Läxor i ettan

Det har väl med att göra att högstadie/gymnasium/universitet kräver mkt självstudier. Innan det ändras, kan det ju vara bra att vänja sig i lagom takt så att det inte blir en stor chock?
Självstudier och läxor är två helt olika saker. Läxor och åtföljande läxförhör främjar inte förmågan till självstudier alls, tvärtom hämmar läxläsandet utvecklandet att själv få ta ansvar för att lära sig saker. Läxor är ett otyg, frivilliga hemuppgifter och lästips som ger möjlighet till utveckling för såväl svagare som starkare elever kan man gärna ha men den traditionella läxan är förkastlig.

Jag hatade läxor under hela min skoltid och gjorde sällan dem och det hade jag igen på universitetet som blev väldigt enkelt genom att jag var van vid att själv planera och läsa in.
 
Menar du att man utgår från att alla barn redan kan läsa när de börjar ettan?
Nu är jag halvt stenålders, men när jag gick i ettan (och visserligen kunde läsa, men det kunde inte de andra i klassen) började man med att lära sig alfabetet och enkla ord.
Eller har "nollan" där barnen börjar i en sexårsverksamhet inneburit att barnen kan läsa när de börjar ettan?

Nej, det finns de som inte kan läsa och håller på att lära sig bokstäverna. De får läsa så gott de kan och har en enklare läsebok.
 
Mitt skolbarn hade i uppgift att läsa varje dag i ettan och nu i tvåan ska de läsa en kvart 4-5 dagar i veckan. I ettan redovisades antal sidor/vecka och nu i tvåan redovisas antal sidor/dag. Så nu i tvåan är det mer tydligt om man slarvar med läxan. (Klassen bytte lärare mellan ettan och tvåan och därför har läsläxan ändras.)

I tvåan har de också ett uppslag per vecka i en speciell läxbok där de ska skriva och räkna. Både läsläxan och läxboken kräver att jag som förälder lyssnar och stöttar i uppgifterna samt tjatar att de blir gjorda.

Vi läser verkligen inte en kvart varje dag som läxan föreskriver. Jag tycker så länge läxorna mer är föräldrarnas ansvar än barnens ansvar att vi som föräldrar sätter ribban hur mycket tid ska ägnas åt läxor. Jag är barnets mamma, inte dess lärare och jag kan se till att läxan blir gjord. Men jag kan inte lära mitt barn stava eller räkna. På samma sätt som många barn lär sig rida mycket mer korrekt på ridskolan för det är enklare att ta emot instruktioner ifrån en främmande ridlärare än av en förälder.
 
Menar du att man utgår från att alla barn redan kan läsa när de börjar ettan?
Nu är jag halvt stenålders, men när jag gick i ettan (och visserligen kunde läsa, men det kunde inte de andra i klassen) började man med att lära sig alfabetet och enkla ord.
Eller har "nollan" där barnen börjar i en sexårsverksamhet inneburit att barnen kan läsa när de börjar ettan?
Jo det är liksom det jag också funderar över. Trodde inte det var meningen att de skulle kunna läsa en kvart om dagen redan. Men vi kämpar på och det blir ju stadigt bättre så det är nog en utmärkt idé. Fast jag undrar om vi inte hade övat någonting alls innan, hur skulle vi gjort då?
 
Måste bara flika in ett svar om hur det fungerar i Hong Kong, som är på många sätt en helt annan värld än Sverige...

Här får barnen läxor redan på dagis (kindergarten), fyraåringarna har en (om än liten) läxa varje dag.

I ettan (6-åringar) börjar sedan den seriösa arbetsbördan med 1-3 timmar läxa om dagen, extra på helgen såklart... I trean hettar det till ordentligt när alla skolor pressar sina elever inför de nationella proven och 8-10 läxor per dag är inte ovanligt. Bara helgens läxa kan ta 6-7 timmar.

Visserligen är det ett effektivt sätt att hamna i topp på PISA, men det är ett på många sätt djupt dysfunktionellt utbildningssystem. Sydkorea lär dock vara mycket tuffare så det finns väl grader i allt...
 
Måste bara flika in ett svar om hur det fungerar i Hong Kong, som är på många sätt en helt annan värld än Sverige...

Här får barnen läxor redan på dagis (kindergarten), fyraåringarna har en (om än liten) läxa varje dag.

I ettan (6-åringar) börjar sedan den seriösa arbetsbördan med 1-3 timmar läxa om dagen, extra på helgen såklart... I trean hettar det till ordentligt när alla skolor pressar sina elever inför de nationella proven och 8-10 läxor per dag är inte ovanligt. Bara helgens läxa kan ta 6-7 timmar.

Visserligen är det ett effektivt sätt att hamna i topp på PISA, men det är ett på många sätt djupt dysfunktionellt utbildningssystem. Sydkorea lär dock vara mycket tuffare så det finns väl grader i allt...
Nej det känns ju inte så eftersträvansvärt faktiskt.
Och vi har ju faktiskt legat i topp utan den mängden en gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 754
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp