Lättsam vakthund?

Ingen av de två raserna är förstagångshundar och jag hoppas verkligen inte att du går omkring och rekommenderar raserna till ovant folk bara för att du råkat få ett sävligare exemplar. Det är rejäla vakthundar som ska ha ett ganska skarpt temperament och det står till och med i rasbeskrivningarna att de inte är för nybörjare.

Jag är långt ifrån nybörjare men har inget intresse av att ha så pass skarpa hundar på min tomt där det trots allt går in folk, barn och hundar av både vilje och misstag. Det är inte meningen att det ska ske olyckor.
Var en fila bortsprungen för kort tid sen här i Östergötland och där ägaren gick ut med att den var potentiellt farlig.....en unghund på 10 månader !, så nog finns det skäl att vara vaksam med dom raserna....
 
Var en fila bortsprungen för kort tid sen här i Östergötland och där ägaren gick ut med att den var potentiellt farlig.....en unghund på 10 månader !, så nog finns det skäl att vara vaksam med dom raserna....

Jotack, jag såg den efterlysningen och skakade på huvudet...
 
"Den är mild och värdig tillsammans med familjen, trogen sin ägare men misstänksam gentemot främlingar. Rasens starka vaktinstinkt och självständighet gör att den lämpar sig bäst hos en ansvarsfull person med kunskap och tidigare hunderfarenhet."
Redan här går lättsam vakthund fetbort!
En hund som är misstänksam mot främlingar och dessutom har dådkraft att följa upp sin misstänksamhet är sannerligen inte en hund som bör drälla runt på ett oinhägnat område där obehöriga glatt strosar in.
TS, jag menar givetvis inte att du inte har rätt att ha en vakthund som avskräcker folk men det är väl snarare just det du är ute efter, att den avskräcker men nöjer sig med det?
Citatet ovan är taget från rasklubbens info om Dogo canario.
Att lättvindigt rekommendera den typen av hund till en fullkomligt främmande person på nätet - där dessutom det förmodligen är en hel del totalt okunniga som läser - är i mina ögon väldigt olämpligt och kan rent ut sagt bli farligt.
 
Ingen av de två raserna är förstagångshundar och jag hoppas verkligen inte att du går omkring och rekommenderar raserna till ovant folk bara för att du råkat få ett sävligare exemplar. Det är rejäla vakthundar som ska ha ett ganska skarpt temperament och det står till och med i rasbeskrivningarna att de inte är för nybörjare.

Jag är långt ifrån nybörjare men har inget intresse av att ha så pass skarpa hundar på min tomt där det trots allt går in folk, barn och hundar av både vilje och misstag. Det är inte meningen att det ska ske olyckor.

Dogo canario är inte skarp för än det värkligen gäller.
 
Dogo canario är inte skarp för än det värkligen gäller.

Rasen har (ska ha) vissa egenskaper som tar sig vissa uttryck. På individnivå slår egenskaperna aldrig identiskt ut, inte heller förvaltar och hanterar varje ägare egenskaperna på samma sätt. Inga hundar är magiska, inte ens dogo canario, rasidealet ska (oavsett ras) alltid göra allt rätt och fungera optimalt för sitt uppdrag men individer satta i verkligheten tar sig varierade uttryck. Raser med egenskaper som bland annat innebär aggressiva beteenden riktade mot människor har avsevärt mindre felmarginaler än raser vars egenskaper ska ta uttryck i att apportera i vatten. Detta borde inte vara krångligt att föreställa sig?

Och, återigen, ingen hund är magisk. Det är väldigt orättvist att förvänta sig av en hund att den ska fungera 100% rätt och liksom bara veta allt om allt, helt på egen hand.
 
Och exakt hur gör det en DC till en "lättsam vakthund"?!

jag anser att en lättsam vakthund är en hund du kan ha hemma utan problem när det kommer gäster och ska ändast markera när det kommer någon. den ska inte häller backa för några fremmande vuxna om jag inte är hemma eller om jag får ett barn och mitt barn är hemma själv. en lättsam vakthund ska man kunna ha med sig på sociala föreställningar utan problem men den ska ändå vara vaksam.

jag anser att Dogo canario är en lättsam första hund då jag har både dogo canario och fila brasileiro.

och fila brasileiro är INTE för någon utan STARKA KUNSKAPER.
 
jag anser att en lättsam vakthund är en hund du kan ha hemma utan problem när det kommer gäster och ska ändast markera när det kommer någon. den ska inte häller backa för några fremmande vuxna om jag inte är hemma eller om jag får ett barn och mitt barn är hemma själv. en lättsam vakthund ska man kunna ha med sig på sociala föreställningar utan problem men den ska ändå vara vaksam.

En hund som inte backar är inte en lättsam hund. En hund som är "vaksam" (?!) ute i samhället är inte en lättsam hund. Förstår du inte själv hur de egenskaperna skulle kunna ta sig uttryck i fel händer??

En lättsam hund är en golden retriever från utställningslinjer. En lättsam hund är min 12 år gamla shih-tzu. DC'n kommer inte ens i närheten av begreppet "lättsam".
 
jag anser att Dogo canario är en lättsam första hund då jag har både dogo canario och fila Brasilien.

Men vad menar du med detta uttalande? Det låter som du tror att detta är de enda två raserna som finns. Möjligen är DC lättare av dessa två, men ingen av dem är lättsam.

Du måste väl ändå inse att ingen av dem är att betrakta som en lättsam vakthund? Att det skulle vara en lämplig förstagångshund är i det närmaste skrattretande i mina ögon.

Och exakt vad innebär STARKA KUNSKAPER?
 
Men vad menar du med detta uttalande? Det låter som du tror att detta är de enda två raserna som finns. Möjligen är DC lättare av dessa två, men ingen av dem är lättsam.

Du måste väl ändå inse att ingen av dem är att betrakta som en lättsam vakthund? Att det skulle vara en lämplig förstagångshund är i det närmaste skrattretande i mina ögon.

Och exakt vad innebär STARKA KUNSKAPER?
Äh, han försöker nog bara få fram att han är en hejare till hundmänniska som klarar att hantera så svåra hundar, så till den milda grad att de blir lättsamma. :angel:
 
Äh, han försöker nog bara få fram att han är en hejare till hundmänniska som klarar att hantera så svåra hundar, så till den milda grad att de blir lättsamma. :angel:

Ja, det kan ju absolut vara fallet, men om man nu gillar en ras ska man vara noga med att hunden inte faller i fel händer. Det är så en ras får dåligt rykte, genom att tomtar utan kunskap om vad de har i kopplet tror sig kunna hantera något de inte ens känner till grundläggande.

Jag kan faktiskt erkänna att jag föraktar människor som prompt ska promota "sin" ras som den bästa i alla lägen, utan att ta analysera behovet hos tilltänkta ägaren först. Att alla raser är för alla ägare är inte annat än rent bullshit.

Hade rottweilern inte hamnat som snäll gårdshund hos Tom, Dick & Harry hade den heller inte fått tillfälle att bita ansiktet av barn, anfalla svärmödrar och därmed skapa sig ett genuint dåligt rykte (som gör att helt fel människor direkt köper på sig och börjar avla totalt defekta djur).

I mina ögon är det som att sälja BC till någon som sällan är hemma i sin lilla tvåa och rastar hunden, men vill ha en lugn hund att gå en-timmespromenader i parken med på helgerna . Och sedan blir förvånad att hunden tuggat av sig svansen, ätit upp bokhyllan och dragit ner tapeten samt skällt hål i huvudet på hela trappuppgången. :cautious:
 
om man nu gillar en ras ska man vara noga med att hunden inte faller i fel händer. Det är så en ras får dåligt rykte, genom att tomtar utan kunskap om vad de har i kopplet tror sig kunna hantera något de inte ens känner till grundläggande.

flowers.gif
 
Ja, det kan ju absolut vara fallet, men om man nu gillar en ras ska man vara noga med att hunden inte faller i fel händer. Det är så en ras får dåligt rykte, genom att tomtar utan kunskap om vad de har i kopplet tror sig kunna hantera något de inte ens känner till grundläggande.

Jag kan faktiskt erkänna att jag föraktar människor som prompt ska promota "sin" ras som den bästa i alla lägen, utan att ta analysera behovet hos tilltänkta ägaren först. Att alla raser är för alla ägare är inte annat än rent bullshit.

Hade rottweilern inte hamnat som snäll gårdshund hos Tom, Dick & Harry hade den heller inte fått tillfälle att bita ansiktet av barn, anfalla svärmödrar och därmed skapa sig ett genuint dåligt rykte (som gör att helt fel människor direkt köper på sig och börjar avla totalt defekta djur).

I mina ögon är det som att sälja BC till någon som sällan är hemma i sin lilla tvåa och rastar hunden, men vill ha en lugn hund att gå en-timmespromenader i parken med på helgerna . Och sedan blir förvånad att hunden tuggat av sig svansen, ätit upp bokhyllan och dragit ner tapeten samt skällt hål i huvudet på hela trappuppgången. :cautious:
Jag håller med dig, helt och fullt! Men om man är en person som vill hävda sig, så är det nog det som går före hundars väl och ve.
 
Jag håller med dig, helt och fullt! Men om man är en person som vill hävda sig, så är det nog det som går före hundars väl och ve.

Säkerligen. En väluppfostrad hund, oavsett ras, väcker habegär hos den nybörjare som önskar sig en trevlig hund.

Är man sedan novis, så tror man att uppfostran kommer med rasen, alternativt hyser en övertro på sin kapacitet som hundlärare. Det är svårare än de flesta kan inbilla sig. SÄRSKILT om man väljer en ras med starka egenskaper.Att köpa en korsning är populärt för plånboken, men hur tillfredställer man hjärnan hos en korsning mellan jakthund och draghund? Vad har man varit ute efter i den korsningen? Blir det inte väldigt svårt att försöka ta vaktskallet ur vakthunden i den lilla lägenheten när man upptäcker att hyresvärden tänker vräka en, för hunden ligger och väntar på tidningsbudet ska öppna porten och avger ett skarpt vaktskall precis vid ytterdörren?

Listan kan göra lång, och det är inte förrän jag försynt ställer frågan som hundägaren börjar fundera på hur det ska gå att göra hundhjärnan nöjd.

Och samma sak här, om än lite utsvävande. Här rekommenderas en skarp ras som lättsam. Hur stor är risken att det blir fel, om andra än den kunniga TS faktiskt tar till sig råden om rasval som DC?

Vår omplacering är extremt lättsam för här får han utlopp för vad hjärnan sysselsätter honom med. Men ta honom ur den här miljön så är det nog hyggligt stor risk att han får möta sin skapare medelst spruta inom 3 veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 288
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 440
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp