Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

hur många tackor har du? 33 lamm:P oj oj.. här blev det bara ett:P ett JEsus lamm:P de ska på bete nu i helgen:D
13 tackor... :banana:

Nu är det bara 32 lamm kvar, sedan ett dog. Den fick för lite mat och när jag fick igång den att flaskmata så blev den pigg igen, men fick diarré och dog på några timmar....
 
Sv: Lammning 2008

Mina tre får lever i princip som hästarna. De är en enda stor flock och alla ska gå ut, in och äta samtidigt. Fåten är väldigt sociala. Ullbert, baggen brukar galoppera runt efter mig när jag rider på ridbanan, ett dressyr-får:idea: Han ska kastreras och behållas.
Tanken är nu att behålla lamm så att jag får en bra flock att valla på. Det är deras jobb, bli vallade och klippa gräs samt allmän trevlighet. En Familj är lättare att valla på än hop-plock från olika familjer. Mina båda Bc vallar väldigt olika, men tillsammans är de riktigt bra.

oh vad mysigt
är det en stor kostnad att ha en sån liten flock hur många har du sammanlagt vilka kostnader är det man får räkna med?
vad kostar de i inköp?
betar de av effektivt?
 
Sv: Lammning 2008

Jag ger 5 dl Tackfor per dag. Det kostar 100 kr för 35 kg.
Min andra lågdräktiga (hoppas vi) tackan Teckla och Ullbert får 2,5 var + fri tillgång på hösilage, andraskörd. De var feta och fina när de klipptes i december.
Mina Får har även fått smak på Luzernhack, vilket jag måste erkänna att de får en näve närhästarna får. De blir alldeles galna annars....
(kan inte bero på att jag skämmt bort dem:angel:)

har du dina får till nöje eller skickar du iväg dem för slakt?
vid vilken ålder skickas de iväg?

när man klipper kan man sälja ullen eller vad gör ni med den?


har ni fåren ute året runt?
 
Sv: Lammning 2008

Jag lärde mig förösa lamm på Island. Efter att ha hjälpt till ett hundratal tackor som i snitt fick två lamm fick man in snitsen. Balsnören är bar att lägga bakom hornutskotten om man behöver hjälpa till att dra ut.

/Jonaz

roligt jag var oxå med om endel lammningar när jag var på island, det var ju rent sjukt så mycket lamm de hade där, vet du om det är någon speciell ras? kanske man kan få tag i här i sverige?

men de värsta var ju att de åt fårhuvuden:cry: inte jättekul att stå där och koka makaroner på spisen och så kommer de och hivar upp en plåt från ugnen och upp på spisen brevid makaronerna med svedda fårhuvuden:crazy:

men det var riktigt roligt att ta hand om flasklammen och vi fick hjälpa till att dra ut några lamm med.

annars har jag mest vanan inne på att hjälpa till vid kalvningar har dratt ur endel där med.

saknar det massor kalvarna är underbara.

trots att hästar är mitt största intresse har jag aldrig varit med om en fölning bara allt runtomkring och precis före och efter men missade såklart själva fölningen.

men det är ju ungefär detsamma allt så jag har nog inte missat speciellt mkt.
 
Sv: Lammning 2008

hur tidigt brukar ni släppa lammen/fåren på bete?

kan man ha dem ute dygnet runt åre runt?

borde nog göra en "fårnybörjar" tråd känner jag.
 
Sv: Lammning 2008

gud det är ju massor med lamm:p gud vad skoj:D

Nu är våra släppta på bete, de åkte i söndags, lammet är fött den 25 februari så edt va ca 2,5 månad gammal:p och det var STORT hade ju två syskon till vid födersl men de dog, så hon fick ALL mat:P
 
Sv: Lammning 2008

13 tackor... :banana:

Nu är det bara 32 lamm kvar, sedan ett dog. Den fick för lite mat och när jag fick igång den att flaskmata så blev den pigg igen, men fick diarré och dog på några timmar....


32 lamm på 13 tackor. Helt otroligt! :eek: Här har det kommit 34 lamm på 20 tackor och det är jag nöjd med. Har fem tackor till som nog ska lamma men, det verkar dröja. En av dem är jag mycket tveksam till om hon är dräktig över huvud taget. De andra fyra är ungtackor så det blir nog max ett lamm var. Hade en lamning som krånglade och ett av lammen dog. Har också haft tre dödfödda lamm. :confused: Vet inte varför. En tacka kastade också. Nu är det i alla fall skönt att ha fåren ute på bete och slippa bekymmerna med lamningen i alla fall tills nästa år. :laugh: Ja, förutom de få som är kvar i år men, det går nog av bara farten.
 
Sv: Lammning 2008

32 lamm på 13 tackor. Helt otroligt! :eek:
Jo, det är nästan otroligt, men faktiskt sant...
farflocken_nyutslappt.jpg

lamm2.jpg

(fårklipparen kommer till helgen... det är hög tid nu...)
 
Sv: Lammning 2008

Mina fyra tackor, Beda med sin dotter Yllva och Tekla med sin dotter Bääbis är just nu hästvakter på dagarna åt mitt sto som har boxvila.
Det fungerar jättebra. Tidigare hadde jag fyra hästar, nu bara tre, men fåren fyller faktiskt en funktion som goda sjuk-vakter, gräsklippare, gödslare och gosedjur!

De går ut på kvällen istället och verkar nöjda med det.
Får är otroligt personliga djur. Du kommer att älska dom:love:

Lycka till med ditt fårköp, du kommer inte att ångra dig.
 
Sv: Lammning 2008

Mina fyra tackor, Beda med sin dotter Yllva och Tekla med sin dotter Bääbis är just nu hästvakter på dagarna åt mitt sto som har boxvila.
Det fungerar jättebra. Tidigare hadde jag fyra hästar, nu bara tre, men fåren fyller faktiskt en funktion som goda sjuk-vakter, gräsklippare, gödslare och gosedjur!

De går ut på kvällen istället och verkar nöjda med det.
Får är otroligt personliga djur. Du kommer att älska dom:love:

Lycka till med ditt fårköp, du kommer inte att ångra dig.


hihi oh tack för ditt svar.
det låter så himla mysigt med dina får det är så jag vill ha det, en mini flock lixom mest för sällskap och bete då.
jag verkligen älskar alla slags djur och får är inget undantag.
jag skulle nog aldrig kunna ha fåruppfödning och skicka dem till slakt, då skulle jag nog behöva ha typ 300st eller nåt så det blir så opersonligt att jag bara skickar en "massa" på nåt sätt. för annars kommer jag bara på namn till dem och det skulle kännas fruktansvärt att tex få tillbaka skinnen av de lamm jag matat och gosat med:cry:

näe jag är rätt dåligt på sånt.
men som sällskap och som vilket djur som helst, ja som vilken häst som helst(förutom att de inte går att rida på) så är de ju perfekta.

men dina får är väldigt tama va? kan du leda dem i grimma och sånt eller du låter dem springa lös när de ska flyttas, läste nåt om att du har en vallhund, är det mkt därför du har fåren med?.

har du egen gård med mkt bete som behöver betas med?
 
Sv: Lammning 2008

Jag har inte jättemycket mark. De betar runt ridbanan och på rator samt runt i kring på gården där jag annars hade fått hålla efter gräset.
DSC00223.jpg

DSC00235.jpg

Jag vallar med hundarna, det är jättekul. Man behöver minst fyra får för att det ska bli bra att valla.
Lättast är att lära fåren följa dig med hjälp av lite tackfor i en hink. De behöver bara halsrem när de blir klippta.
 
Sv: Lammning 2008

tack för ditt svar:)

vilka fina bilder.

klarar det sig med bara sånt staket de rymmer inte?
är det el på det?

betar de av effektivt trots att det bara är 4st du har va?

är det du som äger gården eller har du fåren "inackorderade" med?

klipper du fåren själv och klövarna eller gör någon det åt dej?

halsrem? när man leder dem eller? varför funkar inte det när de inte är klippta?
tackfor vad är det för slags foder?
 
Sv: Lammning 2008

Tackfor är Lantmännenes får-pellets.
Det går lika bra med krosshavre för att locka dem för förflyttning. Eller vilken annan hästmat som helst.
Tackfor ger jag bara när mina tanter är högdräktiga och när de ger di.
 
Sv: Lammning 2008

tack för ditt svar:)

vilka fina bilder.

klarar det sig med bara sånt staket de rymmer inte?
är det el på det?
De klarar sig med eltråd, elband, med el i
betar de av effektivt trots att det bara är 4st du har va?

är det du som äger gården eller har du fåren "inackorderade" med?Jag äger gården

klipper du fåren själv och klövarna eller gör någon det åt dej?Har en klippare som kommer höst och vår

halsrem? när man leder dem eller? varför funkar inte det när de inte är klippta?Jag leder dem aldrig, menar att de bara har på sig halsring undertiden man klipper
tackfor vad är det för slags foder?

Tiotecken''''''
 
Sv: Lammning 2008

Oj, glömde en av dina frågor.
Ja, de betar av väldigt effektivt. Och när husse är borta på fiskeresor så går dom i trädgården och gör fint, fst de inte får för honom:angel:
 
Sv: Lammning 2008

Oj, glömde en av dina frågor.
Ja, de betar av väldigt effektivt. Och när husse är borta på fiskeresor så går dom i trädgården och gör fint, fst de inte får för honom:angel:

Våra får betar i trädgården när husse är på jobbet (är borta flera dagar i sträck). De får nämligen inte vara där. :angel:
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 697
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp