Bukefalos 28 år!

Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det passar precis med jul o nyår (jourhelger) för att sen vara svinkallt när valparna är tillräckligt stora för att kunna få gå ut.
Alltså vi måste vara dumma i huvudet :crazy::banghead:

Fan va skönt, då slipper jag hänga med släktingar över jul. Nu har jag världens bästa svepskäl i år igen. Förra kullen kom 13 November :D
 
Grattis @Voff , ni är på gång! :)
Här vägras det i sten att börja löpas... ok, liiiiite svullen är hon, men det är inte ens inärheten än. Hade hoppats lyckas missa valpning nyårsafton, inte minst eftersom jag jobbar hela det dygnet, och det lär inte precis vara ett lätt pass att byta bort :D

Ja nu hoppas jag att det sätter igång...nu kör vi. Vi har fått två superbra intressenter till hanar varav en är export.
Några helt ok till tikar men en som vi kommer säga nej till. Vi gillade inte deras tänk gällande träning.
 
Nu plågar jag er lite till. Utöver de avmaskningar som är gjorda (och vilket medel), vilket foder (mängd och tid på dagen de fått mat) och sånt, vad kan vara bra att skriva ned till valpköparna? Jag har gjort grafer över valpens tillväxtkurva som ska med på samma papper, men det känns som att det går att få in mer info?

Och, vad sjutton gör man med en valp som kräks upp sitt maskmedel? Tidus (så klart, det är alltid Tidus. på gott och ont) hulkade upp sin första dos, fick en till och spydde upp den också. Ska man vänta och ge honom efter maten imorgon? Testa ett annat medel? De har fått Welpan, och jag har inte sett några direkta biverkningar vid de andra avmaskningstillfällena.
 
Nu plågar jag er lite till. Utöver de avmaskningar som är gjorda (och vilket medel), vilket foder (mängd och tid på dagen de fått mat) och sånt, vad kan vara bra att skriva ned till valpköparna? Jag har gjort grafer över valpens tillväxtkurva som ska med på samma papper, men det känns som att det går att få in mer info?

Och, vad sjutton gör man med en valp som kräks upp sitt maskmedel? Tidus (så klart, det är alltid Tidus. på gott och ont) hulkade upp sin första dos, fick en till och spydde upp den också. Ska man vänta och ge honom efter maten imorgon? Testa ett annat medel? De har fått Welpan, och jag har inte sett några direkta biverkningar vid de andra avmaskningstillfällena.
Blanda det i lite mjukost,leverpastej tex
 
Testar att ge honom lite grädde och/eller slafsbitar från slakten innan imorgon så han inte är tom i magen!
Mina har också kräkt vid något tillfälle och i princip varje gång klökts,så jag har börjat med tabletter istället,det sväljer dom i ett nafs inlindat i lite leverpastej (bredbar)
 
Mina har också kräkt vid något tillfälle och i princip varje gång klökts,så jag har börjat med tabletter istället,det sväljer dom i ett nafs inlindat i lite leverpastej (bredbar)
Han spydde typ 20 min efter att ha fått det, själva medlet snuttar de glatt i sig...
 
3 dagar in på löpet.
Tiken brukar ligga på höglöp och ställa upp sig för eventuella hanhundar runt dag 16-17.
Det är ju jättelångt dit!!!! :arghh:

Men för säkerhets skull skulle jag vilja ta ett utstyk på henne då både vi och ägaren har långt att köra till hanen.
Ni som tagit utstryk, när har ni tagit dessa?
 
Tiden sniglar sig fram mot parning. Nu är vi på dygn 6 in i löpet.

Har gallrat hårt bland valpintressenterna och har 4 klara och en eventuell. Sen har vi fått två klara till nästa kombo.

Men jag undrar nästan om ena intressenten är ett troll för dessa har lyckats pricka in nästan alla "fel". Är det någon av er som driver med mig? :cautious:

I första mailet framkom i princip inget alls mer än att de var mycket unga, vilket är ok om man har en plan, ett driv och är ödmjuk inför uppgiften. Så jag ställde lite vidare frågor som vad de hade för mål med sitt hundägande samt vad de önskade och inte önskade för egenskaper i en hund.

Målet var en bra familjehund att känna sig trygg med för skogspromenader och leka. Det var mycket fokus på att hunden skulle ge trygghetskänsla och vakta.
Önskvärda egenskaper var vakt, lydig och självsäker. Lydig? :banghead:
Icke önskvärda egenskaper var agressiv, nervös och opålitlig.

Jag skickade faktiskt ett svar på detta (jag fick klura länge på hur jag skulle formulera mig) där jag bad dem beskriva hur och i vilken utsträckning hunden skulle aktiveras mentalt. Jag tryckte lite extra på att vi avlar på rastypiska brukshundar med stor arbetslust och att avkommorna förväntas bli det samma och kommer att kräva mental aktivering och träning regelbundet flera gånger i veckan.

Ännu har jag inte fått svar.
 
Fan va skönt, då slipper jag hänga med släktingar över jul. Nu har jag världens bästa svepskäl i år igen. Förra kullen kom 13 November :D

Jag har lyckats med novembervalpar två år i rad :angel: Denna gång förhoppningsvis decembervalpar!

Nu plågar jag er lite till. Utöver de avmaskningar som är gjorda (och vilket medel), vilket foder (mängd och tid på dagen de fått mat) och sånt, vad kan vara bra att skriva ned till valpköparna? Jag har gjort grafer över valpens tillväxtkurva som ska med på samma papper, men det känns som att det går att få in mer info?

Och, vad sjutton gör man med en valp som kräks upp sitt maskmedel?.

Jag har haft problem med just Welpan, för mig var lösningen att lyckas skaka fram en tub Banminth, funkar finfint.. blä för Welpan. Har varit hopplöst för mina som spottat, fräst och spytt.

Seriöst att skicka med tillväxtkurva, det har aldrig slagit mig. Jag skickar med info om mat, en rad om att de är avmaskade här och rekommendation om nästa avmaskning, samma med vaccin och när de ska ge nästa dos, fästingmedel där jag även skickar med en dos om de köper den tiden på året, tips om hälsoundersökningar när de fyllt ett, info om de vanligaste sjukdomarna har jag som bilaga till kontraktet så det är inte med i övrigt-infon. Är det jag kommer på på rak arm, har papper som jag skriver ut o skickar med.

Önskvärda egenskaper var vakt, lydig och självsäker. Lydig? :banghead:
Icke önskvärda egenskaper var agressiv, nervös och opålitlig.

Jag vill oxå ha en lydig hund, attan att jag aldrig kommit på att begära det :D
Opålitlig, lydig.. låter inte som hundfolk det där.
 
Jag har lyckats med novembervalpar två år i rad :angel: Denna gång förhoppningsvis decembervalpar!



Jag har haft problem med just Welpan, för mig var lösningen att lyckas skaka fram en tub Banminth, funkar finfint.. blä för Welpan. Har varit hopplöst för mina som spottat, fräst och spytt.

Seriöst att skicka med tillväxtkurva, det har aldrig slagit mig. Jag skickar med info om mat, en rad om att de är avmaskade här och rekommendation om nästa avmaskning, samma med vaccin och när de ska ge nästa dos, fästingmedel där jag även skickar med en dos om de köper den tiden på året, tips om hälsoundersökningar när de fyllt ett, info om de vanligaste sjukdomarna har jag som bilaga till kontraktet så det är inte med i övrigt-infon. Är det jag kommer på på rak arm, har papper som jag skriver ut o skickar med.



Jag vill oxå ha en lydig hund, attan att jag aldrig kommit på att begära det :D
Opålitlig, lydig.. låter inte som hundfolk det där.

Dom har ännu inte svarat på mitt sista mail så kanske räknade de ut själva att en arbetsavlad hund inte var riktigt rätt. Eller så begrep de att jag inte skulle sälja till dem om de inte tänkte göra annat än gå i skogen och kasta pinnar.
 
Jag har haft problem med just Welpan, för mig var lösningen att lyckas skaka fram en tub Banminth, funkar finfint.. blä för Welpan. Har varit hopplöst för mina som spottat, fräst och spytt.

Seriöst att skicka med tillväxtkurva, det har aldrig slagit mig. Jag skickar med info om mat, en rad om att de är avmaskade här och rekommendation om nästa avmaskning, samma med vaccin och när de ska ge nästa dos, fästingmedel där jag även skickar med en dos om de köper den tiden på året, tips om hälsoundersökningar när de fyllt ett, info om de vanligaste sjukdomarna har jag som bilaga till kontraktet så det är inte med i övrigt-infon. Är det jag kommer på på rak arm, har papper som jag skriver ut o skickar med.

Jag har fått hem ett annat medel nu som han ska få. Ingen av dem hade en enda mask vid sista avmaskningen, så jag är inte så orolig.

Seriöst vet jag inte, men jag har ju ändå gjort kurva för min egen skull, så kan lika gärna klistra in den i dokumentet som följer med. Lite kul kan det ju vara att ha kanske?
 
Seriöst vet jag inte, men jag har ju ändå gjort kurva för min egen skull, så kan lika gärna klistra in den i dokumentet som följer med. Lite kul kan det ju vara att ha kanske?

Ja det hade jag absolut tyckt! :) Glömde skriva att jag skickar bilder från nyfödd till leverans men det får de på mail om de vill ha. Sånt tycker jag känns kul.
 
Ja det hade jag absolut tyckt! :) Glömde skriva att jag skickar bilder från nyfödd till leverans men det får de på mail om de vill ha. Sånt tycker jag känns kul.
Ja bilder har jag ju gott om på alla valpar, men tänkte erbjuda att skicka med det via mail som du säger. Blir dyrt att framkalla alla, och jag vet inte om folk håller rätt på en minnessticka...
 
Jag har fått hem ett annat medel nu som han ska få. Ingen av dem hade en enda mask vid sista avmaskningen, så jag är inte så orolig.

Seriöst vet jag inte, men jag har ju ändå gjort kurva för min egen skull, så kan lika gärna klistra in den i dokumentet som följer med. Lite kul kan det ju vara att ha kanske?

Kurvor och statistik är jättebra att spara till nästa gång för man glömmer lätt :)
Jag har en journalbok där jag skriver in om löpet, parning, temperaturer, dräktighetsdagar, valparnas vikt mm. Ffa så kan det bli användbart och intressant längre fram i aveln när man tar döttrar och syskon i avel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 099
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 226
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 740
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 149
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp