Kvällsrutiner

Jag står inhyrd och jobbar kontorstid 8-16:30 med flex, så brukar oftast vara på plats 7:30 och gå 16:00. Har 25 min körväg från jobbet till stallet. Jag åker aldrig hem mellan jobb och stall utan alltid raka vägen till stallet.
Är oftast klar i stallet 19-19:15 om jag ridit och hemma 19:15-19:30.
 
Det är bara jag och stallägaren där jag står nu så jag är nästan alltid själv i stallet, åker till stallet vid ca 18-18.30 och är hemma igen vid 20-tiden beroende på om jag ska träna eller inte. Däremot så passerar jag ett par ridhus på vägen hem och även när jag är sent hem så ser jag nästan alltid hästsläp eller B-kortare utanför ridhusen vid 21-tiden och det är tänt, vilket innebär att folk är där och tränar till sent på kvällen. För mig är 21-tiden typ mitt i natten nästan :rofl: Var mest nyfiken på hur det ser ut för andra, om detta är vanligt och det bara är jag som är kvällstrött.

Jag kommer hem från jobbet ca 17:30, åker till stallet ca 18:30 och är framme strax efter kl 19. Tar en dryg timme med stallsysslorna, så ska jag ta mig någonstans för att träna landar det runt 21-tiden. Kommer hem igen vid 23.

Mer än en halvtimme enkel väg är ju inte så mycket att göra annat än att rida sent... :meh:
 
Jobbar ofta till ca 17. Föredrar att åka hem och äta middag innan jag åker till stallet. Ibland vila en stund också. Brukar dyka upp i stallet kring 18-19. Lite olika vilken tid jag är klar, men ganska vanligt att jag åker från stallet någon gång mellan 20,30-21.30.

Det är ganska vanligt att jag startar mina ridpass kring kl 20, ibland senare.
Nu på vintern brukar jag inte tycka att det är någon ide att åka tidigt till stallet även om jag skulle hinna, åker hellre ut sent och får ha ridhuset för mig själv där kring 20-21 än att samsas med alla andra kring 18-19.

Har haft ca 15 min körtid enkel väg, men nu precis flyttat så nu kör jag till stallet på typ 5 min.
 
Jag kommer oftast till stallet någon gång mellan 18 och 19:30. Snittar i regel minst tre timmar i stallet, har 40 minuter enkel väg att köra.

Älskar att vara kvar i stallet sent, är oftast ensam kvar efter 21/21:30 trots stor anläggning. Det är så lugnt och skönt då, och ridhuset är tomt om jag vill använda det i godan ro.
 
Det är bara jag och stallägaren där jag står nu så jag är nästan alltid själv i stallet, åker till stallet vid ca 18-18.30 och är hemma igen vid 20-tiden beroende på om jag ska träna eller inte. Däremot så passerar jag ett par ridhus på vägen hem och även när jag är sent hem så ser jag nästan alltid hästsläp eller B-kortare utanför ridhusen vid 21-tiden och det är tänt, vilket innebär att folk är där och tränar till sent på kvällen. För mig är 21-tiden typ mitt i natten nästan :rofl: Var mest nyfiken på hur det ser ut för andra, om detta är vanligt och det bara är jag som är kvällstrött.
Hur fasen hinner du på den korta tiden? :eek::)
 
Hur fasen hinner du på den korta tiden? :eek::)
Effektivitet :D Sen har jag bara 10 min med bil till stallet. Det är ett litet lättjobbat stall och jag jobbar ganska snabbt av naturen (utan att medvetet stressa). Om jag inte ska träna utan bara åker dit för att göra det dagliga kan jag utan problem vara klar på 40-45 min om jag vill. Ska jag träna tar det alltid närmare två timmar.
 
Har medryttare 2 vardagar så de dagarna försöker jag jobba plus för att kunna jobba minus när jag åker till stallet. Jobbar oftast till 16-17, åker hem och byter om innan jag åker till stallet. Brukar vara där 17-17:30, kan bli tidigare om jag jobbar hemifrån eller tar bilen till jobbet. Mockar, fixar med mat, tar in hästen. Låter honom äta lite hö medan eller innan jag borstar. Sen gör jag vad jag ska göra, oavsett om det är ridning, tömkörning eller något annat. Sen nattar jag hästen och åker hem. Det kan ta allt mellan 1 timme och hur länge som helst 😅 Brukar ha svårt att lyckas äta på ett vettigt sätt, på en vettig tid.
 
Mocka, fylla på vatten och fixa mat tar max 20 minuter för mig om jag inte sölar.
Sen älskar jag att vara i stallet och strosa runt men skönt att det går snabbt vid behov 😊

Bara att hämta in häst från hage tar 10-20 min beroende på om de kommer på inkallning eller om jag måste gå och hämta.
 
Bara att hämta in häst från hage tar 10-20 min beroende på om de kommer på inkallning eller om jag måste gå och hämta.

Jag räknade bara på tid att fixa stallet 😊
Annars har vi hagen precis utanför och Ärtan kommer direkt 💓

Insläpp öppnar vi vara boxar och hage så går de in själva 😁
 
Beror det inte mycket på vilka arbetstider man har?

Jag slutar oftast på vardagarna 18.15 (45 min resa hem) eller 19.15 (20 min resa hem) så det blir givetvis väldigt svårt att hinna rida innan dess :D
Börjar då 9 (åker hemifrån 8) eller 10 (åker hemifrån 9.30).
Då blir det ganska naturlig dygnsrytm att ridningen hamnar kring 21.
Börjar jag 10 kan jag ibland rida innan jobbet men eftersom jag har två hästar och måste duscha emellan ridning och jobb pga allergiker känner jag mig alltid lite stressad även om jag kliver upp tidigt.

Men antar att om man slutar 14-15-16 börjar man istället tidigt och då är ju att rida vid 21 väldigt sent?
 
Beror det inte mycket på vilka arbetstider man har?

Jag slutar oftast på vardagarna 18.15 (45 min resa hem) eller 19.15 (20 min resa hem) så det blir givetvis väldigt svårt att hinna rida innan dess :D
Börjar då 9 (åker hemifrån 8) eller 10 (åker hemifrån 9.30).
Då blir det ganska naturlig dygnsrytm att ridningen hamnar kring 21.
Börjar jag 10 kan jag ibland rida innan jobbet men eftersom jag har två hästar och måste duscha emellan ridning och jobb pga allergiker känner jag mig alltid lite stressad även om jag kliver upp tidigt.

Men antar att om man slutar 14-15-16 börjar man istället tidigt och då är ju att rida vid 21 väldigt sent?
Jag som försöker vara på jobbet halv sju sju, behöver sova strax efter nio.
 
Jag har hästarna hemma (numera) så övriga tider är inte så intressant för er att ta del av tror jag?
Jag har hästarna på lösdrift, visitation och umgänge varje morgon och kväll (kan ske i hagen men oftast tar jag in dem för ridning eller massage eller annat antingen morgon eller kväll) och lediga dagar kan jag umgås med dem mest hela dagarna. Stressiga dagar är det kanske 30 minuter på morgonen och 15 minuter på kvällen.

Väldigt skönt hästliv för mig just nu, två fina hästar att rida men ingen press på att ha dem i perfekt kondition utan jag rider för mitt eget höga nöjes skull. Lösdrift som båda trivs väldigt bra med och jag känner att de har det bra även utan mig. 20 meter mellan hus och hästar, jag ser dem från fönstren och är jag borta har jag kamera på hage (vattenkar) och lösdrift ;)
Hästar som fungerar på fri tillgång och mycket bete så jag behöver inte tänka på det heller :D Helt ensam i stallet och när jag rider vilket jag trivs jättebra med.
Just friheten att ägna massor med tid åt hästarna, men att också kunna lägga minimalt de dagarna något annat inträffar som jag behöver eller känner att jag vill vara med på är en härlig känsla.
Det är nog optimalt för mig som det är just nu, vilket är himla skönt att känna!
 
Jag som försöker vara på jobbet halv sju sju, behöver sova strax efter nio.
Jag behöver egentligen också somna vid 21 men det är helt omöjligt för mig att få ihop det om jag inte ska stressa i stallet, och det vill jag verkligen inte. Är glad om jag kommer i säng kring 22🤪
 
Det varierar med årstiden och om och var jag ska rida.
Det är en hel vetenskap.
Olika beroende på ljuset, vädret och fodringsrutiner, sommar och vinter.
Måste även inkludera vad resten av familjen har för planer
 
Delvis knapplån:
Det beror också på vilket sömnbehov man har. Jag brukar sova lite drygt fem timmar om jag börjar tidigt. (Börja tidigt innebär för mig att jag vill vara på jobbet ca 6.00.)
Jag önskar verkligen att jag vore som dig! Jag mår som bäst om jag sover ca 9-10 timmar men det är rätt svårt att få ihop livet så. Skulle få massor med tid över om jag kunde klara mig på så lite sömn som du gör!😁
 
Jag önskar verkligen att jag vore som dig! Jag mår som bäst om jag sover ca 9-10 timmar men det är rätt svårt att få ihop livet så. Skulle få massor med tid över om jag kunde klara mig på så lite sömn som du gör!😁
Samma här! Jag sover ca 7-8 timmar på vardagarna och sen sover jag ikapp på lördagen. Kan utan problem sova från 21-11 mellan fredag och lördag om jag inte ska jobba dagpass på lördagen.
 
Samma här! Jag sover ca 7-8 timmar på vardagarna och sen sover jag ikapp på lördagen. Kan utan problem sova från 21-11 mellan fredag och lördag om jag inte ska jobba dagpass på lördagen.
Ja det är nice att sova länge!
Som student sov jag ofta 22-08, det var guld. Sen började jag jobba och skaffade häst igen så bye bye sömnrutiner🤪
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 805
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp