Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Jag är inte ute efter att tävla, men träningar/kurser rätt regelbundet. Är mer dressyrinriktad än hopp, men några skutt ibland är ju kul. Men mycket uteritter/dressyr är väl främst det jag är ute efter. Finns det på rak arm någon hästras/storlek som skulle kunna passa mig? Är det uteslutet med ponny (pga min vikt då främst)?

Säger som Ameo, verkligen inte! Jag är 174 cm och väger 75 kg, rider en Welsh Cob som är 148 cm...och då jag är westernryttare har jag tung utrustning, sadeln väger 20 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan jag rida en Welsh mountain ponny? Jag är 167 cm lång och väger 46 kg. Jag har ridit i ca 6 år och har bra balans och korrigerar mig själv bra. Jag är 13 år så det blir ingen tävling för min del. Ska tillägga att det är skogsridning och dressyr jag sysslar med inte hoppning. Ponnyn i fråga är en knappt utbildad någonting och bara inriden så den är relativt omusklad. Jag tänkte rida den ca 3-4 dagar i veckan.
Och sen kan jag säga att jag har otroligt långa ben jämfört med min överkropp så jag hamnar inte så högt över ponnyn när jag rider utan det är bara benen som hänger ner...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hur är ponnyn byggd? Bär den upp dig med lätthet eller verkar den besväradp? Har du för avsikt att arbeta den så att den går i en ändamålsenlig form och bär sig? Eller vill du bara lulla omkring? Hur duktig är du själv?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite på gränsen skulle jag säga, speciellt med tanke på längden och mountains är mig veterligen inte större än B-ponny. Men det kan funka om du är balanserad och arbetar den rätt. Eftersom den är omusklad och du ska rida relativt ofta så skulle det vara bra om du i början blandade markarbete med ridning för att muskla upp.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tänkte inte direkt rida långa dressyrpass på ridbanan men någon gång ibland rida den i riktig form och arbeta den ordentligt. Ponnyn är smäckert bygd. Har inte ridit den, tänkte fråga här innan jag ringer ägarinnan.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja det är ju längden som ställer till det... Men jag kan ju säga att hela våren och försommaren 2013 har jag ridit och tävlat hoppning på en Welsh smäckert bygd upp till 80 cm. Och henne red jag helt utan problem! Själv skulle jag vilja påstå att jag har balans och inte sitter och vinglar. Självklart kommer jag först och främst bygga muskler innan jag kräver något av ponnyn på ryggen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker inte att du ska rida den. Du kommer inte att kunna få något bra skänkelläge, och får svårt att inverka på ett vettigt sätt.

Tror inte det är någon fara om du vill åka runt lite, men ska du rida dressyr så skaffa dig en större häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker inte att du ska rida den. Du kommer inte att kunna få något bra skänkelläge, och får svårt att inverka på ett vettigt sätt.

Tror inte det är någon fara om du vill åka runt lite, men ska du rida dressyr så skaffa dig en större häst.

Skänkelläget är inga som helst problem - man lär sig snabbt att rida med andra delar av skänkeln än hälen och längden är en vanesak så länge man är välbalanserad. Sporrar får man så klart skippa och likaså köra hälarna i sidan ( inget en duktig ryttare gör ändå) men så gott som allt annat funkar.

Jag tycker snarare att ska man rida en häst regelbundet och är i största/tyngsta laget för den är det mycket viktigare att rida korrekt och att bygga upp den så att den klarar jobbet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller med om att längden oftast inte är nåt problem och man använder hela skänkeln på ett annat sätt på mindre hästar. Med god balans och en häst som arbetar i rätt form brukar det inte vara några problem.
Men en ryttare som är 50 cm längre än hästen tycker jag är lite väl lång faktiskt, hur bra balans man än har har jag svårt att se hur man kan få till bra ridning då.
30-35 cm tycker jag är mer rimligt. Själv har jag (som ganska lång, vuxen ponnyryttare) ridit ponnyer som varit ca 40 cm lägre än jag är lång, och det kändes för litet även om min balans inte ändrades nämnvärt. Är de runt 30-35 cm lägre är det inga som helst problem annat än att det kanske ser lite lustigt ut.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Helt klart finns det rn gräns för vad som är bekvämt i längdväg, men det är individuellt hur man är byggd och på det så bär olika hästar upp ryttaren olika väl. En häst på 130 cm kan kännas större än en på 145 och har man långa ben, en kraftig häst och en kort överkropps så kämns det klar annorlunda än korta ben lång överkropp och en lättbyggd häst även om längd respektive höjd är identiska.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ursäkta, jag trodde ditt inlägg jag svarade på handlade generellt om din upplevelse av att var lång i förhållande till hästen och inte specifikt welsh mountain hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej! Jag är 166 cm lång och väger ca 50 kg, ponnyn jag rider oftast är ca 139 - 144 cm. Självklart har jag fått lite längd noja och undrar om jag kommer kunna fortsätta rida denna ponny så länge jag inte växer väldigt mycket eller går upp väldigt mycket i vikt...
Här är jag på ponnyn i ovannämnda exempel:
img_5680_52796433e087c3458dbe03df.jpg


Här är jag och en av ridskolans C ponnyer (ganska maxad tror jag han är):
img_3027_52b61b28e087c3601fdec23d.jpg

Och här är jag på en av ridskolans B ponnyer, han är ca 120-125 cm i mankhöjd.
img_2256-001_5249e2c8e087c3069bf03581.jpg

img_4198-001_52c5b31888e59d2c4b247a15.jpg

img_0068-001_52c5b3fc9606ee1e41f4ebf5.jpg


Och en annan b ponny (även denna ridskolans), obs jag vet att jag är förstor för denna men ville ge er lite jämförelse bilder. Han är ca 115 cm
img_0274-001_52c5b3dc9606ee5562f72273.jpg

img_0220-001_52c5b3aa9606ee7da319f425.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

B-ponnyerna tycker jag ser lite små ut om du ska rida dem regelbundet, men de andra tycker jag att du ser lagom ut på. Vikten är knappast något problem för nån av ponnyerna! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med föregående, vikten är inga problem, men däremot längden. Du har vuxit ur B-ponnysarna helt enkelt :) Men C-ponny verkar ju vara en optimal storlek för dig! Du är alltså inte för lång för de två första ponnyerna du frågade om, så rid på och var glad :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min dotter är också 1,50 och väger ca 40 kg, men hon rider sin b-ponnypå 125 cm ändå. Börjar väl bli lite liten nu, men hon kommer säkert kunna rida sin ponny i ett halv år till. Vet inte om connemaran är viktbärande. Men jag skulle tro att din lilla syster kan rida sin älsklingsponny ett tag till. Gränsen för att rida b-ponny ska tydligen gå på 1,45 men vi har hyrt ut vår b-ponny till ryttare på 154 cm utan problem. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Funderar på att ev. önska en ponny till en tävling om ett tag.
Jag är väl medveten om att det finns en regel som säger att "man ska vara proportionell på ponnyn/hästen man rider".
Problemet är att jag är osäker på om jag är det på denna ponny, då jag känner mig "lite större" på honom och han är ganska liten.
Jag är då alltså 162 cm/52 kg och ponnyn i fråga ~ 132 cm i mkh.
Kan det gå eller skulle jag råka på något straff om jag tävlar den?
Bild på oss (beklagar bildkvalitén osv.) :
1560439_450535011736503_453547773_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 023
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp