Lädervård

När ska man egentligen anända balsam på läder? Direkt efter att man smort och gjort rent med glycerintvålen?

Använder man balsamet på läder av samma anledning som vi människor har det i håret? Så lädret bli mjukt?

Vad gör balsamet mer än en skyddande yta och när ser man att man behöver ha balsam? :confused: :)
 
Jättebra tips!
Jag har precis köpt mig en bagagnad sadel för (enligt mig) en massa pengar. Den är i behov av smörjning, och jag vill ju göra rätt nu från början, så jag gav mig av till apoteket och tänkte köpa Lanolin. De sa att det gick att beställa en salva, är det den jag ska ha? Vad ska det vara för konstistens? Jag trodde det skulle vara i oljeform. Om man köper ullfett, ska den användas som den är eller spädas ut med vatten?

Jag har kikat efter Neatfoot oil men det finns inte på de hästsportaffärer här i Gbg trakten.

Jag har Effax läderbalsam, men om jag fattat allt korrekt ska jag börja med lanolin och sen använda läderbalsamet, korrekt?
 
Jag har oxå letat som en galning efter neatsfoot i gbg trakten, har ej hittat någon. Däremot så hittade jag idag några western butiker på nätet som säljer det...

Ja kan pm:a deras adresser till dig om du vill...
/Linda
 
Ja tack, det kan vara bra att ha. Jag lyckades dock hitta biofarmabs neatsfoot oil häromdan i Gbg, gissa om jag blev lycklig :bump: (foderbutik på backaplan)
 
Hej!

Neatsfoot-oil marknadsförs av Biofarmab, så alla butiker som
aäljer deras produkter kan ta hem det.

/Mike
 
jag vet att de saluför den men har aldrig lyckats hitta den i någon butik som säljer deras grejor tyvär... Nu har jag köpt fiebings neatsfoot oil i en westernbutik över nätet så det har löst sig ändå. Men tack så mkt!!!

/Linda
 
*Lånar knapp*

Ville bara säga att jag är förbaskat glad över att mitt senaste träns bara kostade 200kr, då min häst som fortfarande växer, växde ur det på bara en månad!
Jag vet inte vad det är för läder ( eller matrial) för det är alltid mjukt och trevligt att ha att göra med!
Brukar inte lägga så mycket pengar på träns när det finns billiga träns som fungerar bra.
Och jag både tvättar och oljar in alla läderprodukter jag har. Fast det känns onödigt på tränset....
 
Hejsan!
Bra inlägg!
Jag undrar hur man ser om lädret är av bra eller dålig kvalite när man köper det?
Jag har ett nytt träns som jag har smörjt två gånger men aldrig använt. Men redan är det som små sprickor i det?
Vad beror det på?
Kramiz på er alla/ Emmzan
 
Jag har en liten fråga...

Hur ofta ska man tvätta smörja lädret?
Vissa drar av lädret varje dag men tvål medans andra både tvättar och smörjer varje dag (dock ej uppknäppta spännen osv.) Andra tvättar och smörjer mer sällan. Vad är det som gäller? Vad är bäst för lädret?
 
Jag gillar inte nubuck speciellt.. det blir t o m fult redan i affären om något ligger emot. Funderade nämligen på att köpa ett par shortchaps i nubuck, men det var redan rispor på som inte går att få bort med någon smörjning.. :crazy: :cry: :( så jag köpte ej dem.. gillar inte när ridskor är gjorda i det materialet heller.. de får ju ta rätt mkt stryk.. :smirk:
 
Vad gäller när man köper ridskor/stövlar/shortchaps/handskar i läder/skinn (är det egentligen någon skillnad mellan läder och skinn?! :confused: :smirk:)?

Ska man smörja det innan man använder det första gången och sedan fortsätta, hur ofta isåfall? :confused:

Tacksam för svar!! :bow: :)
 
Hej!
Vilken super tråd! mkt tacksam.
Har en liten fråga som jag grubblat över ett tag nu.
-SKA SADELTVÅLEN LÖDDRA SIG ELLER EJ?- Min mamma var på ridläger i England ett år där de var mkt noga med all utrutsning, där fick de lära sig att tvålen skulle löddra sig. Rent teoretiskt låter ju detta sant? om man tänker ex. på när man själv tvättar sig så går ju smutts lättare bort om tvålen löddrar sig.
Men enligt några tjejer i stallet får tvålen inte löddra sig utan ska istället vara så seg som möjligt för bästa resultat och man inte ska torka ut lädret.
VAd är rätt??
Väldigt tacksam över svar
mvh sandra
 
Jag har selar som jag inte smörj på 4-5 år....men spolar av dom varje gång efter löp (löpselarna)och tvättar med lädertvål...träningsselarna spolar jag av då o då...dom känns mjuka, feta o fina iallafall...kvaliteten på lädret är A och O för att det skall vara hållbart...mina äldsta selar är över 18 år gamla och lika hållbara än ( nån söm har man väl skavt bort och fått extra sy men f.ö är dom kanon)
 
Sv: Re: Lädervård

Antagligen har du tvättat det för lite och smörjt in all smuts. Du måste tvätta lädret innan man smörjer det och arbeta in fettet ordentligt, och när det har hängt en stund kan du putsa med en ulltrasa så blir det glansigt. (blir det inte glansigt då kommer det inte bli glansigt igen) Sen kanske det är så att du har putsat med olja innan? För det gör att utrustningen bara blir matt.
 
Sv: Re: Lädervård

Jag håller inte med dig när det gäller Neatsfoot Oil, det förstörde mitt träns och min förra sadel. Har man haft nån annan olja så blir det nån slags kemisk reaktion så det förstörs. Sömmar ruttnar bort och allt blir helt värdelöst. Har flera sadelmakare som har varnat mig för detta, men har som många andra lyssnat på folks rekommendationer, men jag kan ju berätta för er att det iaf inte funkar om du har smörjt utrustningen med något annat, nån gång.

Använd equifix läderbalsam, det gär att lädret blir glansigt, lätt att arbeta in och det kostar bara runt 50 spänn. :)
 
Sv: Lädervård

Vilken temp. är bäst att ha i sadelkammaren?
Tar lädret skada av att stora temp.-växlingar som det kan bli med -20 ute och +15 i sadelkammaren?
Täcken och benskydd som behöver torka hängs i ett separat torkrum, så detta gäller bara sadlar, selar osv. :confused:
 
Sv: Re: Lädervård

Hej!

Problemet här ligger inte i Neatsfoot-oil, utyan den andra skit man haft på lädret innan.
Det är det andra som reagerar med neatsfoot-oljan.

Neatsfoot i sig själv kvaddar inte varesig läder eller sömmar.
Och det är bara något enstaka preparat som N-foot reagerar med.

Hade folk använt riktiga grejor från början, så hade detta problem inte uppstått.

/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 910
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 348
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 979
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp