Läxor i ettan

Jag är detsamma och jag tycker inte ena sättet att vara på är bättre än det andra (men jag är ju subjektiv :D ) däremot tror jag att jag hade haft det svårt med universitetsstudierna om min mamma inte hållit hårt på läxorna. Om jag skulle ha klarat skolan så skulle jag bara what? vadå? läsa själv? när jag började på universitetet. Så det känns kanske snarare som jag behövde extra mycket veta att det gäller att jobba själv också. Lära mig att ibland får man göra det som är tråkigt.

(En väns föräldrar struntade i att hjälpa honom och påminna honom om läxor, de ville vara snälla. De påminde inte om någonting alls, lärde honom ingenting, full service, han krashade skolan, var knappt ens där tidvis, krashade universitetet (ja han kom in han är inte lite smart och fick tillräckligt med betyg för att hasa in, älskad av lärare.) (han visste inte ens hur en tvättmaskin fungerade, kunde knappt koka ägg) och är lite ledsen över deras attityd. Jag menar, det hade tveklöst varit jag om min mamma inte hade varit hm inte engagerad för det var hans föräldrar, de är underbara, men tja tjatig och noga med läxor och la ned läxtid på mig.)
(Eller det är inte ett problem egentligen för honom för han har bra jobb, vilket jag inte skulle haft, men han skulle gärna vilja ha pluggat och klarat det)
 
@Badger finns ju ett mellanting mellan att vara strikt med läxorna och att curla sina barn ;) Finns föräldrar som är hårda med läxorna men curlar sönder sina barn ändå :D och föräldrar som skiter i barnens läxor och allt annat som har med barnen att göra.

Jag tycker man ska ha läxor, men det ska finnas ett syfte med läxan. Man ska inte bara ha för att man ska ha liksom. Jag pratar mycket om studieteknik med mina elever men sen förklarar jag också som i början av denna terminen vad de kommer ha för läxor och varför de kommer ha just dessa. Tror att om de förstår syftet så ökar chansen för att det också blir gjort - de förstår vinsten av det.
 
@Badger finns ju ett mellanting mellan att vara strikt med läxorna och att curla sina barn ;) Finns föräldrar som är hårda med läxorna men curlar sönder sina barn ändå :D och föräldrar som skiter i barnens läxor och allt annat som har med barnen att göra.

Jag tycker man ska ha läxor, men det ska finnas ett syfte med läxan. Man ska inte bara ha för att man ska ha liksom. Jag pratar mycket om studieteknik med mina elever men sen förklarar jag också som i början av denna terminen vad de kommer ha för läxor och varför de kommer ha just dessa. Tror att om de förstår syftet så ökar chansen för att det också blir gjort - de förstår vinsten av det.
Absolut! Jag håller med. Det ända jag tänkte på var att även om man var slarvig (fortfarande på universitetet) så var det inte så dumt att mamma tjatade om läxorna.

Jag ser ingen som helst koppling mellan curling och noga med läxor. Det är väl två bitar som föräldrar kan sätta ihop som de vill. Men jag trodde nog att curlande föräldrar var mer noga med läxorna så det förvånade mig att de var väldigt låt gå för min vän.

Tycker också att läxor ska vara saker som man behöver öva på eller läsa i lugn och ro. Inga onödiga, för att, saker.

Min grej med att jag är för läxor är att jag har så svårt att förstå varför det skulle vara fel att läsa ett kapitel i historieboken hemma eller plugga glosor hemma eller läsa tillsammans med förälder. Att man så förtvivlat gärna vill beröva barn den möjligheten.

Eftersom jag vet att just sådant stressade mig i klassrummet, alla läser ikapp ett kapitel i historieboken när man istället kunde fått lyssna på läraren den stunden och läsa kapitlet hemma (ja jag har alltid gillat "katederundervisning"=läraren (föreläsaren) berättar en massa intressanta saker :) och skriver på tavlan och man får skriva av :) för att sedan läsa hemma. Universitetet var ju en dröm.).
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?

Mina barn har inte börjat ettan. Men när jag började 1990 så hade vi läxa varje dag.
Vi hade läxa första skoldagen. :)
 
Eftersom jag vet att just sådant stressade mig i klassrummet, alla läser ikapp ett kapitel i historieboken när man istället kunde fått lyssna på läraren den stunden och läsa kapitlet hemma (ja jag har alltid gillat "katederundervisning"=läraren (föreläsaren) berättar en massa intressanta saker :) och skriver på tavlan och man får skriva av :) för att sedan läsa hemma. Universitetet var ju en dröm.).

Sa är/var det för mig ocksa. Jag har alltid behövt sitta hemma i lugn och ro med uppgifter/läsning för att verkligen första och kunna reflektera.
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?

Vår yngste har börjat ettan och där har barnen bett om att få sin första läxa som var en räkneövning med färst och flest. Lämnas in när det passar eller inte alls enligt fröken. Jag är positiv till läxor ( enligt tesen att man får mer tur ju mer man övar... men tycker att ni fått överdrivet mycket, jag tror inte alla barn i sonens klass kan hela alfabetet än....
Våra 12-åringar har återkommande läxor i engelska glosor ( ca 10 st + 2 böjda verb som de inte behöver kunna stava?!) samt i extraspråket. Övriga läxor sker efter behov. Jag tycker att det är ( för) lite och hade önskat åtminstone en återkommande matteläxa.
 
Tycker det är oerhört intressant och jag både tror och hoppas på att detta blir vanligare. Dels har jag läst om metoden i min egna utbildning men också fått se denna klass och prata med läraren. Fördelarna med att börja skriva digitalt först är att finmotoriken hinner utvecklas ytterligare (blir inte lika jobbigt att skriva), man fokuserar på andra delar av skrivandet än just hur bokstäverna ser ut (typ hur man skriver olika typer av texter. De skriver längre texter än barn i samma årskurs bland annat. Främjar på så vis skaparglädje och fantasin när de inte blir trötta lika fort i händerna). När de sedan får pennan i åk 2 (skriver fortfarande mycket digitalt) har de lite lättare och pennan får ett annat värde (även fast det som med allt såklart avtar).

De skolor jag vet om som är digitaliserade är högstadium och gymnasium dvs eleverna kan skriva redan. Har dock en klasskamrat som hade sin VFU på en grundskola som var digitaliserad även på mellanstadiet, de använde Chromebooks och alla läromedel fanns digitalt. Lät väldigt intressant även fast jag blir lite skeptisk :D men om 10-20 år när det utvecklats mer, ja :up:

Mvh nörd :o (finns ju även digitala whiteboards sk smartboards så nog ökar tekniken)
Hos oss kör de också "skriva före läsa" där barnen skriver egna datatexter före de lär sig själva forma bokstäver. Det gillar jag väldigt mycket men jag tycker inte om att de får/ska använda sina egna texter som läsläxa ( barnen tycker det är väldigt roligt att läsa upp den text de själva producerat!) eftersom jag ser ett värde för barnet i att läsa rättstavade texter för att själv sätta stavningen.
 
Vår yngste har börjat ettan och där har barnen bett om att få sin första läxa som var en räkneövning med färst och flest. Lämnas in när det passar eller inte alls enligt fröken. Jag är positiv till läxor ( enligt tesen att man får mer tur ju mer man övar... men tycker att ni fått överdrivet mycket, jag tror inte alla barn i sonens klass kan hela alfabetet än....
Våra 12-åringar har återkommande läxor i engelska glosor ( ca 10 st + 2 böjda verb som de inte behöver kunna stava?!) samt i extraspråket. Övriga läxor sker efter behov. Jag tycker att det är ( för) lite och hade önskat åtminstone en återkommande matteläxa.
Nej det är jag lite förvånad över, tre veckor in på terminen i första klass och läraren säger att barnen ska kunna läsa den valfria läsläxan med flyt. Jag vill väldigt gärna få hem den idag för att se vad det är hon menar att A ska kunna läsa med flyt (om det är något mer avancerat än "Far, far, ror far?... så tja då får vi läsa mycket hemma.), det känns oroande nog som att A är bland "några elever" (nedan) och att resten faktiskt utan problem läser kapitelböcker tyst hemma. Jag borde kort sagt sett till att lära honom läsa ordentligt före första klass istället för att ha övat litegrann ett par gånger i veckan bara. Lite ångest över att de inte kan vara mer precisa i vad som krävs, känns som att man famlar i mörker i det här med skolan.

- Det ska flyta på. Märker du att ditt barn måste kämpa onödigt mycket med att ta sig igenom texten (blir trött, irriterad) så är läxan på fel nivå.

- Några elever läser inte än och för dem kan det vara till stor hjälp att ni parläser. Turas om att läsa ord, hjälp till med ljudningen och jobba med bokstäverna och hur de låter.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Här är det snarare tvärtom, skolan vill helst inte att barnen kan ngt innan skilan börjar. Viktigare att träna innan skolstart är självständighet. Att barnen klarar av att klä på sig ytterkläder, knyta skor, byta om till gympakläder, hålla ordning på sina saker osv.

Vi hade föräldramöte igår och för min dotter i ettan kommer det bli en läsläxa varje dag, då ska vi läsa 10-15 min, läsläxan är individuell för barnen nu i början och anpassas efter barnets nivå. Sen blir det ytterligare en läxa varje dag som kommer variera, ibland matte, ibland skriva eller ngt annat. Läxorna får ta max 30 min totalt.

Dottern i trean har tre läxor varje dag, ska ta ungefär 1h. Läsläxa, matteläxa och glosor som ska tränas på inför prov varje fredag.
 
Här är det snarare tvärtom, skolan vill helst inte att barnen kan ngt innan skilan börjar. Viktigare att träna innan skolstart är självständighet. Att barnen klarar av att klä på sig ytterkläder, knyta skor, byta om till gympakläder, hålla ordning på sina saker osv.

Vi hade föräldramöte igår och för min dotter i ettan kommer det bli en läsläxa varje dag, då ska vi läsa 10-15 min, läsläxan är individuell för barnen nu i början och anpassas efter barnets nivå. Sen blir det ytterligare en läxa varje dag som kommer variera, ibland matte, ibland skriva eller ngt annat. Läxorna får ta max 30 min totalt.

Dottern i trean har tre läxor varje dag, ska ta ungefär 1h. Läsläxa, matteläxa och glosor som ska tränas på inför prov varje fredag.
Jo det var ju så jag tänkte, att det var bättre om jag inte körde på med det utan överlät det åt skolan. (Att klä på sig ytterkläder och byta om till jumpakläder och duscha själva verkar de inte ha problem med alls. A var sist och hann inte första gången och han kan, han missade för att han sprang ut för det var oväsen. Efter lite ajabaja har han hunnit.)

Hur läser hen då? Helt själv rakt av utan att ljuda och utan att backa för en lite längre text? eller med ljudande på de flesta ord och lite putthjälp på vissa bokstäver? (A ljudar och får hjälp.)
 
Läsläxorna börjar dom med nästa vecka så vi får se bilken nivå hon ligger på. Vi har inte tränat alls men eftersom hon har en 1,5 år äldre storasyster så vill hon kunna vad hon kan och sitter gärna själv med en bok. Kortare ord där hon känner igen alla bokstäver läser hon utan problem, men hon kan inte alla bokstäver och fastnar ibland. Men hon är extremt envis och tycket hon ngt är roligt så kämpar hon. Men tvärtom ger hon fort upp om hon inte tycker att det är roligt.
 
Hon säger att hon gör barnen en björntjänst om de inte får läxor. För då lär de sig inte att göra läxor.

Själv undviker jag att jobba hemma och ta med mig jobbet hem mentalt.

Tydligen gäller inte det för barn.

https://www.skolverket.se/skolutvec...sning/hemlaxors-nytta-inte-sjalvklar-1.203316

Det har väl med att göra att högstadie/gymnasium/universitet kräver mkt självstudier. Innan det ändras, kan det ju vara bra att vänja sig i lagom takt så att det inte blir en stor chock?
Plus att vissa saker måste nötas och repeteras för att det ska sitta, och man kan som elev inte förvänta sig att läraren ska kunna sitta individuellt med 30+ elever i den mån som behövs.
Om jag började läsa ett nytt språk som vuxen, så nog sjutton behöver jag plugga glosor på kvällarna utöver studietimmarna, för att kunna lära mig effektivt och kunna följa studietakten...

Sen är det ju många jobb där man förväntas jobba över, liksom ta den tid det tar tills projektet är klart.
 
Det har väl med att göra att högstadie/gymnasium/universitet kräver mkt självstudier. Innan det ändras, kan det ju vara bra att vänja sig i lagom takt så att det inte blir en stor chock?
Plus att vissa saker måste nötas och repeteras för att det ska sitta, och man kan som elev inte förvänta sig att läraren ska kunna sitta individuellt med 30+ elever i den mån som behövs.
Om jag började läsa ett nytt språk som vuxen, så nog sjutton behöver jag plugga glosor på kvällarna utöver studietimmarna, för att kunna lära mig effektivt och kunna följa studietakten...

Sen är det ju många jobb där man förväntas jobba över, liksom ta den tid det tar tills projektet är klart.
Jag köper inte det resonemanget. Lagom takt är inte 3-4 läxor i veckan från första klass. Uppenbarligen fungerade det förr utan läxor för vi är väl rätt många högutbildade som hänger här?

Glosor som vuxen tycker jag inte ens är jämförbart.
 
Jag köper inte det resonemanget. Lagom takt är inte 3-4 läxor i veckan från första klass. Uppenbarligen fungerade det förr utan läxor för vi är väl rätt många högutbildade som hänger här?

Glosor som vuxen tycker jag inte ens är jämförbart.
Um, hade inte du läxor när du gick i skolan? Jag hade definitivt en hel del. Men jag minns inte exakt vilka i just första klass.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Definitivt inte 3-4 läxor i veckan under lågstadiet.
Tja jag minns ju inte, men senare under lågstadiet kan vi ha haft det, där minns jag lite bättre. Men jag kan hålla med om att det är ganska mycket faktiskt. Däremot kändes det som att du tänkte att vi inte hade läxor alls då. Och där tänker jag att nog hade jag 1-3 läxor per vecka i alla fall.

Uppenbarligen fungerade det förr utan läxor för vi är väl rätt många högutbildade som hänger här?
 
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.

Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?

Menar du att man utgår från att alla barn redan kan läsa när de börjar ettan?
Nu är jag halvt stenålders, men när jag gick i ettan (och visserligen kunde läsa, men det kunde inte de andra i klassen) började man med att lära sig alfabetet och enkla ord.
Eller har "nollan" där barnen börjar i en sexårsverksamhet inneburit att barnen kan läsa när de börjar ettan?
 
Matten har varit mest problemlösning från 3:an. Det har varit på en väldigt svår nivå. Jag hade 5:a i gymnasiematten (men är inget mattegeni) och min man är civilingenjör och mycket duktig på matte och vi har vid många tillfällen verkligen fått lägga pannan i djupa veck för att förstå hur de menar. Dottern är dock inte så mottaglig för förklaringar från oss föräldrar utan låser sig så kontentan av matteläxan är att jag och min man ofta gjort den :crazy:

...och man undrar ju vad barnet lär sig av att föräldrarna gör läxan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 628
Senast: fejko
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 754
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp