Längd på promenader

4E879F4D-2642-44DE-A123-CB0DA1BB7A69_zpswejxuemc.png

:D
 
Jag tycker att jag traskar på rätt så bra om jag går 5 km på en timme på motionsspår :o men jag har aldrig varit någon snabb löpare eller promenerade (usel teknik, korta och tjocka ben och taskig balans tror jag inte hjälper direkt :D).

Sen är vi väldigt ojämna i dagsform jag och Svansson, ibland kommer vi inte så mycket längre än 2 km på en timme (för att någon vill plock svamp och någon vill nosa, fråga mig inte vem som gör vad :D). Men så länge han känns nöjd så är jag nöjd - jag brukar tänka att tiden vi är ute är viltigare än själva sträckan eftersom jag inte har några mål med promenaderna mer än att det ska vara kul och trevligt typ. Så är vi långsamma så är det helt okej, vi ska ändå inte träna för tävling och om vi orkar med det vi vill göra så är det viktigast (och att Svansson är vettig i kroppen vilket han av någon outgrundlig anledning är som den hungriga utställningsretrievern han är)
 
Jag tänker också att tiden man är ute med hundarna är viktigare än hur långt man går. Speciellt om hundarna är lösa. Det är ju isåfall för ens egen skull man vill gå lite fortare och längre :D

Vi går ca 4-5 km på en timme. Om vi stannar mycket på vägen och tränar går det givetvis långsammare. 7 km rundan går vi på ca 1,5 timme.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
3km/h låter långsamt tycker jag. Jag går minst 5km/h och sen blir det ofta ännu längre. Hunden går lös, så hennes promenadlängd är log betydligt längre. Har funderat på att logga med min gps klocka medan jag loggar min egna promenad med runkeeper.
 
Generellt tillägg: Jag tror dock att det är ganska vanligt att folk överskattar längden på sina promenader :p Har flera vänner som lyckoberäknar sina långpromenader ganska kraftigt i både längd och tempo, vilket blir väldigt tydligt när vi promenerar tillsammans.
Så är det! Men jag tycker att man fort blir duktig på at bedöma längden efter att ha använt gps några gånger. Och det gör väl typ alla nuförtiden.
 
Vi går sällan några längre promenader utan, beroende på snödjup, antingen ut i obanad terräng i skogen (blir en agilitybana för vovvar á 25cm i mankhöjd) eller lösspring längs skoterspåret någon kilometer.
När det är ok väder och inte snö så blir det mer promenad i skog än skoterspår, men vi är sällan ute och GÅR i mer än en halvtimme-45min. Vi pysslar på med annat :)
Har tidtagit oss förra året: 3km på 30min, men då joggade jag ca 1km av sträckan. Min inre "marschklocka" går på 4-5km/h. Det är skönt tempo som inte gör att jag svettas för mycket, inte blir för andfådd och har ork nog att kolla på sevärdheterna ;)
 
Jag är en riktig slöfock och har därför slutat mäta mina promenader i tid för jag blir bara besviken när jag inser hur kort vi hann...
Ofta var vi ute i kanske 1,5 timme och jag liksom kände "yes, jävlar vad motion vi fått" också hade vi gått typ 6km. Antiklimax.
Har därför istället mätt ut några standardrundor - 4,5km, 6,5km, 7,5km, 9km och 11km som är våra "vardagsrundor" och alla tar under två timmar = jag hinner med vilken som i princip alla dagar i veckan.

Kan däremot säga att jag går 4,5km-rundan med lösa hundar på ungefär lika lång tid (Ca timmen) som jag går 6,5km-rundan när jag har hundarna i midjebälte. :rofl:
 
Var tvungen att mäta promenaden nu på förmiddagen och vi gick 6 kilometer på typ 1h och 15 min, med kopplad hund. Det blir ca 5km/h :) Fast tror att jag gick liite fortare än vanligt, eftersom gubben är på semester hos föräldrarna och jag bara hade en hund med mig, men det är nog marginellt.
 
Jag är hundvakt några dagar och passar på att mäta alla rundor.
Hittills (vovve kom igår kväll) har det blivit
2,5 km på 23 min
1,7 km på 20 min

Tycker jag håller ett rätt lågt tempo :o tar ju sån tid med vovve som inte är helt van vid koppel och samhälle..
Tillägg: det är en ganska stor lagotto
 
Jag är en riktig slöfock och har därför slutat mäta mina promenader i tid för jag blir bara besviken när jag inser hur kort vi hann...
Ofta var vi ute i kanske 1,5 timme och jag liksom kände "yes, jävlar vad motion vi fått" också hade vi gått typ 6km. Antiklimax.
Har därför istället mätt ut några standardrundor - 4,5km, 6,5km, 7,5km, 9km och 11km som är våra "vardagsrundor" och alla tar under två timmar = jag hinner med vilken som i princip alla dagar i veckan.

Kan däremot säga att jag går 4,5km-rundan med lösa hundar på ungefär lika lång tid (Ca timmen) som jag går 6,5km-rundan när jag har hundarna i midjebälte. :rofl:

Midjebälte speedar helt klart upp hastigheten en del :D
 
Har funderat på det. Det är meningen att hunden skall vara lite draghjälp då va? Skall man ha dragsele? Hur gammal bör hunden vara? (Han är 10 mån nu)

Precis :) Jag brukar säga att jag är som ett ankare som bromsar farten, mina ligger på ganska hårt i dragselarna :p
Jag kör nomeselar på mina, det passar bra när fästpunkten är så högt upp som förarens midja. Hur gamla de ska vara beror på lite hur rasen utvecklas, hur stadiga de är i kroppen osv, men jag vill gärna röntga mina innan jag börjar köra draget ordentligt och de går med hård belastning. Däremot kan du ju börja vänja honom vid selen osv så länge!
 
Har funderat på det. Det är meningen att hunden skall vara lite draghjälp då va? Skall man ha dragsele? Hur gammal bör hunden vara? (Han är 10 mån nu)

Du bör ha dragsele. Jag har Non Stop till mina. Det riktiga draget börjar jag inte med förrän 12-18 månader, men att de går och drar i ett midjebälte, det startar jag med vid sex-sju månader. Det är ingen större belastning för dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 458
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 120
Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 179
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp