Längd på promenader

Jag går ca 6km i timmen,men då är det till större delen lös hund och preppad gångbana längs med göta kanal,det går nog att öka hastigheten på mig men då blir jag asvarm.
 
En km går jag på 10 minuter, springer 1 km på 6-7 minuter. Men det är ju i normalt terräng, fjällvandrar vi eller går med packning så är det ju typ halva sträckan på samma tid. Oavsett om jag har hundar eller ej med, de får inte stå och lukta om de är kopplade.

Men visst överskattar folk sina förmågor, det gjorde jag också innan jag började mäta.
 
Jag tänker inte på hur långt jag går men jag har några rundor på en mil som jag går på helgerna. De tar kanske två och en halv timme.
Vanliga vardagsrundor (vi går nästan uteslutande i obanad skog) är mycket kortare men tar ofta förhållandevis lång tid. Vi tränar ticks, gör små spår och stannar och "pratar" mycket. För oss är tiden tillsammans viktigare än tempot och jag undviker att jämföra mig med andra. Det är inte heller bra för andra att jämföra sig med mig. Jag jobbar hemma och kan styra min tid ganska fritt.
 
Det är faktiskt ganska komiskt. Det finns några roliga trådar på bl.a. familjeliv om folk som är övertygade om att de promenerar milen på en timme. Jag minns också en hysteriskt rolig intervju med Loreen där hon berättade att hon joggade halvmilen på en kvart.

Haha, man får hålla ett bra tempo om man promenerar milen på en timme, eller joggar halvmilen på en kvart :D

Eller som min kompis hund som lade sig ner och vägrade gå när vi passerat 8km i skapligt tempo, för att han var så trött. Då går de enligt henne 6km på en timme, varje dag, i terräng...
 
Runkeeper tyckte jag var en opålitlig app. Enligt den så hade jag en högre medelhastighet när jag promenerade än när jag red samma slinga i skritt, trav och galopp :laugh:

Dessutom kunde det diffa hela 3 km från en dag till en annan på en och samma slinga:confused:

Men den appen kanske har utvecklats de sista åren.
 
Vi har en runda i skogen på strax under 8 km som vi ofta går. Den tar ca 1 tim och 30 min beroende på om det är torrt, frusen mark, vått och lerigt eller snö. Jag har ofta Endomondo-appen på och har ställt in den så att den högt säger snitthastigheten var 10 min. Slingan består av först 2 km brant uppförsbacke typ traktorstig. Traktorstigen planar ut sen. Den består också av några km grusväg och sen mindre, smala skogstigar i kuperad terräng. Jag märker (hör i appen) att jag tappar mycket fart/tid på vissa stäckor.

Jag har inte riktigt kommit på om det är endomondo appen eller kommunen som har fel när det gäller ett motionsspår vid sonens fotbollsträning... Enligt angivelser vid anslagstavlan ska spåret runt vara 3,1 km, jag går dessutom typ 500 m för att komma fram till spårstarten och så 500 m tillbaka till bilen, ändå hävdar endomondo appen att jag har gått 2,9 km... :cautious: Hur som helst brukar jag hinna två varv runt spåret och ändå hinna titta sista kvarten på träningen och de tränar 1,5 h. :D Då är det mycket för huliganen att hålla koll på, massor av lukter, det kommer människor och springer åt alla möjliga håll, cyklar och så en hel del hundar. :rofl: Han brukar vara helt slut i huvudet efter en sån omgång, går jag däremot samma sträcka "hemma i skogen" så är han visserligen nöjd men inte så trött. :D
 
Jag går 5km på ca en timme med lösa hundar när jag går på grusväg. Går 3km på 45 min med kopplade hundar eller 6km på 1 1/2 timme. Kan också gå 12-13km på 2-2 1/2 timme, då mestadels på vägar. I morse gick vi offroad i princip hela tiden, då gick jag nog 2-3km på en timme.

Så tja... Det varierar, men sedan jag började gå med lösa hundar på i princip varje promenad så går jag betydligt långsammare :p hundarna springer runt ändå.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
Långsamt skulle jag tycka : )
För övrigt. Jag är också chokad över att folk verkar just promenera så mycket. Jag tar en långpromenad de flesta dagar på en till två timmar. Lösa hundar i skogen och hundarna är trötta efter och nöjda.
Förr cyklade och red jag mycket med min gamla hund också.
Vi hinner nog 6 km på en timme i snitt. Jag går inte sakta :)
 
Runkeeper tyckte jag var en opålitlig app. Enligt den så hade jag en högre medelhastighet när jag promenerade än när jag red samma slinga i skritt, trav och galopp :laugh:

Dessutom kunde det diffa hela 3 km från en dag till en annan på en och samma slinga:confused:

Men den appen kanske har utvecklats de sista åren.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med den appen, vad jag kommer ihåg. Jag har ju någorlunda koll på hur långt det är mellan vissa platser här ute ändå, men man kanske skulle ladda ner något annat och jämföra.
 
Alltså, jag måste installera runkeeper igen och se hur "snabbt" vi rör oss under en promenad :D Ni som har runkeeper eller liknande appar, kan inte ni lägga upp skärmdump eller så som visar hur era vanliga promenader ser ut?
 
Alltså, jag måste installera runkeeper igen och se hur "snabbt" vi rör oss under en promenad :D Ni som har runkeeper eller liknande appar, kan inte ni lägga upp skärmdump eller så som visar hur era vanliga promenader ser ut?

Mestadels grusväg. Kanske hälften lös och hälften i koppel.



Ren skog, i princip bara lös.

 
Alltså, jag måste installera runkeeper igen och se hur "snabbt" vi rör oss under en promenad :D Ni som har runkeeper eller liknande appar, kan inte ni lägga upp skärmdump eller så som visar hur era vanliga promenader ser ut?
På Endomondo kan man det.

Var några år sen jag hade Runkeeper så den kan jag inte vara för längre :)
 
Alltså, jag måste installera runkeeper igen och se hur "snabbt" vi rör oss under en promenad :D Ni som har runkeeper eller liknande appar, kan inte ni lägga upp skärmdump eller så som visar hur era vanliga promenader ser ut?

Jag mäter aldrig hur långt jag går med hundarna. Men eftersom jag har gps-klocka (Garmin) när jag springer så vet jag nästan så när på metern hur långt det är till olika ställen och hur långa rundorna blir. Jag har dock även klockan när jag springer med hundarna. Igår var vi ute på en kort joggingtur och då såg det ut så här (men fråga mig inte varför Garmin inbillar sig att vi var i Färentuna):



 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?

Jag går i normala fall 5-6 km/timme. Är det väldigt kuperat går det såklart långsammare.
Nu på senare tid som gravid och nyförlöst såklart långsammare.

Upplever dock att om hundarna är lösa och/eller det inte går i snigeltempo är tiden snarare mer avgörande än antal km.
 
När jag går lite hastigare med mina går jag ca. 6km/h, 5 km/h om vi går normaltempo.

När dom är lösa så kan jag gå 3 km på en timma, medens dom springer hur långt som helst. :p
(Dom springer i cirklar runt mig.)
 
Jag använder en garmin klocka och går 1 km på ca 11 minuter, går vi riktigt långt eller i svårare terräng så blir det naturligtvis långsammare.
Är vi ute på promenad för att promenera så tycker jag tiden är det viktigaste, att hundarna får röra på sig och njuta av att få vara utomhus, inte hur snabbt vi går.

När vi fysar däremot då är både distans och tid viktigt.
 
Jag såg till att hålla lite koll på vår kvällspromenad nu. Det blev en längre runda eftersom jag hoppas på lite sovmorgon imorgon ;)
Hur som helst. Mätte på google maps efteråt och verkar ha gått ca 3,7-3,8km. Den rundan tog ganska exakt 50 min. Hundarna var kopplade hela tiden och vi gick drygt halva vägen på asfalt, andra halvan på grusväg.

Den som är bättre på matte än vad jag är får gärna hjälpa mig att räkna ut hur många km/h vi gick :p
 
Jag såg till att hålla lite koll på vår kvällspromenad nu. Det blev en längre runda eftersom jag hoppas på lite sovmorgon imorgon ;)
Hur som helst. Mätte på google maps efteråt och verkar ha gått ca 3,7-3,8km. Den rundan tog ganska exakt 50 min. Hundarna var kopplade hela tiden och vi gick drygt halva vägen på asfalt, andra halvan på grusväg.

Den som är bättre på matte än vad jag är får gärna hjälpa mig att räkna ut hur många km/h vi gick :p

3,8 km på 50 minuter blir 4,56 km/h (13:10 min/ km).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 454
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 457
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 120
Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp