Bukefalos 28 år!

Lättsam vakthund?

Vad är det för exemplar :eek: :confused:

Jag känner flertalet och ingen är som de du beskriver.

Verkar dock vara mer regel än undantag med jagande ridgebacks. Och inte är det väl så konstigt direkt med tanke på vad de är avlade för? Ska man kunna stå emot ett lejon kan man med enkelhet fälla ett rådjur.

Sällar mig till kören, har känt ett antal genom åren och tycker beskrivningen stämmer bra.

Tvivelaktig mentalitet på nästan alla jag träffat (och det är en hel del) plus att min vän som alltså har två (en import och en svensk, dvs helt olika linjer) har god inblick i rasen då hon länge varit aktiv i rasklubben och har många kontakter inom ridgeback-världen.
Tyvärr går utseende före mentalitet inom rasen som det verkar.
 
Inte de jag känner, de är sällskaps- och utställningshundar men man kan ju hoppas att de tillhör undantagen. Men till exempel @lady_vip eller @AraSlei kanske har bättre koll på hur det ser ut jaktmässigt?
Jag är som sagt kluven i frågan, tycker att det är synd när en ras tappar sitt ursprungssyfte (i de lägen de fortfarande är rimliga, det är väl ingen vettig människa som vill avla på hundkamp) men samtidigt är det ju så vi har fått de flesta av de sällskapshundsraser vi har idag.
Jag har bara träffat jagande spinone, så jag är nog fel att fråga om hur många som jagar med dem:D det är en behändig hund på så vis att temperamentet är trevligt, men jag tror att de kräver mer än TS vill ge.
 
Verkar dock vara mer regel än undantag med jagande ridgebacks. Och inte är det väl så konstigt direkt med tanke på vad de är avlade för? Ska man kunna stå emot ett lejon kan man med enkelhet fälla ett rådjur.



Tvivelaktig mentalitet på nästan alla jag träffat (och det är en hel del) plus att min vän som alltså har två (en import och en svensk, dvs helt olika linjer) har god inblick i rasen då hon länge varit aktiv i rasklubben och har många kontakter inom ridgeback-världen.
Tyvärr går utseende före mentalitet inom rasen som det verkar.
Jo, min saligen insomnade Mule kan definitivt räknas in i den skaran.
Hon var inte som en ridgeback SKA vara - men som många dessvärre ÄR.
Jag hoppas och tror att rasen är på rätt väg när det gäller mentaliteten, rasklubben fick ett något bryskt uppvaknande på 90-talet, men det tar såklart tid att vända skutan...
 
Nu får jag väl hela bukemaffian över mig, men...

Mer än hälften utav de Cane Corso jag har träffat har minst sagt haft tvivelaktig mentalitet, och skulle nog springa åt andra hållet om något rörde sig i ett par buskar...
Rottweiler tillhör en ras jag aldrig i livet hade skaffat om jag hade velat behålla min Corgi eller mitt ansikte. Det finns otroligt stadiga individer, men det finns också en hel del skräpiga exemplar som går från 0-100 på en sekund.
Ridgebacks tycker jag personligen om, men som vakthundar, näe... De jagar, är otroligt matmotiverade, och många skulle säkerligen tycka att det var läskigt om någon oönskad kom in på tomten.

Av de förslagen som dykt upp hade jag nog valt Landseer. De verkar vara någorlunda sunda för att vara så stora, och de jag har träffat har haft ett trevligt nallebjörnstemperament när man blir inbjuden, men de vaktar om oinbjudna skulle komma förbi.

(Jag tänkte föreslå Kuvasz också, men när jag läste att rasklubben tycker att "Hästmänniskor brukar vara bra med Kuvasz då det även här är viktigt med ett psykologiskt övertag över ett stort djur samtidigt som man inte får vara för hård.", så lade jag ner det :D :banghead: )
 
Efter en del incidenter här hemma har jag börjat fundera kring en rejälare typ av hund, som kan verka avskräckande. Det har jag väl förvisso funderat på ända sedan jag flyttade tillbaka till landsbygden, något som fungerar som en kombination mellan gårdshund/vakthund och som inte kräver överdrivet mycket aktivitet. Måste kunna komma överens med andra hundar av olika kön, så raser som boxer och staffe går bort. Corgin upptar en hel del av aktivitetstiden och kommer fortsätta med det och förmodligen utökas med ett par individer inom några år, så något som är nöjd med mindre så att säga.

Nu är ju detta väldigt lösa tankar än så länge, framför allt måste bilen bli större :p men det vore roligt med lite förslag som man kan googla runt på!

Nu har jag inte läst hela tråden men engelsk mastiff är en fantastisk ras i mina ögon. Stor, lugn gårdshund som är ganska respektingivande ;)
 
@FrauleinLeo

Är det inte bättre att sikta på en vakthund av en typ du är riktigt sugen på även om det innebär merjobb? Jag kan inte alls komma på någon enkel, vaktande ras som inte behöver ett stängsel.
Jag tycker du ska skaffa en trevlig bruksschäfer att jobba och träna med vid sidan av snygg-Lasse. Då får du en respektingivande hund som du dessutom kan ha kul med.
 
@FrauleinLeo

Är det inte bättre att sikta på en vakthund av en typ du är riktigt sugen på även om det innebär merjobb? Jag kan inte alls komma på någon enkel, vaktande ras som inte behöver ett stängsel.
Jag tycker du ska skaffa en trevlig bruksschäfer att jobba och träna med vid sidan av snygg-Lasse. Då får du en respektingivande hund som du dessutom kan ha kul med.
Till Schäfer av brukstyp rekommenderar jag staket. Det är vanligt att de drar på katter och vilt tyvärr. De ska ha en viss drift, lekfullhet, nyfikenhet och vara socialt öppna. Det är egenskaper som man lägger vikt vid vid avel.
Våra hundar är usla vakthundar!!! Även de som gått till tjänst. Några är tränade på personskydd och gör det ypperligt men det är något som måste formas fram i olika grad. När det kommer folk är de bara glada. De skrämmer endast en hundrädd. Gammeltiken hämtar skor och bjuder gästerna på :angel:
 
Till Schäfer av brukstyp rekommenderar jag staket. Det är vanligt att de drar på katter och vilt tyvärr. De ska ha en viss drift, lekfullhet, nyfikenhet och vara socialt öppna. Det är egenskaper som man lägger vikt vid vid avel.
Våra hundar är usla vakthundar!!! Även de som gått till tjänst. Några är tränade på personskydd och gör det ypperligt men det är något som måste formas fram i olika grad. När det kommer folk är de bara glada. De skrämmer endast en hundrädd. Gammeltiken hämtar skor och bjuder gästerna på :angel:

Håller med, men de flesta har respekt för dem ändå.
gammeltanten verkar så SÖT!!! Lite kär i henne.
 
Håller med, men de flesta har respekt för dem ändå.
gammeltanten verkar så SÖT!!! Lite kär i henne.
Ja hon är verkligen en stark personlighet. Älskar henne enormt mycket. Det är en så trygg och klok hund.
Schäfer är en ras folk har åsikter om och ofta får vi höra "Jag gillar inte schäfer men henne gillar jag" :love:
 
Jag ska lägga in ett ord mot att köpa en mastiff. Vilken som av mastiffraserna. DYRT. Mat, försäkring, slitage osv.

Ja, så är det ju tyvärr. Till att börja med måste vi ju investera i en ny bil, oavsett vilken stor ras vi skulle välja... :p

@FrauleinLeo

Är det inte bättre att sikta på en vakthund av en typ du är riktigt sugen på även om det innebär merjobb? Jag kan inte alls komma på någon enkel, vaktande ras som inte behöver ett stängsel.
Jag tycker du ska skaffa en trevlig bruksschäfer att jobba och träna med vid sidan av snygg-Lasse. Då får du en respektingivande hund som du dessutom kan ha kul med.

"Nja". Jag vill inte ha en hund vid sidan av corgin att ha dåligt samvete över. Jag valde ju corgin för att det var den av få raser mot arbete/bruks som jag faktiskt kunde tänka mig, och tanken är ju att meritera Lasse och sedan skaffa en påläggskalv om ett par år av samma ras. Vi har ju sysslat med hunduppfödning i flera generationer i min familj så jag ser ju det framför mig också. Då känns det inte schysst att skaffa en större, krävande hund av en ras jag ändå inte vill satsa på.

Sen BLIR det ju staket, någon gång. Helst igår, men vi måste iaf hitta en lösning redan i år.

MVH Har jagat Lasse halva dagen som försvinner över tomtgränsen så fort man vänder ryggen till och jag blev till slut så förbannad att jag tjöt.
MVH Jag åt glass till lunch som tröst.

:cool:
 
Jag har inte föreslagit att en ovtjarka skulle vara lämplig till TS.
Fortfarande inga personliga erfarenheter, då tolkar jag det mest som att ni har många fördomar kring denna rasen. Även många fördomar mot människor som väljer att skaffa en ovtjarka då era tidigare kommentarer varit ganska hånfulla.
Om man läser rasstandarden hos SKK så tycker jag den stämmer rätt bra på vår ovtjarka så nog skulle jag vilja påstå att han var rastypisk men samtidigt korrekt uppfostrad och det är den extremt viktiga punkten.
Angående vad vi i vårt samhälle kan erbjuda denna rasen så är svaret en flock att vakta och beskydda men kanske inte en stor boskapshjord utan som på vår gård där flocken bestod av människor, hundar, hästar, höns, en get och en gris. Hunden vaktar helt enkelt den flocken den växer upp med.
Ja jag har fördomar när det kommer till folk som skaffar en ras med avsikt att inte använda den till det den är avlad för.

Min första hund var en jämte som inte var intresserad av att jaga annat än ekorrar men skulle ändå inte rekommendera rasen till någon som vill ha en hund som inte springer efter vilt.
 
Jag tycker att den här tråden är himlans spännande, ser fram emot att höra vad det blir till slut :D

En omplacering kanske vore rimligt, då spelar ju rasen egentligen inte jättestor roll utan det går att gå mer på egenskaper. Typ "stor svart hund som gillar att chilla men larmar bra". Jag har faktiskt träffat en del trevliga amstaffar på sistone som nöjer sig med ganska lite träning och är riktiga mysgrisar - men som ser ut som mördare när det behövs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 398
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp