Bukefalos 28 år!

Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Varken att bära eller föda tycker jag verkar särskilt härligt och förstår inte varför det skulle göra att kvinnan blir mer drivande.

Men jo, det är ju helt fantastiskt!! Jag har en rätt kämpig graviditet bakom mig och en enkel (förutom första 9 veckorna med kräkningar dygnet runt;)), och jag är redan (yngsta dottern är 3 veckor) avundsjuk på folk som är gravida och ska få uppleva världens häftigaste grej, nämligen att föda fram sitt barn!

ts: Vi ville båda ha barn, men det var nog jag som tog tag i det och fick oss att ta ett beslut om att vi skulle börja försöka, iaf med första barnet. Andra barnet har makebn varit drivande med att han vill ha dem tätt, så då körde vi bara på utan p-medel efter att första dottern föddes. Nu är maken nöjd men jag vill ha ett till, så vi får väl se hur allt slutar.

//Julia
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Varken att bära eller föda tycker jag verkar särskilt härligt och förstår inte varför det skulle göra att kvinnan blir mer drivande.

Vissa tycker det och vissa tycker att det är ett rent h-vette. Väldigt olika mao.

Jag trivdes som gravid, men iom att jag tappade så mycket muskler så vet jag inte om det är värt det igen.

Freyja: Haha ja fast alla är inte lika lyriska och alla tycker inte alls att det är så himla fantastiskt. Man kan aldrig riktigt veta hur man känner inför en graviditet förrän man faktiskt är gravid själv =D
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vissa tycker det och vissa tycker att det är ett rent h-vette. Väldigt olika mao.

Jag trivdes som gravid, men iom att jag tappade så mycket muskler så vet jag inte om det är värt det igen.

Freyja: Haha ja fast alla är inte lika lyriska och alla tycker inte alls att det är så himla fantastiskt. Man kan aldrig riktigt veta hur man känner inför en graviditet förrän man faktiskt är gravid själv =D

Ha ha, det vet jag väl ;) Jag lever kanske fortfarande på en massa hormoner som gör att jag känner så! Men jag har verkligen trivts som gravid (bortsett från illamående och njurbesvär:D), och förlossningarna var det absolut häftigaste och omtumlande jag någonsin upplevt, och det är ju skit om jag inte ska få göra om det! Ha ha, jag är knäpp, jag vet =)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men jo, det är ju helt fantastiskt!! Jag har en rätt kämpig graviditet bakom mig och en enkel (förutom första 9 veckorna med kräkningar dygnet runt;)), och jag är redan (yngsta dottern är 3 veckor) avundsjuk på folk som är gravida och ska få uppleva världens häftigaste grej, nämligen att föda fram sitt barn!

Fast det är ju inte sant. Att föda barn behöver inte alls bli "världens häftigaste grej", även om det är roligt för dig att din förlossning blev så. Men för mig så var min förlossning lätt det absolut värsta jag nånsin varit med om. Jag kan fortfarande drömma mardrömmar om den, och de är vidriga, som den värsta skräckfilm. Förutom att det faktiskt har hänt, då. :crazy:

Nu börjar det bli bättre, men i början hade jag svårt att se gravida kvinnor, för jag tyckte så oerhört synd om dem som måste genomgå en förlossning.

Det är inte fantastiskt att föda barn, det var fantastiskt för dig. Det är skillnad. Det finns kvinnor som dör när de föder, eller vars barn dör. Är det fortfarande helt fantastiskt och världens häftigaste grej, tycker du?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vissa tycker det och vissa tycker att det är ett rent h-vette. Väldigt olika mao.

Ja precis, det är säkert helt olika. Därför tror jag inte att overall skulle göra kvinnor mer drivna att bli föräldrar än män.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Fast det är ju inte sant. Att föda barn behöver inte alls bli "världens häftigaste grej", även om det är roligt för dig att din förlossning blev så. Men för mig så var min förlossning lätt det absolut värsta jag nånsin varit med om. Jag kan fortfarande drömma mardrömmar om den, och de är vidriga, som den värsta skräckfilm. Förutom att det faktiskt har hänt, då. :crazy:

Nu börjar det bli bättre, men i början hade jag svårt att se gravida kvinnor, för jag tyckte så oerhört synd om dem som måste genomgå en förlossning.

Det är inte fantastiskt att föda barn, det var fantastiskt för dig. Det är skillnad. Det finns kvinnor som dör när de föder, eller vars barn dör. Är det fortfarande helt fantastiskt och världens häftigaste grej, tycker du?

Oj, vad jag håller med i varje ord :bow: och tycker det kan bli jobbigt när någon som tycker det är så fantastiskt liksom ska övertala hela världen och inte kan förstå att det finns kvinnor (rätt många dessutom) som absolut inte håller med.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Nej det tror jag inte, du älskade att vara gravid och föda första gången också =)
Som jag skrev, vissa tycker att det är helt fantastiskt och vissa tycker det är ett rent h-vette, sedan finns det dom mitt i mellan =P.

Men jag tror inte heller att just detta skulle göra att vi kvinnor är mer drivna att skaffa barn så som Jerseyko skrev.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

kl

I mitt förhållande är det min pojkvän som pratar mest om barn. Han är sex år äldre och senast igår sa han att han gärna ville kunna leka med sitt barn utan att rullatorn är i vägen;). Vi får väl se...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn.
Jag är tjej och har ingen aning alls om hur den känslan känns eller är. Tycker heller inte att graviditet och förlossning verkar vara så jävla skoj men att det nog är värt det ändå när man väl har lilla barnet (och senare stora barnet).

Jag trodde att folk ville ha barn för att de ville ha barn - inte för att de vill vara gravida.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag tycker det är männen. Tveklöst så i mitt eget liv. Jag tror inte ens det alltid är barnlängtan utan en längtan att få fast kvinnan. Ju svartsjukare snubbe ju mer barntjat. Sonen kom till av en impuls, den bästa i mitt liv! Men det räckte med en impuls med honom kände jag. Nästa relation var en kamp om detta men jag kände att han inte var pappamatrial tillsammans med mig. Absolut med någon annan. Nu är det nog för sent och nu vill jag verkligen och det väl genomtänkt. Vi vill båda, ingen har varit det minsta drivande.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Håller med. Jag tycker inte heller det var så märkvärdigt heller. Jag hade extremt lätt graviditet och förlossning. Det var häftigt att föda barn men inte extremt. Däremot att ha barnet är häftigt. Men det var häftigt med mina fostersöner också.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag är tjej och har ingen aning alls om hur den känslan känns eller är. Tycker heller inte att graviditet och förlossning verkar vara så jävla skoj men att det nog är värt det ändå när man väl har lilla barnet (och senare stora barnet).

Jag trodde att folk ville ha barn för att de ville ha barn - inte för att de vill vara gravida.

Håller helt med dig där. Jag har inte varit gravid eller fött barn och har således ingen aning hur det känns, men jag kan säga att det inte lockar direkt - men det är säkert värt det om man vill ha barn.

Och att skaffa barn för att det är så häftigt att vara gravid och föda känns ju inte som den bästa skälet direkt till att skaffa barn...

Däremot kan jag också tänka mig att åldersfaktorn gällande kvinnans fertilitet kan spelar roll. Fast det verkar ju finnas en hel del män som också är drivande, iallafall i den här tråden.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Lånar knappen

För oss var det ingen som var drivande, utan ett gemensamt beslut som tog 2 minuter att fatta. ;) Vi hade aldrig direkt pratat om att skaffa barn på det viset, men jag visste att han ville. Själv har jag så länge jag kan minnas fasat för att vara gravid och föda. :crazy: Vi kom helt enkelt till en punkt då det var rätt tillfälle, vi har fasta jobb, stort hus, "hög" ålder och ett bra förhållande, så jag tog upp frågan och vi bestämde oss för att köra på. Under själva tillverkningen var jag den drivande, men det var ju bara för att han ju inte kunde veta när jag hade äl.

Ska tillägga att jag hade en plättlätt graviditet och en extremlätt förlossning, ändå avskydde jag varje sekund att vara stor och tjock och otymplig. Förlossningen känner jag mig ganska likgiltig inför. Tyckte inte att det var speciellt häftigt utan ganska neutralt liksom. Svårt att förklara. Däremot är det såklart häftigt att min älskade son kom ut, men det är en helt annan grej.

Jag ser INTE fram emot att vara gravid och föda igen. Jag vet att mannen vill ha ett syskon till sonen, men den här gången får han ta upp frågan.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

KL

Jag vet inte om jag kan säga att män eller kvinnor är mer drivande, men jag tycker däremot att när man pratar om barn så är kvinnor mer fokuserade på graviditeten, förlossningen och bebisen medan männen berättar om hur dom vill lära barnet spela fotboll/läsa eller liknande som kommer när barnet blivit äldre.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Åh varje människa har nog sin relation till det med att vara gravid och förlossning, samma typ av problem upplevs olika av olika kvinnor.

I vårt fall var det nog pappa som var mest drivande även om jag med börjat fundera att nästa år kunde vi nog börja... Nu har mitt värsta scenario inträffat dvs BF till den 23/12 dvs årets sämsta dag nästan...

Nåja om vi överlever och klarar det hela på ett bra sätt tycker jag att det är rättvist med syskon.. iaf ett...om några år. Sambo vill gärna ha två syskon men det får vi verkligen se.

OT ang min diskussion om antal barn. Kan tänka mig att det är lättare att skaffa ett tredje barn om man har två samma kön, är det fler som ser det så???
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

KL

Jag vet inte om jag kan säga att män eller kvinnor är mer drivande, men jag tycker däremot att när man pratar om barn så är kvinnor mer fokuserade på graviditeten, förlossningen och bebisen medan männen berättar om hur dom vill lära barnet spela fotboll/läsa eller liknande som kommer när barnet blivit äldre.

High five på den!
Antar att de helst drömmer om tiden när det börjar bli roligt, medan kvinnan mer naturligt ser alla trösklarna på vägen och tar en i taget...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det var inte så mkt trösklarna jag tänkte på, utan mer att kvinnor pratar om att det skulle vara häftigt att vara gravid, att ha ett nytt liv i magen och sas skapa ett nytt liv och att sedan hålla den lilla lilla bebisen i famnen. Alltså inte att kvinnor fokuserar mer på det negativa än män, (som hatar blöjbyten, vakna på natten mm). Men att man ser oliKa saker, kvinnor ser första året, män mer tredje till femte året kanske :)
Att vi lägger värde i olika saker liksom...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn. QUOTE]

Jag ser det nog tvärtom. Eftersom jag är kvinna, så är graviditet och förlossning verkligen föräldraskapets två stora minusposter.

för att de inte tyckte det var någon känsla att längta till?

Nio månader då man är obekväm i kroppen och en helvetisk förlossning som höjdpunkt - nej, det är inte något att längta efter. Fick man inte barn för besväret skulle man aldrig ställa upp på något sådant.

medan kvinnan mer naturligt ser alla trösklarna på vägen och tar en i taget...

De är ju lite svåra att bortse från. Tacka vet jag fosterbarn! Adopterade barn verkar bra, också!
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Nu har inte vi något barn men kanske kan svara ändå.
Här hemma är det min pojkvän som tog upp det först och han tjatar fortfarande, det har gått två år sedan första gången han sa det och hoppas att jag ska ge med mig, vi är juh i den åldern där det börjar bli dags tydligen (jag 27 och han 31) och har varit tillsammans i snart sju år.
Men det är så enkelt för honom känns det som för det är inte han som måste vara gravid och föda ut barnet.
Jag är inte ett dugg sugen på att varken vara gravid, föda eller ha hand om ett barn.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det var jag som tog upp det och det utifrån perspektivet att min fertilitet kommer dala. Det kommer hans också göra men inte alls i samma hastighet. Jag ville veta hur han tänkte kring det istället för att bara vänta och till slut kanske ha väntat så länge att det blir svårt att bli gravid. Jag kanske är en av de kvinnor som är superfertil när jag är 40 år men jag ville inte riktigt chansa på det.

När vi väl började prata om det insåg vi (inte omedelbart men efter några månader) att det inte fanns något egentligt hinder att inte försöka.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 097
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 808
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 500
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp