Bukefalos 28 år!

Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Är inte så jättehaj på det men skulle kunna tänka mig en maxgräns på 30 kg typ :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl

Har nyss införskaffat en liten shettis på 86 cm till barnen, funderar lite på hur mycke han orkar bära.
Just bara för att kunna sätta upp en ungefärlig maxgräns.


cimg2802_63704682.jpg




Tack på förhand... :)

naw vad söt:love: fluffig^^
den kan nog klara uppåt en 30-35kg om ryttaren inte blir för lång dvs. vore nog bra att köra in den och ha en liten flakvagn eller rockard till den. shettisar kan oftast dra mer än de kan bära.
är det en förvuxen minishettis eller liten shettis?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Här är en bild på oss.
Jag tycker inte jag ser så stor ut på honom.
Han är dock en kraftig häst. Ingen nätt liten sak =):D

Sidan är som ni vet under uppbyggnad pga datafel.
http://www.123minsida.se/dressyrryttaren

så deta är bara en tillfällig tills min vanliga är klar så denna skall snart raderas.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker att du är alldeles för stor för ponnyn. Ja, det är en grov ponny, men den klarar ju inte vad som helst bara för det. Hade aldrig satt en så pass stor ryttare på min häst som jag gissar är i ungefär samma storlek.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ok. Men jag stör ej hästen i min ridning och han går bra med mig.
Visst.. kanske enl vissa ser stor ut men känner mig ej de.
Nu snart klar med min sida.. den andra vilandes
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Många känner inte att hästen tycker att man är tung. Du är ju inte superlång för hästen, men tillsammans med din vikt så blir det mycket för hästen. Det är ju lättare att känna av att man är lång än att man är tung. Många hästar visar det inte alls. Däremot kan det sätta tråkiga spår i hästen. Klart att det blir en jäkla belastning för hästen. Oavsett om ryttaren väger 40 kg eller 90 kg så blir det ju belastning. Ju tyngre desto mer såklart.

Varför la du ut bild om du inte undrar över vikten, du verkar ju övertygad om att det inte är något problem, så vad ville du egentligen höra?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ville bara lägga ut en bild på oss över min längd. Vikten är inget som stör utan jag är rund. Men ej så lång.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tack till er båda! :) Det var precis vad jag hade som gissning. :)

Han är inkörd men jag har ingen passande vagn än så just nu tömkör vi bara...
Hmm... Ingen aning faktiskt. Kanske lite ot men vad är det för skillnad på förvuxen minishettis eller liten shettis?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ok, bra att du vet om att vikten är ett problem. Nu menar jag inte som ett påhopp mot dig, att det är fel att du rund, men att det är fel mot din ponny. Jag tycker inte att det är snällt att rida en så liten ponny med den vikten.
Du är ju lång, men inte extremt. Jag är också lång på min häst, men det har aldrig varit något problem. Men är man för lång OCH för tung så spelar det ingen roll hur bra man balanserar upp längden. Längden riskerar istället att förvärra viktproblemet.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag undrar om jag kan rida en maxad D-ponny utan problem? Jag är 159 & jag är snart 18 så jag växer nog inte mer...
Har både kort överkropp & underkropp. Hästen jag har nu är 156 cm & det är seriöst svårt för mig att komma upp :p
Är ju lite ovig också, men... ja... (min vikt vet jag att den inte är något problem, tänker bara längdmässigt, så det är inte viktigt att svara på, hehe.)
Ska nämligen köpa en ny & tycker att det känns smidigt med en D-ponny, är ändå inte tävlingsintresserad.
De galna ponnyföräldrarna i mitt stall säger att jag är på tok för stor :eek:
Jag känner dock det inte som det, men känner ett visst tvång att ändå få veta, haha...

(Oj, råkade göra lite fel...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag kan väl svara då så behöver du inte ha dåligt samvete för att du lånade min knapp :p

Jag tycker itne att du låter för lång. Jag är 167 och trivs bäst på D-ponnys (fast min egen är maxad B, men känns som D i kroppen. Grov med korta ben). Det spelar nog ingen större roll om de är maxade eller inte heller. Sen beror det ju mycket på hur hästen är byggd, är det en liten och väldigt smäcker D-ponny kanske du känner dig lite lång, men det är säkert ingen fara.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 165 o rider en 3årig liten smal bebis utan problem :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Haha! Nej, då ska jag inte ha det :p
Men det låter ju perfekt... Grövre C-ponny (åt det maxade) borde väl också funka?
Tänkte på för jag red en fjordkorsning igår & det kändes så perfekt, haha. :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ja, det går säker bra. Jag känner inte så stor skillnad på om överlivet blir långt i förhållande till hästen, det beror väl mest på balansen. Det som jag tycker gör skillnad är om benen är långa. På min maxade B så slutar benen precis i linje med hans mage. Och det är samma som många D-ponnys jag ridit. Så därför tycker jag inte det är någon större skillnad.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

kl
Någon som vågar gissa min längd och vikt samt hästens mankhöjd?
Ser vi proportionerliga ut?
img_8357-copy_65912535.jpg

edi2_65913071.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tydligen så sitter jag lite snett i sadel, men sitter betydligt bättre barbacka :)

Någon som kanske har nåt supertips på hur man sitter rakare över hästen? :):banana:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Träna, träna, träna är mitt bästa tips. Ta hjälp av en bra tränare eftersom man ofta missar de viktiga detaljerna själv. Om du har tillgång till ridhus, använd speglarna när du tränar själv. Men tränare är mitt bästa tips!

Helt OT, kom jag på.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

KL

haloj!

har en finnhäst på bara 145 cm och jag är själv 168, brukar inte känna mej så stor fast jag vet att jag är lite för lång, rider dessutom mest barbacka så då ser ju benen ännu längre ut..

har på senaste tiden (hehe jullov) gått upp några kilon (väger just nu 57 kg) och undrar när jag skall börja oroa mej för att vara för tung? (lite nervös)

han är åt det mer grova hållet, slänger in en bild som e från vintern 08, snygg sits jag har då ;) han har lite mer musklad överlinje nu..

Bild189.jpg


ska försöka hitta en bild då jag rider i sadel :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker ni ser jättefina ut ihop. Jag tror inte alls att du behöver oroa dig för vikten. Din häst klarar säkert mer än 60 kg, troligtvis 70 kg med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 386
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 893
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp