Lädervård

Sv: Lädervård

Bates leather cream säger jag bara. Se till bara att få bort allt gammalt vax, fett etc som sitter kvar sen innan. Jag körde med galltvål, säkert inte bra, men det tog bannemej bort alla gamla rester av allt annat mök. Jag kände att jag inte hade annat val, och mitt läder är strålande fint nu. Sen gäller det att inte snåla med den svindyra krämen :crazy: Det svider! Jag har smushlat på rejält flera dagar i streck, och så fort minsta antydan till gnissel dyker upp nu så kör smörjer jag med stubben flytande tvål (sparsamt!) och torka av med fuktig disktrasa. Inga tvålrester ska vara kvar och sen massa massa kräm. Även stövelskaften kan jag kräma in rejält där dom ligger an mot sadeln och läder för att skänkeln skall "glida" lagom stadigt utan att gnissla. Efter detta plånboksuttorkande desperationsagerande slutade mitt läder gnissla. :)

Mountain horse läderridstövlar( lite äldre sort) kalvskinn-sadel och stubben kalvskinnläder. Vet inte om det har betydelse, men det funka. Och tro mig, jag provade ALLT! Det värsta jag provade var prestiges blå tuber. Hjälp, säger jag bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Har en liten fråga.

Jag putsar min sadel & mina träns med lädertvål och vatten efter varje gång jag använt dem. Betyder detta att dom kommer torka ut eller något?
Bör man inte göra det eller vad rekomenderas för att hålla lädret mjukt och smidigt? :)
 
Sv: Lädervård

Sadeln behöver du inte rengöra så ofta! Tränset är bra att rengöra om det fått svett på sig eller blivit smutsigt på annat sätt. Men använder du inget fett, balsam eller olja? Det gör lädret mjukt och smidigt.
 
Sv: Lädervård

Rengör det som varit mot hästen. Sadeln är ju skyddad av vojlock/schabrak så den behöver du inte putsa ofta alls. Det är stöv och svett som ska bort.
 
Sv: Lädervård

Ska inhandla nytt läderbalsam, vilket ska jag välja?

Läste att Stübben Hamanol verkar populärt, speciellt på nytt läder. Men hur funkar det på läder som har några år på nacken?

Är väl inte så flitig på att smörja som jag kanske borde, men säg att tränsen kommer att fettas in 1-2 ggr/månad, sadeln något mer sällan.
Vilket balsam rekommenderas?
 
Sv: Lädervård

Jag rekommenderar Verdus läderprodukter, själv har jag tvålen och balsamet. Tänkte investera i oljan snart, prisvärda är de också! ;)
 
Sv: Lädervård

KL
jag har precis köpt ny dressyrsadel som kostade en rejäl slant. Fick rådet att smörja med paraffin olja en gång nu i nyskedet, och sen ngn gång per år om det verkade behövas.
Googlar jag på paraffin olja + läder så ser jag att kända sadelmärken som tex butet, behandlar sina sadlar så, men samtidigt skriks det lite här och var om att paraffinolja minsann bara ska användas på typ symaskiner :D

ngn som vill uttala sig?
 
Sv: Lädervård

Jag fick med en flaska paraffinolja med min nya Childeric-sadel, med samma instruktion som du fått dvs. innan första användning skulle jag pensla på paraffinolja för att därefter smörja på vid behov (nån gång per år).
Däremot när jag köpte min Amerigo-sadel så var det BIG no no att använda paraffinolja, på den skulle jag använda olivolja (el. nån veg.olja).

Lädret på de två sadlarna ser dock helt olika ut, Childeric-sadeln såg ut som nubuck när jag fick hem den medan Amerigo-sadeln såg nästan silikonbehandlad ut. Jag har för garantins skull följt tillverkarens rekommendation, men har precis som du hört negativt om paraffinolja.
Min kompis har en Spirig-sadel och den smörjer hon också med paraffinolja, den sadeln är ca 30 år gammal men ser inte alls sliten eller så gammal ut. Så den har uppenbarligen inte tagit skada av paraffinoljan :)
 
Sv: Lädervård

Jag är lite nyfiken på vad ni andra tycker om Effax läderbalsam och Sjöbogårdens lädertvål! Någon som testat? :)
 
Sv: Lädervård

Effax läderbalsam är helt okej tycker jag, den gör sitt jobb. :p Sjöbogårdens lädertvål har jag också provat, men kastades direkt. Visst gör den väl sitt jobb och sådär men själva konsistensen var hemsk, den var som slime.
 
Sv: Lädervård

livar upp tråden med följdfrågor efter att ha läst igenom 35 sidor med olika åsikter..

Har köpt en ny sadel (westernsadel, brun, men inte den alra högsta kvaliten på lädret) hade nästan bestämt mig för att smörja den med neatsfoot-oil efter en första intvålning. Sen står det plötsligt Aldrig olja på bruint läder
Jag vill ju göra det som är bäst för lädret, även om det skulle mörka färgen. råd?

Neatsfoot-oljan kan som tidigare nämnts skära sig med de produkter som tidigare använts, vad är det den skär sig med? Dvs vad ska jag undvika i framtiden? och i förlängningen- eftersom jag vet vad min gamla sadel är smord med, kan jag då smörja den med neatsfoot-oljan?


Sista frågan: Min gamla westernsadel ( och två andra sadlar med för den delen, alla bruna ) kommer att hängas undan i en längre tid, kan jag förbereda den för förvaring på bra vis? Har hittat bra förvaringsställe, jämn inomhustemperatur, lagom fuktighet, i inredd källare.
Vill förbereda dem för minimalt underhåll senare.. ;)
 
Sv: Lädervård

Bates leather cream säger jag bara. Se till bara att få bort allt gammalt vax, fett etc som sitter kvar sen innan. Jag körde med galltvål, säkert inte bra, men det tog bannemej bort alla gamla rester av allt annat mök. Jag kände att jag inte hade annat val, och mitt läder är strålande fint nu. Sen gäller det att inte snåla med den svindyra krämen :crazy: Det svider! Jag har smushlat på rejält flera dagar i streck, och så fort minsta antydan till gnissel dyker upp nu så kör smörjer jag med stubben flytande tvål (sparsamt!) och torka av med fuktig disktrasa. Inga tvålrester ska vara kvar och sen massa massa kräm. Även stövelskaften kan jag kräma in rejält där dom ligger an mot sadeln och läder för att skänkeln skall "glida" lagom stadigt utan att gnissla. Efter detta plånboksuttorkande desperationsagerande slutade mitt läder gnissla. :)

Helt klart bästa läderkrämen!!
Har funderingar på att köpa Leather Balsam från Bates, som komplement... en sak är i alla fall säker: aldrig med lädervårdsprodukter från annat än Bates :love: :D

// Niikon92
 
Sv: Lädervård

Jag är lite nyfiken på vad ni andra tycker om Effax läderbalsam och Sjöbogårdens lädertvål! Någon som testat? :)

Har båda delarna. Tvålen fungerar som vilken tvål som helst, men fördelen är att den inte är fast. Mycket lättare att ta lite utan vatten och bara gnugga och få fin glans på lädret.
Läderbalsam använder jag bara på läder som varit oanvänt ett tag och är lite stelt. Då blir det mjukt och fint igen.
 
Sv: Lädervård

Denna produkt är absolut olämplig att smörja in läder med!På produkt info står det att produkten innehåller Petrolium desitilates. Det är alltså en produkt baserad på råolja. Av rå olja gör man bränsle till förbränningsmotorer och tex asfalt. Det är direkt hälsofarligt!
 
Sv: Lädervård

om du inte orkar läsa tråden så är den korta versionen -> mineralolja (och paraffinolja) till förbränningsmotor (bil/flyg)
vegetabiligsfett till läder.
summa=kan du äta utan att dö så är det lämpligt att ha på läder;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 891
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 156
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 931
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp