Kvinnor drivande i barnalstrande?

S

SaraJon

Är det så att det är kvinnan oftast är den drivande att skaffa barn i ett förhållande? Jag har funderat och tycker det är ett tydligt mönster i min närhet, att visst vill mannen ha barn (oftast) n å n g å n g men det är ändå kvinnan som är mest drivande, som får barnlängtan tidigare och som driver på att "nu slår vi slag i saken"? Varför är det så tror ni (om det är så)?

Vad är era erfarenheter? Hur var det när ni skaffade barn, vem var mest "angelägen"?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det var maken. Han "tjatade" i 3 år men blev ändå skitskraj när vi väl plussade :D

Kan tillägga att han är världens stoltaste pappa.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn. Därför blir det kvinnan som är drivande. Kanske inte alltid den som tidigare får barnlängtan, i alla fall inte i min bekantskapskrets.

Sen en till skillnad är ju fertiliteten, som kille behöver du ju inte direkt bry dig. Oftast är du funktionsduglig hela livet medans man som kvinna vet att det blir svårare ju äldre man blir, kanske tänker på barn mer och bygger upp en längtan efter barn.


Jag har vart den drivande när båda våra barn har tillverkats, när min längtan efter barn börja komma sa maken att han inte skulle ha några barn före han fyllde 25 år. Men när han fyller 25 år kommer han ha en 3 åring och en 1 åring ;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag fick vid jul förra året höra att " ja, du blir ju inte yngre".

Höll på att ramla av stolen. Jag har inte varit särskilt drivande i det här med att prata om att skaffa barn.

Det som fick min man att vilja skaffa barn då var nog att vi har kompisar som kämpat så för att få barn och att jag som sagt inte blir yngre. Han ville visst ha barn med just mig.:D

Men nu är det jag som tjatar om en tvåa. Jag vill fanimej föda barn varenda dag.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Där ser man. Men upplever du ändå att det är ovanligare att män är drivande?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn.


Och inte många kvinnor heller va? Antingen för att de inte fött några barn (än) eller för att de inte tyckte det var någon känsla att längta till?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Aha, så det var din man som var drivande för första barnet då? Kanske min bekantskapskrets som är lite ensidig då ;) Nä men jag tycker också att när man läser om barnlängtan så verkar det alltid vara kvinnan som är först ut och mest drivande.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Ja, det är nog vanligare att kvinnan driver på barnfrågan än männen. Men det kanske samtidigt är mer accepterat att prata om barnlängtan för kvinnor än män?

Jag själv var så j**la rädd för förlossningen, så jag vägrade ens fundera på att skaffa barn. Försökte övertala mig själv att jag inte ville ha barn.
Men blev iaf övertalad av maken. Tur är väl det för min dotter är ju bara :love:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Hmm, kanske är det så ja, mer accepterat för kvinnorna då de är kvinnan som ska genomgå graviditet och förlossning. Och då upplevs det kanske för "pushande" om mannen driver barnaskaffandet? Kan nog ligga nåt i det...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Och inte många kvinnor heller va? Antingen för att de inte fött några barn (än) eller för att de inte tyckte det var någon känsla att längta till?

Fast en livmoder har man ju oftast oavsett om man inte har barn eller ens vill ha barn.
Även fast man inte längtar till det, så kanske man är nyfiken på hur det känns?
Mannen behöver ju bara skuta rätt, och det är nog oftast inget konstigt för honom och den känslan har han kanske upplevt ett par ggr i veckan sen puberteten ;)

Sen tror jag inte killar pratar om barn så som kvinnor? Utan de läggs över lite på kvinnan just för hon ändå måste bära det.

Och killar kanske är bättre på att inte tjata :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sen en till skillnad är ju fertiliteten, som kille behöver du ju inte direkt bry dig. Oftast är du funktionsduglig hela livet medans man som kvinna vet att det blir svårare ju äldre man blir, kanske tänker på barn mer och bygger upp en längtan efter barn.

Det tror jag är rätt relevant.

Vi var överens om att vi ville ha barn tillsammans, och eniga om beslutet "nu kör vi" när det var dax, men det var nog jag som förde det på tal. För faktiskt, även om jag inte är lastgammal så blir jag inte yngre.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag tycker att det är rätt naturligt att det är kvinnan som är drivande. Att vilja få barn tror jag "ligger i generna", dvs något som är naturligt för de flesta men för en man så har det ju tyvärr inte varit en så stor sak att vara pappa förren nu på senare år.
Det är ju egentligen först nu som det inte anses konstigt att en pappa vill ta ut föräldraledighet och verkligen umgås med sina barn. För 50 år sedan var det ju konstigt om en man ville vara med sina små barn. Då hade ju de flesta män aldrig ens bytt på sitt barn.

En man kan ju bli pappa med minimal insats medans en kvinna investerar väldigt mycket i en graviditet rent kroppsligt och det tror jag skapar lite tabu mot att en man är drivande. Det är ju ändå kvinnans kropp.

Jag tror att själva längtan efter barn kan vara lika stark hos en man men att han vet att han blir inte för gammal och behöver därför inte vara drivande på samma sätt. Förhoppningsvis är man ju överens om ifall man vill ha barn eller inte och har man bestämt det så tror jag att en man kan vara lugnare i sin väntan trots att den är lika stark.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Hos hos oss är det mannen som drivit frågan och tjatat de senaste ( 10) åren, hade jag inte blivit äldre för varje år kunde jag gott och väl väntat.

Nu är jag gravid och sambon är överlycklig.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vi har varit lika drivande, vår dotter var inte direkt planerad ;-)

Nu är det nog sambon som är den drivande i fråga om ett andra barn, jag har inte bestämt mig än om jag vill ha fler. Detta trots att jag verkligen trivdes som gravid och hade en kalasförlossning..
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Hos oss var det jag som var mest angelägen. Vi visste båda två att vi ville ha barn men det kändes rätt långt borta och inte så angeläget för någon av oss även fast sambon alltid uttalat att han ville ha 2 barn innan 40.

Tills en dag då jag plötsligt började längta så starkt att det nästan värkte inuti. Som tur var blev det tvillingar så det kom mkt riktigt 2 barn innan sambons 40-årsdag med några månader till godo.

Vår 3:a blev en bonus vi inte hade planerat men det kändes som en ynnest att få bli förälder igen till ett 3:e underverk!:love:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Min man är den som "övertalar" mig att skaffa barn. ;)
Jag har alltid sagt att jag inte skulle ha några barn, men nu har vi två.

Jag pratade med med min man senast igår om att vi inte ska ha fler barn nu och att jag funderar på att sterilisera mig. Han höll med om att för stunden ville inte han ha flera barn, men att vi anse kommer att ändra oss. Så han tycker att jag ska vänta med att bestämma mig om sterilisering tills jag har fyllt 35. Men så "sent" vill jag absolut inte skaffa barn, så vi kom överens om 30. :p
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag vet att min man kunde tänka sig att skaffa barn massor av år innan jag ville. Han är 6 år äldre än mig och hans vänner fick barn kanske 10 år innan oss. Ändå har han aldrig tjatat. Han har bara sagt att "det får du bestämma". Och jag kände mig inte speciellt angelägen. Jag har alltid vetat att jag vill ha barn men aldrig kännt mig "redo". Så när jag var 28 och svägerskan skulle sluta med sina piller så sa jag att det kanske jag också ska göra... Ha ha, det blev en vecka mellan kusinerna :D...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn. Därför blir det kvinnan som är drivande.

Varken att bära eller föda tycker jag verkar särskilt härligt och förstår inte varför det skulle göra att kvinnan blir mer drivande.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tror aldrig männen kommer förstå den känslan att bära och föda fram ett barn. Därför blir det kvinnan som är drivande.

Jag vet inte, så som jag och många med mig upplevde graviditet och förlossning så skulle det minnet snarare få en att vilja sterilisera sig.:cool: Så i så fall borde det snarare vara mannen, som inte har upplevt hur jobbigt och handikappande det är, som drev på för fler barn.

Att ha barn är däremot väldigt roligt, men det är ju lika för kvinnor och män.

Jag tror att anledningen till att kvinnor driver på, i de fall det sker, är att många kvinnor ser moderskap och kvinnlighet som en jätteviktig del av sin identitet. Är de inte mammor så är de inga riktiga kvinnor, och därmed inte riktigt sig själva.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 663
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp