Bukefalos 28 år!

Lättsam vakthund?

Jag tycker att den här tråden är himlans spännande, ser fram emot att höra vad det blir till slut :D

En omplacering kanske vore rimligt, då spelar ju rasen egentligen inte jättestor roll utan det går att gå mer på egenskaper. Typ "stor svart hund som gillar att chilla men larmar bra". Jag har faktiskt träffat en del trevliga amstaffar på sistone som nöjer sig med ganska lite träning och är riktiga mysgrisar - men som ser ut som mördare när det behövs.

:D Glad att jag kan underhålla! Staffe kan ju också vara ett alternativ, jag har inte riktigt funderat vidare kring de raserna då jag dels har uppfattningen om att de likt boxern har problem med aggressivitet gentemot andra hundar men också för att jag inte riktigt ser dom som en typisk "gårdshund"? Men det är såklart lättare att veta när det är en vuxen individ man söker.
 
:D Glad att jag kan underhålla! Staffe kan ju också vara ett alternativ, jag har inte riktigt funderat vidare kring de raserna då jag dels har uppfattningen om att de likt boxern har problem med aggressivitet gentemot andra hundar men också för att jag inte riktigt ser dom som en typisk "gårdshund"? Men det är såklart lättare att veta när det är en vuxen individ man söker.
Men västgötaspets då? Eller dom kanske har sjukdomsproblem.
 
Men västgötaspets då? Eller dom kanske har sjukdomsproblem.
Mjae, larmar gör en Västgöte absolut (men det gör väl Corgin också), men sen skulle den slicka ihjäl personen. Ser inte särskilt farliga ut heller, även om jag brukar skoja att jag borde träna skydd med min minischäfer. Lika liten som Corgin. Inga speciella sjukdomar dock.
 
:D Glad att jag kan underhålla! Staffe kan ju också vara ett alternativ, jag har inte riktigt funderat vidare kring de raserna då jag dels har uppfattningen om att de likt boxern har problem med aggressivitet gentemot andra hundar men också för att jag inte riktigt ser dom som en typisk "gårdshund"? Men det är såklart lättare att veta när det är en vuxen individ man söker.

De kan vara aggressiva mot andra hundar – men det kan ju nästan vilken hund som helst vara.
Min ena dvärgpinscher är inte det minsta trevlig mot främmande hundar som han anser är oartiga. Såpass att jag ba: "Vänligen avlägsna din hund innan Billy mördar den, tack." Han kan å andra sidan vara hur glad som helst och leker helt suveränt med hundar som (han anser) sköter sig.

Jag vet flera som bor på landet/lantgård/hästgård som har till exempel amstaff och hundarna har ett alldeles prima arbetsliv där. :)
 
Jag vet att du avskrivit st bernaden, men jag funderar på korthårig st Bernard? Den ger ju inte lika mjukt intryck och folk i allmänhet lär nog inte förknippa den med båtsman eller små sprittunnor under hakan :)
 
Jag vet att du avskrivit st bernaden, men jag funderar på korthårig st Bernard? Den ger ju inte lika mjukt intryck och folk i allmänhet lär nog inte förknippa den med båtsman eller små sprittunnor under hakan :)

Sen känner jag att det kvittar vad folk tror om det kommer en hund på 60-100 kg och skäller några grova skall. Den som träder in på tomten då är ju dum i huvudet :angel:

Mötte en man en gång med två st bernhards. Som gjorde utfall och levde om mot mina. Mannen tappade dom och dom rusade fram och skällde ut oss. Jag satte ner mina och tänkte att smäller det nu har jag inga hundar kvar. Hanen av dom två måste ha vägt nära 100 kg, aldrig sett en så jävla stor hund i mitt liv.

Tiken lugnade sig dock och nosade lite på oss, lugnt och artigt, faktiskt. Speciellt med tanke på att hennes polare stod 1 m bort och vrålade ut oss.. Men jag fick uppfattningen om att det var mycket varna utan agera, sas. Men det är inte en hund jag hade traskat in på någons tomt till :D
 
Dogo canario! det är en mastiff tikarna väger 40-50 hanarna väger 50-80 en väligt lugn hund man kan ha i lägenhet i stan och på en gård på landet. den vaktar men inte allt hårt men när du inte är hemma eller om bara barnen är hemma hommer ingen ut eller in om du inte får inbrott av ungar för ungar kan göra allt med alla stabila mastiffer. när man väljer en valp ska det vara den som är tiffast annars kan man få en osäker hund och det vill man inte ha. annars om man vill ha lite mindre så har man alano espanol! den är EXAKT lika dan men bara att den är i stolek av en pittbull. eller en australien cattledog men den är skarpare än dom två
 
Men vill du ha en av dom top 3 vaktigaste i världen så tippsar jag om fila brasileiro eller allabai dog! otroliga familje hunder ungar han göra allt med dom! men dom släpper inte in några annan än ungar eller familjen.
 
Men vill du ha en av dom top 3 vaktigaste i världen så tippsar jag om fila brasileiro eller allabai dog! otroliga familje hunder ungar han göra allt med dom! men dom släpper inte in några annan än ungar eller familjen.
Låter ju fullkomligt hårresande att ha någon av de raserna när man har allemansrätten att ta hänsyn till i Sverige och TS bor strandnära utan stängsel runt tomten. :confused: :nailbiting:
 
Dogo canario! det är en mastiff tikarna väger 40-50 hanarna väger 50-80 en väligt lugn hund man kan ha i lägenhet i stan och på en gård på landet. den vaktar men inte allt hårt men när du inte är hemma eller om bara barnen är hemma hommer ingen ut eller in om du inte får inbrott av ungar för ungar kan göra allt med alla stabila mastiffer. när man väljer en valp ska det vara den som är tiffast annars kan man få en osäker hund och det vill man inte ha. annars om man vill ha lite mindre så har man alano espanol! den är EXAKT lika dan men bara att den är i stolek av en pittbull. eller en australien cattledog men den är skarpare än dom två
Australian Cattledog är en bruksras som kräver aktivering som en sådan. TS efterfrågade en hund som krävde mindre än hennes Corgi. De andra raserna kan jag för lite om, men "lättsam" är inte första ordet som ploppar upp.
 
Dogo canario! det är en mastiff tikarna väger 40-50 hanarna väger 50-80 en väligt lugn hund man kan ha i lägenhet i stan och på en gård på landet. den vaktar men inte allt hårt men när du inte är hemma eller om bara barnen är hemma hommer ingen ut eller in om du inte får inbrott av ungar för ungar kan göra allt med alla stabila mastiffer. när man väljer en valp ska det vara den som är tiffast annars kan man få en osäker hund och det vill man inte ha. annars om man vill ha lite mindre så har man alano espanol! den är EXAKT lika dan men bara att den är i stolek av en pittbull. eller en australien cattledog men den är skarpare än dom två

Men vill du ha en av dom top 3 vaktigaste i världen så tippsar jag om fila brasileiro eller allabai dog! otroliga familje hunder ungar han göra allt med dom! men dom släpper inte in några annan än ungar eller familjen.

Men herregud.
Har du läst vad TS frågar efter? "Lättsam vakthund", det står klart och tydligt i rubriken.
Och du ba: "Topp 3 vaktigaste i världen!"

Vad är det för fel? :banghead:
 
Men vill du ha en av dom top 3 vaktigaste i världen så tippsar jag om fila brasileiro eller allabai dog! otroliga familje hunder ungar han göra allt med dom! men dom släpper inte in några annan än ungar eller familjen.

Ja, de verkar vara väldigt lättsamma alternativ till vakthundar.

När en hund beskriv som "Fila brasileiro, är en hundras av molossertyp från Brasilien. Det är en storvuxen mastifftyp som är känd för sitt mycket skarpa temperament ...." känner jag att det är rätt långt från lättsamt. Faktiskt ungefär så långt som man kan komma....

(nej, jag ser inte Wikipedia som huvudleverantör av korrekt information, men i det här fallet verkar de ju inte vara avlägset sanningen.)
 
De kan vara aggressiva mot andra hundar – men det kan ju nästan vilken hund som helst vara.
Min ena dvärgpinscher är inte det minsta trevlig mot främmande hundar som han anser är oartiga. Såpass att jag ba: "Vänligen avlägsna din hund innan Billy mördar den, tack." Han kan å andra sidan vara hur glad som helst och leker helt suveränt med hundar som (han anser) sköter sig.

Jag vet flera som bor på landet/lantgård/hästgård som har till exempel amstaff och hundarna har ett alldeles prima arbetsliv där. :)

Ja, så är det ju givetvis, men vissa raser har ju problem med aggressivitet gentemot andra hundar, bland annat boxern och vad jag förstått även staffar. Men som sagt, eftersom vi nog framför allt skulle kika på en vuxen är det ju betydligt enklare.

Jag vet att du avskrivit st bernaden, men jag funderar på korthårig st Bernard? Den ger ju inte lika mjukt intryck och folk i allmänhet lär nog inte förknippa den med båtsman eller små sprittunnor under hakan :)

Inte haft en tanke på, bra tips! Storleken skrämmer mig dock... :angel:

vad skrev jag om dogo canario då?

Fast dogo canario är inte vad jag skulle kalla en "lättsam" vakthund. Tack för tipset, men det passar inte mitt ändamål.
 
Fast dogo canario är inte vad jag skulle kalla en "lättsam" vakthund. Tack för tipset, men det passar inte mitt ändamål.
Ett taffligt försök att ta sig in på ett nytt forum?
Ja, så är det ju givetvis, men vissa raser har ju problem med aggressivitet gentemot andra hundar, bland annat boxern och vad jag förstått även staffar. Men som sagt, eftersom vi nog framför allt skulle kika på en vuxen är det ju betydligt enklare.
Fast dogo canario är inte vad jag skulle kalla en "lättsam" vakthund. Tack för tipset, men det passar inte mitt ändamål.
I min värld stämmer det ganska bra på staffar men inte på boxer.
 
Ett taffligt försök att ta sig in på ett nytt forum?

I min värld stämmer det ganska bra på staffar men inte på boxer.

Det stämmer tyvärr även på boxer, såpass att det till och med står i rasbeskrivningen på SKK och det är också min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 463
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp