Lättsam vakthund?

Jag har ju misstänkt att dagen skulle komma då sambon nog gärna skulle vilja ha en egen hund (eftersom han inser att vårt hem ändå aldrig kommer att vara hundfritt så länge vi är tillsammans :angel:) och jag hade väl lite tänkt att den blivande vakthunden skulle mer vara till honom.

Men igår droppade han rasbomben.
Pekingese eller mops.

:rofl:

980b745db618ba1d55bb1eb1701629da.jpg
 
Jag har ju misstänkt att dagen skulle komma då sambon nog gärna skulle vilja ha en egen hund (eftersom han inser att vårt hem ändå aldrig kommer att vara hundfritt så länge vi är tillsammans :angel:) och jag hade väl lite tänkt att den blivande vakthunden skulle mer vara till honom.

Men igår droppade han rasbomben.
Pekingese eller mops.

:rofl:

980b745db618ba1d55bb1eb1701629da.jpg

Ge honom en tibetansk spaniel istället. DET är en bra småilsk hund men med gulligt nylle.
 
Jag har ju misstänkt att dagen skulle komma då sambon nog gärna skulle vilja ha en egen hund (eftersom han inser att vårt hem ändå aldrig kommer att vara hundfritt så länge vi är tillsammans :angel:) och jag hade väl lite tänkt att den blivande vakthunden skulle mer vara till honom.

Men igår droppade han rasbomben.
Pekingese eller mops.

:rofl:

980b745db618ba1d55bb1eb1701629da.jpg

Tja, den kan säkert bjäbba ihjäl de som är ovälkomna på gården :D
 
Jag har ju misstänkt att dagen skulle komma då sambon nog gärna skulle vilja ha en egen hund (eftersom han inser att vårt hem ändå aldrig kommer att vara hundfritt så länge vi är tillsammans :angel:) och jag hade väl lite tänkt att den blivande vakthunden skulle mer vara till honom.

Men igår droppade han rasbomben.
Pekingese eller mops.

:rofl:

980b745db618ba1d55bb1eb1701629da.jpg

Dumpa :D
 
Kanske någon redan föreslagit, men föreslår landseer, en friskare släkting till newfoundland.
Ts vill egentligen inte ha någon jätte, utan en större sällskapshund. Airedalterrier? Den beskrivs som "utåtriktad, alert, vänlig, självsäker, modig, intelligent" Airedalterriern är kanske för aktiv. Då kan eurasier, som någon tidigare föreslagit i tråden, passa bättre. Jag tror dock inte att en eurasier skulle trivas ensam ute på en gård. Den vill vara nära sin ägare/sin familj. Airedalterrierhanen och eurasierhanen har ungefär samma mankhöjd (max 61 resp 60 cm).
 
Kanske någon redan föreslagit, men föreslår landseer, en friskare släkting till newfoundland.
Ts vill egentligen inte ha någon jätte, utan en större sällskapshund. Airedalterrier? Den beskrivs som "utåtriktad, alert, vänlig, självsäker, modig, intelligent" Airedalterriern är kanske för aktiv. Då kan eurasier, som någon tidigare föreslagit i tråden, passa bättre. Jag tror dock inte att en eurasier skulle trivas ensam ute på en gård. Den vill vara nära sin ägare/sin familj. Airedalterrierhanen och eurasierhanen har ungefär samma mankhöjd (max 61 resp 60 cm).

Hunden kommer inte vara "ensam", utan spendera lika mycket tid med oss som övriga hundar. :)
 
Vi verkar stå rätt långt från varandra vad gäller bedömning av vad som kan anses vara lättsam hund.

En ras som bedöms som olämplig för förstagångshundägare har jag svårt att applicera epitetet lättsam på.

jag anser att dogo canario är en parfekt första hund då jag har det ocg fila brasileiro
 
Ja, så är det ju givetvis, men vissa raser har ju problem med aggressivitet gentemot andra hundar, bland annat boxern och vad jag förstått även staffar. Men som sagt, eftersom vi nog framför allt skulle kika på en vuxen är det ju betydligt enklare.



Inte haft en tanke på, bra tips! Storleken skrämmer mig dock... :angel:



Fast dogo canario är inte vad jag skulle kalla en "lättsam" vakthund. Tack för tipset, men det passar inte mitt ändamål.

okej
 
Jag har ju misstänkt att dagen skulle komma då sambon nog gärna skulle vilja ha en egen hund (eftersom han inser att vårt hem ändå aldrig kommer att vara hundfritt så länge vi är tillsammans :angel:) och jag hade väl lite tänkt att den blivande vakthunden skulle mer vara till honom.

Men igår droppade han rasbomben.
Pekingese eller mops.

:rofl:

980b745db618ba1d55bb1eb1701629da.jpg

En sådan kille hade jag också. Jag dumpade :D :angel:

(Nuvarande karln är uppväxt med tax, men är numera Corgifrälst)
 
jag anser att dogo canario är en parfekt första hund då jag har det ocg fila brasileiro

Ingen av de två raserna är förstagångshundar och jag hoppas verkligen inte att du går omkring och rekommenderar raserna till ovant folk bara för att du råkat få ett sävligare exemplar. Det är rejäla vakthundar som ska ha ett ganska skarpt temperament och det står till och med i rasbeskrivningarna att de inte är för nybörjare.

Jag är långt ifrån nybörjare men har inget intresse av att ha så pass skarpa hundar på min tomt där det trots allt går in folk, barn och hundar av både vilje och misstag. Det är inte meningen att det ska ske olyckor.
 
En sådan kille hade jag också. Jag dumpade :D :angel:

(Nuvarande karln är uppväxt med tax, men är numera Corgifrälst)

Min karl är ju också förtjust i corgin (uppväxt med en pudel) men intresset är inte lika stort och han kan inte tänka sig att lägga ner lika många timmar på träning och dylikt som jag gör. Han har ett intresse som täcker för en sällskapshund och tycker att även corgin blir för mycket ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 442
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp