Läxor i ettan?

Sv: Läxor i ettan?

Av egen erfarenhet vet jag att många barn gillar och är stolta över att få läxa redan i ettan. En läxa per vecka som inte tar så lång tid att göra brukar vara lagom. Att som förälder få sitta med och tillsammans med barnet upptäcka läsandets värld är spännande.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag tycker precis som du att eleverna ska lära sig att studera på egen hand, och bli självständiga inlärare. Dock tycker jag att detta är något de ska lära sig under skoltid- då har de tillgång till kompetent personal som kan vägleda dem under vägen, och som i bästa fall kan hjälpa alla elever, vilket inte sker i hemmen. Därför tycker jag också att det eleverna ska lära sig bör göras under skoltid, och att tiden i skolan skall räcka till för att de lär sig det de ska.

Men utbildning fungerar ju inte så, i något skede måste ju alla börja lära sig på egen hand, utan lärare som står bredvid. Ta eget ansvar, helt enkelt. Och det blir inte enklare för att man väntar.

Jag gick på internatskola utomlands när jag var 16. De andra eleverna i min klass, 17-18 år gamla, hade hela skolgången haft lärarledd läxläsning. De kunde inte plugga på egen hand, utan bad om att få sitta tillsammans i ett klassrum med en lärare som övervakade dem, annars kunde de inte få något gjort. Som 18-åringar! :crazy: Jag, som var van vid svensk skolgång med eget ansvar för plugg och läxläsning från barnsben, hade ett otroligt försprång jämfört med dem, och mycket lättare för att lyckas med mina studier. Så jag har svårt att se det negativa med att lära sig ta eget ansvar, och klara att göra några uppgifter utanför schemalagd tid, på eget ansvar.

Om föräldrarna inte är kapabla att hjälpa med de läxor man får i första klass, så är de analfabeter. Det torde väl ändå inte höra till vanligheterna?

Dessutom, som någon redan påpekat, så leder läxor till att elever från mindre utbildade hem klarar sig bättre. Utan läxor blir klyftorna mellan elever med välutbildade föräldrar och sämre lottade elever större, så jag har svårt att se det positiva med det.
 
Sv: Läxor i ettan?

jag har barn i 1an och 2an - de går i gemensam klass (F-3) och hade således gemensamt föräldramöte, där detta med läxor togs upp. Det är inte helt lätt att veta hur man ska göra. Vissa barn älskar sina läxor och vill inget hellre, medan det enbart är en stor börda för andra. Det får ju inte bli så att läxorna blir en konfliktorsak för då gör de ju mer skada än nytta - lärandet ska vara roligt! Tyvärr är det nog kanske ofta så att de barn som skulle behöva ha läxor för att hänga med är de som tycker läxorna är jobbiga.
I vår klass bestämdes det att vi skulle prata med barnen ifall de ville ha läxor och informera lärarna om resultatet - de som vill ha läxor får det...
Mina tjejer kommer hem från skolan med sina läxböcker på fredagarna och de hinner knappt innanför dörren innan de sliter fram dem och kastar sig in i det med liv och lust. Och de var bara lyckliga den vecka de fick både matte- och skrivläxa. :D
 
Sv: Läxor i ettan?

Det får ju inte bli så att läxorna blir en konfliktorsak för då gör de ju mer skada än nytta - lärandet ska vara roligt!

Varför inte det? Läxorna var en konfliktorsak för mig när jag var liten, jag var lat/cynisk och läste hellre böcker. Dessutom har jag aldrig gillat hurtfriskhet ens när jag var 7 :p

Att lärande enbart ska vara roligt tycker jag inte stämmer. Vissa människor tycker sådant man måste göra är tråkigt och ibland är man tvungen att göra tråkiga saker. Visst att kunna saker kan vara kul, likaså att läsa lite på måfå men att lära sig är jobbigt för många. För mig var det av princip måste=avsky.

Då sitter man i en situation där bara barn som leker sig igenom hela skolan utan en tråkig eller jobbig stund studerar i framtiden? Haken med det är att många som lekt sig upp till gymnasiet eller till universitetet sedan totalt viker sig vid första motgång.

Ibland måste man göra tråkiga saker för att få kul någon annan dag. Det är inget fel i att ibland ha det tråkigt, det är inte fel att någon gång ha det jobbigt. Det är inte en katastrof att någon gång ha en konflikt med sina föräldrar över någonting man inte vill göra men tyvärr måste.
 
Senast ändrad:
Sv: Läxor i ettan?

Måste tillägga, tänk vad hemskt att aldrig som 8 eller 9 åring få uppleva att ha missat att göra läxan. Lära sig hantera den ångesten och lära sig att man överlevde och kom ut på andra sidan.
 
Sv: Läxor i ettan?

Måste tillägga, tänk vad hemskt att aldrig som 8 eller 9 åring få uppleva att ha missat att göra läxan. Lära sig hantera den ångesten och lära sig att man överlevde och kom ut på andra sidan.

Det hade jag aldrig tänkt på, jag har ju alltid sett till att avsätta tid för läxorna, och påmint om dem. Det tål att funderas på, det är ju en avvägnings fråga, det får ju inte bli så att fröken säger att det inte spelar någon roll för då är ju den "läxan" borta, men det får ju inte heller bli för jobbigt. Jag ska nog ta och kolla av det med hennes fröken och se var hon står i frågan! :D
 
Sv: Läxor i ettan?

Precis som man lär sig allt annat givetvis. Har vi den synen kan vi lika gärna anamma Kinas ideal & låta 4åringar börja i skolan direkt "för att vänja dem".

Har man ett jobb som kräver att man gör det utanför arbetstid så har man själv valt det & får extra betalt för det, vilket min sjuåring inte gjort/får.
Det finns ganska många arbeten som inte kräver det. Själv har jag 3,5års universitetsstudier & står inte i kassan på Ica om det var mig du syftade på?

Nåväl. Jag anser att läxor i grundskolan är förkastligt. Du anser att det är bra. Fine.

Det har vi ju redan på sätt och vis inom förskolan, där finns det en läroplan för alla barn, vad som är tänkt att de ska klara av och vad de behöver lära sig. Barnen på förskolan får vänja sig vid att sitta still i grupp, låta den som pratar få prata utan att bli störd. Det får lära sig matrutiner, vänta på sin tur osv Så visst är det en förberedan inför skolan, för att vänja in dem.

Nej jag syftade inte på dig, utan försökte hitta ett jobb som var enkelt att lämna kvar på jobbet. Och nej så mycket extra betalt får att man får jobbet gjort, det ska bara göras.

Men visst vi har olika åsikter, och det är helt okej! ;)
 
Sv: Läxor i ettan?

Varför inte det? Läxorna var en konfliktorsak för mig när jag var liten, jag var lat/cynisk och läste hellre böcker. Dessutom har jag aldrig gillat hurtfriskhet ens när jag var 7 :p
Det beror kanske på varför det blir konflikt...
Är det för att ungen bara är lat och hellre spelar dataspel? DÅ kan man kanske ta en liten konflikt.
Men är det det stackars barnet som är på fritids mellan 7-18 med ett uppehåll på några timmar i skolan, det barnet som dessutom är den som mest av allt är i behov av stöd i sitt lärande. Det barnet kanske är så slut när h*n kommer hem från skolan (fritids) och kanske dessutom har föräldrar som varken är engagerade eller särskilt pedagogiskt lagda. Jag kan inte tänka mig att en läxstund då kan bli något positivt, utan bara ett tvång till en trött unge, från en/två föräldrar som själva också är helt slut efter en lång arbetsdag.
Ett sånt barn mår nog faktiskt bättre av att slippa ha en läxa hängande över sig när den kommer hem.
 
Sv: Läxor i ettan?

Om barnet är på fritids kl 7-18 är väl inte läxorna huvudproblemet, utan föräldrarnas arbetstider??? Om det vore mitt barn, så skulle min första åtgärd inte vara att kräva läxstopp, utan allvarligt tänka efter om det verkligen är nödvändigt att jobba över varje dag, alternativt om jag inte kan hitta ett jobb som inte kräver så långa resor.
 
Sv: Läxor i ettan?

Hehe jag lyckades nog slinka undan läxorna även efter påminnelse som liten ibland...
 
Sv: Läxor i ettan?

Tja jo kanske. Jag minns inte exakt hur det var. Men du kan ha rätt i att om man är på fritids till klockan 18 så kanske fritids borde hjälpa till med läxorna. Det är kanske sent att starta med dem klockan halv 8 om man är 7-9 år.

(Å andra sidan har nog varken jag eller mina småbröder haft mammor som kommit hem klockan 15 direkt. Jag kan nog vara barnet du beskriver ovan och småbröderna med. (jag var ju på fritids o dagmammefritids men minns inte när jag gick hem. När jag var 10-11 gick man hem själv från skolan, mamma kom hem 18:30 och det var läxförhör efter middagen.).
 
Sv: Läxor i ettan?

Det var det normala för alla mina vänner i skolan (dvs inte alla klasskamrater utan mina vänner). Vi hade alla ensamstående mammor... det är inte alltid lätt att välja jobb hursomhelst och ibland får man välja mellan att kunna köpa mat eller vara hemma klockan 4. Dessutom satt de väl på de jobb de ville ha på universitetet.

Å andra sidan var det helt självklart för oss alla att mamma kom hem 18 eller 18:30 och att man kunde ligga och läsa i sängen och ha dåligt samvete över läxorna tills dess när man fyllt 10 och slutat fritids :D hur skönt som helst att ha en lägenhet för sig själv o ev dittagna vänner.
 
Sv: Läxor i ettan?

Om barnet är på fritids kl 7-18 är väl inte läxorna huvudproblemet, utan föräldrarnas arbetstider??? Om det vore mitt barn, så skulle min första åtgärd inte vara att kräva läxstopp, utan allvarligt tänka efter om det verkligen är nödvändigt att jobba över varje dag, alternativt om jag inte kan hitta ett jobb som inte kräver så långa resor.

Jag kan förstå om man är ensamstående att det är svårt att få det att fungera, jag är ju uppväxt med två heltidsarbetande föräldrar, jag var en av de där barnen som var kvar sist på fritids, men dels brukade jag sätta mig med läxor på fritids och dels delade mamma och pappa på det så att en handlade och åkte raka vägen hem och lagade mat, medans den andra hämtade barn, det gjorde att maten ofta var på gång när vi kom hem. Så då han man sitta en lite stund och läsa läsläxan eller oxå gjordes den direkt efter maten, och matteläxan osv.

Som det ser ut i dotterns klass i 1 och 2 så har de alltid haft en helg dessutom att göra läxorna på, de får både läsläxan och matteläxan på torsdagen och redovisar matteläxan på tisdagen och läsläxan på torsdagen. Om man inte kan hitta tid under nästan en hel vecka inkl helg så tycker jag faktiskt att man ska fundera över hur man har lagt upp sina prioteringar.
 
Sv: Läxor i ettan?

Om barnet är på fritids kl 7-18 är väl inte läxorna huvudproblemet, utan föräldrarnas arbetstider??? Om det vore mitt barn, så skulle min första åtgärd inte vara att kräva läxstopp, utan allvarligt tänka efter om det verkligen är nödvändigt att jobba över varje dag, alternativt om jag inte kan hitta ett jobb som inte kräver så långa resor.
Tyvärr är det oftast så att barn med sådana fritidstider förmodligen har sin bästa tid just på fritids och absolut inte vill byta bort fritidstiden.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag anser att man ska ha läxor i gymnasiet. Jag tar inte med mig arbete hem efter arbetstidens slut och förväntar mig inte att min son ska göra det heller.

... vilket förmodligen är precis orsaken till att svenska ungdomar presterar sämre och sämre i skolan och varken kan läsa eller skriva.

Jag är väldigt tveksam till att jämföra skola med arbete. Då får man väl göra det med krav på prestation också - dvs, inget studiebidrag om man inte gör rätt för sig?
 
Sv: Läxor i ettan?

Måste tillägga, tänk vad hemskt att aldrig som 8 eller 9 åring få uppleva att ha missat att göra läxan. Lära sig hantera den ångesten och lära sig att man överlevde och kom ut på andra sidan.

Ja gud. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men plötsligt verkar privatskolor som inte är rädda att ställa krav på eleverna ett mycket lockande alternativ... Rösta om läxor! :eek:
 
Sv: Läxor i ettan?

läxor är omdebatterat, men jag anser att i lågstadiet kan det vara önskan från barnens sida, inte tvång.
JAg har ju ett barn som kan, men tycker läxor är segt och de är ju inga problem för henne, läsläxan har hon läst för fröken utan att träna först, men ja det är svårt... de barn som behöver hjälp vill inte ha hjälp på fritids, har varit på en del där lärarna och föräldrarna kommit överens om att läxorna ska göras på fritids om barnet vill.. vilket inte funkat.
JAg själv har en fd som skiter i om barnet gör läxa eller inte vilket då gör att allt måste göras hos mig.. suck
 
Sv: Läxor i ettan?

läxor är omdebatterat, men jag anser att i lågstadiet kan det vara önskan från barnens sida, inte tvång.
JAg har ju ett barn som kan, men tycker läxor är segt och de är ju inga problem för henne, läsläxan har hon läst för fröken utan att träna först, men ja det är svårt... de barn som behöver hjälp vill inte ha hjälp på fritids, har varit på en del där lärarna och föräldrarna kommit överens om att läxorna ska göras på fritids om barnet vill.. vilket inte funkat.
JAg själv har en fd som skiter i om barnet gör läxa eller inte vilket då gör att allt måste göras hos mig.. suck

Själv kan jag aldrig minnas att jag ens behövt hjälp med läxorna av mina föräldrar. Det verkar ju mer vara ett problem att barnen inte förstår undervisningen på skoltid? Jag trodde de flesta barn i dag ändå kunde läsa och skriva hjälpligt i låga klasser.
 
Sv: Läxor i ettan?

Själv kan jag aldrig minnas att jag ens behövt hjälp med läxorna av mina föräldrar. Det verkar ju mer vara ett problem att barnen inte förstår undervisningen på skoltid? Jag trodde de flesta barn i dag ändå kunde läsa och skriva hjälpligt i låga klasser.

Fast i ettan ska man ju lära sig läsa, att då läsa sig till vad matteuppgiften är kan blir lite för mycket och lite för svårt. Då krävs ju föräldrarna hjälp att ta reda på vad som ska göras. Dotterns matteläxor har ofta varit att spela olika slags spel som ska göras tillsammas med en vuxen.
Och läsläxan ska ju läsas högt för någon just för att lära sig läsa genom mängdträning.
Så jag tror inte att det handlar så mycket om förståelse av undervisningen utan hur läxorna är upplagda. Nu går dottern i tvåan och jobbar betydligt mycket mer självständigt, jag eller hennes pappa finns till hands, kan förklara när hon inte förstår ett ord eller en uppgift, lyssnar på läsläxan och förklarar ord som hon kanske inte förstå eller pratar om texten, det ingår visserligen inte i "uppgiften" men det faller ju sig ganska så naturligt. :D
 
Sv: Läxor i ettan?

Tyvärr är det oftast så att barn med sådana fritidstider förmodligen har sin bästa tid just på fritids och absolut inte vill byta bort fritidstiden.

Uhm du antyder inte att det bara är läskiga föräldrar som barnen inte kan umgås med som har långa fritidstider hoppas jag :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 135
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 520
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 117
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp