Läxor i ettan?

tessiem

Trådstartare
Blev ganska så förvånad (och beklämd) när sonen kom hem med läxor efter 2veckor i första klass, dels då jag anser att de är för små för läxor & att skolan kan lära in under den tid de är i skolan.
Det blev problem direkt då vår son har väldig prestationsångest & blir fullständigt låst när han tror att det han gör kan bli fel (skolan är medveten om detta då han jobbat med detta sedan 6års) han är jättesnabb på att lära sig men livrädd för att misslyckas.

Jag tog upp detta på föräldramöte & till min förvåning var majoriteten för läxor även i första klass.

Vad tycker ni? För eller emot? Varför?
 
Sv: Läxor i ettan?

Absolut för lättare läxor i första klass, tex läsläxor osv.

Man kan behöva öva lite på det man lärt sig inte bara lära nytt. Har bara läst läxor enstaka gånger med lillebror som gick i första klass för ett par år sedan, men det var ganska mysig kontakt tillsammans över en läsövning. Vi läste tillsammans och varannan mening (jag de längre). Att få läsa så tillsammans med en enda vuxen, flera sidor, långsamt och utan stress kan nog inte göras i ett klassrum.

Men det skulle han få upplevt även utan läsläxa, så därför tycker jag läxor kan vara bra om det finns barn som inte skulle fått chansen att öva hemma ändå.
 
Sv: Läxor i ettan?

Fast tror du att de föräldrarna verkligen gör det till en mysig stund ihop då? Om man inte redan är en förälder som läser ihop med sina barn (vilket jag redan gör).
Dessutom är det ju svårt för de barnen som har svårare för läsningen, ska föräldern ta över lärandet då? Är det inte bättre att skolan sköter den biten?

Absolut för lättare läxor i första klass, tex läsläxor osv.

Man kan behöva öva lite på det man lärt sig inte bara lära nytt. Har bara läst läxor enstaka gånger med lillebror som gick i första klass för ett par år sedan, men det var ganska mysig kontakt tillsammans över en läsövning. Vi läste tillsammans och varannan mening (jag de längre). Att få läsa så tillsammans med en enda vuxen, flera sidor, långsamt och utan stress kan nog inte göras i ett klassrum.

Men det skulle han få upplevt även utan läsläxa, så därför tycker jag läxor kan vara bra om det finns barn som inte skulle fått chansen att öva hemma ändå.
 
Sv: Läxor i ettan?

problemet är att i de flesta klasser finns barn som ALDRIG får hjälp med läxor och att alla ska ha läxor i ettan är bara ett resultat av den svenska skolkulturen. det finns inga bevis för att läxor förbättrar skolresultaten så det finns ingen vetenskap att hänga upp det på.
Jag är mest förbannad över att i min dotters klass finns elever som aldrig får läxor för att föräldrarna inte tror på läxor, men resten får.. tre i veckan i andra klass
 
Sv: Läxor i ettan?

Fast jag sa faktiskt också ifrån om läxor. Så nu är dealen sådan att OM sonen blir låst & inte fixar läxan så behöver han inte göra den.
Visst det kanske kan ses som orättvist men jag anser att eftersom han har 12år kvar i skolan så vill jag inte göra det till en obehaglig upplevelse redan..
 
Sv: Läxor i ettan?

nej, och jag tycker att alla kan få slippa, bara de där föräldrarna kräver kan få, då blir det rättvisare, jag vet så många barn som sitter ensam hemma och sliter med läxan och aldrig får hjälp, vad lär de sig??
Det var bra att du sa ifrån.. den allmänna meningen är att barnen ska skolas in i läxor då de ändå får det sen... suck vad gammalmodigt det är ibland.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag håller med om att det är gammalmodigt ibland!
Jag tänkte nästan fråga på föräldramötet (när det argumentet lyftes) om de föräldrarna har börjat vänja in barnen vid en liten mängd alkohol också "eftersom de ändå kommer dricka när de fyller 18". Fegade dock ur och vågade inte fråga.
 
Sv: Läxor i ettan?

Exakt, utan läsövningsläxa kommer barn vars föräldrar läser med dem naturligt att komma före barn vars föräldrar inte gör så. Läsläxa är alltså en hjälp för barn från kankse lite studieovana hem.

Dessutom är det ju svårt för de barnen som har svårare för läsningen, ska föräldern ta över lärandet då? Är det inte bättre att skolan sköter den biten?

Tja jo så kan man se det, men skolan kanske är lite sen med att sätta in extralärare och det är nog ibland svårt att i en klass på 15-24 barn kalla in 15-24 vuxna som kan läsa ett par sidor med varje barn en lektion. Om jag betänker hur lång tid det tog för mig o J att läsa ett par sidor så skulle det ta en lärare 15*20 minuter dvs 5 timmar att göra samma sak. Det är en hel dags arbete där varje barn bara får 20 minuters uppmärksamhet från läraren. Vem har hand om de andra eleverna under tiden osv. Det är helt enkelt antagligen för dyrt och ineffektivt att ge ens 20 minuter privatundervisning i veckan per elev.
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor i ettan?

Men när ska han börja jobba med att klara läxor då? Som jag ser det är det bättre att börja tidigt med lätta läxor som egentligen bara kräver att man som förälder ser till att barnet sätter sig med läxorna och hjälper dem med att förstå vad som ska göras. Genom att göra det tidigt så lär sig barnen att ta ansvar för sin egen inlärning.

Ang vad som ligger på skolan och vad som ligger på föräldrarna så tycker jag att det är sorgligt att man som förälder inte inser sin egen betydelse för barnens inlärning. Det spelar ingen roll hur mycket tid man lägger ner i skolan om föräldrarna inte är intresserade av att stötta hemma. I sådan fall skulle varje unge behöver en egen privatlärare som följde dem hela tiden för att det skulle bli "rättvisst".

Om man nu är en fungerande familj som kan hjälpa sitt eget barn så tycker jag att man är skyldig att göra det för att skolan ska kunna satsa resurser på de som inte har en fungerande familj och/eller behöver extra mycket stöd.

Att sänka kraven på barnen gör bara att de måste slita ännu mer ju högre upp de kommer i klasserna, när man idag på högskolenivå måste gå tillbaka till grundnivåer för att alla ska hänga med är skrämande när de ska ha de kunskaperna redan från skolan.
 
Sv: Läxor i ettan?

Uhu, jag hade läst forskning som säger nästan det motsatta, eller nästan samma sak beroende på hur man ser det :laugh:

dvs läxor spelade ingen roll för barn i familjer med akademisk bakgrund, de klarade sig lika bra oavsett. Föräldrarna övade med barnen vare sig de fick läxor eller ej.

Men för barn med föräldrar som var lite studieovana så blev det stor skillnad. De vann på läxor. (jag minns inte hur mekaniken bakom såg ut. Även om föräldrarna inte hjälper till får de väl kanske i alla fall försöka öva hemma?)

Men om det visar sig vara felaktigt så visst man kan strunta i läxor. Det bästa vore nog faktiskt om skolorna klart deklarerade om de gav läxor eller inte, och betyg för den delen, så fick man välja själv om man ville ha dem eller ej.

Jag skulle välja en skola som ger lite läxor för övnings skull, inte lärande. Lätta läxor, skulle ge mig möjlighet att veta lite vad de övar på i skolan och lite insyn i vad A lär sig och tycker om resp inte gillar för ämnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor i ettan?

Att sänka kraven på barnen gör bara att de måste slita ännu mer ju högre upp de kommer i klasserna, när man idag på högskolenivå måste gå tillbaka till grundnivåer för att alla ska hänga med är skrämande när de ska ha de kunskaperna redan från skolan.

Eller som min pappa brukar säga, det finns andra länder som kan förse företag med utbildad arbetskraft om svenska o europeiska skolor, lärlingssystem o universitet misslyckas med det. Men jag föredrar att leva i ett land där det finns välutbildade människor. Inom allt från akademia till husbygge, rörmokeri och äldrevård. Jag tror att dålig utbildning minskar välståndet i ett land men hoppas att jag aldrig behöver veta om det är så. Lite oavsett om vi tycker vi är för rika så kan rikedom också ge god sjukvård och äldrevård.

Nåja whatever om sådant. Själv tycker jag nog att saker som läsläxa i låga klasser känns viktigare än läxor senare på mellan o högstadiet tex. Läsa vinner man ju verkligen på att öva hemma lite oavsett. När man sedan kommer till gymnasiet så skulle man teoretiskt sett kunna skippa läxorna helt och lita till att eleverna fattar vad de borde öva på (men det verkar lite kallt kanske. Som att slänga barnet i ån och hoppas hon lär sig simma.).
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor i ettan?

Såg tråden och kom att tänka på en diskussion i min bekantskapskrets om läxor nyligen. Anledningen är att tredjeklassarna har vad läraren kallar 'schemalagda' läxor -fyra- dagar i veckan. Blandannat har kommit fram att dessa tredjeklassare läser fyrans engelska för att de går i en tre-fyra= det blir enklare för läraren. Flera av eleverna har stor prestationsångest, även de duktiga mest lättlärda upplever press av detta.

De flesta tycker alltså det är på tok för mycket läxor och på tok för systematiskt och har tagits upp med läraren(som inte verkar vilja förstå problemet) och kommer tas vidare om inget händer. Ingen av föräldrarna vill ta bort läxorna helt naturlitgvis, men det måste vara i vettig lagom mängd. Som det är här nu har det blivit alldles galet och flera elever känner att dom inte är tillräckliga.
Man ska väl rimligen inte behöva göra eleverna skoltrötta eller knäckta redan i nioårsåldern. Vilket faktiskt redan skett i denna klass.

I det här fallet finns liksom ingen reson. Det är lärarnde läxor fyra dagar i veckan. Förstår att det kanske kan vara svårt att som lärare hitta balansen, men just med det här fallet är det ganska uppenbart att den är rejält i ovikt som det ser ut nu.

Lagoma läxor även i ettan, det ser jag inte som något problem, men man behöver ju inte överdriva:grin: det är ju barn ändå..
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag anser att man ska ha läxor i gymnasiet. Jag tar inte med mig arbete hem efter arbetstidens slut och förväntar mig inte att min son ska göra det heller.

Jag inser min betydelse för barnets inlärning och har inga problem med att lära mina barn saker, det hade jag även gjort utan läxor. Men de mindre privilegierade barnen torde ha svårare att hänga med i skolan om mkt vikt läggs på föräldrarnas ansvar att lära ut.

Jag anser att någonting är fel om inte skolan har resurser att lära barnen medan de är i skolan. Det är min åsikt.

Men när ska han börja jobba med att klara läxor då? Som jag ser det är det bättre att börja tidigt med lätta läxor som egentligen bara kräver att man som förälder ser till att barnet sätter sig med läxorna och hjälper dem med att förstå vad som ska göras. Genom att göra det tidigt så lär sig barnen att ta ansvar för sin egen inlärning.

Ang vad som ligger på skolan och vad som ligger på föräldrarna så tycker jag att det är sorgligt att man som förälder inte inser sin egen betydelse för barnens inlärning. Det spelar ingen roll hur mycket tid man lägger ner i skolan om föräldrarna inte är intresserade av att stötta hemma. I sådan fall skulle varje unge behöver en egen privatlärare som följde dem hela tiden för att det skulle bli "rättvisst".

Om man nu är en fungerande familj som kan hjälpa sitt eget barn så tycker jag att man är skyldig att göra det för att skolan ska kunna satsa resurser på de som inte har en fungerande familj och/eller behöver extra mycket stöd.

Att sänka kraven på barnen gör bara att de måste slita ännu mer ju högre upp de kommer i klasserna, när man idag på högskolenivå måste gå tillbaka till grundnivåer för att alla ska hänga med är skrämande när de ska ha de kunskaperna redan från skolan.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag tycker nog att det är helt ok med en långsam invänjning av läxor. Förhoppningsvis blir det inte lika laddat då. Däremot finns det ingen anledning att köra mängder av läxor, en per vecka är helt ok.

Som förälder får man ju också en extra koll över hur barnet ligger till med läsningen.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag inser min betydelse för barnets inlärning och har inga problem med att lära mina barn saker, det hade jag även gjort utan läxor. Men de mindre privilegierade barnen torde ha svårare att hänga med i skolan om mkt vikt läggs på föräldrarnas ansvar att lära ut.


dvs läxor spelade ingen roll för barn i familjer med akademisk bakgrund, de klarade sig lika bra oavsett. Föräldrarna övade med barnen vare sig de fick läxor eller ej.

Men för barn med föräldrar som var lite studieovana så blev det stor skillnad. De vann på läxor. (jag minns inte hur mekaniken bakom såg ut. Även om föräldrarna inte hjälper till får de väl kanske i alla fall försöka öva hemma?)

Jag menar att om vi inte tror de mindre priviligierade barnens föräldrar hjälper barnen med läxor så lär de få ännu mindre hjälp hemma utan läxor. (om så bara 50% av dessa föräldrar tar vinken med läxorna är i så fall mycket vunnet)
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag anser att man ska ha läxor i gymnasiet. Jag tar inte med mig arbete hem efter arbetstidens slut och förväntar mig inte att min son ska göra det heller.

Jag inser min betydelse för barnets inlärning och har inga problem med att lära mina barn saker, det hade jag även gjort utan läxor. Men de mindre privilegierade barnen torde ha svårare att hänga med i skolan om mkt vikt läggs på föräldrarnas ansvar att lära ut.

Jag anser att någonting är fel om inte skolan har resurser att lära barnen medan de är i skolan. Det är min åsikt.

Men om man aldrig innan gymnasiet har haft en läxa, hur ska man då först klara av att lära sig tekniken runt att "läxläsa" och dessutom kunna lära sig läxorna? Ang ta jobbet med hem eller inte beror nog väldigt mycket på vilket slags arbete man har, ska jobbet göras oavsett arbetstid eller inte så får man nog ibland lära sig att ta hem för att det ska fungera. Men visst det är nog till stor del så att ju högre befattning, ju större ansvar för olika projekt, desto mer arbete får man även göra på sin fritid. Är man nöjd att stå i kassan på ica utan att ha något ansvars område, så blir det självklart inget arbete att ta hem.

Ang skolan och resurser så menar jag återigen att det är nästan omöjligt att tillgodo se alla barns behov till 100% så vidare inte varje barn får en egen lärare, hur ska en lärare med 20 barn i en klass ens hinna lyssna på varje barn som ska läsa säg 10 min varje dag? Förutom allt annat som oxå ska hinnas med att lära ut? Och vem ska ta hand om de andra barnen medans fröken lyssnar på den som ska läsa i lugn och ro? Det säger ju sig självt att det är en omöjlig ekvation.

Sen skulle jag önska att det fanns möjlighet på tex fritids att få hjälp med läxorna för de familjer där man kanske måste jobba och hämta barnen framåt 18 varje kväll, där kan jag förstå att det blir jättejobbigt att även hinna med läxorna. Jag läste om någon skola som hade läxhjälp ett par gånger i veckan och det tycker jag låter toppen, eftersom där kan de barn som inte får/hinner få stödet hemifrån få hjälp.
 
Sv: Läxor i ettan?

Precis som man lär sig allt annat givetvis. Har vi den synen kan vi lika gärna anamma Kinas ideal & låta 4åringar börja i skolan direkt "för att vänja dem".

Har man ett jobb som kräver att man gör det utanför arbetstid så har man själv valt det & får extra betalt för det, vilket min sjuåring inte gjort/får.
Det finns ganska många arbeten som inte kräver det. Själv har jag 3,5års universitetsstudier & står inte i kassan på Ica om det var mig du syftade på?

Nåväl. Jag anser att läxor i grundskolan är förkastligt. Du anser att det är bra. Fine.

Men om man aldrig innan gymnasiet har haft en läxa, hur ska man då först klara av att lära sig tekniken runt att "läxläsa" och dessutom kunna lära sig läxorna? Ang ta jobbet med hem eller inte beror nog väldigt mycket på vilket slags arbete man har, ska jobbet göras oavsett arbetstid eller inte så får man nog ibland lära sig att ta hem för att det ska fungera. Men visst det är nog till stor del så att ju högre befattning, ju större ansvar för olika projekt, desto mer arbete får man även göra på sin fritid. Är man nöjd att stå i kassan på ica utan att ha något ansvars område, så blir det självklart inget arbete att ta hem.

Ang skolan och resurser så menar jag återigen att det är nästan omöjligt att tillgodo se alla barns behov till 100% så vidare inte varje barn får en egen lärare, hur ska en lärare med 20 barn i en klass ens hinna lyssna på varje barn som ska läsa säg 10 min varje dag? Förutom allt annat som oxå ska hinnas med att lära ut? Och vem ska ta hand om de andra barnen medans fröken lyssnar på den som ska läsa i lugn och ro? Det säger ju sig självt att det är en omöjlig ekvation.

Sen skulle jag önska att det fanns möjlighet på tex fritids att få hjälp med läxorna för de familjer där man kanske måste jobba och hämta barnen framåt 18 varje kväll, där kan jag förstå att det blir jättejobbigt att även hinna med läxorna. Jag läste om någon skola som hade läxhjälp ett par gånger i veckan och det tycker jag låter toppen, eftersom där kan de barn som inte får/hinner få stödet hemifrån få hjälp.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag tar inte med mig arbete hem efter arbetstidens slut och förväntar mig inte att min son ska göra det heller.
Men just läxor i ettan brukar vara väldigt efterfrågade - från eleverna!
Läsläxor fyller flera funktioner, de ger läxvana, de ger mängdträning, de ger förhoppningsvis en stunds gemenskap med förälder eller syskon.
Skolan kan inte ge den mängdträning som behövs, skoldagarna är för korta och det går inte stoppa i ungar kunskap med våld.
Läsningen måste nötas in och även om man kanske kan läsa ganska bra är det en mycket bra träning i studieteknik och den bör man få redan som förstagluttare.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag hade läxor från första klass, veckans ord och sedan någon liten matteläxa tror jag. Veckans samlade läxor tog kanske 40 minuter att göra, det är inte mycket, tycker jag. Det var ju inte i första hand för att vi inte hann på lektionerna, utan helt enkelt för att börja vänja sig lite vid det här med läxor, att kunna ta eget ansvar för att göra dem, och så vidare. Jag tycker det var bättre att mjukstarta så, utan att det blir nån stor grej.

Och vad gäller att ta med jobb hem - tja, både jag och min man har ofta med oss jobb hem efter arbetsdagens slut. Det är många jobb som funkar så. Och ska barnen nån gång läsa på högskolan, där man förväntas ta stort eget ansvar för de egna studierna, så tycker jag att det är jättebra om man redan i grundskolan får börja lära sig att läsa på egen hand, utanför den lärarledda undervisningen.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag tycker precis som du att eleverna ska lära sig att studera på egen hand, och bli självständiga inlärare. Dock tycker jag att detta är något de ska lära sig under skoltid- då har de tillgång till kompetent personal som kan vägleda dem under vägen, och som i bästa fall kan hjälpa alla elever, vilket inte sker i hemmen. Därför tycker jag också att det eleverna ska lära sig bör göras under skoltid, och att tiden i skolan skall räcka till för att de lär sig det de ska.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 135
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 520
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 117
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp