Lädervård

Sv: Lädervård

Hej!

Det man bör tänka på är att det inte skall vara för varmt, och inte för torrt.
Normal luftfuktighet är bäst, och tempem skall helst inte gå över 20 grader.

/Mike
 
Sv: Lädervård

det är ju läder men det tål ju vanligt väder. ?15 brukar vara lagom, så länge det är torr luft, ska inte vara fuktigt.
 
Sv: Re: Lädervård

Konstigt, för grejjer jag bara har smörjt med läderbalsam innan och sen bytt till olja för att dom har blivit så välsmorda har blivit förstörda och sömmarna har gått upp. det är flera som har haft samma erfarenhet och jag fick en megavarning av sadelmakaren jag har köpt min dressyrsadel av att bara använda läderbalsam, så det har jag gjort... men har aldrig hört någon säga nåt dåligt om Equifix oljan som jag brukade använda på min gamla sadel och den har bara vart bra. Men Neatsfoot kom jag inte överens med alls. Och du kan inte säga att det är det andra som reagerar mot Neatsfoot oljan, utan det ena reagerar ju inte det andra. däremot har jag märkt att det är bara med Neatsfoot oljan som reagerar mot Equifix, inget annat jag har provat.
 
Sv: Lädervård

Har lite problem med läderförvaringen inför vintern och undrar därför om läder klarar minusgrader? (lada, dvs. torrt och skyddat men f*rbannat kallt på vintern)
 
Sv: Lädervård

det hade väl funkat kanske, men det är ju absolut inte bra.. :( har du ingen möjlighet att ha det inne?
 
Sv: Lädervård

Var och provade ut 2 sprojlans nya sadlar till min häst för ett tag sen... Sadelutprovaren/sadelmakaren sa att vi först skulle ha på läderbalsam och sedan torka av med en tvål som vi fick med (kommer inte ihåg namnet), tvålen var bäst att ha på en svamp som man spottade :d på innan... Men stämmer verkligen ordningen, eller var det bara första gången man skulle göra så??
 
Sv: Lädervård

Hejsan!
Jo, kan man inte använda läderfett på lädret? Läste att man skulle ha balsam eller olja?? Är lädertvålen ekol (tror jag den heter) Bra? Vilket är bäst??
 
Sv: Lädervård

Jag köpte en ny svart dominus dressyrsadel i somras. Fick order om att fetta in den med balsam som jag fick med massor. men redan när jag fick hem sadeln var de "fet". All smuts syns o om jag trycker tummen mot den blir det ett tummavtryck.
Jag smörjde in den ändå i början sen slutade jag då den enbart vart mattare o inte särskilt praktisk. Men så har jag märkt att under kåpan är det stora märken o skav av stroppar o liknande så lädret luckrats upp kan man säga. Lika dant har det blivit på kåpan nu av min ridstövel(!) färgen på sadlen har mattats av längst ne rpå kåpan av min stövel.
Min ridlärare sa att jag smörjt sadeln för lite. Kan det stämma? Nu smörjer jag efter så gott som varje ridtur med balsamet men jag tycker inte jag ser någon förbättring.

Två stallkamrater har också köpt nya sadlar men av annat märke. Deras är stelare men har en mer blank yta och de får inga skav av stroppar eller liknande. De köpte sadlarna av en annan firma och fick order om att endast tvätta o torka av sadlarna vid behov och smörja väldigt sällan.
 
Sv: Lädervård

Jo jag håller med.
Jag skulle gärna vilja ha svar på det jag skrev här ovanför så jag vet om jag kan åka och reklamera och klaga på sadeln eller om det är mitt eget fel att den blivit som den blivit.
 
Sv: Lädervård

Man skall alltid följa säljarens/tillverkarens råd om hur lädret skall smörjas samt med vad.
Gör man inte det gäller sedan inte några garantier.
Har man klagomål på lädret och har gjort som säljare/tillverkaren sa, så får ju de stå för ev, felbehandling.

Alla sadlar jag köpt har jag alltid fått råd att smörja men inte använda tvål till. Man smörjer sparsamt på lädrets framsida och mer på insidan, helst varje dag de första 2 månaderna.
Allt mitt läder hemma är kalasfint med denna behandling,, men som sagt var, säger tillverkaren något annat så skall man följa det...
 
Sv: Lädervård

Hur är det med minkolja då? Det har nämligen jag blivit rekommenderad (i westernkretsar där alla dessutom känner till neatsfoot och det finns att köpa på alla tävlingar) och minkolja är väl ett animaliskt fett antar jag? Är det lika bra som Neatsfoot?
 
Sv: Lädervård

iallafall jag anser att det är skillnad på djurhållningen. Minkfarming är något av det värsta du kan se här i Sverige, och åker du utomlands, ex ryssland, Ukraina ser det ännu värre ut. Sånt borde du veta.
Jag gillar inte att man håller djur instängda dygnet runt överhuvudtaget, men man kan inte jämföra det med minkfarming.

Jag skulle vilja veta om minken är död när detta utvinns.
Förresten, vet ni hur de dödar minken? Om ni vet det skulle ni inte sitta o småle..
 
Sv: Lädervård

Hej!

Svårt att säga utan att se skadorna.
Kontakta säljaren om du inte är nöjd.

Överlag har jag sett bra läderkvalitet i dessa sadlar.

/Mike
 
Sv: Lädervård

Nästan rätt :)
Neatsfoot = nötfot, alltså klövar.

/Mike
 
Sv: Lädervård

Hej!

Läser du tråden från början igen, så hittar du mina åsikter.

Förresten svårt att svara på en tvål som du inte ens är säker på vad den heter :)

/Mike
 
Sv: Lädervård

snigelfarmor skrev:
vad smörjer du med?

vilka produkter räknas som "smörjprodukter"?

Vad jag smörjer med? Det tillverkaren rekommenderar, så trogen är jag. :)
Till övrigt läder utan garantin att tänka på, Effax läderbalsam och Stübbens Hamanol.
Använder nästan aldrig olja, och i såfall bara föryngringsoljor, (typ oliv) och kalvfotsolja. (ja de är döda)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 910
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 354
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 979
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp