Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Tänkte rådfråga er här lite. Hästen på bilden är ett halvblod på 160 cm, 17 år. Är igång, men för tillfället ganska omusklad. Har aldrig haft problem med rygg eller liknande. Vad skulle ni sätta för maxlängd/maxvikt på henne? Funderar på att skaffa en medryttare, därför jag undrar. Ryttaren på bilden är 170 cm.

qyb6n6.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle inte sätta någon maxvikt (men hört men upplyst om att jag inte vill ha någon tungviktare per telefon) utan sett till vad som fungerade bäst med hästen. Hästen ser ut att lång rygg om bilden inte luras ( inte jätte viktbärande) och jag skulle nog undvikit obalanserade lite tyngre ryttare. En duktig ryttare som rider hästen korrekt kan säkert väga en del, men en som bara kavar omkring på lång tygel och på framdelen och dessutom är tung kan nog förstöra hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Precis, hästen har lång rygg och är därför inte jätte viktbärande... Men om jag skulle ha en medryttare som mest vill rida i skogen, då brukar jag inte sätta så stora krav på att den ska kunna rida hästen korrekt i form och så. Är det viktigare att den inte är för stor då?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med dig, lång rygg, behöver en lätt ryttare. Nästan ännu viktigare om du har lägre krav på form i skogen :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja, det var det jag tänkte. Har dock lite svårt att sätta en gräns för vad som är lätt ryttare ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är hästen som borde få sätta gränsen, vad den i praktiken klarar av. Man kan inte se på en bild och säga, du nte mer än 70 kg på den där. Den kanske bara klara 60 men kan lika gärna vara bekväm med 80 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jo jag vet att det kan vara svårt att säga med bara en bild. Vet dock inte riktigt hur jag ska märka om hon tycker det är för tungt eller inte. Vill ju liksom inte märka det senare, när hon redan har fått ont i ryggen. ;) Har fått mycket svar från sådana som väger lite mer/är långa. Men få väll försöka sätta en gräns nånstans.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jämför med bilden? För det ser ju bra ut, det kan du ha som referensram. Medryttaren behöver ju inte vara exakt likadan i längd/vikt, men någotsånär. Ryttaren på bilden är 170, skriver du, och då verkar det som att ca max 175 skulle bli bra längdmässigt, med tanke på att hästen inte har så pass mycket massa för att kunna svälja en längre ryttare än så.

Sen säger jag som Lobelia. Det är bara hästen som kan avgöra. Men bara för det behöver man ju inte utsätta hästen för onödigt höga vikter bara för att kolla att det funkar. Ha hellre lite marginal. T ex 20%-regeln vet jag inte om jag skulle tillämpa på just den hästen. Den ser ut att väga någonstans i närheten av 400-450 kg, vilket skulle ge en maxvikt på mellan 80-90 kg.
Så då kanske en idé om maxvikt kan vara 75 kg?

Men ha måtten som just en idé. Kommer det en perfekt medryttare som hästen trivs med, men som kanske ligger ett par cm och ett par kilo utöver gränsen, så behöver du inte stirra dig blind på siffrorna. Om det ser proportioneligt ut och hästen ser ut att trivas så är det ju helt i sin ordning.

Edit: hur lång/tung är du själv och hur fungerar det?
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Tack så mycket :)

Jo får väll se hur det funkar, men tar nog inte ut några som känns allt för stora redan från början.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är en snart 17-årig tjej. Ca 1.72 cm lång, färdigväxt. (Vikten för tillfället räknas inte då jag är sjuk och behöver gå upp väldigt många kilon, men "målvikten" är runt 55-57)

Nu till frågan; jag har en underbar connemara som är ca 1.47 i mankhöjd. Hon är väldigt robust och jag ser inte lång ut på henne, enligt dem jag frågat iaf. Men hon har nu hunnit blivit hela 28 år. Tyvärr har hon aldrig fått något föl, vilket är oerhört synd då det är en mycket speciell häst. Hennes halvbror används dock fortfarande i avel och jag har blivit erbjuden någon av hans avkommor i framtiden. Vilket jag skulle tycka vara oerhört roligt..

MEN.. De flesta med min längd skulle antagligen gå över till stor häst vid det här laget.. Jag har inget problem med balans eller så och ägaren har sagt att det inte borde vara något problem att rida någon av hennes hästar då de oftast är duktiga på att bära upp långa ryttare.. Men ändå.. Jag vill ju inte riskera att "förstöra" något för hästen, kan han påverkas negativt av min längd? Och kommer jag att "få ut mindre av min ridning" ?.. Vad tror ni? Det har ju inte varit några problem med min nuvarande häst men jag väger ju ändå ca 18 kilo under min målvikt just nu så när jag går upp kanske jag blir för tung? Som sagt är "målvikten" runt 55-57.. Har tyvärr ingen bild att visa på mig och min nuvarande häst och hur jag ser ut i förhållande till henne.. Men hoppas ni kanske kan svara ändå!
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Med all säkerhet är det inga problem för dig att rida en ponny med ungefär samma mankhöjd som din nuvarande. Jag är 1 cm kortare än du, väger ca 60 kg och har tre ponnyer. C-ponnyn rider jag inte men båda D-ponnyerna funkar det bra att rida :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag kan inte heller tänka mig att det är några problem för dig att rida en ponny i den storleken :)
172 cm är inte så mycket på en större connemara, och vikten är inte heller några problem. Så rid på du! :)

Jag är ungefär lika lång som du, rider min ponny nästan dagligen och han är maxad c... Visserligen väldigt rejäl i kroppen (han ser ut som en korsning mellan nordis och russ eller nåt), men ändå. Jag ser bara lite lång ut, men både han och jag har bra balans så det är inga problem. Förr red jag en smäcker d-ponny väldigt mycket också, visst var jag kanske lite för lång men som sagt, har man bra balans är det oftast inga problem så länge man inte är väldigt stor/lång och det är ju inte du.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack för ditt svar! :) jättekul att höra att andra på samma längd inte har några problem att rida ponny. Och du upplever inte att du "får ut mindre av ridningen" eller hur man nu ska förklara? ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

159 cm och 75 kg för att rida in varmblod på 160 cm? Är på väg ner men det tar ju lite tid ibland, är i en en stå still fas just nu.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ca 50 - 100 kg beroende på ridvana, hur hästen är byggd, användningsområde och hur välmusklad hästen är. Dvs det är nästan omöjligt att svara på utan mer information.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 023
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp