första hand kommer användas till vallning. Får massor av mail från folk som ska köpa valp till lydnad men kan tänka sig att testa vallning och har en granne med får de säkert kan låna. Migo blir desillusionerad. Igen.

Åh, skulle gärna veta vilken grupp :D
 
Jag har ärligt svarat att jag tror att det blir mediokra sporthundar, så de flesta tappade intresset. Men det väcker nästa fråga; vill man inte ställa frågor om föräldradjuren innan man tingar en valp??

Den råkar vi också ofta ut för. I bland kan det vara så att en del har stenkoll på linjer och har rätt bra hum om vilken typ av hund det är. Jag brukar svara sånna innehållslösa mail med att be dem berätta om sig själva, sina planer och mål med hunden samt vad de söker för egenskaper i en hund.
Blir svaret "En kompis som hänger med på allt och jag vill testa på det mesta" känns det iaf för mig som man inte har någon plan el koll alls.
 
Jag hörde av valpspekulant, "va, kan tungan vara blå? det visste jag inte!!" vilket iofs förmodligen är bättre än att det viktigaste är att få en valp med blå tunga, men hallå. Läs på lite innan besöket?

Lite ot men vad är det som gör att tungan kan vara blå? Finns det på andra djurslag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 957
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 138
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 072
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp