Lagotto Romagnolo!!!

Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Tack :D

Hans namn är japanskt och betyder huggtand :) kul med ett lite annorlunda namn.
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Vi ska gå klickerkurs i mars, sen är det en aktiveringskurs i april, prova på olika grejer för att se vad som passar, efter det blir det troligtvis agility eller rallylydnand, tycker att båda verkar skoj!
Funderar starkt på en spårkurs också, borde ju passa en Lagottonos!

Utställning blir det inte med Stella, tror inte att hon skulle acceptera att någon "främmande" klämde o kände på henne.

Jag ska eventuellt skaffa en lagottovalp till sommaren, med den får vi se vad som händer...
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Redigerat.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Vi trivs jättebra med henne. Men har märkt samma som du sagt om din, att hon inte tycker om främmande speciellt män. Men ute funkar det bättre om hon träffar någon. Vi har anmält oss till agility kurs till våren. Ev blir det en viltspårskurs med.
Hon är så go och älskar mina barn, hon följer 10 månaders tösen hela tiden. Och tösen får göra vad hon vill med Daisy, hon går med på allt
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Ja det låter som de är lika! De som Stella älskar, älskar hon högt, slänger sig ner på backen och upp med magen för att bli klappad, men är reserverad för främlingar. Vi kan göra precis vad som helst med henne, hon finner sig i allt, barnen älskar att bära runt på henne och hon bara hänger med:love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Vad roligt att så många skrver!!:) Men det måste väl finnas fler lagottos här på buke eller?;)
Skriv om planerna för 2009, vilka utställningar,kurser m.m + massor med bilder!

Våra planer är väl att miljöträna och förhoppningsvis komma igång på någon hundkurs, men pga strul i livet i övrigt så har inte hundkurs legat på högsta prioritet.

Men sambon och sonen på 1 år o 8 månader var med Siska på ett ganska nyöppnat hundcafé häromdagen, hon fick beröm för att hon var så skötsam :o:eek:

Annars så nån inofficiell utställning får vi väl hoppas att det blir framöver. :laugh:
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

*lånar*

Våra planer är ganska enkla i år.

- få ett förstapris i LK2 (gärna 3 st)
- starta freestyle (redan anmäld!!)
- gå kurs i jaktapportering och träna vidare på detta
- få ett CK på vår enda utställning i år

Vi ska träna vidare på brukset också så vi kanske kan starta där så småningom också (sök och rapportering är det mest intressanta).
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Våra planer är:

- Valpkurs , start 28 mars
- Kontaktkurs till hösten

så får vi se vad som händer mer :)
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

imorgon ska jag och Wilda på vår första utställning:) en inoff. Ni lagotto ägare kan väl komma med tips om lagotto och utställningar! är jätte nervöös...;)
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

*kl*

Jag har bara träffat ett fåtal lagotto och lärt känna en enda individ. Den tik jag känner är enl. min mening för reserverad runt främlingar och hon drar sig inte för att hugga om hon blir något trängd.

Ni som känner rasen, är det vanligt?
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

jag har då en liten tik. hon är reserverad mot nytt folk, men de som hon känner går det jätte bra! min är ''livrädd'' för nytt folk. gömmer sig bakom mina ben med svansen mellan benen, hon har aldrig visat tendens till att bitas. Men hon är underbar!!!:love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Stella är också för reserverad mot främlingar, men hon backar så hon har aldrig bitit någon, det är ju upp till mig att se till att hon inte blir trängd, vet inte hur hon skulle göra då faktiskt..
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Vår lilla tjej är ju inte vuxen än och så ycket erfarenhet har jag inte av rasen.
Men hon reagerar normalt sett inte på folk,
men hon har reagerat på en karl, det komiska är att han är rätt lik sambon,
men han är lite nervös av sig och har hastiga rörelser.
Dock backade hon bara och blev lite undergiven.

Ska bli intressant att se hur hon reagerar på (inoff)utställningen nästa helg.
Hoppas det går bra med klämande från okända,
gick bra hos veterinären iaf.



Om jag fortsätter på egna funderingar,
har för mig att det står i boken om Lagotto att man inte ska hålla fast dom
och även uppfödaren sa det.
Inte för att vi tagit hänsyn till det precis :angel:
och inte bekommer det henne om man håller fast henne.
Men vad kommer sig det av?
Är det någon sen de var som vattenhundar
och att det inte är någon höljdare att fastna i vattnet?
Söndags yr funderingar :o
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Större delen av de lagotto jag känner till (inklusive min egen) är positiv till människor. Viftar på svansen och hälsar gärna.

Reservation där hunden drar in svansen mellan benen och backar är inte som en lagotto ska vara i mina ögon.

Min har dock varit reserverad (ordentligt) en period själv från det hon fyllde 1 år och nästan ett år framåt. Med träning och träning så är hon nu en positiv individ! Så visst kan man träna bort det.
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

*lånar*

Våra planer är ganska enkla i år.

- få ett förstapris i LK2 (gärna 3 st)
- starta freestyle (redan anmäld!!)
- gå kurs i jaktapportering och träna vidare på detta
- få ett CK på vår enda utställning i år

Vi ska träna vidare på brukset också så vi kanske kan starta där så småningom också (sök och rapportering är det mest intressanta).

Uppdaterar min egen plan då vi redan klarat av en del.
- starta freestyle (redan anmäld!!) - avklarat med uppflyttningspoäng till klass 2 :bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Som sagt, jag har på tok för dålig raskoll egentligen,
men nej det borde väl inte vara bra/ok på någon ras tycker jag.
Kan det var positivt på något vis överhuvudtaget? :confused:

Fast jag kan förstå vår hunds rekation där lite,
kommer det fram en näve på en okänd i hastighet som en smocka så
förstår jag att hon reagerade. Men det betyder ju inte att jag gillar att hon gjorde det eller att jag/vi skulle låta det vara om det är något som upprepas. Då får vi göra som hemlig och jobba med det. :laugh:
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Nej, jag tycker inte det är ok, vi jobbar jättemycket med detta och det har blivit bättre så vi kämpar vidare!
Däremot blir jag riktigt förbannad på vuxna människor som bara dyker på, trots att jag sagt till dem att ignorera henne, för varje sådan människa så får jag jobba ännu längre....
 
Sv: Lagotto Romagnolo!!!

Det dök upp en frågeställning i LagottoNytt ang. rädsla. Att "vill vi ha hundar som rusar fram till folk som är 50 meter bort?" Nu vet jag inte vad som står i rasstandard. Men övertokig á la Labrador verkar inte vara önskvärt.

Står i rasstandard:
Lagotto skall vara foglig, lättsam, entusiastisk, lättlärd och mycket
tillgiven sin ägare. Den är en mycket bra sällskapshund som
också varnar vid misstanke om inkräktare.

Visst är det roligt att man ägnar flera sidor åt hur hunden ska se ut, men bara några rader om dess temperament :D Inte undra på att det är så stor tolkning i det hela!!

Från Genetica: http://www.genetica.se/_mh_data/lagotto romagnolo.pdf
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 612
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 805
Senast: NOC14
·
L
  • Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp