Bukefalos 28 år!

Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag skulle avråda dig från att rida ponnyn då den ärväldigt liten. Särskillt eftersom du säger att den redan har lite mkt att bära på..

I övrigt tror jag att du kan rida en normal C ponny regelbundet, ev en liten C om den är grov ;) Men som nämnts innan så handlar det om så mkt mer än vikt, längd och mankhöjd ;)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

hmmm... känner mig så stor då jag sitter på lite mindre hästar. Så nu är min fråga, är jag för lång för en häst som är ungefär 155? jag är 166 och väger 55 kg. :(
Nej, du är inte för stor/lång
Tack, fast de känns som att benen släpar i marken och att jag inte får ngn balans alls :S
Då är det din balans som felar och du behöver träna mer på den biten.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tänkte höra vad ni bukare anser om två saker.

Jag är medryttare (elr snarare medkusk ^^) på en shettis, tror han är ungefär 90-95 i mkh och väldigt rund (lite för rund just nu). Själv är jag 160 cm och väger 54 kg. Kan jag rida honom? Mest på skoj då, kanske att skritta en kort runda. Bara som variation till körningen någon gång.

Den andra saken jag funderat på. Hur liten ponny skulle jag kunna rida. Går gränsen vid d-ponny? Eller skunna jag kunna rida en viktbärande eller vanligt c-ponny också? Med tanke på att jag inte är så jättelång och inte väger överdrivet mkt. Nu menar jag seriös ridning i alla gångarter. Inte på skoj som ovan.
Frågan är...vad skulle det ge hästen om du red den? Att bara för sitt eget nöjes skull sitta på en för liten häst är väl inget att eftersträva? Jobba den hellre då från marken med "lång tygel" eller tömkörning.

Vilka ponnies du kan rida beror på hur ponnyn är byggd. Finns säkert B-ponny som du kan rida av rätt modell. Jag rider själv en maxad D och är 174 cm lång men hon är av den verkligt rejäla typen och mycket vältränad (Welsh Cob).
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*KL*

Det ska finnas någon tabell Ridsport gick ut med för något några år sedan om vikt på häst och ryttare .

Typ 500 kg häst 80 kg pilot någon som har den eller vet i vilken tråd den ligger i ?

Mia
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Absolut :) även om jag har en ganska bra balans så är det alltid bra att träna :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

vet nån hur mycket en dartmoor ponny kan bära? en vän till mig frågade om jag kunde rida in en av deras, hon sa att de kan bära vuxna, men ponnyn är väldigt liten ca 110-150cm, jag tror att jag är för tung. väger ca 70kg nu och är 168cm.
dock så är deras andra ponnyer (också dartmoor) större och grövre och rids av vuxna då och då. (dock så väger de som rider hästarna mindre än mig och är nån cm kortare än mig)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Har inte sett nån sån, men rent spontant tycker jag det låter väldigt stort och tungt på en så liten häst. Jag hade nog avstått.
Om det finns mindre vuxna som rider de andra så kanske dessa är bättre lämpade om det ska sitta någon vuxen på alls. Det låter onekligen som en väldigt liten häst, även om de är viktbärande.

Edit: jag tog för givet att det skulle stå 110-115. Är hästen 150 är det ju varken ponny eller liten. Och jag tvivlar på att en dartmore blir så stor.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

ha ha!! jag jag skrev fel menade så klart 115!
hittade en bild på internet, en normalstor dartmoor ponny.
Dartmoor_Pony.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Tänkte väl det;)

Även om hästen är hyfsat viktbärande hade jag inte velat sätta en så pass stor och tung ryttare på en så liten häst. Även om man har bra balans så blir längden ett problem, kan tänka mig att hästen själv kan vara lite vinglig om den ska ridas in. Dessutom är det rätt tungt på för en så liten häst, även om det hade varit en inriden och bra musklad häst så hade jag tvekat både 1 och 5 gånger.

Jag tycker inte att det låter som en bra idé.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag ska inte rida in den, vet att jag är för stor^^. undrade mest om dartmoor ponyer som då är musklade, inridna och 120cm verkligen kan bära vuxna. grannens dotter ska skaffa häst och då vill ha en som hon kan rida även när hon är tonåring, dartmoor ponnys är lagom stora och allsidiga trygga hästar så tänkte på dem framför island.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

vet nån hur mycket en dartmoor ponny kan bära? en vän till mig frågade om jag kunde rida in en av deras, hon sa att de kan bära vuxna, men ponnyn är väldigt liten ca 110-150cm, jag tror att jag är för tung. väger ca 70kg nu och är 168cm.

Ditt eget citat, varför frågade du annars om det inte var därför?

Till en liten tonåring kanske det hade gått. Men tonåringar kan ju också vara 168 långa och väga 70 kg, så då finns ju inga garantier.
Förr eller senare får dottern förmodligen sluta rida hästen. Hur gammal är dottern nu? Kanske bättre att börja med en lite större häst direkt om hon inte är väldigt liten. Annars tror jag överlag att det är väldigt få som kan rida samma häst när de är 6 som när de är 20
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

min vän som har ponnyn, fick sin när hon var 7 och rider fortfarande den då och då (h*n är 18år och ponnyn är en lite större än vad hon borde vara dvs +127m)
grannen ska förmodligen inte köpa häst än då intresset svalnat en aning under hösten. (är 6 år nu, ska nog rekommendera ridskola för dom istället för egen tills hon blivit lite äldre.)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ok, förstår inte varför du plötsligt dementerar din ursprungsfråga, men strunt samma.

Jag är snart 20 år och min häst är 128. Visst säger siffror en hel del, men långt ifrån allt. Min häst är grov och har väldigt korta ben, därför känns han inte för liten även fast han är låg. Jag känner mig ofta större på normalbyggda D-ponnys.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hejsan :) Skulle vilja höra vad ni tycker borde vara lämpligt för mig ;)

Jag är ca 1.62 cm lång och ganska tung, ca 65 kg ;P Vad tycker ni vore lämpligt?Rider ibland 2 d ponnyer , inte alltför smäckra ;D

Gärna svar tack :bow:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag har en c-ponny på 134cm i mkh. inte så jätte kraftigt byggd men ligger väl lite över medel. Han klarar 60-70kg(enstaka tillfällen).
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Okej :) Tack för svaret :D Det känns iaf som om dom orkar mig lätt ;P
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

En såpass liten shettis som redan har några extrakilon ska nog ha en betydligt lättare ryttare. Enligt min åsikt under 40 kg. Har själv en stor välmusklad shettis som vi har maxvikt 45 kg på för lättare ridning. Själv har hon (shettisen) klart och tydligt satt en maxvikt på exakt 42 kg för tuffare ridpass. Det syns direkt på henne när barnen passerar den vikten.

Även våra övriga hästar är tydliga och visar när det blir för tungt genom ett lite annorlunda rörelsemönster och sämre prestation. Fast sånt är ju svårt att märka om man inte rider den hästen normalt.

Hoppas du och shettisen kan hitta på andra roliga grejer att göra ihop istället
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hej Intressant tråd..

Det är så att vi har en ny häst i vårat stall, en svenskridponny på 4år, ca 153 cm hög, rätt smäcker... Oinriden.

Det är två ägare som just köpt den där en 20årig tjej på 50kg 160cm lång. Helt ok ridkandidat.

Men, sen det andra ägaren är 40+ år ca 190cm lång minst 85-90 pannor..

Inte faaan kan hon rida på den här hästen...

Det känns så dumt att fråga henne, men det ser ju verkligen ut som att hästen kommer bryta ryggen av sig!
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl

Har nyss införskaffat en liten shettis på 86 cm till barnen, funderar lite på hur mycke han orkar bära.
Just bara för att kunna sätta upp en ungefärlig maxgräns.


cimg2802_63704682.jpg




Tack på förhand... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 846
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp