Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emmythegirl

Hej! Jag undrar bara vilka maxvikter och maxlängder är på olika ponnyer(normalstora)? Tack på förhand!:rofl:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer?

Det beror helt på ponnyns kroppsbyggnad och hur musklad den är. Även på ryttarens förmåga. Det går inte att sätta en maxvikt som sedan kanske är på tok för mycket för vissa ponnyer, medans andra kan bära betydligt mer.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer?

som Caribou sa: det går inte att säga. men på de flesta hästar märks det om ryttaren är för stor, och man känner det nog själv. man får lita på sitt eget/ personer i närhetens omdöme, och annars strunta i att alls röra sig i gråzonen mellan ok och för små ponnyer.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer?

Jag släppte den nålade längd och vikttråden jag har haft längst upp i forumet i snart två år nyligen och nu har vi haft 8 olika längd och vikttrådar bara på en vecka.

Så nu nålar jag denna tråd och hädanefter är ALLA och då menar jag ALLA längd och viktfrågor som ska skrivas och svaras på i denna tråd. Gäller alla ryttare, alla raser, vare sig det är ponny eller stor häst.

Mvh

Moderator
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*KL*

Jag vet att det är olika från häst till häst....men nu undrar jag om någon kan besvara viktfrågan jag funderar på...?
Har en Welsh Mountain som skall ridas in, givetvis vill jag ha den välutbildad och undrar därför över maxvikt på en Welsh Mountain..eller en ungefärlig maxvikt om det är enklare...? Vi har en praktikant, oerhört duktig och liten...jag skulle vilja använda henne om det går...

Oerhört tacksam för lite råd...:laugh:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Det blir ju enklare att svara om du beskriver hästen lite. Welsh mountain säger ju inte jättemycket om hur den är byggd eller hur stor den är.
Kan du vidareutveckla lite?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Det har lite att göra med ryttaren också..

om vi utgår från samma häst/ponny så klarar den mer med en balanserad "tung" rutinerad ryttare en än "lika tung" ryttare som är i obalans..

Man får ju tänka på tyngdpunkten liksom..



:love:Islandshäst:love:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

hmmm... känner mig så stor då jag sitter på lite mindre hästar. Så nu är min fråga, är jag för lång för en häst som är ungefär 155? jag är 166 och väger 55 kg. :(
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Absolut inte! Har väldigt svårt att tänka mig att du skulle vara för stor för denna, du kan troligtvis rida lite större D-ponnys med utan problem och i undantagsfall lägre hästar, beroende på exteriören.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 165-166 cm och väger ungefär 57 kg och jag får fortfarande rida c-ponnier, så en häst på 155 skulle nog klara dig utan problem :grin:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 175 cm lång, 50 kg rider en D ponny på 145 cm. Han är inte direkt smäcker. Klar´t du kan rida 155 cm höga hästen!
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 165 typ och rider en ponny på cirkus 145. Hon är väldigt smäcker och det går bra.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tack, fast de känns som att benen släpar i marken och att jag inte får ngn balans alls :S
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

då har du ju svar till dig själv. Känns det inge bra - rid inte den hästen
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 180 lång (68 kg) och rider min medryttarhäst på 160 utan problem. Känner mig inte stor på honom. MEN jag har även ridit t.o.m. större hästar som jag känt mig alldeles för stor på. Så det hela avgörs egentligen hur hästen bär upp dig!

Det var väl vad jag ville flika in i debatten ;)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Självklart kan du det! Inga problem alls!
Jag är 172 cm lång och väger typ 57 och i somras hade jag en B ponny(130cm) på in-/tillridning.
Rider honom fortfarande ett par ggr i veckan och han har aldrig visat tecken på att jag skulle vara för stor :)
(Rider i övrigt stora hästar)

Du kan inte lägga in en bild på dig och hästen? :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tänkte höra vad ni bukare anser om två saker.

Jag är medryttare (elr snarare medkusk ^^) på en shettis, tror han är ungefär 90-95 i mkh och väldigt rund (lite för rund just nu). Själv är jag 160 cm och väger 54 kg. Kan jag rida honom? Mest på skoj då, kanske att skritta en kort runda. Bara som variation till körningen någon gång.

Den andra saken jag funderat på. Hur liten ponny skulle jag kunna rida. Går gränsen vid d-ponny? Eller skunna jag kunna rida en viktbärande eller vanligt c-ponny också? Med tanke på att jag inte är så jättelång och inte väger överdrivet mkt. Nu menar jag seriös ridning i alla gångarter. Inte på skoj som ovan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp