Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

KL

Jag är inte heller något större fan av ordet "Norrland" och använder det så gott som aldrig. Norrland utgör ju i princip mer än halva Sverige. För mig som kommer från Norrbotten är t.o.m Sundsvall södra Sverige för mig, men det är ju bara för att jag är född långt upp i landet.

När många tänker på norra Sverige verkar de ha bilden av glesbygd, skog och renar överallt, totalt mörker osv. Och filmen Jägarna gjorde ju inte bilden av norr bättre... Visst, på många ställen är det så, men man får inte glömma bort att det inte gäller hela Norrland. Även vi har städer med restauranger, teatrar, folkmassor osv.

Min familj har en stuga i Västerbottensfjällen och även jag som norrlänning får lappsjuka när jag är där och längtar tillbaka till stan. När jag var yngre reste jag ofta runt i hela Sverige och jag kunde få lappsjuka även i byar i södra Sverige.

Någon skrev också att det känns som att man inte behöver ha så stor koll på Norrland, eftersom det är så tomt och ödsligt. Men södra Sverige är beroende av norra och tvärtom. Varför kan vi inte bara tacksamma över att vi har ett så stort och vackert land med underbara landskap både i norr och söder? Vi bor ju i samma land, vi borde hålla ihop.
Jag undrar om det är samma diskussioner mellan norr och söder även i Norge och Finland...?
 
Sv: Längtan till Norrland.

KL

Kom på en sak som är underbart med Norrland: bristen på sniglar i trädgården!!! Skulle ut i min skåneträdgård nyss och plocka sallat mm - och varenda sallatsblad var snigelskadat, alla i hela pallkragen!! Rädisorna var gnagda på och smultron och jordgubbar ska vi bara inte tala om. Jag blir så less. Igelkotten får gärna äta en jordgubbe då och då, men sniglarna dom tar ju ALLT! Mina Klematisblommor är också mer eller mindre uppätna (jag tror tvestjärtarna hjälper till där...).

Hemma i Västerbotten tror jag aldrig jag såg en snigel i trädgårdslandet.

Gr...:mad:
 
Sv: Längtan till Norrland.



Varför kan vi inte bara tacksamma över att vi har ett så stort och vackert land med underbara landskap både i norr och söder? Vi bor ju i samma land, vi borde hålla ihop.
[/QUOTE]


Jag tycker inte vi är oense i tråden
 
Sv: Längtan till Norrland.

KL

Kom på en sak som är underbart med Norrland: bristen på sniglar i trädgården!!! Skulle ut i min skåneträdgård nyss och plocka sallat mm - och varenda sallatsblad var snigelskadat, alla i hela pallkragen!! Rädisorna var gnagda på och smultron och jordgubbar ska vi bara inte tala om. Jag blir så less. Igelkotten får gärna äta en jordgubbe då och då, men sniglarna dom tar ju ALLT! Mina Klematisblommor är också mer eller mindre uppätna (jag tror tvestjärtarna hjälper till där...).

Hemma i Västerbotten tror jag aldrig jag såg en snigel i trädgårdslandet.

Gr...:mad:

Tänkte också på det i förmiddags, när jag gick ut strax efter ett regn. I halland hade jag fått akta mig för alla äckliga skogs- och mördarsniglar men här är det helt riskfritt! :D Nåt annat positivt är att kunna stängsla beteshagen i lårhögt gräs och shorts utan att oroa sig för fästingar! :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Tyvärr är det ett kommande problem, de har hittat fästingar ända uppe i Umeå nu längst kusten och den ryska kommer krypande via Finland. :(
 
Sv: Längtan till Norrland.

Tyvärr är det ett kommande problem, de har hittat fästingar ända uppe i Umeå nu längst kusten och den ryska kommer krypande via Finland. :(

Men i Skåne är det fortfarande inte lika många :D

(förstår inte vad jag tänker med som ska flytta till ett ställe med massor sånna äckliga varelser...)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag tror nog att de är fler i skåne än i Norrland. ;) Tidigare sas det att otyget inte gick norr om Dalälven, men i takt med mildare vintrar och rådjurens utbredning så ökar även fästingarna, mer varg åt Sverige! :D
 
Sv: Längtan till Norrland.

KL

Kom på en sak som är underbart med Norrland: bristen på sniglar i trädgården!!! Skulle ut i min skåneträdgård nyss och plocka sallat mm - och varenda sallatsblad var snigelskadat, alla i hela pallkragen!! Rädisorna var gnagda på och smultron och jordgubbar ska vi bara inte tala om. Jag blir så less. Igelkotten får gärna äta en jordgubbe då och då, men sniglarna dom tar ju ALLT! Mina Klematisblommor är också mer eller mindre uppätna (jag tror tvestjärtarna hjälper till där...).

Hemma i Västerbotten tror jag aldrig jag såg en snigel i trädgårdslandet.

Gr...:mad:

I Vilhelmina finns mördarsniglar... Men hit till fjällen har dom inte hunnit än!
Fästingar fanns på hästar i Klimpfjäll i fjol, men veterinären hävdar med bestämdhet att dom måste kommit med någon turist!

* Jenny *
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nä det är sant, vi har inga sniglar, fästingar (de finns här längs kusten men är ju inte lika vanliga än så länge) mm men vi har å andra sidan sorkpesten även om den inte är så vanlig.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Du bad inte om ett råd, men jag kan inte låta bli... Det verkar inte vara mørdarsniglar som terrar dig utan vanliga.

Sætt en remsa runt kanten på varje pallkrage, en som skjuter ut ca 5 cm. Sniglar kan inte klættra runt en skarp kant. Køp ett paket "snigelfritt" och strø i pallarna så æter dom ihjæl sig och sedan får du ha grønsakerna dær ifred.

Før øvrigt. Testa att lægga ut sådant dom gillar, råa potatisskivor, vanlig billig køpesallad mm. Då samlas dom dær och går att samla i hop. Pudra med lite vanlig slæckt trædgårdskalk. Dom mår inte bra av att få kalk på sig och pudrade væxter smakar inte gott.... Aska kan också anvændas, bjørkaska har bæst næringsinnehåll. En del sår också något som fångstgrøda - men det passar nog bæst på større odlingar. Alltså en grøda som sniglarna hellre vill ha æn dina grønsaker.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Skaffa grodor, när mitt jordgubbsland invaderades av sniglar (inte mördarsniglar dock) så tog det en dryg vecka innan grodorna hittade dit och mer eller mindre gjorde rent hus på sniglar. Ganska kul att plocka jordgubbar också när det då och då hoppade fram en liten söt groda.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag tror nog att de är fler i skåne än i Norrland. ;) Tidigare sas det att otyget inte gick norr om Dalälven, men i takt med mildare vintrar och rådjurens utbredning så ökar även fästingarna, mer varg åt Sverige! :D

Precis! Mer varg åt Sverige! Det hindrar fästingar att fly norrut! :p
 
Sv: Längtan till Norrland.

Skaffa grodor, när mitt jordgubbsland invaderades av sniglar (inte mördarsniglar dock) så tog det en dryg vecka innan grodorna hittade dit och mer eller mindre gjorde rent hus på sniglar. Ganska kul att plocka jordgubbar också när det då och då hoppade fram en liten söt groda.

Hehe! Jag HAR grodor - och paddor!! - i trädgården. Men mot tiotusen sniglar och snäckor räcker det inte.......
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nej fan. Högakusten är södra Sverige. Det växer till och med saker där! Därför skulle jag vilja ha sommarstuga där så vi fick lite värme på oss!

Att du inte förstår att jag skrattar hela vägen, jisses har ni lyckats missa Norrlandskartan som cirkulerat på facebook? Är det bara vi riktiga norrlänningar som sett den? Någon måste väl ha en länk till den för dem som missat den. Eller?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Är det denna du menar? :D

090206-12.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp