Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kurvor och statistik är jättebra att spara till nästa gång för man glömmer lätt :)
Jag har en journalbok där jag skriver in om löpet, parning, temperaturer, dräktighetsdagar, valparnas vikt mm. Ffa så kan det bli användbart och intressant längre fram i aveln när man tar döttrar och syskon i avel.
Ja, jag är en informationssamlare och strukturfascist, så har allt - precis allt - sparat i pärmar på hyllan och mappar på datorn. Lagringsutrymme är billigt nu för tiden! ;)
 
Appropå att få med så får vi bilder varje vecka av uppfödaren, även när jag varit ägare till hanhunden har jag fått bilder varje vecka av henne.
Sedan har hon ett dokument med information vad valpen äter, avmaskning, fästingmedel, vaccination, om röntgen osv. Det är typ det man får med :)
(förutom halsband, koppel osv)
 
Ja bilder har jag ju gott om på alla valpar, men tänkte erbjuda att skicka med det via mail som du säger. Blir dyrt att framkalla alla, och jag vet inte om folk håller rätt på en minnessticka...

Nä, så känner jag också.

Kurvor och statistik är jättebra att spara till nästa gång för man glömmer lätt :)
Jag har en journalbok där jag skriver in om löpet, parning, temperaturer, dräktighetsdagar, valparnas vikt mm. Ffa så kan det bli användbart och intressant längre fram i aveln när man tar döttrar och syskon i avel.

Jaa sånt skriver jag upp i en bok! Himla bra när man ska para om en tik eller se tillbaka hur det sett ut innan. Och roligt! För min lilla ras är det lite extra intressant att kunna se hur födelsevikt, 8-veckorsvikt osv korrelerar med vuxenvikt (vi har alltså viktgräns istället för mankhöjd som många andra har).

Nu när senaste damen tog tid på sig mellan valparna gick jag och såg tillbaka på hennes mors tre kullar och smsade med de som ägt mormor och mormorsmor samt diverse systrar, mostrar etc. Nu är ju varje valpning ny så att säga, men när man ser att det på linjerna ligger att ta tid på sig är det alltid lite lugnare tycker jag.
 
Jaha, nu har kansliet på SKK tekniska problem, så de kan inte skriva ut stamtavlor. Dvs jag hinner absolut inte få dem och värst av allt: jag får ju inte ut några köpekontrakt! Hur sjutton gör man? Registreringen är ju klar!
 
Jaha, nu har kansliet på SKK tekniska problem, så de kan inte skriva ut stamtavlor. Dvs jag hinner absolut inte få dem och värst av allt: jag får ju inte ut några köpekontrakt! Hur sjutton gör man? Registreringen är ju klar!

Ber dem skicka över köpekontrakt via snigelposten.

Såna är för övrigt väldigt bra att ha gömmorna, så be dem skicka några extra :)
 
Jaha, nu har kansliet på SKK tekniska problem, så de kan inte skriva ut stamtavlor. Dvs jag hinner absolut inte få dem och värst av allt: jag får ju inte ut några köpekontrakt! Hur sjutton gör man? Registreringen är ju klar!
Lösenordet bör du kunna få via mail om dom inte kan skicka stamtavlorna !
 
Jaha, nu har kansliet på SKK tekniska problem, så de kan inte skriva ut stamtavlor. Dvs jag hinner absolut inte få dem och värst av allt: jag får ju inte ut några köpekontrakt! Hur sjutton gör man? Registreringen är ju klar!

Du skriver ut köpekontrakten från nätet, de behövs inte skickas längre :) (gäller alla kontrakt) och sen skriver du i att stamtavlan ej skickas med och varför samt att den sänds till köparen inom ett visst datum. Sen ska ni båda skriva under på detta.
Vi hann inte få stamtavlorna till när hanen i D-kullen skulle åka tack vare att papprena gick via kenneln som var avelsstation ner till ägaren i Danmark.
Vi ringde SKK och frågade hur vi skulle gå tillväga för att hålla oss inom SKKs regelverk.
 
Du skriver ut köpekontrakten från nätet, de behövs inte skickas längre :) (gäller alla kontrakt) och sen skriver du i att stamtavlan ej skickas med och varför samt att den sänds till köparen inom ett visst datum. Sen ska ni båda skriva under på detta.
Vi hann inte få stamtavlorna till när hanen i D-kullen skulle åka tack vare att papprena gick via kenneln som var avelsstation ner till ägaren i Danmark.
Vi ringde SKK och frågade hur vi skulle gå tillväga för att hålla oss inom SKKs regelverk.
Går inte skriva ut kontrakt, jag har ingen inloggning.
 
Går inte skriva ut kontrakt, jag har ingen inloggning.
Går det alltså inte att kontakta dom enligt detta?
"Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Inga problem! Kontakta oss på kopahund@skk.se. Ange dina kontaktuppgifter samt personnummer tillsammans med tikens registreringsnummer och födelsedatum för aktuell valpkull."

Annars måste de ju kunna maila dig köpekontrakt, det är ju hos dom felet ligger?
 
Går inte skriva ut kontrakt, jag har ingen inloggning.

Nu sitter jag på jobbet men annars hade jag kunnat scana av till dig och skicka via mail.

Någon annan bukefalist med inloggning borde kunna?
Eller ge dig sin inloggning så du kan dra ut.
 
Nu sitter jag på jobbet men annars hade jag kunnat scana av till dig och skicka via mail.

Någon annan bukefalist med inloggning borde kunna?
Eller ge dig sin inloggning så du kan dra ut.
Det funkar inte helt så. Mina köpeavtal är förtryckta och jag har försökt radera namn mm för att skriva ut blanka, men det går inte :(
 
Det funkar inte helt så. Mina köpeavtal är förtryckta och jag har försökt radera namn mm för att skriva ut blanka, men det går inte :(
Våra har varit helt blanka. Då är det sambon som skrivit ut på sin inloggning.

@Migo vill du testa min inloggning? Hittade uppgifterna i min mailkorg.
 
Går det alltså inte att kontakta dom enligt detta?
"Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Inga problem! Kontakta oss på kopahund@skk.se. Ange dina kontaktuppgifter samt personnummer tillsammans med tikens registreringsnummer och födelsedatum för aktuell valpkull."

Annars måste de ju kunna maila dig köpekontrakt, det är ju hos dom felet ligger?
Enligt den jag pratade med så handlar det om att man i samband med att stamtavlorna kommer också betalar registreringsavgiften. Innan den är erlagd får man inte ut ett skit.
 
Nu sitter jag på jobbet men annars hade jag kunnat scana av till dig och skicka via mail.

Någon annan bukefalist med inloggning borde kunna?
Eller ge dig sin inloggning så du kan dra ut.
Jag har fått tomma ex av gamla kontraktet av min ena mentor. Men tycker det är kass av SKK!
 
Jag har fått tomma ex av gamla kontraktet av min ena mentor. Men tycker det är kass av SKK!
Det är kasst, för dom gamla får du egentligen inte använda :(
Och du ska kunna sälja en valp innan du fått stamtavlan men hur gör du det utan köpeavtal ? Bakvänt av SKK
 
Enligt den jag pratade med så handlar det om att man i samband med att stamtavlorna kommer också betalar registreringsavgiften. Innan den är erlagd får man inte ut ett skit.

Va? Kontrakten ska du ju kunna få :confused:
Hur förklarar de annas att man kan dra ut dem när som helst på nätet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 965
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 142
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 096
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp