Bukefalos 28 år!

Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, jag tycker att det är ansvarslöst att släppa ut sin katt i tätbebyggt område. Vilket alltför många huskattägare gör. Och ja, antalet oansvariga, empatilösa snåljåpar är större bland huskattägare än bland raskattägare. Sen finns det massor av underbara huskattägare också, men dom drabbas ju inte av denna lagen och de flesta av dessa anser att det är en väldigt bra lag och hoppas att den blir av.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hoppas verkligen att lagen blir av.

Vad gäller kastrering av katter så förstår jag inte att man ens kan välja att ha sin utekatt okastrerad. En hona kan omöjligt må bra av att få ungar titt som tätt eller ger de sina katter p-piller?

Jag har tyvärr fått se vad p-piller kan göra mot en honkatt så det valet kommer alltid gå bort.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, det är jättebra, jag har aldrig sagt något annat.
Jag vänder mig emot att diskussionen hela tiden hamnar i att utekattägare är ansvarslösa och att bondkattägare till större delen är oansvariga, empatilösa snåljåpar.

Fast det här är ju ditt eget påstående. Jag kan inte se att någon enda har skrivit i denna tråd att alla huskattägare är emaptilösa och oansvariga. MEN, andelen raskatter som springer omkring vind för våg och får en massa kattungar oplanerat och oövervakat är försvinnande liten. Här är huskatterna i klar majoritet. Eller har du gjort andra iakttagelser?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Känns som att vissa människor här skulle behöva åka på studiebesök på katthem.
En hemlös katt är en hemlös katt för mycket!


Hoppas verkligen att lagförslaget får igenom!
Bonnakatten kommer aldrig att försvinna, det genom oansvariga och dels genom de som avlar på dem rasrent via europé katten, som ÄR "den svenska Bonnkatten med stamtavla".
Förstår inte hur folk ens överväger att tycka att lagen är fel, det är TOPPEN för alla katters skull!
Och i många år framöver om ens gårdskatter trillar av pinn, kan man köpa nya billigt via katthemshjälper, så brist lär inte uppstå.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Kan bara hålla med.

Katter för omplacering kommer alltid att finnas.
Båda våra kom till oss som vuxna :)
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Inställningen är snarare att man tenderar att vara mer rädd om sådant man betalat en större peng för. Så om herr Svensson får betala 1000kr för sin kattunge så är det inte lika stor risk att han bara kommer ha den som sommarkatt, det blir en för dyr "leksak" helt enkelt.

Att överge katter tycker jag är bra ifall det kriminaliseras.

Sen tror jag tyvärr inte att det finns särskilt mycket hopp för en person som utan problem bara lämnar sin sommarkatt vind för våg. Den personen har nog något allvarligt fel i skallen.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Eftetrsom det inte finns ngt problem med massa hemlösa hamstrar så ser jag inte problemet där, nej.


Så bara för att du inte ser problemet så finns det inte. Lysande resonemang :confused:

En hamster som ägaren tröttnar på lär nog dö ganska efter ett tag ifall den kastas ut. Så att du inte ser problemet gör inte att det inte finns.

Ska man hålla på att snacka om status så skulle jag tro att hamstrar har ännu lägre status än katter så då borde väl med din logik hamsterpriset höjas ännu mer än kattpriset. Jag hoppas att du inser bristen i ditt resonemang.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Och vad baserar du "Att du och andra ser på katter som ett slags andra klassens husdjur kan jag knappast rå för." på? :confused:

Eftersom en hel del här inne verkar utgå från att katter har så himla låg status så drog jag väl den slutsatsen. Skriver man att katten har låg status om man själv inte anser det? Och anser man att katten har låg status så tycker jag nog att man kan säga att man ser katten som ett andra klassens husdjur.




Vad tycker du för övrigt man ska göra åt problemet med alla tusentals kattungar som föds varje år och ingen vill ha?

Som jag sa så skulle man nog göra mycket åt saken bara genom att se till att man följer de lagar som finns. Myndigheterna verkar ju som jag redan skrivit inte prioritera kattsamlare t.ex.


Och du ser verkligen inte kopplingen mellan gratis katt och impulsköp/slit-och-släng-mentaliteten?

Fast de som ser på sina husdjur så har väl andra problem. En person som utan problem kastar bort sin katt är ju något störd. Sen ska det väl förhoppningsvis bli förbud att överge katter.



Sen om man vill ha sin kastrerad huskatt som utekatt och bor lämpligt för det, så ser jag inga problem med det heller. Det är den här helt ologiska massproduktionen av kattungar som det inte finns köpare till som gör mig ledsen.

Det är ju just det jag kämpar för i tråden. Men inser du inte att med det lagförslaget som kommit så blir det kriminellt att ha en okastrerad katt fritt ute.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Går det att tolka på något annat sätt än att du personligen inte anser att katten har en låg ställning i samhället? Var det inte det du menade så får du antingen uttrycka dig bättre eller omformulera istället för att bli otrevlig.

Precis. Jag tycker personligen inte att katten har låg status. Många kattägare jag känner tycker likadant. Sen vat jag att det finns folk som hatar katter.

Några procentsiffror på hur folk ser på katter har väl varken du eller jag så det är väl bara gissningar ifall man säger att så och så många tycker katter har den statusen.


Skulle jag gissa tror jag faktiskt att katter har relativt hög status i genomsnitt ifall man jämför olika husdjur.

Hund kan säkert ligga högre, men de flesta andra husdjur lär nog ha lägre status än katter.

Så vill man engagera sig för olika husdjurs status så finns det nog andra djur än katterna som behöver mer hjälp.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Min mamma fick nog på jobbet idag då de satt och pratade om detta. Hennes jobbarkompis ena honkatt får alltid ungar och det är så jobbigt.

Mamma frågade då varför han inte kastrerade katten och fick då svaret att han dränker ändå kattungarna så det spelar ingen roll om hon fortsätter bli dräktig. Sen var det även för dyrt att kastrera.


Ska nog inte tala om vad morsan min sa efter det. Riktigt jäkla vidrigt att sånna människor får ha katt överhuvudtaget. Vissa borde skaffa sig ett gossedjur istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hon kanske lite fint kan inflika att det är olagligt att dränka ungarna nästa gång? Men jag tycker det är så sorgligt :(
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Självklart anser du att katten har hög status, annars hade du inte argumenterat emot. För oss andra som är medvetna om hur det ser ut på riktigt, utanför vår egen gård, så är det väldigt tydligt att statusen är låg.
Det finns väl inget som säger att folk inte kan argumentera för andra djur status? Men du är ju faktiskt inne på ett kattforum, varför skulle vi diskutera t.ex kaniners status här :confused: Jag är kattmänniska, katter är mitt största intresse. Självklart jobbar jag för kattens status, det är ju den som är mitt hjärtedjur. Precis som att folk som älskar hästar över allt annat jobbar för att dom ska ha det bra. Och dom som älskar hundar över allt annat jobbar för att hundar ska ha det bra. Logik tror jag det kallas...?
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hamstrar borde nog kosta mer, men framförallt borde det förbjudas att sälja den typen av smådjur i djuraffärer.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Eftersom en hel del här inne verkar utgå från att katter har så himla låg status så drog jag väl den slutsatsen. Skriver man att katten har låg status om man själv inte anser det?


Ja, det skriver man, för man är medveten om hur läget ser ut.

Jag bor i en stad där det är på de flesta ställen är olämpligt att ha utekatt. Min mor har katt nu och hade katt när jag var liten och bodde hos henne. Våra katter har båda varit kastrerade, id-märkta och försäkrade. Nu planerar vi även att ta vår katt till veterinären bara för en allmän hälsoundersökning. Våra katter har alltid varit högt älskade och vi gör hela tiden vårt bästa för att ta hand om dem på ett bra sätt ur katternas synvinkel. Ändå är både jag och min mor väldigt bittra över hur läget ser ut för katter här i landet.
Vad vi har för katter? Den första var övergiven och sökte sig till mina föräldrars hus, den andra kommer från ett katthem.

Jag ser dagligen lappar uppe överallt om katter som sprungit bort. Jag ser också att de som en gång satt upp lapparna ett tag senare har skaffat sig en till katt, så uppenbarligen kommer deras katter inte tillbaka.
Jag ser dagligen texter på nätet om katter som nyligen blivit övergivna, bara sådär.

Jag har flera vänner som är utbildade veterinärer och djurskötare, de får dagligen se hur katter blir avlivade eller dumpade för att de råkar ha en skada och ägaren inte orkar betala veterinärvården (och självfallet är katterna oftast oförsäkrade...). Det har även dykt upp folk som faktiskt betalat veterinärvården osv, men när katten sedan skulle behöva ögondroppar två gånger om dagen i 10 dagar så ville inte kattägaren längre utan lät avliva sin relativt unga katt.

Jag har varit på flertalet katthem när vi letade efter ny katt. Jag har läst på katthems hemsidor osv. Jag inser att läget för katter i Sverige INTE är bra och absolut borde bli bättre.

Du skriver att man borde förbjuda att dumpa katter hur som helst, men även du verkar vara medveten om att en lag är tandlös om man inte kan sätta dit någon. Hur ska man lättast kunna sätta dit någon som överger sin katt? Jo, genom att ha katten ID-märkt så att man kan hitta ägaren till katten i fråga. Det handlar inte om att man ska kunna kontrollera allt hejvilt hur som helst, utan helt enkelt att man ska kunna spåra ägare till katter OM det händer något.

Sedan tycker jag det är löjligt att blanda in hamstrar, guldfiskar m.m. i den här diskussionen (även om jag bryr mig om dem precis som jag bryr mig om alla levande djur).
Två fel gör inte att ett av dem blir rätt. Ja, det kan mycket väl finnas många typer av djur som ofta far illa. Gör detta att man inte ska göra vad man kan för att få det bättre för i alla fall en typ av djur till att börja med? :confused:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

:bow:

Tillägger att jag en gång körde en påkörd (troligen) katt till djursjukhuset. När vi kom dit gick jag med katten in på undersökningen (tyvärr gick det inte att göra nått, bakdelen var förlamad) och vi pratade lite om utekatter jag och veterinären. Jag sa att detta var den största anledningen till att jag inte ville ha utekatt, att över 16000 katter om året blir ihjälkörda. Veterinären svarade då att det faktiskt var vanligare att katter kom in och var misshandlade. Nu är det ju kanske inte så många katter som åker in påkörda, dom kanske dör oftast. Men det gjorde mig livrädd. Misshandlade? :cry:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast det här är ju ditt eget påstående. Jag kan inte se att någon enda har skrivit i denna tråd att alla huskattägare är emaptilösa och oansvariga. MEN, andelen raskatter som springer omkring vind för våg och får en massa kattungar oplanerat och oövervakat är försvinnande liten. Här är huskatterna i klar majoritet. Eller har du gjort andra iakttagelser?

"I verkligheten där nästan inte en j*vel vill betala för en bondkatt just för att de är så många och går att få gratis!...Jag lever i världen där alldeles för många inte unnar sin bondkatt, som de fick alldeles gratis, varken vaccinationer eller veterinärvård när de blir sjuka. Det är ju bara att skaffa en ny, helt gratis!"

"Jag skulle inte påstå att 7/8 av huskattägarna tar väl hand om sina katter, dock har dessa 7/8 ett hem."Sol

"Jag är lite fascinerad över att många av dom som jobbar jättehårt för kattens status är raskattägare, och dom enda som jobbar emot kattens status är huskattägare. "

"Ja, jag tycker att det är ansvarslöst att släppa ut sin katt i tätbebyggt område. Vilket alltför många huskattägare gör. Och ja, antalet oansvariga, empatilösa snåljåpar är större bland huskattägare än bland raskattägare."Miss Fideli

"Bara att det är bland utekatterna de flesta "dåliga" ägare finns." Sassy

Snål = inte vilja betala för inköpet av katten samt vaccinationer, kastration och vetrinärvård.

Empatilös= Att inte se att kattens välfärd har ett värde.

Oansvarig= Ja, det varierar ju lite vad man tycker men att inte vaccinera, ta hand om eller ta ansvar för kattens fortplantning är väll oansvarigt.

Att man pekar fingret mot bondkattsägarna är väll knappast något jag ens behöver förtydliga?

Vad är då mina iakttagelser?
Jo, jag tycker att de flesta i tråden generaliserar starkt. Om det är så att det är bland bondkattägarna de flesta oansvariga (snåla och empatilösa kattägarna finns) hur kommer det sig då att bondkatten blivit så uppblandad med andra raser? Om den "ursprungliga" bondkatten nu blivit så uppblandad med andra raser att den per deifnition inte längre existerar så måste ju det alltså funnits raskattägare vars katter parat sig med de "ursprungliga bondkatterna" för att uppblandning skall ha kunnat ske det måste ju dessutom fortgå i denna stund annars skulle en ny "ren" bondkattsras uppstått.

Vad det gäller att vara oansvarig för att man låter sin katt vistas utomhus utan koppel eller nätstängsel så vet jag ett antal raskatter som får gå ute sk vind för våg de vistas alltså utomhus utan matte vidhängande i snöre och de är heller inte inhägnade av kattstaket. Att jag vet att dessa katter är raskatter är för att jag känner eller har pratat med ägarna till katten. Annars kan ju ju faktiskt inte veta om katter är helt renrasig, då de sällan presenterar sig med hela sin stamtavla.

Att det sedan skulle vara oansvarigt att låta sin katt vistas ute själv så tycker jag att det beror på. Har katten tillgång till grundläggande behov av skydd, tillsyn, mat och vatten så anser jag att man tagit sitt ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Att släppa ut sin raskatt är självklart lika oansvarigt det, så den gubben gick inte.
En blandraskatt blir automatiskt en huskatt eftersom den inte längre är renrasig. Jag vet flera som tror sig ha en renrasig katt eller en med raskatt i sig utan att ha några andra belägg för det än att säljaren sagt så. Titta på blocket, var och varannan långhårig katt är hälften norsk skogskatt, enbart baserat på att den är långhårig. Har även sett flertalet som saluför sina kattungar som hälften skogskatt hälften main coon eller annat och så är ungarna helt korthåriga, dvs rent båg.
Jag tror inte att huskatten i sig är utrotad faktiskt, så vanligt med riktig raskattinblandning är det inte.

Att släppa ut sin katt i närheten av trafik och i tätbebyggda områden är inte ansvarsfullt i mina ögon. Jag vågar påstå att majoriteten av utekatterna släpps ut i närheten av vägar och/eller i tätbebyggda områden.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Och med det långa inlägget så vill du ha sagt att det visst finns (några) raskatter som springer omkring vind för våg, eller tom fler raskatter än bondkatter, så det så. Eller?

Jag har bott på många ställen i Sverige och övervägande delen, för att inte säga i stort sett samtliga, katter som sprungit omkring hur som helst har varit bondkatter. Några har säkert varit korsningar av olika slag, vad det nu har med saken att göra. Och, nej, jag tycker inte det är mer rätt att låta katter korsa sig hur som helst än att somliga låter sina hundar göra det.

Jag har jobbat som veterinärassist och jag kan tala om för dig att de katter som fångats in i vilt tillstånd och kom till oss för avlivning, de katter som blivit överkörda, de katter som avlivades bara för att ägarna inte orkade med pälsen osv osv, ja, de var SAMTLIGA och utan undantag bondkatter.

När det gäller ansvar så, nej, jag tycker inte det räcker att se till att det finns mat och vatten när katten ev. kommer hem. Precis som MissFideli skriver så är det inte ansvarsfullt att släppa ut sin katt i tättbebyggda områden eller intill trafikerade vägar. Att medvetet utsätta sin katt för risken att utsättas för katthatare, eller bli överkörd mm mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag menar att man inte kan generalisera på det sättet som görs i den här tråden. Sen försökte jag visa på att det generaliserats eftersom du i ett tidigare inlägg hävdade att så inte var fallet utan att det var jag som läste in detta i inläggen.

Tillsyn och omvårdnad är väll den springande punkten, mat, vatten och skydd är basala behov. Vilket även står i mitt inlägg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 468
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 899
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 549
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp