Läxor i ettan?

Sv: Läxor i ettan?

Ursprungligen postat av mimmipigg
Tyvärr är det oftast så att barn med sådana fritidstider förmodligen har sin bästa tid just på fritids och absolut inte vill byta bort fritidstiden.
Uhm du antyder inte att det bara är läskiga föräldrar som barnen inte kan umgås med som har långa fritidstider hoppas jag
Det står ett litet oftast i mitt inlägg, det kan du tolka som du vill;)
Min dryga 20-åriga erfarenhet som förskollärare har gett mig den insikten att oftast har barn med så långa tider det bra på fsk/fth.
 
Sv: Läxor i ettan?

Jag betvivlar inte ett ögonblick att de har det bra på fritids, jag tror att de flesta barn mår super där även fram till 5 eller senare. Jag trodde du antydde att de som hade långa tider där hade sämre föräldrar som de bara var glada att vara ifrån :p men jag erkänner att jag kanske var lite långsökt då.
 
Sv: Läxor i ettan?

Har inte läst hela tråden än, men jag har funderat ett par dagar på själva frågan...

Vi har i vår familj 1000 järn i elden som säkert de flesta här har. För oss är det BRA med läxa, för då MÅSTE vi kolla att det blir gjort, vi sitter ner en stund varje dag och läser/räknar o hjälps åt o förklarar. (Barn i klass 1 o 3).

Läxfria dagar får vi ofta frågan av våra barn: "kan du skriva minustal åt mig"? eller gånger eller vad det nu är, helt frivilligt och det är JÄTTEKUL att se hur roligt de tycker det är.

Vi är måna om att det ska gå bra för våra barn såklart, liksom de flesta är, men jag känner själv att utan läxorna är det lätt att missa vad de jobbar med, hur det går, vad de gillar ämnet ifråga, osv. Det är inte så att jag skiter i det om de inte får en läxa, men det är lättare för mig att veta vad som förväntas av dem. Jag pratar med lärarna ibland, men barnen åker oftast skolbuss, så det blir inte det naturliga mötet med lärarna som om jag skulle hämta varje dag.


Kan jämföras med att vi har kontaktbarn 1 helg i månaden. Det är toppen för hela vår familj! Den helgen håller vi liksom ihop på ett annat sätt än annars, det är lätt att vi 6 personer har 6 olika planer för helgen (nåja, de små väljer inte så mycket själva än), men kontakthelgerna blir det trädgårdspyssel, korvgrillning o annat mysigt som lätt skulle "inte hunnits med" annars, för en ska rida, en ska cykla, en ska...

Sen tycker jag som någon annan att det ska inte vara NYA läxor hela tiden, men kanske ett läsprotokoll, läs 10 min varje dag, och skriv hur det gick. Vi har så bra lärare till vår ettagluttare att hon ger individuella läsläxor varje vecka. Det är inte kul med för svår läxa, men inte heller med för lätt!

Ska försöka ta mig igenom tråden i natt, verkar va lugnt här på jobbet! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 135
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 520
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 118
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp