Kvällsrutiner

iNHALE

Trådstartare
Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker ni till stallet och när åker ni därifrån? Tänker kanske främst på er som står inhyrda. Bara allmänt nyfiken på hur det ser ut för andra eftersom min egen inre klocka är lite skev jämfört med andras har jag märkt.
 
Jag åker oftast direkt efter jobbet. Slutar oftast kl 16. Om jag rider är jag då hemma ca 18.30.
 
Jag är kanske inte ett bra exempel när det kommer till tidsuppfattning. ;)

Har en hel del flex att ta ut, så just nu åker jag till hästarna vid ett. Framme vid två, då gör jag iordning boxarna, bäddar på ”rätt” sätt till världens mest bortskämda ponny, fyller vattenhinkar, lägger in hösilage och gör iordning lusern och soja.

Sen tar jag in hästarna, oftast ponnyn först och sen fjordingarna. Måste alltid stå kvar och se på när ponnyn rullar lyckligt efter att hon blivit av med sitt superleriga täcke.

Jag gör iordning min ridhäst och sticker ut på tur eller rider på banan, lite beroende på vad vi känner för. Sen när vi är tillbaka får alla kraftfoder med mineraler i medan jag äter middag.

Därefter går jag runt med lusern för att muta fjordingarna att äta upp sin soja… Medan de äter tar jag reda på utrustningen och visiterar unghästen. Sen får de gå ut.

Fokus därefter på ponnyn, försöker massera och sen jobbar vi vanligtvis på hinderbanan vi har i en hage. Mycket gå över bommar och rygga i L, lite enkla saker också som kliva upp på däck så hon känner sig bäst i världen. Är hon väldigt stissig får hon springa av sig lite på banan. Sen in i stallet för att borsta rent innan täcket åker på och hon får gå ut igen.

Därefter äter jag mellanmål innan jag mockar boxarna och sopar stallgången. Sen åker jag hem. Brukar vara hemma runt 20. :laugh:

Edit: Missade att du bara ville ha tider. :oMen jag räknar med 5 h i stallet och 2 h restid.
 
När jag jobbar dagtid slutar jag 14,30, hämtar hunden hos hundvakten på vägen hem och brukar vara hem mellan 14.50 och 15.00
För att effektivisera tiden äter jag frukt i bilen på vägen hem.
Matar och klappar katter innan jag cyklar till stallet, brukar vara där kring 15.20
Stallet tar 30 minuter till 2,5 timmer beroende på om jag ska rida eller inte.
Hemma runt 18, lagar mat, tar en dusch, chillar i soffan och gör mig redo för natten vid 21.
 
De dagar jag ska göra något med hästen är jag i stallet mellan fyra och fem, åker direkt från jobbet. Sedan tar stallet minst 2.5 timme. Brukar vara hemma vid sju halv åtta och då brukar det bara vara att äta och duscha för att sedan sova.
 
Slutar 16, cyklar och hämtar hund hos hundvakt och cyklar direkt till stallet. Är där 16.40 ca. Mockar, höpåsar, vatten och ridning. Är klar runt 19.30.

Spar lite tid så länge jag kan cykla!
 
Oftast är jag i stallet mellan 17-18, ibland kan jag ta ut flex och vara där tidigare, men dom flesta dagarna är det mellan den tiden. Sen beroende på vad jag skall göra men är hemma mellan 20-21 på kvällen dom flesta dagarna. Även om jag inte skall rida så kan pysslat ta en del tid eller om man pratar lite med stallkompisar etc. Jag har oftast en rutin med saker som följs. Lägger även en del mer tid på hovfix och liknande än vad jag märker andra gör, men är viktigt för mig att försöka hålla undan röta i dessa leriga perioder och sen lite allmän pyssel. 😁 Men tycker lätt tiden kan rinna iväg i stallet.
 
När jag var uppstallad så var mitt liv hysteriskt. Jag kom hem vid 18- tiden, åkte till stallet vid 18.30-19.00 och var hemma 22-22.30 i princip varje kväll.
Tyvärr hade jag en period nästan 20 minuter resväg till stallet.
Det var hysteriskt, helt galet...

Lägg till utsläpp och ibland lunch-fodring på det och heltidsjobb 40 min pendlingsväg hemifrån.

Ett tag trodde jag nästan att bilen var mitt hem och partner i ett. :eek:

Numera är jag mer cool. Stallet är 20 meter från huset och jag springer in och ut mest hela kvällen.
 
Menar du att du inte har samma rutiner som de i stallet?
För när jag hade hästarna hemma eller på lösdriften var det mest naturligt för mig att komma till stallet efter jobb tex slutade 16 och middag så tidigast 18 menä ändrade mina rutiner när hästen flyttade till nuvarande stall 😄. Du kommer nog ändra dina rutiner sa hyresvärden för här kommer man oftast direkt efter jobb och lagar middag efter när hästarna är intagna 😄 och ja som sagt det har ju blivit naturligt för mig nu de senaste åren.

Dock just nu när jag pluggar på distans väljer jag att I möjligaste mån åka på dagtid :)
 
Stall hemma ute i skogen men ändå. Jobbar 100% dagtid sen några år och mitt hästliv försämrades rejält från att ha jobbat skiftpass väldigt länge. framför allt vintertid.
Kommer hem 17-18 och äter då middag/kvällsmat gör stallet. Har börjat åka hem tidigt en dag i veckan och hinner då rida/köra en häst innan det blir mörkt. Jobbar även hemifrån en dag oftast och hinner träna en häst då också. Sen är det helgerna som gäller för att hålla igång hästarna. Nu kommer jag från nästa vecka ha belysning på min ridbana vilket gör att jag kan träna mer när det är mörkt. Det ser jag fram emot. ridbanan anlades i våras och nu med belysningen så blir det en avgörande skillnad för träningen av hästarna. Har ganska långt till ridhus (1,5 mil) så det har inte blivit så ofta jag åker.
 
Jag jobbar så att jag slutar tidigt (15-15.30) men hämtar sedan barn på förskola. Har hästarna hemma men går oftast ut i stallet vid 19 när barnet ska sova. Ibland smiter jag lite tidigare, 18-tiden kanske, för att hinna träna/rida lite bättre. Vill egentligen vara inne senast 20.30 för att hinna äta något litet och duscha innan läggdags, så blir väldigt ont om tid om jag ska rida och fixa allt på 1,5 h..
 
Jobbar jag dag slutar jag 18 eller 18.30. Är dottern hos sin pappa eller har crossfit-träning kör jag direkt till stallet och är där 18.30 resp. 19.00. Är isf hemma en timme senare. (Hästarna motioneras inte på arbetsdagar.)
Ska dottern med till stallet kör vi dit 19.00 resp. 19.30 och är hemma en timme senare.
Vi har två ponnyer och är inhyrda i ett stall en knapp kvarts bilväg hemifrån. Är generellt sett effektiva, både när vi är där tillsammans och om jag är där ensam.
 
Jag åker direkt från jobbet och kommer hem runt 21. Käkar kvällsmat, packar om lite väskor, duschar och går och lägger mig.
 
Menar du att du inte har samma rutiner som de i stallet?
Det är bara jag och stallägaren där jag står nu så jag är nästan alltid själv i stallet, åker till stallet vid ca 18-18.30 och är hemma igen vid 20-tiden beroende på om jag ska träna eller inte. Däremot så passerar jag ett par ridhus på vägen hem och även när jag är sent hem så ser jag nästan alltid hästsläp eller B-kortare utanför ridhusen vid 21-tiden och det är tänt, vilket innebär att folk är där och tränar till sent på kvällen. För mig är 21-tiden typ mitt i natten nästan :rofl: Var mest nyfiken på hur det ser ut för andra, om detta är vanligt och det bara är jag som är kvällstrött.
 
När jag hade häst så åkte jag till stallet ca kl 08 (då hade de redan fått frukost) och släppte ut alla utom min egen som jag red först. Sen jobbade jag kl 14-23. Sjukt trevligt på vintern när man alltid kunde rida i dagsljus! 🤩
 
Nu är det många år sedan jag tränade men ja träningarna låg sent
Tränade hoppning och det var nog fem grupper samma kväll och den sista gruppen började då 21.00
Det var det alternativet som fanns om man ville träna hoppning
Och det blev ju gärna förseningar och så ska hinderna plockas undan så det blev sent
 
Senast ändrad:
Det är bara jag och stallägaren där jag står nu så jag är nästan alltid själv i stallet, åker till stallet vid ca 18-18.30 och är hemma igen vid 20-tiden beroende på om jag ska träna eller inte. Däremot så passerar jag ett par ridhus på vägen hem och även när jag är sent hem så ser jag nästan alltid hästsläp eller B-kortare utanför ridhusen vid 21-tiden och det är tänt, vilket innebär att folk är där och tränar till sent på kvällen. För mig är 21-tiden typ mitt i natten nästan :rofl: Var mest nyfiken på hur det ser ut för andra, om detta är vanligt och det bara är jag som är kvällstrött.

Ja men visst är det olika :)
 
Det är bara jag och stallägaren där jag står nu så jag är nästan alltid själv i stallet, åker till stallet vid ca 18-18.30 och är hemma igen vid 20-tiden beroende på om jag ska träna eller inte. Däremot så passerar jag ett par ridhus på vägen hem och även när jag är sent hem så ser jag nästan alltid hästsläp eller B-kortare utanför ridhusen vid 21-tiden och det är tänt, vilket innebär att folk är där och tränar till sent på kvällen. För mig är 21-tiden typ mitt i natten nästan :rofl: Var mest nyfiken på hur det ser ut för andra, om detta är vanligt och det bara är jag som är kvällstrött.

När jag var junior tränade jag på kvällar. En häst vid ca 19 och en i gruppen efter ca 20.30.
I ridhuset vid mitt stall är det vissa kvällar träningar, både grupper utifrån och enskilda träningar för de som är uppstallade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 795
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 462
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp