Bukefalos 28 år!

Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

kl
Någon som vågar gissa min längd och vikt samt hästens mankhöjd?
Ser vi proportionerliga ut?
img_8357-copy_65912535.jpg

edi2_65913071.jpg

Citerar/puttar upp mitt eget inlägg då jag inte fick något svar.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

gissar på att pållen är ca 145 i mkh, och du är 165 ungefär och 50 kg? (:

tkr ni ser proportionerliga ut!
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Angående mig hade du ganska rätt, jag är 160 och väger kring 48-50 kilo.
Hästen däremot är 130 cm, dvs b-ponny.
Lite därför jag undrade utan att skriva ut proportionerna, för att "på pappret" är jag ju egentligen för stor.
Det känns bra att höra att det ser ok ut, nu rider jag honom inte speciellt ofta men det är kul att hoppa upp ibland, då han är en mycket trevlig ponny! :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

oj så liten trodde jag inte att han var! ser ut att orka bära dej hur lätt som helst
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

För tung är du definitivt inte! :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*knapplån*

Jag funderar på om jag blivit för tung för min pålle. Vad anser ni?

Hästen är ett varmblod på 154cm ganska, inte tunn men inte grov utan ganska normal i kroppen tycker jag att han är.
Jag är 174cm och väger nu efter depressioner och jul 80kg :(.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag har hört att man inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästens manke är
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Folk säger så mycket dumt.

Om man vänder på det och säger att man INTE är för långt om man INTE är mer än 20 cm längre än mankhöjden, så stämmer det nog bättre.

Att man automatiskt är för långt för att man är mer än 20 cm längre är skitsnack. Det är så många olika saker som spelar in så jag tycker inte man kan använda bara mankhöjden när man bedömer detta.

/ Elina, 40 cm längre än sin häst och inga längdproblem.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

/ Elina, 40 cm längre än sin häst och inga längdproblem.

Du skulle inte kunna lägga in en bild? :)

Nu har jag däremot sett vad du skrivit i andra trådar hur hästens kropp ser ut men skulle gärna vilja se bild :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tänkte höra vad ni bukare anser om två saker.

Jag är medryttare (elr snarare medkusk ^^) på en shettis, tror han är ungefär 90-95 i mkh och väldigt rund (lite för rund just nu). Själv är jag 160 cm och väger 54 kg. Kan jag rida honom? Mest på skoj då, kanske att skritta en kort runda. Bara som variation till körningen någon gång.

Den andra saken jag funderat på. Hur liten ponny skulle jag kunna rida. Går gränsen vid d-ponny? Eller skunna jag kunna rida en viktbärande eller vanligt c-ponny också? Med tanke på att jag inte är så jättelång och inte väger överdrivet mkt. Nu menar jag seriös ridning i alla gångarter. Inte på skoj som ovan.


Min kompis är 165cm lång ungefär och har en c-ponny på drygt tjugo år som hon tävlar , och en d-ponny som också är tjugo och hon tävlas också, ibland provar hon att tävla och träna hennes systers hästar som ä stora hästar.

klart du kan rida en d-ponny!

och om shettisen kan du nog skritta en kort runda( eller snarare GÅ över den) :D
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

http://bilddagboken.se/p/show.html?diaryname=Anders001&t=1260918001&id=431074014#a8

passar jag till hästen?

hur lång tror ni jag är?

hur hög tror ni hästen är?

nyfiken på svar ! :)

förlåt fel igen :o

http://images6.bilddagboken.se/75/_u2/_u4/_u7/_u9/_u2/_u4/u2479245/62838_1261071473.jpg

nu blir det nog rätt :s


passar jag till hästen?

hur lång tror ni jag är?

hur hög tror ni hästen är?

nyfiken på svar ! :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker ni passar.

148

Kan du vara 165?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Du skulle inte kunna lägga in en bild? :)

Nu har jag däremot sett vad du skrivit i andra trådar hur hästens kropp ser ut men skulle gärna vilja se bild :)

Jag har lagt ut bilder här innan, men de kanske inte finns kvar. Har inte så jättemånga bilder på denna datorn när jag rider. De jag har är ingen vidare kvalitet på heller. (skakiga mobilbilder) Men man ser ju på ett ungefär proportionerna iaf. Denna bilden är tagen nu i dec. Denna bilden är tagen i en backe, och jag tycker själv att överkroppen ser väldigt lång ut i denna vinkeln. Har andra bilder från samma vinkel, och ur en annan vinkel ser det inte lika illa ut. Därför tog jag denna bilden. Värre än så här blir det inte. :p

Nu får själva avgöra vad ni tycker, men jag har aldrig haft problem med min längd på honom och tycker inte det ser så illa ut heller.

30211449.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl*

När man läser denna tråden inser man varför så många sitter på stora hästar. Jag är 168 cm lång och väger ca 57 kg. Rider ponnier regelbundet bla denna:

c-ponny på 134 cm
11268_1203206652219_1590181870_488566_2961813_n.jpg


11268_1203206612218_1590181870_488565_7892553_n.jpg


Jag är mao näst 25 cm längre än mankhöjden på ponnyn. Fungerar hur bra som helst:)

Här rider jag min egen häst på 161 cm, henne känner jag mig stundvis liten på...

29529072.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker ni passar.

148

Kan du vara 165?


hästen e faktiskt precis 148,0 :)

men jag e 155 :)

vi köpte han för två år sen å då (och nu) var han lite av en problem häst så vi köpte honom så att min mamma också skulle kunna rida till honom .. jag var bara 10 år då och red min förra ponny :)
men nu har vi börjat hoppa banor på 90cm-1m men har har stor skräck för vattenmattor ;) hahah

men JAG ÄLSKAR HONOM SÅKLART :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 919
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp