Lädervård

Sv: Lädervård

KL

mina helt nya cavallo Grand prix plus använde jag för första gången idag. Och självklart skavde jag upp en stor fläck mitt uppe på foten, (av sporremmarna)
Jag försökte putsa upp den men det gick inte. Så när där en stor matt fläck... Någon som vet hur jag kan få tillbaka glansen?
 
Sv: Lädervård

Skoputs, skoputs och åter skoputs.
Jag hoppas att du inte hade lädertvål, olja eller fett... För då kan du glömma glansen.
 
Sv: Lädervård

Kl. Hur är waldhausens lädervårdssaker? Innehåller de rätt grejer? Tex drive out säljer deras produkter.
 
Sv: Lädervård

Är det någon här som använder stübbens hamanolfett?
Jag behöver tips om hur jag ska använda det på bästa sätt!

Har fått en ny sadel nu och vill kunna sköta den på rätt sätt från första början :)
 
Sv: Lädervård

Det är viktigt att få bort all svett och smuts innan man smörjer sadeln för annars kapslar man in smutsen. Jag brukar torka av alla grejer ordentligt med en fuktad trasa (jag kör med microfiber som jag tycker suger åt sig smutsen bra). Är det riktigt äckligt kan jag t.o.m. doppa tränset eller sadelgjorden i vatten en liten stund för att lösa upp smutsen innan jag torkar av. Viktigt dock att lädret får torka ordentligt mellan varven, för annars förstörs det.

När sakerna är riktigt rena tar jag en fuktad svamp och gnider in glycerintvål. Det fettar in lädret och ger en skyddande hinna. Då och då smörjer jag med läderfett. Jag oljar bara lädret om det absolut behövs.
 
Sv: Lädervård

Kl

Jag köpte en begagnad tömkörningsdäckel från Tärnsjö idag.

Lädret var ljust och såg ut att inte smörjts på ett tag så jag smorde in med läderolja, neatsfoot ( heter de så?) .

Lädret sög åt sig som en svamp och mörknande.

Vad rekommenderar ni? En omgång till med olja eller avsluta med läderbalsam?
 
Sv: Lädervård

Denna produkt är absolut olämplig att smörja in läder med!På produkt info står det att produkten innehåller Petrolium desitilates. Det är alltså en produkt baserad på råolja. Av rå olja gör man bränsle till förbränningsmotorer och tex asfalt. Det är direkt hälsofarligt!

Mäh, jag som precis köpt en sån och älskar den! Plötsligt smörjer jag flera gånger i veckan istället för 5-6 gånger per år. :o

Finns det nåt liknande som är bra?
Det blir inte av att jag både tvättar och smörjer, har aldrig tid till det. :(
 
Sv: Lädervård

Det blev två omgångar med läderolja på selen.
Tänkte precis smörja på med Effax läderbalsam, kollade innehållsförteckningen : Bivax, avocadoolja, paraffin och lanolin.

Har för mig att jag läst någonstans i tråden att paraffin inte var bra för läder, men samtidigt skriver Mike att Effax balsam är bra.

Hjälp en förvirrad! :)
 
Sv: Lädervård

Ja!
Köp den gul på burk. Kostar en bråkdel av vad märkes såpor gör. Dessutom så vet du innehållet och det är en svensk produkt :)

Kört med grumme i snart 15 år. Både privat och när jag jobbade i dressyrstall!
Både dyrt (OS, Döbert, childeric osv) som billigt läder mår prima! Och händer och naglar!
 
Sv: Lädervård

Grumme i gelform är det aboslut bästa och billigaste alternativet för att hålla sitt läder snyggt, blankt, smidigt och rent!
 
Sv: Lädervård

Tack!

Smörjer man in den och låter torka, eller torkar man av? Skum eller inte?

Lärt mig nåt nytt idag med!
 
Sv: Lädervård

Precis som vilken tvål eller såpa som helst. Blöt svampen ta en klick. Jobba upp ett lödder och tvätta lädret.
Torka rent med samma process men torrare svamp så blir det rent och glansigt :)
Jätte smutsigt läder tvättar jag av med ljummet vatten först.
Man vill ju få bort smutsen och inte gnugga in den och låta torka in.
Som att tvätta händerna typ :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 891
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 156
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 931
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp