Kvällsrutiner

Delvis knapplån:
Det beror också på vilket sömnbehov man har. Jag brukar sova lite drygt fem timmar om jag börjar tidigt. (Börja tidigt innebär för mig att jag vill vara på jobbet ca 6.00.)

Så sant! Jag prioriterar mitt mående främst och behöver nio timmars sömn. Men iom att jag är i stallet 2-4 gånger/vecka så blir det såklart längre pass då jag gör allt som jag tidigare gjorde på pysseldagarna när hästarna var lediga.
 
När jag jobbade heltid, innan jag skadade mig och blev långtidssjukskrivna, så jobbade jag fyra dagar/vecka så var alltid ledig onsdagar. Inser i efterhand vilka galna tider jag hade. Började halv 7 och hade 35 minuter restid. Så var i stallet innan jobbet, släppte ut och mockade. Slutade ca 18, åkte direkt till stallet och tog in hästarna. Åkte sen hem och åt. Red oftast bara en häst om dagen på jobbdagarna, hade två. Vårt ridhus är ledigt sent om vardagarna 21-21:30 så det blev sena kvällar. Sällan hemma före 23.

Hur jag orkade f a t t a r jag inte nu😅. Nuförtiden jobbar jag bara 20% och dessutom hemifrån. Rider ändå väldigt sällan dagtid för jag är en kvällsmänniska. Men är numera hemma mellan 20-22 åtminstone 😁.
 
Står inackorderad på ridskola. Jobbar heltid och är hemma efter kl 17 på vardagarna. Lagar och äter middag och vilar lite innan jag åker till stallet vid 18:30-19. Mockar box, packar höpåsar, fyller vatten om hagkompisens ägare inte gjort det, och tar in hästen. Lektionerna slutar ca 20:30 mån-tors så rider efteråt om inte hästen har vilodag. Hemma ca 21:30 då (har 2 km från hem till stall) .Har hästen vilodag eller jag inte orkar göra nåt så åker jag till stallet innan middagen (gärna med maken i släptåg som stalldräng) och gör bort allt och tar in henne kring 18 då.
 
Jobbar eg 8-16.30 och tar 20 min gå hem, tio om jag cyklar. Dock nu sjukskriven halvtid.
15 min med bil till stallet. Så tidigast jag då vara där är ca 17.30

Brukar nu vara där vid halvfem-fem. Tar in vid 18. Hemma 18.30 om jag ej motionerar hästen, vid 19.30 till 20 annars.

Står på ridskola så sällan ledigt i ridhuset före 19.30 (då halva). Önskemål om lugnt på anläggningen efter 21
 
Mocka, fylla på vatten och fixa mat tar max 20 minuter för mig om jag inte sölar.
Sen älskar jag att vara i stallet och strosa runt men skönt att det går snabbt vid behov 😊
Ja, alltså det skulle det nog kunna göra för mig också. Men det händer aldrig. 😅
 
Jag slutar kl 16, hämtar barn om det är mig som ska det, hemma mellan 16.30-17. Äter vid 17.30-18. Plockar hemma och slappnar av i soffan med barnen. Kör till stallet 19.15-19.45, har 5 min dit. Nattar ibland ett barn innan. Rider och mockar ifall jag inte haft ett håll på jobbet och kunnat smita förbi och mörka tidigare. Hemma vid 21.30-22. Detta dock bara måndag och tisdag. Onsdag har medryttaren henne, torsdagar har jah fri och rider dagtid, fredag brukar hon ha fri så då mockar jag med/utan barn direkt efter jobbet.
 
Jag räknade bara på tid att fixa stallet 😊
Annars har vi hagen precis utanför och Ärtan kommer direkt 💓

Insläpp öppnar vi vara boxar och hage så går de in själva 😁

Jag inser att jag tänker annorlunda än många. För mig är stallet inget som ”ska gå fort” utan där jag verkligen kan slippa att stressa. Jag kan tex ta alla tre samtligt från hagen för att tjäna tid, men jag vill ju umgås med mina hästar, så jag tar dem en och en oftast.

Eller ännu enklare, känner jag att idag hinner jag inte rida, så åker jag inte ut till stallet. ;)
 
Jag inser att jag tänker annorlunda än många. För mig är stallet inget som ”ska gå fort” utan där jag verkligen kan slippa att stressa. Jag kan tex ta alla tre samtligt från hagen för att tjäna tid, men jag vill ju umgås med mina hästar, så jag tar dem en och en oftast.

Eller ännu enklare, känner jag att idag hinner jag inte rida, så åker jag inte ut till stallet. ;)

Jag lägger som sagt gärna mycket tid i stallet men vissa dagar finns inte den tiden.
Jag kan få hjälp med mockning men det ber jag bara om ifall vi ska resa bort eller om jag är rejält sjuk.
 
Jag inser att jag tänker annorlunda än många. För mig är stallet inget som ”ska gå fort” utan där jag verkligen kan slippa att stressa. Jag kan tex ta alla tre samtligt från hagen för att tjäna tid, men jag vill ju umgås med mina hästar, så jag tar dem en och en oftast.

Eller ännu enklare, känner jag att idag hinner jag inte rida, så åker jag inte ut till stallet. ;)
Jag vill inte heller stressa i stallet, men jag vill ta hand om min häst själv och vill vara där varje dag. Skulle aldrig vilja lösa det genom att skippa stallet.
 
Mocka, fylla på vatten och fixa mat tar max 20 minuter för mig om jag inte sölar.
Sen älskar jag att vara i stallet och strosa runt men skönt att det går snabbt vid behov 😊
Samma här, det tar mig max 30min att fixa alla dagliga sysslorna till mina tre hästar såsom mockning, fixa foder, vatten etc. Sen kan ju själva ”hästeriet” ta hur lång tid som helst😄
 
Jag vill inte heller stressa i stallet, men jag vill ta hand om min häst själv och vill vara där varje dag. Skulle aldrig vilja lösa det genom att skippa stallet.

Känns ganska ovärt att köra 1 h till stallet för att vara där 30 min och sen köra 1 h hem. ;)
 
Jag har fem minuter med bil, tio minuter med cykel eller 20 minuters promenad så det finns liksom ingen anledning att hoppa över stallet 😄
Vill träffa min häst varje dag och ta hand om henne själv 🩷

Ja, det skulle jag också vilja. Men det finns inget stall i närheten som uppfyller mina minimikrav på lösdrift och portionsfodring med bra hygienisk kvalitet på hösilaget. :(
 
Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker ni till stallet och när åker ni därifrån? Tänker kanske främst på er som står inhyrda. Bara allmänt nyfiken på hur det ser ut för andra eftersom min egen inre klocka är lite skev jämfört med andras har jag märkt.
Jag slutar 16:30, bussen går 17 så är hemma 18 ca. Sen får jag vänta om sambon har bilen så jag kan ta mig ut. Men oftast är jag ute mellan 18.30 - 21.00

Är det alltför kallt och ruggigt så blir det bara mys eller övningar i stallet. Jag brukar ställa av hästen litegrann på vinterhalvåret faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 795
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp