Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan inte det superavancerade biologiska. Men Eurasiers anlag för blå tunga kommer från Chow Chowens blåa tunga. Min dam har helblå. Det är en bra konversationsstartare :D

Jo att det kommer från Chowen visste jag faktiskt :p. Men jag funderar egentligen över om människor också skull kunna ha blå tunga? :confused:
 
Har förövrigt lämnat ritning på valplådan till snickare idag. 90*120 cm, 40 cm hög kant och botten upphöjd en tum från golvet. Utsågning med lucka på framsidan så Karla kan kliva ut och in obehindrat i början, men småskitarna blir kvar innanför när de börjar parvla runt.
 
Hur gör ni med kennelträffar? Har ni något varje år, oftare eller mer sällan? Tar ni in instruktör? Ni som både föder upp och är aktiva på hög nivå, hur mycket träningshjälp och undervisning "sponsrar" ni era valpköpare med? Både i form av träning med er och kursarrangemang till rabatterat pris tänker jag på.
 
Min uppfödare har en tolvveckorsträff med varje kull där de även erbjuder vaccination till reducerat pris (är veterinär) .
Sen har vi kennelläger varje år där de erbjuder lydnad, skydd och spår med instruktörer. I år hade vi även en allmänlydnads instruktör för dem som inte är intresserade av IPO. Vi hade också ringträning, handlerträning (En proffshandler som lärde oss visa "schäferstyle") och en fotograf som tog bilder på dem som önskade det.
Till nästa år har vi förmodligen ett gäng frallor med och då är planen att utöka med nosework och rallylydnad och kanske ännu en dag.
 
Min uppfödare har en tolvveckorsträff med varje kull där de även erbjuder vaccination till reducerat pris (är veterinär) .
Sen har vi kennelläger varje år där de erbjuder lydnad, skydd och spår med instruktörer. I år hade vi även en allmänlydnads instruktör för dem som inte är intresserade av IPO. Vi hade också ringträning, handlerträning (En proffshandler som lärde oss visa "schäferstyle") och en fotograf som tog bilder på dem som önskade det.
Till nästa år har vi förmodligen ett gäng frallor med och då är planen att utöka med nosework och rallylydnad och kanske ännu en dag.
Kostnadsfritt? Självkostnadspris?
 
Vår uppfödare har haft många träffar, men förra året hade de en kennelhelg för första gången. Nu är det ju en sällskapsras, men det fanns nosework och rallylydnad. Sen hade hon bokat upp bph som fanns i närheten så många beskrev sina hundar. Sen var det lekar och gemensam middag :)
Jag tror att vi betalade typ 100-200. De som gjorde bph betalade för det såklart.
 
Hade tänkt ha valp/kennelträffar men förra året blev det inget då dom flesta bor så långt ifrån. Blir nog tyvärr samma sak i år. Hade tänkt ha en liten träff på vår rasspecial, men nu kan jag inte åka själv pga högdräktig tik, en som har två från mig kan heller inte komma då så ibland kör det ihop sig :o Jag träffar några sporadiskt om vi åker till samma plats, men svårt samla alla samtidigt.
 
Hur gör ni med kennelträffar? Har ni något varje år, oftare eller mer sällan? Tar ni in instruktör? Ni som både föder upp och är aktiva på hög nivå, hur mycket träningshjälp och undervisning "sponsrar" ni era valpköpare med? Både i form av träning med er och kursarrangemang till rabatterat pris tänker jag på.

Kostnadsfritt? Självkostnadspris?

Mina uppfödare har haft kostnadsfria kennelträffar när det varit av varianten "gött häng och egenträning", sen har det betalats om det tagits in en extern instruktör.

Frekvensen på kennelträffarna är lite olika, mina två senaste uppfödare har många små träffar då och då under året som alla som kan och vill från kenneln kan komma på.
 
Hur gör ni med kennelträffar? Har ni något varje år, oftare eller mer sällan? Tar ni in instruktör? Ni som både föder upp och är aktiva på hög nivå, hur mycket träningshjälp och undervisning "sponsrar" ni era valpköpare med? Både i form av träning med er och kursarrangemang till rabatterat pris tänker jag på.

Tidigare har kennelträff varit när vi gjort MH och korning så inget speciellt. Det är ju en del jobb att dra ihop och då hade vi inte så många uppfödningar.
Men nu har det blivit några kullar så nu ska vi börja ha en årlig träff.
Vi har ju åkt på andras träffar och då brukar man betala en mindre summa för att täcka utgifterna (för boende, mat och tränare/figge). Nu kan ju min sambo figga själv men vi kommer ta in en kombinerad figge/tränare med. Sen blir det det vanliga- mat, häng, tjöt osv.
Det är i stort sett alltid skyddet som folk är intresserade av, och lite småfix i lydnaden.

Vi står till förfogande med hjälp. Utan kostnad. Mest handlar det om telefonsamtal där de vill bolla tankar osv. Men behöver de fysisk hjälp så är de välkomna hit. Vi har vår klubbs anläggning att nyttja vid behov.
 
Tinjas uppfödare ordnade första kennellägret när valparna var 5 månader, sen en gång per år. Nose Work, träffa får samt ankor och "hinderbana" på första lägret, förra året var det sök och freestyle med instruktör och så ett "kullmästarskap" med lite apport/uppletandetävling :P I år skulle det vara agility och Nose Work men jag kan inte åka i år :(

Det blir lite småkostnader, typ någon/några hundralappar för mat och sånt.

Uppfödaren ordnade även kull-MH :)
 
Med labben är det kennelträff en gång/år, vi delas in i olika grupper efter kunskap/ålder på hundarna, och sedan tränar hälften för uppfödaren och andra hälften för en inhyrd instruktör. I år kommer instruktören från Nordirland :) Vi har även gratis träningar för uppfödaren upp till att hundarna är två år gamla. Vi betalar typ 800kr/hund och dag under kennelträffen nu när det är inhyrd instruktör med. Det är tvådagars, men vi kan tyvärr bara vara med en dag :down:

Med wachtlarna har det varit kullträff ett par gånger, med Laddas uppfödare körde vi först en samlingsdag med lite "MH"-test hemma hos uppfödaren, och sedan när de blev äldre fixade uppfödaren så att hela kullen åkte till vildsvinshägn.
Med Otis uppfödare åkte vi till vildsvinshägn med kullen när de var dryga året :)
 
Min uppfödare har inget läger, men man är alltid välkommen att komma och träna/hänga en helg eller ringa vid problem.
Vi hade kullMH dock, otroligt kul!
 
Hur gör ni med kennelträffar? Har ni något varje år, oftare eller mer sällan? Tar ni in instruktör? Ni som både föder upp och är aktiva på hög nivå, hur mycket träningshjälp och undervisning "sponsrar" ni era valpköpare med? Både i form av träning med er och kursarrangemang till rabatterat pris tänker jag på.
Min valps uppfödare hade kennelträff nu i sommar, en tvådagars, men jag kunde tyvärr inte åka. Ingen kostnad. Första dagen var det vallning och agility på schemat. Vallningen tror jag att uppfödaren höll i och då en av valpköparna tävlar agility på hög nivå höll denne i agilityträningen. Dag 2 planerades gemensamt av alla som deltog och jag tror att det blev något liknande dag 1.

Jag tycker inte att en uppfödare behöver erbjuda gratis träning eller till reducerat pris, jag betalar gärna för att träna för min valps uppfödare.
 
My gods, det är ju typ 26 dagar kvar och hon är stor som en val redan! :eek:
20368868_10154976297868666_8257412264468443195_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 957
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 138
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 072
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp