Bukefalos 28 år!

Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag tycker inte att det är bra, om det var intrycket det gav så formulerade jag mig dåligt. Däremot så är det en potentiell risk jag är beredd att acceptera.

Att du personligen inte anser att katten har en låg ställning är jättebra.

Jag formulerar om min frågeställning; hur tycker du att man ska göra för att få ordning på problemet med hemlösa katter, att kattungar köps på våren för att kastas ut på hösten eftersom "katter klarar sig ju så bra själva", att okastrerade katter tillåts föröka sig fritt etc?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nu bor inte jag i lägenhet.
Ingen av mina katter som varit ointresserade av att vara ute passar in på din lista.

Anledningen till att jag vill få upp priserna är att jag vill att katternas status ska öka.
För mig är katter o hundar värda lika mycket o borde därför ligga på samma prisnivå.
Först då tror jag folk blir mer rädda om sina katter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Personligen anser jag inte att katten har en låg ställning. Om du anser det är det upp till dig, men jag hoppas att du ändrar inställning.

Allvarligt?? Förstod jag dig verkligen rätt nu? Du anser alltså att katten i dagens samhäller har precis samma status som exempelvis hundar? Att folk generellt är lika rädda om och tar lika väl hand om sina katter som dom gör med sina hundar? Isf lever vi i helt olika verkligheter..

Varför svämmar Blocket över av i princip gratis kattungar som ingen vill ha medan du aldrig ser samma sak på hundsidan? Varför är i princip alltid hundar vaccinerade och märkta men inte katter? Varför ses det av många som en "naturlig" sak om ens katt försvinner, blir påkörd eller uppäten av rovdjur. Men om detsamma skulle hända ens hund så skulle man gråta blod?

Eller bara ett vardagsexempel, älskar man sin katt som många älskar sin hund ses man genast som en "crazy cat lady" för det ses inte som riktigt normalt. Jag menar "det är ju bara en katt". :grin:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Allvarligt?? Förstod jag dig verkligen rätt nu? Du anser alltså att katten i dagens samhäller har precis samma status som exempelvis hundar? Att folk generellt är lika rädda om och tar lika väl hand om sina katter som dom gör med sina hundar? Isf lever vi i helt olika verkligheter..

Om du läste vad jag skrev så skrev jag att jag personligen inte ansåg katten ha en låg ställning. Att du och andra ser på katter som ett slags andra klassens husdjur kan jag knappast rå för.

Varför svämmar Blocket över av i princip gratis kattungar som ingen vill ha medan du aldrig ser samma sak på hundsidan? Varför är i princip alltid hundar vaccinerade och märkta men inte katter? Varför ses det av många som en "naturlig" sak om ens katt försvinner, blir påkörd eller uppäten av rovdjur. Men om detsamma skulle hända ens hund så skulle man gråta blod?

Att det finns många knäppskallar i samhället är tyvärr ingen nyhet.

Eller bara ett vardagsexempel, älskar man sin katt som många älskar sin hund ses man genast som en "crazy cat lady" för det ses inte som riktigt normalt. Jag menar "det är ju bara en katt". :grin:

Det är inget jag känner igen från mina bekanta som har katt. Jag har flera gånger varit med och letat efter försvunna katter så min uppfattning är att många kattägare visst bryr sig om sina katter. Sen är man ju som kattägare medveten om att det finns faror. Dock tycker jag att fördelarna uppväger riskerna och jag är beredd att utsätta mina katter för lite extra fara ifall det innebär att de får ett fullgott liv. Man kan inte hålla på att curla allting.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nu bor inte jag i lägenhet.
Ingen av mina katter som varit ointresserade av att vara ute passar in på din lista.

Så du menar att dina katter varit utekatter tidigare och nu inte ens skulle gå ut ifall du lämnade dörren öppen. Visst kan det finnas sådana katter, men du ska nog inte dra slutsatsen att de är särskilt vanliga bara för att du haft turen och stöta på några.


Anledningen till att jag vill få upp priserna är att jag vill att katternas status ska öka.

Tycker det är synd med inställningen "Dyr = Status".


För mig är katter o hundar värda lika mycket o borde därför ligga på samma prisnivå.
Först då tror jag folk blir mer rädda om sina katter.

Ifall du följer någon sorts logik så borde väl hamstrar ha samma pris som hundar. Eller vill du inte höja hamsterns status? Inser du inte hur fel ditt resonemang är.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag formulerar om min frågeställning; hur tycker du att man ska göra för att få ordning på problemet med hemlösa katter, att kattungar köps på våren för att kastas ut på hösten eftersom "katter klarar sig ju så bra själva", att okastrerade katter tillåts föröka sig fritt etc?


Att göra det förbjudet att överge katter har jag redan sagt att jag tycker är ett bra lagförslag. Sen finns det ju redan lagstiftning som ingen bryr sig om att följa. T.ex. får man ju inte hålla fler än nio katter utan tillstånd. Den lagen verkar ingen bry sig om. Jag känner till en kattsamlare (total misär, ca. 40 katter inomhus) som myndigheterna struntar i trots att folk anmält det flera gånger.

Så det lagförslaget + att myndigheterna bryr sig om existerande lagar skulle säkert lösa en stor del av problemet.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Tycker det är synd med inställningen "Dyr = Status".

Inställningen är snarare att man tenderar att vara mer rädd om sådant man betalat en större peng för. Så om herr Svensson får betala 1000kr för sin kattunge så är det inte lika stor risk att han bara kommer ha den som sommarkatt, det blir en för dyr "leksak" helt enkelt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det är ju det som är skillnad mellan ett flockdjur och ett revirsdjur. Ett flockdjur håller sig helt naturligt till sin flock medan ett revirsdjur inte gör det. Det finns många hundar som går lösa på den egna tomten eller gården utan stängsel.

Det är helt ok om du vill ha din katt inne eller i koppel, men det är lika ok för mig att ha min katt ute (den är förövrigt märkt och kastrerad). För mig är det likvärdigt med att jag låter min häst gå ute med andra hästar i en kuperad hage trots att hon kan bli sparkad eller stoppa benet i ett hål och bryta det. På somrarna går hon ute dygnet runt trots att det i samhället (och då menar jag samhället i allmän form) finns människor och djur som skadar hästar. På samma vis misstänker jag att föräldrar låter sina barn röra sig relativt fritt trots att de kan bli påkörda på väg till skolan eller bortrövade. Det är farligt att leva, man kan dö.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hundar blir påkörda, uppätna och skjutna de med speciellt under jaktsäsong. Dessa hundägare/jägare vill ju helst skjuta av alla vargar för att hundarna inte skall riskera att bli skadade. Vi kattägare kanske inte är tillräckligt militanta.
Bland vissa raser är påkörningsskador den främsta dödsorsaken.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Eftetrsom det inte finns ngt problem med massa hemlösa hamstrar så ser jag inte problemet där, nej.

I övrigt så håller jag med Cili.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Om du läste vad jag skrev så skrev jag att jag personligen inte ansåg katten ha en låg ställning. Att du och andra ser på katter som ett slags andra klassens husdjur kan jag knappast rå för.

Men det var ju inte din personliga åsikt som Tassetass frågade efter så det blir ju helt fel när du svarade som du gjorde då. Frågan var vad du tycker att man ska göra åt kattens låga status i samhället. Inte vad du personligen tycker om katter.

Och vad baserar du "Att du och andra ser på katter som ett slags andra klassens husdjur kan jag knappast rå för." på? :confused:

Vad tycker du för övrigt man ska göra åt problemet med alla tusentals kattungar som föds varje år och ingen vill ha?
Och du ser verkligen inte kopplingen mellan gratis katt och impulsköp/slit-och-släng-mentaliteten?

Jag tycker själv att lagförslaget är jättebra. I mitt drömscenario så skulle alla huskattsungar som säljs vara både vaccinerade och id-märkta, och säljas för en vettig peng. Okastrerade katter skulle inte tillåtas föröka sig okontrollerat utan vill man avla på sin huskatt så får man se till att göra det på annat sätt.

Tänk vad underbart den dagen man går in på Blocket och ser huskattskullar där ungarna säljs för säg 700 kr styck. Alla är avmaskade, vaccinerade och id-märkta. Gärna kastrerade också om de är tänkta som sällskapskatter. Och vill man se hur föräldrarna ser ut så är det inget problem heller för det är en kontrollerad parning med kända föräldradjur. Den dagen kommer jag bli glad ända in i själen :laugh:

Sen om man vill ha sin kastrerad huskatt som utekatt och bor lämpligt för det, så ser jag inga problem med det heller. Det är den här helt ologiska massproduktionen av kattungar som det inte finns köpare till som gör mig ledsen.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på vad du tror att kattens låga ställning beror på och det vore jättefint med ett förslag på hur vi får ordning på det.

Personligen anser jag inte att katten har en låg ställning. Om du anser det är det upp till dig, men jag hoppas att du ändrar inställning.

Går det att tolka på något annat sätt än att du personligen inte anser att katten har en låg ställning i samhället? Var det inte det du menade så får du antingen uttrycka dig bättre eller omformulera istället för att bli otrevlig.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Just hamstrar dör nog rätt snart efter att de blivit utknuffade i naturen. Men folk släpper ut sköldpaddor, marsvin, kaniner och ormar. Finns det en 4h gård eller liknande i närheten så brukar folk passa på att mota in sin marsvin och kaniner där (då utan personalens tillåtelse). De häller ut sina akvariefiskar i dammar i parker osv.

Katter är definitivt inte det enda djur som hanteras som ett slit och slängdjur.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Javisst, man hör mer och mer talas om diverse djur som bara släppts ut när någon tröttnat på dem. Fullständigt förskräckligt och det är svårt att förstå hur folk kan göra så mot sina djur.

Dock, det finns ingen endaste djurart som släpps ut för att klara sig helt själv i så stor omfattning som just katten. Att andra sorters djur ibland hittas "på drift" gör det heller inte mer rätt att behandla katter som skräp.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Inga djur ska givetvis behandlas som skräp.

Men jag tycker att just kattdiskussionen tenderar att bli väldigt onyanserad.

Kaniner är ju ett sådant djur som liksom katterna lyckas förvilda sig när de släppts ut i naturen. I sthlm har man i vissa områden stora problem med just kaniner. Ändå talar man inte om vare sig kastration eller öronmärkning för kaniner. Kaniner har därmed ännu lägre status än katten? Kaniner får förvisso inte "ströva fritt" men är å andra sidan exceptionellt duktiga på att rymma. Därmed kanske det vore lämpligt om alla kaniner som skall förvaras i burar ute är kastrerade?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Är det nån som driver den diskussionen då? Det är ju inte så att en politiker kommer på när h*n vaknar på morgonen vad som ska stiftas lagar om idag. Frågan om katterna, id-märkning osv har drivits och jobbats på i många år. Det är långt ifrån första gången detta tas upp och diskuteras, men nu har ju politikerna äntligen börjat förstå vidden av problemen med katterna så jag hoppas på denna lag.

Katter är ju som nån skriver det enda djuret som tydligen måste ströva fritt utan uppsyn för att ha det bra. Inga andra djur än katten släpps ut vind för våg av sina ägare.

Att överge djur borde såklart vara olagligt oavsett djurart.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det är ju redan olagligt. Sen att det är väldigt svårt att spåra den som gjort det är en annan sak.

Och jag menar inte att den politiska diskussionen är onyanserad utan att diskussionen här på forumet är onyanserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, och just därför (att det är svårt att spåra ägaren) borde id-märkning vara krav på katter. Det är ju inte bara bra vid tillfällen där katten blivit övergiven, flera katter kommer ju tillbaka till sin ägare tack vare id-märkningen. En katt tog sig ju från Stockholm till Gotland, men kunde identifieras tack vare sin id-märkning.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, det är jättebra, jag har aldrig sagt något annat.
Jag vänder mig emot att diskussionen hela tiden hamnar i att utekattägare är ansvarslösa och att bondkattägare till större delen är oansvariga, empatilösa snåljåpar.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast det där är är inte en slutsats du kan dra utifrån vad som sagts i tråden.
Att majoriteten av de oönskade kattungarna kommer från utegående okastrerade katter är väl ett faktum som ingen kan bestrida?

Det är ingen som därifrån generaliserar till att alla utekattägare är dåliga ägare. Bara att det är bland utekatterna de flesta "dåliga" ägare finns. Om det finns en miljon utekatter i det här landet och 10% av dem finns hos oengagerade ägare är det fortfarande där de flesta katter med just den typen av ägare finns.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 473
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 900
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 549
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp